Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mange takk for innspill og forslag, det setter jeg stor pris på! Jeg ser Schiit Gunnr koster 4600kr, så jeg bare lurte på om det er stor forskjell til Topping DX5 II som koster 3490kr og Fiio K7 til 3690kr? Er det noe jeg vil merke til i daglig bruk, eller ligger kanskje mye av forskjellen i egenskaper som jeg aldri blir å merke eller ta i bruk selv?

Jeg klarer ikke selv lese ut fra spesifikasjonene hvilke fordeler den ene gir over den andre. Blir fristet av Gunnr når den beskrives som en perfekt gaming-hub, men også av Topping DX5 II når jeg ser videoer på YouTube hvor den kalles beste DAC under 300 dollar.

Edit: Eller kanskje Fioo K13 R2R kan være et alternativ? Ser den også får gode tilbakemeldinger, men samtidig så forvirrer jeg meg selv jo flere modeller jeg ser på samtidig. 

Endret av CurSe
La til K13 R2R som forslag
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok at man ikke vil merke meget stor forskjell, om noe, på lyden rundt denne prisklassen. Er ikke sikkert man merker stor forskjell selv i stor økning i prisen heller. Så personlig ville jeg sett på pris vs features man bruker. F eks, trenger du mic inngang? Trenger du EQ? Trenger du forskjellige inn/utganger? Osv osv. Jeg startet med en topping dx3 pro +, og kan ikke si jeg merker noe nevneverdig forskjell mellom den og min nåværende stack som koster ganske mye mer, men jeg ville ha EQ 🤓

• Hjerte 1
Skrevet

Ny "rimelig" usb kabel til Cd spilleren jeg skal bruke til Hodetelefon anlegget mitt.

Supra Premium High Speed usb C-C kabel, også mer praktisk om jeg vil bruke mobiltelefon som kilde.

20251013_161326392.thumb.JPG.d4adc8326487e55514ca1dac20fe92ff.JPG

Skrevet (endret)
backtoback skrev (17 timer siden):

@Gouldfan, merkelige greier, bildet viser USB Type A -- USB Type C, mens merkelappen sier Type C-C?

Det er nok bare standard reklame bilde da de lager mange forskjellige Usb kabler, ikke sikkert de tar seg råd til så mange "fine" bilder. Supra er for å ha lave priser, og reklame fotograf/grafisk design osv koster penger, det er samme bilde jeg så i et hifi Blad.

Skal snart kjøpe en USB A til mini b også, så får vi se om omslaget på den er annerledes.

Jeg trenger egentlig ikke en mini b da jeg har en gratis, men jeg har litt nevrose angående kabler, den skal være til HDD disken min..

Jeg vet ikke om det er nødvendig, men nevrosene mine vil at alt skal være best mulig i headfi setup.

Bruker strømrens også og Ifi strømforsyning på alt.

Ifi og Supra er ikke så dyre da, og fikk to Ifi gratis med Ifi Signature produktene, men jeg kjøpte en til Argon Solo og Fiio også..

Solo har Usb mini da, løste det med Supra usb mini også.

På Ifi Signature vet jeg ikke om det er forbedring, har aldri prøvd uten.

Men på Argon Solo opplevde jeg et greit løft i lydkvalitet når jeg byttet fra den som fulgte med. Om jeg skal gjette hva det var så er det mindre støy...

Endret av Gouldfan
Skrevet
CurSe skrev (På 12.10.2025 den 10.31):

Mange takk for innspill og forslag, det setter jeg stor pris på! Jeg ser Schiit Gunnr koster 4600kr, så jeg bare lurte på om det er stor forskjell til Topping DX5 II som koster 3490kr og Fiio K7 til 3690kr? Er det noe jeg vil merke til i daglig bruk, eller ligger kanskje mye av forskjellen i egenskaper som jeg aldri blir å merke eller ta i bruk selv?

Jeg klarer ikke selv lese ut fra spesifikasjonene hvilke fordeler den ene gir over den andre. Blir fristet av Gunnr når den beskrives som en perfekt gaming-hub, men også av Topping DX5 II når jeg ser videoer på YouTube hvor den kalles beste DAC under 300 dollar.

Edit: Eller kanskje Fioo K13 R2R kan være et alternativ? Ser den også får gode tilbakemeldinger, men samtidig så forvirrer jeg meg selv jo flere modeller jeg ser på samtidig. 

Hvilken gikk du for?

Skrevet
Fountaine skrev (På 5.10.2025 den 17.03):

Bruker noen av dere EQ på hodetelefonene deres? Prøvde for første gang Oratory1990 EQ på mine Audeze LCD-X med Equalizer APO og holy shit, de ble mye mer engasjerende og fikk fram det beste i dem. Fra før av kan man vel si at de er litt flate og mørke.

