Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

O.o

 

Visste ikke at det var Dirac som stod bak DSP-en i XTZ-ene. Tviler ikke på at det virkelig fungerer. Er vel mye å hente fra rimelige hodetelefon-elementer, spesielt når man kan pynte på impulsresponsen. En av de tingene Dirac er knallgode på.

 

Har et par XTZ høyttalere her og - og i kombinasjon med Dirac spiller de uforskammet godt, sett i forhold til både prisen og de åpenbare problemene som rommet mitt har. (Blant annet ved at en vegg er for nære lytteposisjon... helt utrolig at Dirac klarer å være effektivt mot de uønskede refleksjonene derfra!)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har høytalerne 99.26 som er nydelige både i utseende og lyd. Med bånddiskant og norske Seas basser. Helt sykt vakre uten klær, men siden jeg er far så er dekslene på.

 

Litt om hodetelefonene første inntrykk.

 

Rask å lade, god rekkevidde på blutooth. Tester sier det er over 12 timer batteritid.

 

De er veldig nøytrale, dersom man er bassnerd så er det sikkert bedre med Marshall, Beats eller Harman Kardon.

 

Jeg er ikke basshead, jeg hører mye på klassisk, unplugged grunge, jazz og pink floyd.

DSP en lar man booste bassen i 4 forskjellige valg, samt et valg som øker diskant. Normalen heter Reference. Jeg synes Reference er nydelig til jazz, klassisk og akustisk, og sang. Men på rock og basstung musikk er det bra med litt boost, det er mye å justere egentlig, gain db og boost, musikken ødelegges absolutt ikke av en sånn boosting. Alt er like detaljert fortsatt.

 

 

Jeg gjetter at hodetelefonene gir mer for finlytting av musikk en til eksempel til rave/tekno eller metall. Men jeg skal teste litt Dimmu og Burzum og Kvelertak som vel er det jeg har av slik tung musikk.

 

Tung musikk kan jo være detaljert det også, Burzum av eldre dato har elendig innspilling da det var litt av filosofien til den fyren. Men Dimmu og Satyricon kan ha mange detaljer.

 

Så blir moro å teste litt, har til gode å teste med ledning også. Men andre sier de skal være meget bra med ledning.

 

Initielt vil jeg si at det er god kompromiss med pris og lydkvalitet.

 

EDIT- Volumstyrken på blutooth er meget god, var bare det at jeg ikke skjønte at det sitter en Master volumknapp på hodeklokkene som overstyrer volumknappen i appen. Dette er litt uvant, og burde stått i den litt reserverte bruksanvisningen som XTZ er så kjent for i sine produkter.

Volumeffekt er meget høy i blutooth, og til musikk med mye bass etc så går det til en viss grad å booste for å holde lyd utenfra ute, men følgelig fungerer dette ikke til lavmelt musikk.

 

Batteritid kommer jeg tilbake til. Edit batteritid er meget bra, man bruker de en hel dag uten problem.

 

Jeg har ikke så mange hodetelefoner, har BW P5 som er veldig gode med ledning. Edit rettet, volumeffekt på blutooth er bedre enn BW P5.

 

Har prøvd litt Dimmu i bedre Mp3 signal. Rekkevidden er Syyyk. Du kan praktisk talt gå rundt overalt selv gjennom vegger... Typ 7-8 meter snakker vi om.

 

Detaljert, til Dimmu kan det være greit å booste bassen litt i appen. Noisecanselling er fraværende selvom jeg har hørt fra tester at appen kan gjøre noe med dette så er dette kun tilfellet med basstung musikk og metall.

 

De er nøytrale, Dimmu høres bra ut og man kan gå veldig langt bort fra mobilen..

Men er du bassgal så vil du bli litt skuffet,.

 

iphone Dirac appen er fortsatt litt bedre enn androidappen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Handsfree fungerer upåklagelig også...

 

Lydkvalitet med ledning er klart bedre med app og gode signaler enn BW P5, men jeg tror at volumeffekten i P5 er bedre.

 

Men snakker vi lyd i kvalitet så er XTZ bedre, jeg slet veldig med å koble til minijack i selve hodetelefonen, man må dytte den inn ganske hardt til man hører et knepp, og det er uvant.

