Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg bruker bare usb delen nå, så det er litt vanskelig å sammenligne direkte, men, jeg vil si at lossless->usb i alle fall er på høyde med lyden fra min Nad C542.

 

Edit: ... og så skulle den gjerne vært svart, men den var i følge hifiklubbenmannen en av de fire siste i Norge om dagen....

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Den lyser jo "eksklusiv"! Min Doge 6210 ser jo ikke ut i tåka. Menmen, får trøste meg med at den spiller bra med AKG K701 :)

 

Når man begynner å svi av 15k på en hodetelefonforsterker begynner det neeesten å tippe over til galskap. Grenser for hvor mye en forsterker kan gjøre med lyden :) Som med vanlige anlegg er det desidert mest å hente på høyttalere med tanke på pris. Gitt at du har en "god nok" forsterker da...

 

Hvilke hodetelefoner har du?

Lenke til kommentar
Den lyser jo "eksklusiv"! Min Doge 6210 ser jo ikke ut i tåka. Menmen, får trøste meg med at den spiller bra med AKG K701 :)

 

Når man begynner å svi av 15k på en hodetelefonforsterker begynner det neeesten å tippe over til galskap. Grenser for hvor mye en forsterker kan gjøre med lyden :) Som med vanlige anlegg er det desidert mest å hente på høyttalere med tanke på pris. Gitt at du har en "god nok" forsterker da...

 

Hvilke hodetelefoner har du?

 

Per i dag bruker jeg Sennheiser HD 650 med en Blue Dragon kabel, men samlingen kommer nok til å utvides etter hvert. Akkurat nå blir kronasjene brukt på vinyl, så jeg får se etter hvert. Jeg er enig i at 15k på en hodetelefonforsterker er mye, men rapportene fra de som har prøvd Zana Deux er jo at den er en ren orgasme med rør. Parret med HD 650 nærmer man seg noe av det bedre man kan oppnå med et hodetelefonoppsett, og den matcher visst en del av toppklokkene til Grado meget bra. Jeg får se, jeg har ikke penger til det nå uansett så det får bli med sikledammen inntil videre...

Lenke til kommentar
Den lyser jo "eksklusiv"! Min Doge 6210 ser jo ikke ut i tåka. Menmen, får trøste meg med at den spiller bra med AKG K701 :)

 

Når man begynner å svi av 15k på en hodetelefonforsterker begynner det neeesten å tippe over til galskap. Grenser for hvor mye en forsterker kan gjøre med lyden :) Som med vanlige anlegg er det desidert mest å hente på høyttalere med tanke på pris. Gitt at du har en "god nok" forsterker da...

 

Hvilke hodetelefoner har du?

 

Per i dag bruker jeg Sennheiser HD 650 med en Blue Dragon kabel, men samlingen kommer nok til å utvides etter hvert. Akkurat nå blir kronasjene brukt på vinyl, så jeg får se etter hvert. Jeg er enig i at 15k på en hodetelefonforsterker er mye, men rapportene fra de som har prøvd Zana Deux er jo at den er en ren orgasme med rør. Parret med HD 650 nærmer man seg noe av det bedre man kan oppnå med et hodetelefonoppsett, og den matcher visst en del av toppklokkene til Grado meget bra. Jeg får se, jeg har ikke penger til det nå uansett så det får bli med sikledammen inntil videre...

 

Nå kicket objektivisten i meg litt inn.. det har seg slik at jeg ble litt skeptisk til diverse kabler etter å ha sett Mike Lavigne bomme fullstendig på kabler til henholdsvis en liten penge og en (for meg) enorm formue. Nå er jeg såpass åpen at jeg ikke UTELUKKER at det kan være forskjell på ANALOGE kabler (gitt at vi ikke snakker lakrislisse).

 

Så, hører du noe forskjell på Blue Dragon? Placeboeffekten er jo helt avsindig når det gjelder audio, så jeg lurer litt på hva du mener om kabelbyttet ditt?

 

Jeg kan jo innrømme at jeg ikke hører et fnugg forskjell på flac og bra mp3 EGENTLIG, men like fullt jåler jeg meg og lagrer i flac da jeg har nok av plass. I en abx-test klarer jeg ikke å skille v2 fra flac, men så har jeg heller ikke "gullører".

