Gå til innhold

Hvorfor er benkpress så populært?


3raz3r

Anbefalte innlegg

Hvorfor er benkpress så populært? Hvis man nevner for noen at man trener, så får man alltid(nesten alltid) spørsmål om hvor mye man tar i "benken". Hvorfor er det akkurat benkpress som har blitt et mål på hvor sterk man er? Hvorfor ikke knebøy? Jeg mener ikke at alle gjør dette, men flertallet. I alle fall slik jeg har merket det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen jeg kjenner som kan noe om trening mener benkpress alene er et mål på hvor sterk du er. Benkress er en av de 4 store baseøvelsene og dermed en av de viktigste øvelsene for bygging av generell styrke i kroppen. Grunnen til at den en så populær er fordi alle kan gjøre det (eller iaffal tror de kan gjøre det). Færre trener mark og bøy og dermed blir benkpress "viktigst". Jeg forbinder benkpressjaging med useriøse 16-åringer som kommer til å le av hvordan de oppfører seg når de blir eldre :).

 

Uansett, benkpress er gøy

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
at du ikke trenger teknikk i benk er bullshit... teknikk i benk er alfa og omega

 

Du skjønte ikke hva jeg mente. Det er lettere å ta benk enn mark. I mark må du ha strak rygg, låse grep og det, men i benk trenger du jo egentlig bare å løfte av stange hvis du skjønner og ned på bryste og opp. Det er enkelt i teorien

Lenke til kommentar
at du ikke trenger teknikk i benk er bullshit... teknikk i benk er alfa og omega

 

Du skjønte ikke hva jeg mente. Det er lettere å ta benk enn mark. I mark må du ha strak rygg, låse grep og det, men i benk trenger du jo egentlig bare å løfte av stange hvis du skjønner og ned på bryste og opp. Det er enkelt i teorien

 

Nei jeg skjønner ikke hva du mener.. for det du sier er bull... Benk er mye teknikk øvelse, kan være sterk i bryst og alikevel være en kylling i benken...

 

er jo bare å løfte stanga opp i mark også, hvis man absolut har lyst til å ødelegge seg...samme gjelder benk... teknikk hjelper, du kan jo prøve å holde håndleddene dine skjevt bakover i benken og se hvor lenge de holder, med mindre du har håndledd som hulken...

Lenke til kommentar

Irriterer meg over dette, men det er bare fordi benkpress er den klart dårligste øvelsen min. Trener styrke to ganger i uka nå,, en dag armer og en dag bryst og skuldre. Har framgang i det meste, men benken har stagnert.

 

Hvor mange dager pause bør man ha mellom hver gang man trener benken? Vurderer å gå over til to økter i uka en stund for å få litt fart på sakene.

Lenke til kommentar

Jeg trenger benkpress to dager i uken. Samme med alt det andre jeg trener. Av styrke altså. Og jeg har hatt veldig god fremgang. Økt 25 kg i benkpress på 5-6 mnd. Vet ikke om dette er stort for alle, men jeg er veldig godt fornøyd, og er jo det som teller.

Endret av Mazkin1
Lenke til kommentar
at du ikke trenger teknikk i benk er bullshit... teknikk i benk er alfa og omega

 

Du skjønte ikke hva jeg mente. Det er lettere å ta benk enn mark. I mark må du ha strak rygg, låse grep og det, men i benk trenger du jo egentlig bare å løfte av stange hvis du skjønner og ned på bryste og opp. Det er enkelt i teorien

Om du skal bli god i benk så er teknikk enromt viktig. Alle kan bare løfte stanga opp og ned og ligge som en dass på benken, men om du lager bue i ryggen, trekker skulderbladene inn, planter bena og stabilt i underlaget og spenner bena så blir det lettere å løfte tungt. Dette høres enkelt ut, men å få det til i praksis og utnyttet det for å bedre løftene er ikke enkelt. Jeg brukte flere måneder på å greie dette. Teknikken i mark fikk jeg faktisk til langt fortere. Teknisk synes jeg knebøy er den enkleste øvelsen for de av oss som har god bevegelighet på baksiden av leggene og greier å gå helt ned.