 

Er man opptatt av lydkvaliteten så anbefaler jeg disse hodetelefonene, er man opptatt av ekstrembass burde man velge noe annet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ellers nevneverdig at lyden er bedre fra iphone 4s enn Android mobilen Huawei Y6 med bluetooth. Jeg vet ikke om appen til iphone er bedre. Eller om det er et lydformat som iphone støtter som yter bedre med XTZ Divine.

 

Bedre bass og litt fyldigere lyd etc med iphone. Den er hakket bedre enn Android dspen.

 

Hva kan dette komme av? Er det lydformatet i iTunes som passer bedre? Androidmobilen har nyere bluetooth.

 

 

 

Vanskelig å vurdere, bruker androiden nå og det lyder veldig bra.. Men annerledes enn appen til iphone..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Dirac er bare inkludert til iPhone, mens android appen som bygger på Dirac er skapt av Xtz.

Det er dette som gjør en merkbar forskjell i favør iPhone. Jeg vil si at iPhone er lydnirvana på nær sagt alle låter, omtrent uansett filformat. Android er veldig veldig bra, men personlig så vil jeg si at Dirac gjør det mindre betydelig hva slags fil man spiller uten at det er noen som helst skam, genialt rett og slett.

 

Jeg har brukt den litt nå, og jeg gir den full score på selve hodetelefonenes lydkvalitet og effekt samt byggekvalitet. Har hørt på høyt volum i hele dag og batteriet er på 90% på hodetelefonene! Tok en pause til middag.

 

Dersom jeg skulle trukket for noe blir det et poeng fordi det ikke er aktiv lydkanselering. Men det lekker iallefall absolutt ikke noe lyd ut.

 

Så 9 av 10 stjerner.

 

 

Edit hvordan får jeg Dirac til laptop og anlegg, er det mulig og hvor mye vil det koste?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

 

Fikk pakke fra JDS for 30 min siden, første inntrykket er MEGET positivt :)

Er det The Element? Hvor mye kosta den totalt med frakt etc ? :)

 

The Element ja :) Måtte ut med 1100kr i toll/mva. Ikke så ille men unødvendig ekstrautgift likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

What, trodde denne var mye dyrer jeg ? Den er så sykt fin at jeg vurdere kjøpe den selvom den ikke kommer til og drive noen klokker :p

 

betalte 3500 til JDS, 1100 er kun de norske skattene. Kjøpte jo egentlig på ett ganske dårlig tidspunkt siden dollaren er over 8 kr, men orket ikke vente/håpe på en lavere dollar i nærmeste fremtid :p 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Endte opp med å bestille Audio Technica ATH-ADG1X G som lå (ligger fortsatt 2stk) til demovare på komplett nå når mitt trådløse drittheadsett endelig knakk i feste :p Litt spent da det får ganske god kritikk på nett.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Google har forresten oppjustert AAC til 191 kbps på HD-materiale på YouTube. Før lå den på 126 kbps.

Vet du om de da oppjusterer alt eksisterende materiale, altså at det er streamen som justeres, eller gjelder det kun nye data fra nå av?

Lenke til kommentar

Vet du om de da oppjusterer alt eksisterende materiale, altså at det er streamen som justeres, eller gjelder det kun nye data fra nå av?

Antar det ligger i køen og blir konvertert over tid, slik de har gjort det før. Google tar nok vare på alle originalene og re-encoder dem og distribuerer dem når det er nødvendig.

Det er enorme mengder data på YouTube så det tar nok sin tid, men det blir nok konvertert til slutt. Materialet må nok lastes opp på nytt for å få det gjort raskt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vurderer kanskje å kjøpe nye hodetelfoner etter hvert, er ute etter noen anbefalinger til hva som kanskje passer meg, og hva jeg skal se etter.

 

 

Type: Over ear

Budsjett: Har ikke lyst å bruke noe mer enn 4000,- egentlig, men noe av det jeg ser på er meget dyrt så før vurdere budsjettet senere, er i hovedsak ute etter anbefalinger, men helst da i den prisklassen og under :mrgreen:

Musikksmak: Soul, vokaler, indie og "chill" elektronisk, rap, noe rolig rock. Mye rolig og "chille" sanger. 

Lyden jeg er ute etter: Smooth, ikke tungt å høre på, ikke skarp diskant , bass som slår litt når den skal det men ikke går utover mellomtone. 

