Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra valg! 

Har veldig lyst på en Yggdrasil selv. Men venter til den blir tilgjengelig i Norge. 

Ja, jeg venter i spenning for å finne ut om dette er det største kuppet noensinne innen DAC-verden; eller den mest oppskrytte dingsen.

Litt skeptisk til at den trenger 1 ukes tid for å yte best (ikke bare første gang, men hver gang den har blitt kald). Ikke noe stort problem for min del; her står alt på alltid. Skulle det bli krise kan den alltid selges igjen (bør være problemfritt å bli kvitt).

 

Edit:

Akkurat nå bruker jeg den innebygde DACen i Moon 430HA D; det er litt natt/dag forskjell mot Moon 380D DSD jeg nettopp returnerte. Så håper det ikke går for lang tid før Yggdrasil dukker opp - det er kjipt å sitte med ræva DAC når man er vant med noe som er på et helt annet nivå lydmessig.

 

*Savner Moon 380D DSD*

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på kilden du allerede bruker. Mest sansynlig vil en DAC hjelpe litt med lydkvaliteten, men igjen kommer dette an på hva du allerede har fra før. Du vil nok få mer nytte ut av en AMP, eller enda bedre, DAC og AMP. Ta en titt på Schiit for å ha et grunnlag å jobbe ut i fra. Magni/Modi er en fin entry-combo.

Lenke til kommentar

Prøv dem gjerne med det du har. Det er en god del løsninger på stasjonære som er imponerende gode, og dette er en hodetelefon som er designet for å være lettdrevet, men det finnes også løsninger som ikke gir deg det denne hodetelefonen er god for. Hvis du ikke er happy med lyden så kan du jo lese litt rundt i denne tråden hvor du finner omtalt DAC'er i de fleste prisklasser og nedslagsfelt.

Lenke til kommentar

Da har Electrocompaniet DACen startet å tulle etter 6 trofaste år :( . Den startet plutsellig å ta opp en del støy helt uten videre pluss den sliter litt med å bytte mellom kanalenne.  Ikke har jeg råd til å kjøpe meg noen ny med det første heller, får se om jeg klarer å sette opp Asus Essence One'en min som en ren DAC i mellomtiden...

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Takk for svar. Hovedkortets (http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20H97%20Killer/) lydkilde støtter jo opp til 600ohms klokker, så burde gå greit. Men jeg erfarer med mine Sennheiser Momentum (18 ohms) at jeg ikke får nok/høy lyd. Spørsmålet er om hvor mye forskjell det er på Momentum og klokkene fra Shure. Kun til musikk dette, ikke gaming.

 

De har jo markedsført dette som Purity sound 2 basert på Realtek sin ALC1150. Hvis du er happy med volum og renhet i lyden er det neppe noe stort poeng å oppgradere.

 

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Hovedkortets (http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20H97%20Killer/) lydkilde støtter jo opp til 600ohms klokker, så burde gå greit. Men jeg erfarer med mine Sennheiser Momentum (18 ohms) at jeg ikke får nok/høy lyd. Spørsmålet er om hvor mye forskjell det er på Momentum og klokkene fra Shure. Kun til musikk dette, ikke gaming.

De har jo markedsført dette som Purity sound 2 basert på Realtek sin ALC1150. Hvis du er happy med volum og renhet i lyden er det neppe noe stort poeng å oppgradere.

 

 

Er egentlig gira på noen nye klokker som gir gromlyd. De jeg har nå, Sennheiser Momentum kan jeg heller bruke til og fra jobb. Har testet endel forskjellig på markedet, men har fallt på Shure 1540. Sitter fantastisk på hodet, og ga en ren lyd og god dyp bass. Synes Sennheiser HD700 hadde for dårlig bass. Skal jo kun brukes ved min stasjonære maskin, og må vurdere om jeg også trenger en DAC for å få nok volum. Erfarer med de jeg har nå at jeg ikke får skikkelig trøkk!!

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hovedkortets (http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20H97%20Killer/) lydkilde støtter jo opp til 600ohms klokker, så burde gå greit. Men jeg erfarer med mine Sennheiser Momentum (18 ohms) at jeg ikke får nok/høy lyd. Spørsmålet er om hvor mye forskjell det er på Momentum og klokkene fra Shure. Kun til musikk dette, ikke gaming. 

 

Momentum burde gi høy lyd fra hva som helst, ut fra motstand og følsomhet.

Kjenner ikke til systemet på det hovedkortet, men kan aldri tenke meg at det fungerer som det skal og fortsatt ikke kan gjøre deg midlertidig døv om nødvendig.

Er det en mulighet for at hodetelefonforsterkeren er koblet ut, enten fordi utgangen står som "line out" eller fordi hodetelefonutgangen i front er koblet feil? Virker naturlig at det finnes noe som gjør at man ikke kobler til feil uten videre, ergo at utgangene i utgangspunktet er dempede.

 

Synes for øvrig å huske at ASRock-løsningene blir regnet som relativt gode, i noen tilfeller kanskje bedre enn mindre dyre eksterne løsninger. Dersom du ikke får mye susing ut på Momentum-hodetelefonene (som er langt mer følsomme), burde det bli ganske brukbart. Du kan nok fortsatt regne lydkortet på datamaskinen som en flaskehals, men du har planer videre er det langt fra dumt å starte med et ordentlig par hodetelefoner.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Hovedkortets (http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20H97%20Killer/) lydkilde støtter jo opp til 600ohms klokker, så burde gå greit. Men jeg erfarer med mine Sennheiser Momentum (18 ohms) at jeg ikke får nok/høy lyd. Spørsmålet er om hvor mye forskjell det er på Momentum og klokkene fra Shure. Kun til musikk dette, ikke gaming. 