 

Var det verdt pengene? :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg betalt fullpris hadde jeg ikke synes det var verdt det, men jeg fikk en ganske bra pris på kabelen. Jeg er en sucker for utseende, og selv om jeg ikke hører så stor forskjell på kabler liker jeg fortsatt kraftige plugger og deilig strømper. :wee: Jeg hadde faktisk ikke forventet å høre forskjell på kabelbyttet, men det var definitivt en forbedring. Ikke veldig stor, men det virket som det berømte sløret ble løftet. Om det er placebo så er iallefall forbedringen reell for meg. Man kurerer jo jaggu sykdommer med placebo! :wee:

 

Se den herlig furutech-pluggen:

 

post-26550-1227931819_thumb.jpg

 

Flac vs. mp3 har definitivt blitt vanskeligere de siste årene etter lame kom på banen, men for min del er det utelukkende flac som gjelder. På electronisk musikk er det vanskelig å høre forskjell, men på akustisk musikk, jazz, klassisk o.l. er forskjellen rimelig stor. Iallefall på oppsettet mitt. Benchmark DAC1 som jeg bruker som kilde både til anlegget mitt og hodetelefonoppsettet er ganske avslørende, så det setter desto større krav til kildematrialet.

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe en av hodetelefonene fra SR serien fra Grado. Har ikke lyst til å legge så mye i hodetelefonene men hva er det som er så mye bedre med SR 80 enn SR 60? SR 125 da?

Har de god komfort? Kvaliteten? Hvilken nettbutikk kjøper dere fra? Ser de veldig store ut når en går med de? Lignende modeller?

Lenke til kommentar
Apropo kabler og placebo, sjekk ut denne:

 

Test av usb-kabler

 

En high-end usb-kabel til 4000 kr må man jo ha. :p

 

Hello bullshit!

 

Han som har skrevet det har garantert null forståelse av hvordan USB fungerer, men overfører kabelhysteriet sitt fra analoge kabler. Hadde de "audiofile" vært LITT interessert i å påvise ekte forskjeller hadde de tatt en ABX-test, men slike tester er visstnok ikke noe tess siden lyden høres forskjellig ut hvis man vet hvilken kabel man hører på. Placebo right there.

 

Og apropos ABX.. har du testet flac mot mp3 med f.eks winabx? Nå snakker jeg ikke røtne encodes fra 1993 selvfølgelig, men lame -V 2 f.eks...

 

Jeg og en kompis som tidligere var svært skeptisk til mp3 og denslags testet det på hans anlegg for en god stund siden. Det var en Cayin A88T med Sonus Faber Cremona Auditor og en Musical Fidelity dac med rør (husker ikke nøyaktig hva den heter). Der stoppet det lenge før V2 for å si det sånn :) V5 og dårligere var forholdsvis greit, men V2 og oppover var det null treffsikkerhet på. Vi testet med diverse musikkfiler, blant annet Jeff Buckley - Grace og Nils Lofgren - Keith Don't Go. Alt i alt en interessant test :)

 

Som sagt har jeg ikke gullører, og jeg tviler ikke på at det finnes folk som klarer å abx'e flac fra v0, men jeg tror 90%+ av de som TROR de klarer det, ikke klarer det når de ikke lenger vet hva som spiller :)

 

Jeg har sett eksempler på folk som HEVDER å høre forskjell, som gjerne sitter på et onboard lydkort og koss the plug og påstår at V0 er elendig ;)

 

.. må legge meg akkurat nu..

snakkes

Lenke til kommentar
Tenkte å kjøpe en av hodetelefonene fra SR serien fra Grado. Har ikke lyst til å legge så mye i hodetelefonene men hva er det som er så mye bedre med SR 80 enn SR 60? SR 125 da?

Har de god komfort? Kvaliteten? Hvilken nettbutikk kjøper dere fra? Ser de veldig store ut når en går med de? Lignende modeller?

www.stereofil.no fører Grado. Forskjellen mellom modellene er stort sett bedre lydkvalitet for hver modell; bedre soundstage, bedre bass, bedre diskant, varmere mellomtone og klarere detaljer.

