Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i ferd med å kjøpe meg nye hodetelefoner. Kommer nok til å gå for enten Sennheiser HD650 eller Beyerdynamics DT880. Disse vil bli koblet til PC-en som ikke har et dedikert lydkort. Det er her jeg er usikker. Hva vil være den beste løsningen, kjøpe et bra lydkort og en hodetelefonforsterker, eller kan det være lurt å kjøpe en hodetelefonforsterker med innebygget DAC? Jeg har da sett på Corda Cantate fra Meier Audio. Vil helst ikke over 4000 kroner for DAC + forsterker. Jeg er en utålmodig person, så det er en stor fordel dersom det kan bestilles fra en norsk butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4000 er jo en grei sum penger. Det jeg gjorde selv var å kjøpe en Cambridge DAC, denne fungerer veldig bra som lydkort, i tillegg så kan du jo da koble til en cd-spiller e.l. om du vil.

 

For 2000 til en forsterker, så kan du jo teste ut Hifiklubben sin Argon hodetelefonforsterker, men jeg har ingen anelse om kvaliteten på denne sammenlignet med Meier sine.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg likte den DAC-en veldig godt, ser at den har fått veldig god omtale i flere tester.

 

Det er imidlertid flere ting som gjør at jeg fortsatt er usikker.

Det er for det første at man ved å bruke Cantate kun har en enhet mellom hodetelefon og PC (mer praktisk og høyere WAF). For det andre så forventer ikke Hi-Fi-klubben å få inn Cambridge DAC-en før i februar, mens HPX har Cantate på lager.

Samtidig ser jeg at Cambridge vil ha et større bruksområde, og jeg føler meg tryggere på at denne kan levere god lyd dersom den er koblet med en grei forsterker.

 

Er det noen her som har erfaring med å bruke den DAC-en som Meier-enhetene har?

Er det forresten noen som har testet hodetelefonforsterkerne til Argon (de som Hi-Fi-klubben selger) ennå?

 

Edit 1:

Tror jeg kommer til å kjøpe hodetelefoner og en forsterker nå, enten Argon HA1 eller Meier Corda Arietta som ikke har USB-DAC, og legge inn en bestilling på Cambridge DAC-en. Da får jeg noen måneder uten DAC, men lyden kommer nok uansett til å bli bedre med DT880/HD650/D2000 + forsterker enn med mine AKG 301 som er koblet direkte til PC-en.

 

Edit 2:

Gjorde som jeg skrev i edit 1, og følgende er nå bestilt og levert (allerede) fra HPX:

Beyerdynamic DT880 (Ny utgave)

Corda Arietta, hodetelefonforsterker

Shure 5 par ekstra skumgummi-puter (til Shure e2c)

Shure Wax Guards (til Shure e2c)

 

Har også bestilt Cambridge DacMagic fra Hi-Fi-klubben, denne kommer i februar en gang.

Da ble det jul i år også!

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

Litt sent ute der ja, men takk for tipset.

 

Tror uansett at jeg går for Meier. Leste en tråd på Head-fi.org hvor Arietta ble anbefalt, den var visst ikke noe særlig dårligere enn Cantate, selv om den koster halvparten. Det hadde vært kult å gå for rør, men det får eventuelt bli senere. Først må jeg finne ut hvor kresen jeg egentlig er når det kommer til lyd.

Lenke til kommentar

Mitt valg er hvertfall klart etter nyttår: da blir det Heed CanAmp fra Sverige. Funker fett å bestille med såkalt POSTE RESTANTE. Da bestiller man forsterkeren til nærmeste poste-restante postkontor i Sverige, og henter pakken selv. Så slipper man mva og toll. Helt lovlig også :) Går også an å kjøpe varer brukt fra andre eu-land og få dem tilsendt til sverige, da de også er medlem av eu.