 

Momentum burde gi høy lyd fra hva som helst, ut fra motstand og følsomhet.

Kjenner ikke til systemet på det hovedkortet, men kan aldri tenke meg at det fungerer som det skal og fortsatt ikke kan gjøre deg midlertidig døv om nødvendig.

Er det en mulighet for at hodetelefonforsterkeren er koblet ut, enten fordi utgangen står som "line out" eller fordi hodetelefonutgangen i front er koblet feil? Virker naturlig at det finnes noe som gjør at man ikke kobler til feil uten videre, ergo at utgangene i utgangspunktet er dempede.

 

Synes for øvrig å huske at ASRock-løsningene blir regnet som relativt gode, i noen tilfeller kanskje bedre enn mindre dyre eksterne løsninger. Dersom du ikke får mye susing ut på Momentum-hodetelefonene (som er langt mer følsomme), burde det bli ganske brukbart. Du kan nok fortsatt regne lydkortet på datamaskinen som en flaskehals, men du har planer videre er det langt fra dumt å starte med et ordentlig par hodetelefoner.

 

Takk for svar. Koblingen er gjort korrekt, og det spiller i og for seg høyt, men føler jeg mangler det siste "trøkket". Det jeg i utgangspunktet lurer på er hvor stort forskjell det vil være å gå opp til disse Shure klokkene (som koster 5 lapper). Mye penger om jeg knapt vil merke noen forskjell....og så er jo spørsmålet da om jeg ivertfall da må ha en dac. Her er det jo et hav å velge i, men jeg fikk anbefalt denne til en meget gunstig pris (om den er duganes er jo et annet spørsmål).

 

https://www.komplett.no/creative-sound-blaster-x-fi-hd-lydkort/805251

Lenke til kommentar

Bedre lyd blir det nok. Store hodetelefoner i en helt annen prisklasse med annet bruksområde blir fort det - alle tre resulterer i kompromisser når det kommer til lydkvalitet. Små hodetelefoner har generelt ofte problemer med å reprodusere bass ordentlig. Mye rumling, men lite 'definisjon' i lave frekvenser. 

 

Uten noen som har erfaring med akkurat det hovedkortet er det nok vanskelig å si om det kan by på det samme som det oppsettet du, sannsynligvis, allerede har prøvd i butikk. Sannsynligvis vil det låte helt fint, men kanskje er det et eller annet kompromiss i den integrerte lydløsningen som resulterer i mindre av den bassen du gjerne vil høre (men gjør at produsenten kan love hørselsskader på høye impedanser).

 

Det spørs litt hvor lett det er å få lånt en hodetelefon til fem tusen med hjem for å prøve. Hjemlån av hodetelefoner er noe jeg har hørt om før, mener å huske at det var Oslo Hi-Fi Center eller Hi-Fi center-kjeden (nå borte?), alternativet i gråsonen er vel å bestille på nett og benytte seg av angreretten om den ikke svarer til forventningene.

 

Alternativet om integrert løsning kommer til kort er vel helst å fordele budsjettet en smule, eller planlegge videre kjøp av DAC/forsterker. Er ikke sikkert at du trenger noe voldsomme saker heller - har sett mange sverge til gamle Hi-Fi-forsterkere med overraskende god hodetelefonutgang.

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

Bedre lyd blir det nok. Store hodetelefoner i en helt annen prisklasse med annet bruksområde blir fort det - alle tre resulterer i kompromisser når det kommer til lydkvalitet. Små hodetelefoner har generelt ofte problemer med å reprodusere bass ordentlig. Mye rumling, men lite 'definisjon' i lave frekvenser. 

 

Uten noen som har erfaring med akkurat det hovedkortet er det nok vanskelig å si om det kan by på det samme som det oppsettet du, sannsynligvis, allerede har prøvd i butikk. Sannsynligvis vil det låte helt fint, men kanskje er det et eller annet kompromiss i den integrerte lydløsningen som resulterer i mindre av den bassen du gjerne vil høre (men gjør at produsenten kan love hørselsskader på høye impedanser).

 

Det spørs litt hvor lett det er å få lånt en hodetelefon til fem tusen med hjem for å prøve. Hjemlån av hodetelefoner er noe jeg har hørt om før, mener å huske at det var Oslo Hi-Fi Center eller Hi-Fi center-kjeden (nå borte?), alternativet i gråsonen er vel å bestille på nett og benytte seg av angreretten om den ikke svarer til forventningene.

 

Alternativet om integrert løsning kommer til kort er vel helst å fordele budsjettet en smule, eller planlegge videre kjøp av DAC/forsterker. Er ikke sikkert at du trenger noe voldsomme saker heller - har sett mange sverge til gamle Hi-Fi-forsterkere med overraskende god hodetelefonutgang.

Takk for godt svar. Har du noe erfaring/preferanse på lukkede eller åpne klokker. Er litt usikker på hva jeg skal velge her. Vil jo kun bruke disse hjemme uten noe støy. Men kan jo være vesentlige forskjeller på lyden. 

 

Står da mellom disse to:

 

http://vsbee.com/headphones/comparisons/Shure_SRH1540_vs_Shure_SRH1840

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...