Lenke til kommentar

Bena og baken skal være godt plantet i henholdsvis golv og benk under hele løftet, alt annet er ikke godkjent eller bare partiell benkpress. Mange der jeg trener står på tærne, løfter rumpa 20-30 cm fra benken og utfører i praksis bare halve løftet, noe som er alngt fra godkjent om øvelsen skal gjøres korrekt.

 

Det går greit å trene utholdenhet og styrke sammen, men om en skal få god kondis på langdistanse så ikke tren tunge og eksplosive fotøvelser da dette stimulerer mer til muskelvekst av de raske og sterke fibrene som trengs på korte distanser. Å kjøre knebøy\utfall etc med 15 reps og oppover vil nok være å anbefale om du pleier å jogge mange lange turer i tillegg.

Lenke til kommentar
Ser at mange løfter bena opp fra gulvet når de trener benk. Er dette en fordel? Og er det gunstig for styrketreninga å drive med utholdenhetstrening ved siden av?

 

 

Det er juks... som sagt her så skal beina være plasset ned i bakken, ja, hele beinflaten, ikke bare skotuppene, rumpa og skuldre skal være nedi, naturlig svai i ryggen og markert stopp på brystkassen ;) da er løftet "godkjent"

Lenke til kommentar

De som ikke har noe særlig peiling på trening pleier å gi faen i beintrening av en eller annen syk grunn. De gir faen i hvordan beina ser ut (kanskje med unntak av leggene) og de gir faen i hvor sterke de er i beina. Benkpress er en av de beste øvelsene for overkroppen. Benkpress er også en av de øvelsene man kan flytte flest kilo med speilmusklene (forsiden av overkroppen). Dette er nok noen av grunnene til hvorfor den er så statusøvelse for de uten særlig peiling på trening.

 

Går glatt ann og kjøre benk 2 ganger i uka.. kjører selv mandag og fredag...

Går glatt ann å kjøre 4 også. Men da må man selvsagt ta hensyn til at man gjør det. Kan ikke kjøre like hardt som hvis man skulle trent 1 gang i uka.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Blabla... ser det er mange meninger om hvorfor folk tar benken så seriøst... Selv trur jeg det er fordi folk trur det er biceps/triceps øvelse. folk blir jo sjokkert når de hører armene ikke er innvolvert...

 

 

Tviler sterkt på at det er fordi foilk tror det er en armøvelse, har aldri møtt på noen som tror benk er en rein armvøelse.. Og armene er nok involvert ja, triceps som sagt her hører med til benken det samme gjør skuldre..

 

De som ikke har noe særlig peiling på trening pleier å gi faen i beintrening av en eller annen syk grunn. De gir faen i hvordan beina ser ut (kanskje med unntak av leggene) og de gir faen i hvor sterke de er i beina. Benkpress er en av de beste øvelsene for overkroppen. Benkpress er også en av de øvelsene man kan flytte flest kilo med speilmusklene (forsiden av overkroppen). Dette er nok noen av grunnene til hvorfor den er så statusøvelse for de uten særlig peiling på trening.

 

Går glatt ann og kjøre benk 2 ganger i uka.. kjører selv mandag og fredag...

Går glatt ann å kjøre 4 også. Men da må man selvsagt ta hensyn til at man gjør det. Kan ikke kjøre like hardt som hvis man skulle trent 1 gang i uka.

 

 

det er godt mulig, men hadde nok ikke fått god nok restitusjon hvis det hadde gjeldt meg, tok bare 2 ganger som ett eks da det er det jeg bruker selv, og det funker utmerket ;) men som du sier, så virker belastning inn på hvor mange ganger man løfter i uken..

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...