Gå til innhold

Hvorfor er benkpress så populært?


3raz3r

Anbefalte innlegg

Mnei, du tar feil. 2 dager så har kroppen superkompensert.

Erfaringen min tilsier at jo mere du løfter, jo lenger tid trenger kroppen for restisusjon.

 

Det sier seg nesten selv, ettersom det å løfte f.eks. 10 rm 100kg i benkpress er mye mer belastende på kroppen enn 10 f.eks. rm 50kg. Kroppen din vil selvsagt være vant til nye vekta, men du kommer ikke unna det faktum at kroppen din skal løfte dobbelt så mye vekt, og får dobbelt så stor belastning (sett at belastningen øker lineært med vekta da :hmm: ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så noe i dag som minte meg på denne tråden. Det er i grunn noe jeg ser ganske ofte. Folk som tar oppvarmingsett med kun stanga, og føler at de ikke kan føre sakte bevegelser med kun stanga når folk ser på, da folk kan tro de er svake. Derfor tar de stanga opp og ned i en usaklig høy fart. Jeg hører nesten skuldrene rope etter hjelp.

 

Hvorfor ta sakte bevegelser med bare stanga? La oss si en person trener med 100kg til vanlig, da er 20kg ingenting. Vil tro det er umulig for vedkommende å ødelegge skuldrene når kroppen er vant til såpass tyngre belastning. Jeg gjør selv akkurat det samme, men jeg tar ikke så veldig fort nedover, men eksplosivt opp. Dette er for å gjøre klar musklene så dem ikke er kalde når jeg skal kjøre tunge løft. At folk kjører fort opp og ned er for å varme opp, da du vil sikkert høre skuldrene rope mer etter hjelp hvis de går rett på tunge sett.

Lenke til kommentar

Nå kjenner man ikke oppvarminga ta på brystet, man får jo ikke pump eller noe slikt. Dessuten hvis det gjør vondt under oppvarminga så har du skade. Vil også tro det er ikke så mange forskjellige måter å varme opp på, man tar jo stanga opp og ned fortere enn man vanligvis gjør, og anatomien har nok temmelig minimalt å si.

 

Den forklaringa blir mer riktig når kjører tungt. Da er det mer viktig å høre på kroppen og kjenne om det trener. Da er det også mer forskjell på utførelse. Det kan også oppstå at man kan kjøre feil og få vondt.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Nå kjenner man ikke oppvarminga ta på brystet, man får jo ikke pump eller noe slikt. Dessuten hvis det gjør vondt under oppvarminga så har du skade. Vil også tro det er ikke så mange forskjellige måter å varme opp på, man tar jo stanga opp og ned fortere enn man vanligvis gjør, og anatomien har nok temmelig minimalt å si.

 

Den forklaringa blir mer riktig når kjører tungt. Da er det mer viktig å høre på kroppen og kjenne om det trener. Da er det også mer forskjell på utførelse. Det kan også oppstå at man kan kjøre feil og få vondt.

Har trent styrke i noen år, så veit det. Egentlig helt feil formulert fra min side (gikk litt fort), for det jeg mente med "utfører og varmer opp" var at utfører var med tunge løft. Helt utrolig godt gjort å forvente at andre skulle forstå det, men okey. Prøver på nytt:

 

Jo, det har med anatomi å gjøre. Jeg har feks ikke skade og får smerter i skuldrene hvis jeg varmer opp for fort (altså eksplosiv og hurtig heving av stanga)

 

Nesten alt med benkpress er individuelt, kom ikke her å si noe annet. etter flere år på gymmet har jeg sett såpass. Merker jo det når jeg trener med folk. Ingen teknikk er riktig for alle, ei heller på oppvarmingen.

Lenke til kommentar

Høres jo egentlig mer ut som du har trent feil eller har en liten skade hvis du får smerter i skuldrene av hurtig heving av stanga. Det er øvelser som belaster skuldrene mye mer, så at du får smerter i skuldrene av rask oppvarming i benkpress høres ikke helt bra ut. Høres kanskje ut som du kanskje har trent skuldrene litt feil for du skal ikke ha smerter om du kjører øvelsen sakte eller kjapt.

 

Det er det samme som en sier at han får vondt når han løper, men ikke når han går. Skaden/feilen er der uansett, men man kjenner det kanskje bare når man stresser musklene.

 

Selvfølgelig er det individuelt hvordan man liker å kjøre benkpress, men nå er det kanskje sånn at 75% også kjører den på en måte som ikke er bra for enten muskler, ledd eller økning i styrke. Ingen teknikk er helt riktig, men man har mange ting som folk gjør som er riv ruskende galt. Så hvis man skal trene riktig så man alikevel endel snevrer inn mulighetene for å ha en unik teknikk.

Lenke til kommentar

Har nok ingen skade. Faktisk så er skuldrene mine, noe av det jeg er mest fornøyd med. stående militærpress er bl.a en favoritt øvelse. jeg får vondt når jeg varmer opp for fort i nesten alle øvelser egentlig, hvorfor veit jeg ikke. Men har innfunnet meg med at rolig oppvarming funker for meg. Teknikken er det ingen ting gale med. Kan tricksa for å si det sånn ;)

 

Når jeg mener vondt, så mener jeg ikke skrikende smerte men heller ubehag. Siden vi alle har forskjellige kropper, så har jeg slått meg til ro med at det har med anatomi å gjøre.

 

Men nå har jeg faktisk brysttrening idag, så skal ta en sjekk.