 

Gjør et par forum-seach på head-fi, så ser man fort at CanAmp'en er i en klasse for seg selv mtp den prisklassen. Har selv et par med Sony MDR-SA5000 som sikkert kommer til å nyte godt av den ;)

Lenke til kommentar
Det er definitivt mye rare påstander innen hifi-verdenen ja! Synes fokuset på heftig strømkabler også er ganske festlig. :wee:

 

Jeg har uansett prøvd å få vekk litt av fokuset mitt på lydkvalitet, om det går for langt bruker man ikke anlegget til å lytte på musikk lenger. Gærningene bruker jo musikken til å lytte på anlegget! Jeg har tatt meg selv flere ganger i å høre på kvaliteten i stedet for musikken, huff...

 

Ja, har vært borti det der :) Da er jo litt av poenget borte...

 

Strømkabler ja, der har du fjolleri. Strømmen som kommer inn i huset går hundrevis av meter på vanlig røten kabel, og skal liksom siste meteren inn i strømforsyningen ordne alt.

 

Men nå er det natt og eksamen i morgen den dag....

 

Vel, det er jo ikke akkurat råtne kabler som strømmen overføres via. Sikringsskapet ditt sørger for korrekt strømforsyning til de forskjellige kursene, og der kommer jo selvfølgelig kablingen fra sikringsskapet og til kontakten til å spille en rolle. I tillegg vil dårlige koblinger i enten kontakt og/eller sikringskap føre til strømtap. Ytterlig kan dårlige strømkabler den siste meteren til audioutstyret minke strømmen, men ikke i således grad at man skal bruke tusenvis av kroner på å oppgradere nettopp DEN. Da ville jeg heller vurdert å legge opp nytt strømnett i huset, og det blir som regel ganske så dyrt ;) Om strømnettet i huset er pill råttent, så nytter det heller ikke med strømrense-bokser eller power-conditioner. Man kan likså greit plugge kontakten rett i socketen, og ikke tenkte mer på det.

 

Å oppgradere siste del av strømkabelen, selv om husets strømkrets er dårlig; er som å kjøpe seg HD650 og bruke det til en pinglete iPod. Eller for å si det slik: det nytter ikke å slipe spissen på en kniv når bladet er uskarpt.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden jeg. Jeg er også glad i hodetelefoner :)

 

Jeg bruker Koss PRO4AA, en gammel 70-talls-modell som jeg liker veldig godt. Klar og fin lyd gjennom hele spekteret. Særlig imponerende i bass-området. Så vidt jeg kan huske går de til 25Hz og jeg hører ikke noe grums. Dette er når de er kobla på en Harman/Kardon HK970-forsterker, har testa dem både med CDer i HD970-en og en del skiver i en gammel platespiller jeg har glemt hva heter.

 

Bruker dem imidlertid primært på PC-en, men er ikke helt fornøyd med tingenes tilstand her; de er kobla rett på det relativt dårlige integrete lydkortet. Dette vil jeg gjøre noe med. Jeg har lyst til å bygge en Millett Max-forsterker (I <3 rør), men er redd min praktiske elektrokunnskap er god nok.

 

I første omgang vil jeg nok skaffe et bedre lydkort; noen forslag? Jeg har sett på Onkyo SE-90-et eller annet og SE-150-et-eller-annet pluss en M-audio jeg har glemt hva heter og Creative EMU1212, men jeg aner en viss forvirring bre seg når det finnes så mange modeller å velge mellom.

 

Jeg må nok dessuten benytte meg av Koss' livstidsgranti; det har tydeligvis blitt dårlig her og der. Litt uventa, det virker som ekstremt solide hodetelefoner. Men jeg må på en eller annen måte ha truffet et svakt punkt.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående Koss:

 

Jeg har Koss Porta Pro som er ødelagt. De vrenger lyden når man kommer på den hardeste bassen og høyere frekvenser (som i refrenget på The Killers-Human). Jeg gikk i butikken på Spaceworld hvor jeg kjøpte dem (skjønt jeg kjøpte mine i Bergen, dette var Hønefoss) og spurte om jeg kunne få dem repparert. Han sa: "Ja har du kvittering?"...Nei svarte jeg.