De fleste aksepterer innspillinger og lytteutstyret som det er. Flatt/nøytralt. Hvis du nevnte ordet EQ i en hifi butikk for mange år siden ble du sett rart på. Alt skulle være nøytralt. Den holdningen føler jeg er litt fadet ut.

Jeg kjøper eksempelvis ikke en Remastered versjon utført av et menneske med null gehør eller musikalitet. Klok av skade gjennom flere år ble det etterhvert mange artister som følger en Remastering med argusblikk. Kanskje derfor og litt til kan være årsaken til at Remasteringer har høynet kvaliteten. Eller om det kan være noe i utstyrsparken som overprøver et ræva menneskelig øre.

Det er en haug av grunner til bruk av EQ. Men det blir dessverre ikke bedre hvis du ikke har litt innsikt. Da er det bedre å gå for forhåndsinnstilte presets, rock-pop-jazz-klassisk osv.. og kanskje finjustere derfra hvis mulig.

Skrevet (endret)

Hender jeg prøver ferdige EQ tilpasset til Sennheiser i Roon, men nivået/volum senkes veldig.

Av og til foretrekker jeg uten, og er så mye innstillinger på Roon Eq at man blir helt svett.

Men skal prøve å lære litt mer.

Endret av Gouldfan
Skrevet
On 10/20/2025 at 9:29 PM, CurSe said:

Jeg bestilte Topping DX5 II, så den er nå på vei.

Skulle likt å høre noen vurderinger og tilbakemeldinger på den når du har fått lyttet og testet litt. 

Ekstra moro om du får en kompis eller kona til å A/B teste for deg, der du ikke ser hva som spiller og vurdere "forskjell". Men det er oftest guffent, da man innser at man brukte tusenlapper til ingen nytte. Har heldigvis noen kjøp som også var klare endringer, men etter hvert ble det mest vurdering om endringen var det til bedre eller bare til et annet lydbilde.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Gouldfan said:

Hender jeg prøver ferdige EQ tilpasset til Sennheiser i Roon, men nivået/volum senkes veldig.

Av og til foretrekker jeg uten, og er så mye innstillinger på Roon Eq at man blir helt svett.

Men skal prøve å lære litt mer.

Som nevnt før så ville jeg anbefale å teste gitte presets fra spesifikke folk (oratory f.eks.) for å se hvilke som passer deg best. Ørene våre  er forskjellige og i motsetning til høytaler-løsninger så er ørene med hodetelefoner en del av konstruksjonen som sammen danner lyden vi hører. Dine ører vil fysisk påvirke elementene sin bevegelse på samme måte som en kasse vil påvirke elementene i en høytaler. Det er derfor det for å optimalisere skikkelig lønner seg å bruke egne ører og lytte til f.eks pink noice for å optimalisere EQ innstillinger. Eventuelt bruke presets fra gitte "utviklere" (oratory etc) men da prøve og feile seg frem til hvilken "utvikler" av presets som gir best resultat også på dine ører. Når det gjelder å få venner og bekjente til å teste f.eks ABX osv så er dette også noe en må ha i bakhodet.

Jeg og dama har vidt forskjellige resultater med samme hodetelefoner og EQ settings. Uten at det dermed betyr at den ene av oss har rett og den andre har feil. Det er bare vidt forskjllige helhetlige lyd-systemer da våre respektive hoder er forskjellige (og det er minst 50% av hva som danner lydkonstruksjonen).

Tilbake til ROON; der er under headroom management en innstilling for auto leveling. Denne bør etter min erfaring være av når en til slutt har landet på ett preset som er bra for ens ører. Deretter huker en av for "show clipping" indikator; som da vil føre til at lyset på spille-linjen vil lyse rødt dersom der er digital clipping. Begynn med -3 på headroom management. Og øk med 0,5db steg helt til du ikke ser det røde lyset på noen av sangene dine. Da bevarer du mest mulig av DR på musikken, men sørger også for at det ikke er digital klipping. Med Auto leveling så "knebles" DR  (IMO).

Jeg dro frem en av mine eldre amper da jeg plutselig oppdaget en drøss med diskre OP amper i en roteskuff. Så nå må jeg bare få kontroll på volt-railene på denne BCL clonen. Da disse volt regulatorene er konfigurert med faste motstander i dag. Noe som desverre gir litt ulik + og - rail. Dette forplanter seg desverre via OP-amp ene som ikke har så god noice rejection ratio og eller toleranse for variert volt rail (noe de diske OP-ampene jeg har her desverre ikke tåler). Så med de diske OP-ampene så har jeg uakseptabelt mye DC på utgangen til hodetelefonene. Men men, frem med multimeteret og resistor-lageret så får vi lodde på noen resistorer til LM317/337 blir justert riktig (+-15V on the dot).