 

Men hvis du skal kjøpe noen av de dyrere modellene ville jeg vurdert å heller bestillt fra USA, siden prisene der ligger på under halvparten av prisene i Norge. Du kan prøve å bestille fra feks. www.ttvj.com og bruke www.jetcarrier.com til transport (er nødt til å bruke Jetcarrier grunnet at de amerikanske nettbutikkene har fått forbud mot å sende utenlands av Grado). Er ikke 100% sikker på at det kommer til å fungere, så du gjør det på eget ansvar.

 

Ellers kan du titte innom Ebay, det dukker opp masse Gradoer der i ny og ne.

Endret av dir3
Lenke til kommentar
Hello bullshit!

 

Han som har skrevet det har garantert null forståelse av hvordan USB fungerer, men overfører kabelhysteriet sitt fra analoge kabler. Hadde de "audiofile" vært LITT interessert i å påvise ekte forskjeller hadde de tatt en ABX-test, men slike tester er visstnok ikke noe tess siden lyden høres forskjellig ut hvis man vet hvilken kabel man hører på. Placebo right there.

 

Jeg har faktisk sett flere som mener det er forskjell på usb-kabler på et visst norsk hifi-forum, all prat om teknikk og fakta ser merkelig nok ikke ut til å ha noe å si for den gjengen. Samme folkene mener bestemt at wav låter bedre enn flac, det sier vel sitt...

 

Og apropos ABX.. har du testet flac mot mp3 med f.eks winabx? Nå snakker jeg ikke røtne encodes fra 1993 selvfølgelig, men lame -V 2 f.eks...

 

Jeg og en kompis som tidligere var svært skeptisk til mp3 og denslags testet det på hans anlegg for en god stund siden. Det var en Cayin A88T med Sonus Faber Cremona Auditor og en Musical Fidelity dac med rør (husker ikke nøyaktig hva den heter). Der stoppet det lenge før V2 for å si det sånn :) V5 og dårligere var forholdsvis greit, men V2 og oppover var det null treffsikkerhet på. Vi testet med diverse musikkfiler, blant annet Jeff Buckley - Grace og Nils Lofgren - Keith Don't Go. Alt i alt en interessant test :)

 

Som sagt har jeg ikke gullører, og jeg tviler ikke på at det finnes folk som klarer å abx'e flac fra v0, men jeg tror 90%+ av de som TROR de klarer det, ikke klarer det når de ikke lenger vet hva som spiller :)

 

Jeg har sett eksempler på folk som HEVDER å høre forskjell, som gjerne sitter på et onboard lydkort og koss the plug og påstår at V0 er elendig ;)

 

.. må legge meg akkurat nu..

snakkes

 

Jeg har prøvd abx tester ja, og resultatene varierte i forhold til sjanger. Elektronisk musikk slet jeg med, men med jazz, akustisk o.l. var treffsikkerheten bedre (men ikke 100%). Dette var V0 filer kodet med lame. Jeg hører også lettere forskjell med hodetelefonoppsettet mitt enn på anlegget, selv om sistnevnte faktisk er langt dyrere. Uansett så har jo flac flere fordeler enn bare lydkvaliteten. Bare det å ha en komplett bitperfekt digital kopi av musikksamlingen min er en fordel som alene gjør det verdt den ekstra diskplassen.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Hello bullshit!

 

Han som har skrevet det har garantert null forståelse av hvordan USB fungerer, men overfører kabelhysteriet sitt fra analoge kabler. Hadde de "audiofile" vært LITT interessert i å påvise ekte forskjeller hadde de tatt en ABX-test, men slike tester er visstnok ikke noe tess siden lyden høres forskjellig ut hvis man vet hvilken kabel man hører på. Placebo right there.

 

Jeg har faktisk sett flere som mener det er forskjell på usb-kabler på et visst norsk hifi-forum, all prat om teknikk og fakta ser merkelig nok ikke ut til å ha noe å si for den gjengen. Samme folkene mener bestemt at wav låter bedre enn flac, det sier vel sitt...

 

Og apropos ABX.. har du testet flac mot mp3 med f.eks winabx? Nå snakker jeg ikke røtne encodes fra 1993 selvfølgelig, men lame -V 2 f.eks...