 

Det er det som er så morsomt. De var ødelagt mens jeg bodde i Bergen og da spurte jeg på Spaceworld der jeg kjøpte dem og han sa jeg ikke kunne få nye, men jeg kunne få dem repparert og det skulle ikke koste noe. Han i Hønefoss sa at det ikke var mulig?

Stoler helst på Bergen. Har ikke Kossene livstidsgaranti da? Og JA: Jeg hadde heller ikke kvittering når jeg bodde i Bergen, men jeg fikk fortsatt tilbud om gratis repparasjon.

 

 

 

Hva er feil/rett?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lyttet litt på mitt nye oppsett (DT880 og Meier Arietta koblet til PC-en).

 

Har ikke fått brent inn skikkelig ennå, men foreløpig er jeg rimelig fornøyd. Kvalitetsinntrykket av forsterkeren er solid, og hodetelefonene er fantastisk gode å ha på seg. Har hatt de på meg i noen timer nå uten at ørene koker av den grunn.

 

Det er ganske tydelig at DT880 ikke akkurat er lettdrevne, men Ariettaen klarer å gi liv nok i de. Har volumknappen på klokken 12 (dvs rett opp / halvveis til fullt). Har i grunn blitt veldig glad i Ariettaen, den er liten og diskre, men ser allikevel ut som at den mener alvor. Siden jeg ikke har hatt en egen hodetelefonforsterker før, så kan jeg ikke sammenligne den med noe annet, men jeg føler allikevel at jeg gjorde et godt valg. Litt tidlig ennå å gå inn i detaljerte beskrivelser av lyden, dessuten føler jeg meg ikke helt komfortabel med å bruke begrep som "varme" og "dybde" osv. Klassisk musikk har i hvert fall fått et klart løft, det er her jeg merker absolutt best at forsterkeren er med på å gjøre lyden mer detaljert, men allikevel også mer behagelig (noe som ikke nødvendigvis er korrelert). Andre eksempler er "Vidda" av Ole Edvard Antonsen som nå er utrolig deilig å høre på. Kombinasjonen Arietta og DT880 er veldig glad i trompetlyder kan det virke som.

 

Lydmessig er det en klar forbedring fra mitt gamle oppsett, dvs AKG 301 Extra koblet til PC-en, men jeg er allikevel ikke helt overbevist ennå. Det integrerte lydkortet er nok ikke akkurat "up for the job" lenger, noe som jeg i grunn også forventet. Jeg trenger desperat en DAC! Det blir lenge å vente på at HiFi-klubben skal få inn sine DACMagic, som jeg har bestilt, en gang i februar. Har kikket litt rundt, og blant annet siklet litt på Paradisea+ fra Mhdt Labs. Er det noen som har prøvd den? Ser at de merker pakken med "Gift" og "Repair" med verdi på 70 dollar, noe som gjør at prisen ikke blir så halvgæren.

Lenke til kommentar

Det er ganske så ekstremt hvor mye et hodetelefonoppsett kan utvikle seg når det får spillt seg inn, så realistisk sett har du egentlig ikke hørt hvordan det låter enda. Trolig vil du høre store forbedringer i dagene som kommer! Jeg gjorde iallefall det med mitt oppsett.

 

Hvor mye er du villig til å bruke på DAC? Det finnes mye snaks på ebay, men også her følger kvaliteten prisen oppover.

 

I første omgang vil jeg nok skaffe et bedre lydkort; noen forslag? Jeg har sett på Onkyo SE-90-et eller annet og SE-150-et-eller-annet pluss en M-audio jeg har glemt hva heter og Creative EMU1212, men jeg aner en viss forvirring bre seg når det finnes så mange modeller å velge mellom.

 

Jeg brukte Onkyo SE-90 som kilde for et par år tilbake, og i sin prisklasse har kortet helt fabelaktig gode analoge utganger. De fleste andre lydkort i samme klassen har andre bruksområder, mens SE-90 er fokusert på god lydgjengivelse. Det høres også godt!