Lenke til kommentar
Hvorfor ta sakte bevegelser med bare stanga? La oss si en person trener med 100kg til vanlig, da er 20kg ingenting. Vil tro det er umulig for vedkommende å ødelegge skuldrene når kroppen er vant til såpass tyngre belastning. Jeg gjør selv akkurat det samme, men jeg tar ikke så veldig fort nedover, men eksplosivt opp. Dette er for å gjøre klar musklene så dem ikke er kalde når jeg skal kjøre tunge løft. At folk kjører fort opp og ned er for å varme opp, da du vil sikkert høre skuldrene rope mer etter hjelp hvis de går rett på tunge sett.

Jeg har alltid fått høre at oppvarmingsøvelser skal føres sakte de også, for at musklene skal gjøres varme. Du kan jo selv prøve og se hva som gir deg mest brenning i musklene, sakte kontrollerte bevegelser eller full pinne, med samme antall repetisjoner. Jeg har aldri sagt noe om at man ikke skal varme opp med lave vekter. Det sier seg selv at man må gjøre det. Men det kan gjøres mer kontrollert enn mange gjør det.

Endret av e-banez
Lenke til kommentar

Du kan også se hva du blir mest sliten og varm av å kjøre relativt kjapt enn å ta det sakte. Sier ikke at du skal kjøre full pinne, men for at jeg skal bli varm i kroppen er jeg nødt å kjøre ett ganske høyt tempo hvis jeg ikke har tenkt å ligge der lenge.

 

Selvfølgelig brenner det mer med sakte kontrollerte bevegelser enn full pine når du tenker på antall reps. Du tenker ikke at nå skal jeg varme opp med 40 reps, du tenker heller at nå bruker jeg 5-10 min å varme opp og prøver å bli mest mulig varm og gira på den tiden.

Lenke til kommentar
Så noe i dag som minte meg på denne tråden. Det er i grunn noe jeg ser ganske ofte. Folk som tar oppvarmingsett med kun stanga, og føler at de ikke kan føre sakte bevegelser med kun stanga når folk ser på, da folk kan tro de er svake. Derfor tar de stanga opp og ned i en usaklig høy fart. Jeg hører nesten skuldrene rope etter hjelp.

 

Hele det med å varme opp med 20% av den vekta man skal trene med er litt meningsløs spør du meg, enten stanga løftes fort eller sakte. Ser aldri noen gjøre det i andre øvelser, så hvorfor akkurat i benk de vet jeg ikke. Usaklig mange reps tar de og. Ser aldri folk ta 50 reps med tom EZ bar før de trener biceps osv.

 

Overhørte en sånn "guru" her om dagen som skulle belære vennene sine om hvordan man trener. Han sa at "det er viktig å ta minst 100 reps oppvarming før man trener benk", noe som er blandt det mest idiotiske jeg har hørt.

Lenke til kommentar

hagfors: Det er litt for å blant annet forbrede seg og psyke seg opp også. Når jeg f.eks trener skråbenk med hantler så kan det se noe slikt ut. Hvor de 3 første settene er oppvarming.

 

20kg x 25

30kg x 15

42kg x 6

50kg x 6

 

Hvis jeg går rett på 50kg så går det dårlig. Har blant annet hoppet fra 30kg til 50kg også og da slet jeg. Så er noe med å psyke seg opp og aktivere muskelcellene.

 

Spørs litt øvelsen og muskelgruppe hvor mye jeg føler jeg må varme opp.

 

Men å ta 100 reps oppvarming er selvfølgelig unødvendig.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Jeg tror det med oppvarming er veldig individuelt, eks i benk kan tar jeg f.eks 20 kg x 10, 60 kg x 5 100 kg x 1 og så rett på seriene på nå 112,5 kg. Jeg har lite utholdenhet så hadde nok prestert dårlig med oppvarmingen til Lambada, mens hna liker mer enn meg og hadde sikkert syntes det ejg kjører er for lite. Tror alle bør teste ut med lite\middels\mye oppvarming for å avgjøre hva som er best for en selv, det finnes ingen fasit som er riktig for alle :)

Lenke til kommentar

Leste i et nummer av "Mann" om benkpress og det var en humbug øvelse i forhold til pushups med vekter å ryggen for eks. Push ups skulle hvisnok gi en mer allsidig trening. Sikkert litt stress å ligge med 50-60kilo på ryggen da. Var en "ekspert" fra olympiatoppen som kom med uttalelsen. Har også hørt rykter om at benk bare trener støttemuskler og har liten effekt på styrketrening i forhold til andre øvelser.

 

Så er benkpress egentlig bare oppskrytt?

Lenke til kommentar
hagfors: Det er litt for å blant annet forbrede seg og psyke seg opp også. Når jeg f.eks trener skråbenk med hantler så kan det se noe slikt ut. Hvor de 3 første settene er oppvarming.

 

20kg x 25

30kg x 15

42kg x 6

50kg x 6

 

Hvis jeg går rett på 50kg så går det dårlig. Har blant annet hoppet fra 30kg til 50kg også og da slet jeg. Så er noe med å psyke seg opp og aktivere muskelcellene.

 

Spørs litt øvelsen og muskelgruppe hvor mye jeg føler jeg må varme opp.

 

Men å ta 100 reps oppvarming er selvfølgelig unødvendig.

 

 

enig her, er både fysisk og psykisk, varmer jeg dårlig opp presterer jeg dårlig sånn er det bare, kan slite som f med kilo som med går forholdsvis greit med god oppvarming, selv tar jeg noen reps uten vekter på til oppvarming, men hopper da 20 kg vær gang opp til 80 kg da begynner jeg å øke fra 10-5 kg kommer litt ann på dagsformen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...