 

Jeg og en kompis som tidligere var svært skeptisk til mp3 og denslags testet det på hans anlegg for en god stund siden. Det var en Cayin A88T med Sonus Faber Cremona Auditor og en Musical Fidelity dac med rør (husker ikke nøyaktig hva den heter). Der stoppet det lenge før V2 for å si det sånn :) V5 og dårligere var forholdsvis greit, men V2 og oppover var det null treffsikkerhet på. Vi testet med diverse musikkfiler, blant annet Jeff Buckley - Grace og Nils Lofgren - Keith Don't Go. Alt i alt en interessant test :)

 

Som sagt har jeg ikke gullører, og jeg tviler ikke på at det finnes folk som klarer å abx'e flac fra v0, men jeg tror 90%+ av de som TROR de klarer det, ikke klarer det når de ikke lenger vet hva som spiller :)

 

Jeg har sett eksempler på folk som HEVDER å høre forskjell, som gjerne sitter på et onboard lydkort og koss the plug og påstår at V0 er elendig ;)

 

.. må legge meg akkurat nu..

snakkes

 

Jeg har prøvd abx tester ja, og resultatene varierte i forhold til sjanger. Elektronisk musikk slet jeg med, men med jazz, akustisk o.l. var treffsikkerheten bedre (men ikke 100%). Dette var V0 filer kodet med lame. Jeg hører også lettere forskjell med hodetelefonoppsettet mitt enn på anlegget, selv om sistnevnte faktisk er langt dyrere. Uansett så har jo flac flere fordeler enn bare lydkvaliteten. Bare det å ha en komplett bitperfekt digital kopi av musikksamlingen min er en fordel som alene gjør det verdt den ekstra diskplassen.

 

Det med USB-kablene er vel litt av kjernen i problemet. Folk påstår at de hører forskjell på alt mulig, og det er ikke tvil om at MANGE av disse påstandene er fullstendig på jordet. Det er dermed litt vanskelig å skille ut hva som er reelt, og hva som bare er snake oil. Derfor er jeg litt fan av blindtester, slik at vi får litt troverdighet bak resultatet.

 

Jeg har også sett folk som hevder at wav er LANGT bedre enn flac, fordi flac er komprimert. :no:

 

Jeg kjører flac jeg og. Det har mange fordeler, men jeg har ihvertfall innsett at for mine ører er ikke lydkvaliteten en av dem...

Lenke til kommentar

Det er definitivt mye rare påstander innen hifi-verdenen ja! Synes fokuset på heftig strømkabler også er ganske festlig. :wee:

 

Jeg har uansett prøvd å få vekk litt av fokuset mitt på lydkvalitet, om det går for langt bruker man ikke anlegget til å lytte på musikk lenger. Gærningene bruker jo musikken til å lytte på anlegget! Jeg har tatt meg selv flere ganger i å høre på kvaliteten i stedet for musikken, huff...

Lenke til kommentar
Det er definitivt mye rare påstander innen hifi-verdenen ja! Synes fokuset på heftig strømkabler også er ganske festlig. :wee:

 

Jeg har uansett prøvd å få vekk litt av fokuset mitt på lydkvalitet, om det går for langt bruker man ikke anlegget til å lytte på musikk lenger. Gærningene bruker jo musikken til å lytte på anlegget! Jeg har tatt meg selv flere ganger i å høre på kvaliteten i stedet for musikken, huff...

 

Ja, har vært borti det der :) Da er jo litt av poenget borte...

 

Strømkabler ja, der har du fjolleri. Strømmen som kommer inn i huset går hundrevis av meter på vanlig røten kabel, og skal liksom siste meteren inn i strømforsyningen ordne alt.

 

Men nå er det natt og eksamen i morgen den dag....

Lenke til kommentar

Spørsmål

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg et greit headset som kan gi god lyd. Tenker da på en spesiell flyt mellom bassen og akkustikken slik at det blir en mild kombinasjon som kan spille rock med litt bass, men samtidig akkustisk når jeg hører "roligere" musikk...

Har tenkt litt på Sennheiser 645 eller DT235... dette er bare to stykker jeg har sniffet på. Hva anbefaler dere som kan gi en god lyd til en billig penge (rundt 500 helst)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...