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Lurer på en ting angående Koss:

 

Jeg har Koss Porta Pro som er ødelagt. De vrenger lyden når man kommer på den hardeste bassen og høyere frekvenser (som i refrenget på The Killers-Human). Jeg gikk i butikken på Spaceworld hvor jeg kjøpte dem (skjønt jeg kjøpte mine i Bergen, dette var Hønefoss) og spurte om jeg kunne få dem repparert. Han sa: "Ja har du kvittering?"...Nei svarte jeg.

 

Nå begynner det å bli et par-tre år siden jeg slet ut mine PortaPro, men det er sikkert et hår som sitter mellom den blå plasten og membranen. Var et ganske hyppig problem, de sugde til seg hår. Det er vanskelig å få ut, men ikke umulig. Blåsing og tålmodighet var mitt verktøy, i tillegg til en pinsett.

 

Kan dessverre ikke svare på de andre spørsmålene dine, men egentlig er det veldig lite livdstidsgarantien dekker, men av en eller annen grunn er de som regel utrolig greie selv om det er ren slitasje som er grunnen.

 

Jeg brukte kvittering da jeg byttet inn mine PortaPro for et par-tre år siden. Ikke at jeg hadde noen interesse av dem selv, men når en kameraet spør om jeg vil ha et sett K240M i bytte, hvem ville takket nei? :)

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne tråden jeg. Jeg er også glad i hodetelefoner :)

 

Jeg bruker Koss PRO4AA, en gammel 70-talls-modell som jeg liker veldig godt. Klar og fin lyd gjennom hele spekteret. Særlig imponerende i bass-området. Så vidt jeg kan huske går de til 25Hz og jeg hører ikke noe grums. Dette er når de er kobla på en Harman/Kardon HK970-forsterker, har testa dem både med CDer i HD970-en og en del skiver i en gammel platespiller jeg har glemt hva heter.

 

Bruker dem imidlertid primært på PC-en, men er ikke helt fornøyd med tingenes tilstand her; de er kobla rett på det relativt dårlige integrete lydkortet. Dette vil jeg gjøre noe med. Jeg har lyst til å bygge en Millett Max-forsterker (I <3 rør), men er redd min praktiske elektrokunnskap er god nok.

 

I første omgang vil jeg nok skaffe et bedre lydkort; noen forslag? Jeg har sett på Onkyo SE-90-et eller annet og SE-150-et-eller-annet pluss en M-audio jeg har glemt hva heter og Creative EMU1212, men jeg aner en viss forvirring bre seg når det finnes så mange modeller å velge mellom.

 

Jeg må nok dessuten benytte meg av Koss' livstidsgranti; det har tydeligvis blitt dårlig her og der. Litt uventa, det virker som ekstremt solide hodetelefoner. Men jeg må på en eller annen måte ha truffet et svakt punkt.

 

Det beste du kan kjøpe her (bang for bucks) er en Zero DAC. Kinasak som gir utrolig mye for pengene.

 

http://www.audiophilechina.com/ evt. ebay....

 

Jeg har både en zero, en Doge 6210 rørforsterker for hodetelefoner, og Onkyo SE-90PCI :)

 

Zeroen er det klart beste kjøpet alt i alt...

Lenke til kommentar
Det er ganske så ekstremt hvor mye et hodetelefonoppsett kan utvikle seg når det får spillt seg inn, så realistisk sett har du egentlig ikke hørt hvordan det låter enda. Trolig vil du høre store forbedringer i dagene som kommer! Jeg gjorde iallefall det med mitt oppsett.

 

Hvor mye er du villig til å bruke på DAC? Det finnes mye snaks på ebay, men også her følger kvaliteten prisen oppover.

 

Oppsettet spiller nå nesten 24/7, så innspillingsprosessen er i gang.

 

Jeg tenker å bruke 2000-3000 sånn ca. Det er egentlig mest fornuftig å vente til over jul med å kjøpe med tanke på julegavekjøp osv, så kanskje det er like greit å vente til at HiFi-klubben får inn sine Cambridge DAC-er i februar. DacMagic har jo kommet svært godt ut i de testene jeg har lest, så den er sikkert verdt å vente på. Er det noen gode alternativ til Cambridge DacMagic i prisklassen som jeg har oppgitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...