Oversikts-bilde i spoiler.

Spoiler

IMG20251022113859.thumb.jpg.6ce5b8ab0af88f0df90f5eca07f9f68a.jpg

Skrevet (endret)
Apathy skrev (4 timer siden):

Som nevnt før så ville jeg anbefale å teste gitte presets fra spesifikke folk (oratory f.eks.) for å se hvilke som passer deg best. Ørene våre  er forskjellige og i motsetning til høytaler-løsninger så er ørene med hodetelefoner en del av konstruksjonen som sammen danner lyden vi hører. Dine ører vil fysisk påvirke elementene sin bevegelse på samme måte som en kasse vil påvirke elementene i en høytaler. Det er derfor det for å optimalisere skikkelig lønner seg å bruke egne ører og lytte til f.eks pink noice for å optimalisere EQ innstillinger. Eventuelt bruke presets fra gitte "utviklere" (oratory etc) men da prøve og feile seg frem til hvilken "utvikler" av presets som gir best resultat også på dine ører. Når det gjelder å få venner og bekjente til å teste f.eks ABX osv så er dette også noe en må ha i bakhodet.

Jeg og dama har vidt forskjellige resultater med samme hodetelefoner og EQ settings. Uten at det dermed betyr at den ene av oss har rett og den andre har feil. Det er bare vidt forskjllige helhetlige lyd-systemer da våre respektive hoder er forskjellige (og det er minst 50% av hva som danner lydkonstruksjonen).

Tilbake til ROON; der er under headroom management en innstilling for auto leveling. Denne bør etter min erfaring være av når en til slutt har landet på ett preset som er bra for ens ører. Deretter huker en av for "show clipping" indikator; som da vil føre til at lyset på spille-linjen vil lyse rødt dersom der er digital clipping. Begynn med -3 på headroom management. Og øk med 0,5db steg helt til du ikke ser det røde lyset på noen av sangene dine. Da bevarer du mest mulig av DR på musikken, men sørger også for at det ikke er digital klipping. Med Auto leveling så "knebles" DR  (IMO).

Jeg dro frem en av mine eldre amper da jeg plutselig oppdaget en drøss med diskre OP amper i en roteskuff. Så nå må jeg bare få kontroll på volt-railene på denne BCL clonen. Da disse volt regulatorene er konfigurert med faste motstander i dag. Noe som desverre gir litt ulik + og - rail. Dette forplanter seg desverre via OP-amp ene som ikke har så god noice rejection ratio og eller toleranse for variert volt rail (noe de diske OP-ampene jeg har her desverre ikke tåler). Så med de diske OP-ampene så har jeg uakseptabelt mye DC på utgangen til hodetelefonene. Men men, frem med multimeteret og resistor-lageret så får vi lodde på noen resistorer til LM317/337 blir justert riktig (+-15V on the dot).

Oversikts-bilde i spoiler.

Skjul innhold

IMG20251022113859.thumb.jpg.6ce5b8ab0af88f0df90f5eca07f9f68a.jpg

Jeg foretrakk en for Sennheiser som ble kalt Harman Eq jeg regner med den er basert på forskning fra Harman. Der fikk jeg også full mqa decoding eller hva det kalles.

De personifiserte med ulike navn, synes jeg var dårligere enn Harman kurven.

Det kan også være som du sier smak og behag, men felles er at volum nivået senkes, av og til foretrekker jeg uten.

Jeg må prøve uten fiio en gang også for å teste laptop direkte til Ifi Signature Zen stacket.

Fra Nye Laptopen til gamle Ifi Zen DAC V2 fikk jeg sabla god lyd til In ear IE200 fra Sennheiser.

Om noen lurer på det så passer Ifi Zen DAC V2 veldig bra med relativt rimelige IE200.

Endret av Gouldfan
Skrevet
23 hours ago, Evil-Duck said:

Frister veldig å teste ut Sennheiser HDB 630 etter å saett anmeldelsen her, selv om jeg allerede har Focal Bathys MG og Airpods Max 😅

Jeg tenker akkurat det samme... Hvorfor gir aldri denne syken seg?😂

Skrevet

Dette må vel være midt i blinken for de som vil ha ANC med høykvalitetslyd. Hadde jeg hatt vesentlig bruk for ANC hadde disse stått øverst på listen. Stoler ganske bra på at Sennheiser har gjort en bra jobb her. Tror nok de er best i klassen pr. nå. De ser også ganske plain ut så de er heller ikke en magnet for langfingrede.

Skrevet
On 10/21/2025 at 4:56 PM, Evil-Duck said:

Frister veldig å teste ut Sennheiser HDB 630 etter å saett anmeldelsen her, selv om jeg allerede har Focal Bathys MG og Airpods Max 😅

Blir å teste disse. Virker midt i blinken for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...