Hodetelefoner jeg har sett på: 

- LCD 2 (synes dette er ganske dyrt :scared: , tenkte hvis jeg et meget rimelig tilbud på en brukt en, har hørt såpass mye skryt av denne)

- Fostex TH X00 (også fått mye skryt på nettet, hvordan vil denne sammenligne i forhold til lcd2 som er 3x dyrere sammenlignet med nyprisene.

- Hifiman HE 400i

 

Har ikke noe amp til hodetelefoner, heller ingen dac. Tenkte å ta det etter jeg har funnet flere hodetelefoner som jeg kunne vurdere å kjøpe. Har ikke tenkt å begynne med noen tube forsterkere, og trenger ingenting fancy derfor burde ikke dette være så altfor dyrt, ligger mye fint utstyr på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Høres ut som du vil trives med Sennheiser HD650. De har vel i stor grad den signaturen du beskriver. Bassen går dypt i dem uten å være framhevet og diskanten er godt avrundet og myk uten å bli difus. De er en passe blanding mellom analytisk og fornøyelig så de tåler det meste. Lydsignaturen er ganske mellow og det er ingen skarpe kanter med mindre det finnes i originallyden. Har hatt en god del hodetelefoner men disse har fortjent en fast plass.

Hvis du går for dem så pass på å skaffe den beste og siste utgaven med hvite elementer (du ser det igjennom grillen). Disse har vært i markedet lenge så burde ikke være vanskelig å finne.

 

Holder også en knapp på Fostex TH X00. Har ikke fått testet den men den har noe av samme signaturtypen. Denne er lukket så du vil få stående bølger i den, men Foster pleier å være flinke til å maskere dette slik at det blender inn på en god måte.

 

LCD 2 har fin lyd, men synes ikke de er verdt prisen i forhold til pris/ytelse. Du har utrolig mye bra å velge i.

 

HE 400i er nok dem med best analytisk dybde av de alternativene du har plukket ut i det prissjiktet du ser for deg. Disse trenger du en god forsterker til.

Lenke til kommentar

Høres ut som du vil trives med Sennheiser HD650. De har vel i stor grad den signaturen du beskriver. Bassen går dypt i dem uten å være framhevet og diskanten er godt avrundet og myk uten å bli difus. De er en passe blanding mellom analytisk og fornøyelig så de tåler det meste. Lydsignaturen er ganske mellow og det er ingen skarpe kanter med mindre det finnes i originallyden. Har hatt en god del hodetelefoner men disse har fortjent en fast plass.

Hvis du går for dem så pass på å skaffe den beste og siste utgaven med hvite elementer (du ser det igjennom grillen). Disse har vært i markedet lenge så burde ikke være vanskelig å finne.

 

Holder også en knapp på Fostex TH X00. Har ikke fått testet den men den har noe av samme signaturtypen. Denne er lukket så du vil få stående bølger i den, men Foster pleier å være flinke til å maskere dette slik at det blender inn på en god måte.

 

LCD 2 har fin lyd, men synes ikke de er verdt prisen i forhold til pris/ytelse. Du har utrolig mye bra å velge i.

 

HE 400i er nok dem med best analytisk dybde av de alternativene du har plukket ut i det prissjiktet du ser for deg. Disse trenger du en god forsterker til.

Glemte helt bort å nevne disse, har sett på disse også. Har lest veldig mye godt om de, litt mørkere og myk som du sier passer meg perfekt. Disse er også ganske rimeligere enn de andre, noe som selvfølgelig er en fordel. Kan jo kjøpe dem ny og prøve dem en ukes tid og høre om de er hva jeg er ute etter. 

 

Fostex TH X00 gikk ut av salg på massdrop i går (eller overgår husker ikke), derfor må jeg nok lete etter brukt for å få disse. 

 

Tror lommeboka ble litt glad for at LCD2 kanskje ikke er verdt pris/ytelse som du sier. Tror nok de ble for dyr for meg uansett, med tanke på at jeg må sikkert ha en grei forsterker med disse, men gud de ser brae ut med lær og rosewood.

 

HE400i er jo også en mulighet, men tror nok jeg ble veldig tiltrukket lyden til HD650 som den er beskrevet i forhold til HE400i. Derimot så har jeg hørt at planar har meget god bass i forhold til dynamiske. HE500 er jo også en mulighet her. 

 

Får se om jeg etterhvert prøver HD650. Eventuelt hvis jeg skulle bestemme meg for disse, hva kan være å anbefale av forsterkere?

Endret av Ooooj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...