Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Fant en test som sammenligner Pryma med PM-2. link

Blir vel smak og behag, som det ofte gjør litt opp i prisklassene.

 

When, in 2015, I reviewed Oppo Digital’s PM-2 headphones ($699), I came away highly impressed. Their fit and finish, build quality, and tolerances were first-rate, and every bit the equal of the Pryma 0|1s’. However, the Oppos are fundamentally different animals from the Prymas. The PM-2s are heavier by an ounce, have a far more conservative design, and rely on planar drivers vented to the outside of each earcup -- not ideal for use on the go. Moreover, the Oppos have a more solid, industrial feel, despite having cushier earpads and being more comfortable to wear for longer periods. They’re nice headphones with great tactile qualities, but are not as fundamentally prettyas the Pryma 0|1s.

The Oppos’ sound is also quite different from the Prymas’. The PM-2s’ midrange is all about rich tonal shadings, velvety expressiveness, and unapologetic warmth. Moreover, the PM-2s are more neutral, with a top-to-bottom evenhandedness that is ultimately more faithful to the recording, despite its relaxed overall sound. So, too, with the Oppos’ bass, which has plenty of kick and satisfying weight, but isn’t at all boosted. Finally, the open-backed PM-2s sound slightly more spacious than did the closed-back 0|1s.

The Prymas’ midrange emphasis produced stark relief with a quick, forward, dynamic character. While their frequency response wasn’t ruler-flat, I found them more exciting and vibrant to listen to than the easygoing Oppos. Combined with their smaller, more manageable size, closed-back earcups, and fashionable design, and the Pryma 0|1s were the headphones I’d wear on the train to work, in a coffee shop, and walking down the street. I’d also appreciate the extra $150-$200 in my pocket. But as companions for long stints of work, or for listening at home after a long day, the Oppos are the more comfortable and sensible choice. Different strokes.

 

Nighthawk er jo lekker, men kan se ut som den ikke egner seg like godt til bærbarlyd og det blir hovedbruksområdet for min del, da forsterkeren min ikke har mulighet for hodetelefonforsterker, eller har tilkobling for hodetelefoner.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig bestilt meg en Uber Stack (Modi2/Magni2)

Kikker etter et par nye hodetelefoner som er "morsomme" å høre på med stacken, lyst til å prøve noe annet enn X2 nå. Veit mange digger HD650, og bruker ofte denne komboen. Men er ikke Sennheiser HD650 litt "kjedelige"? Åpen er åpen, så bassen blir ikke som et lukket sett, men likevel - låter de tynt? 

Skal parres opp med modmic for laaaange gamesessions, så greit at de er åpne både fordi de gir et godt stereobilde og man slipper å bli så klam :)

EDIT: Og musikk da selvfølgelig, hører på mye rart

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Endelig bestilt meg en Uber Stack (Modi2/Magni2)

 

Kikker etter et par nye hodetelefoner som er "morsomme" å høre på med stacken, lyst til å prøve noe annet enn X2 nå. Veit mange digger HD650, og bruker ofte denne komboen. Men er ikke Sennheiser HD650 litt "kjedelige"? Åpen er åpen, så bassen blir ikke som et lukket sett, men likevel - låter de tynt? 

 

Skal parres opp med modmic for laaaange gamesessions, så greit at de er åpne både fordi de gir et godt stereobilde og man slipper å bli så klam :)

 

EDIT: Og musikk da selvfølgelig, hører på mye rart

Gratulerer med et fornuftig kjøp!

Va med å prøve hifiman sine hodetelefoner?

Kanskje AKG?

Eller va med Audeze?

Lenke til kommentar

HD650 burde vel holde greit til gaming om du vil ha naturlig lyd, spesielt siden de er høvelig balanserte og lite slitsomme å høre på over tid. De er ikke tynne hvis du klimatiserer deg til dem. Det at de er litt nedjustert i toppen kompenserer også for det relativt. De går dypt nok i massevis, men er ikke veldig hypet. Mange som liker å kjøre disse sammen med modmic.

Lenke til kommentar

Beyerdynamic bør vel også vurderes. T90 er godt innafor, og strekker du budsjettet litt, så når du jo opp til T1.

 

Får jo utrolig mye bra i prisklassen 5-10k, men det skal til litt for å treffe helt rett og bli helt fornøyd.

De er kan jeg også legge til lista ja: :)

 

- Beyer T5/T90

- Audeze EL8-OB

- HD650

 

Likte ikke diskanten i mine DT770, syns de føles "skarpe" om det gir noen mening, men mulig de er bedre i de dyrere modellene? 

 

EDIT: Og Audeze EL8-OB virker veldig interessante, etter at Netrum nevnte Audeze over her :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ja, jeg kikke på Beyerdynamic nå, T5 spesifkt.
EDIT: T5 er lukkede, så da er det T90/T1 da :)
 

Ikke skyld på meg bshagen om det blir dyrt for deg :p

Slapp av, jeg greier å kaste vekk penger helt på egenhånd, så du trenger ikke å føle noen skyld. :p
Men kom med Audeze anbefalinger?

Jeg trenger bass, så det er et slags ankepunkt 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Gode nok åpne hodetelefoner kan også ha nok bass - og det er ikke nødvendigvis en fordel for basskvaliteten at hodetelefonene er lukket. bshagens budsjett er stort nok til at det fins gode åpne alternativer med helt grei bass som er godt innafor.

 

Er jo en del å gå på om man legger til litt ekstra bass med equalizer - om man må ha mer bass enn det litt småkjedelige/nøytrale åpne hodetelefoner har å tilby. Alt som må til er igrunn at man har kraftig nok forsterker til å ha litt headroom å gå på - og det har jo uber-stakken med de aller fleste normale hodetelefoner.

 

Selv foretrekker jeg sånn passe med bass, og setter mer pris på at den er kontrollert og kjapp, enn på absolutt mengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...