Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Takk for svar! Kontakt med maskinene oppe har jeg ikke bruk for.

 

Jeg prøver meg på å strekke kabel i kveld, så får vi se hvordan det går. Har en 10m kabel som bare ligger kveilet i en pappeske... får bare håpe det er noen hull i taket :)

 

Må jeg ikke gjøre noen instillinger på 655-routeren min i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg trenger litt hjelp, jeg har nå både DIR655 og nylig kjøpt meg en DIR 855.

855 har jeg nå brukt i drøye to som hoved routern hjemme og er ganske fornøyd, hadde egentlig tenkt å kvitte meg nå med dir 655 før jeg kom på at jeg kanskje kan bruke den også.

 

Jeg har nå 1 LCD tv med ethernet inngang,stue pc, dreambox, blu-ray spiller med ethernet og home server som jeg også har tenkt å flytte ditt i stuen.

Jeg har pr dags en kabel strukket til dremboxen min i stua fra gangen der dir 855 er plassert, så det jeg egentlig hadde tenkt å gjøre var å bare sette opp dir 655 ved siden av dreambox og koble den kabelen som er strukket til dreambox rett inn på internett porten på dir 655 også koble på en ny kabel på de 4 ledige portene til resterende enheter, men så enkelt var det visst ikke .

 

Vil tippe det er noe ipkonflikt her uten at jeg klarer å finneut av det, noen som kan hjelpe meg ut, og om det i det hele tatt kan fungere sånn, jeg skal ike bruke trådløse delen av dir 655, kun LAN delen så det med trådløs bridge tener jeg ikke på.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Hvis du skur av DHCP, så bør du koble kabelen fra DIR-855 i en av lanportene på DIR-655.

Da vil DIR-655 fungere som en Gigabitswitch. Du behøver ikke slå av WLAN.

 

Problemet ditt tidligere var at begge routerne hadde samme ip. Da blir det krasj.

Skal du bruke DIR-655 som router etter DIR-855 så bør du endre subnett til f.eks 192.168.1.x. i en av routerne. Det beste er uansett å bruke DIR-655 som switch, for da blir det langt enklere å dele materiale mellom maskinene.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Lurer på dette med firmware til DIR-655. Ser at det er flere firmwarer som omtales på forumet, men på Dlink sine sider er den siste 1.21b05. Er det ikke trygget å legge inn denne? Viss det har kommet andre og bedre firmware, så er det jo pussig at disse ikke kan lastes ned fra den norske siden? Spør, da jeg er veldig usikker på hvilken firmware jeg skal gå for. 1.21b05, som er den siste som ligger på Dlink.no. Noen nevner også 1.30EU, 1.21EU. Blir litt forvirret her :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Kjøpte en 855 som erstatning for en 635 som har surret i snart 5 år uten feil men som nå døde.

 

635en fungerte fint med virtual server oppsett mot intern FTP- & HTTP-server på standardportene 21 & 80.

Når jeg forsøker samme oppsett på 855en (fw 1.12EU) skjer ingenting. Dvs. forslag på oppkobling fra internettsiden fungerer ikke. Ruteren svarer på ping.

Har nå forsøkt å slå av hele boksen, oppgradere til fw 1.20NA (dårlig triks, for da forsvant "Guest AP" muligheten fra menyene), kjøre Port Forwarding istedenfor Virtual Server - alt uten hell. 855en nekter plent å rute videre til min interne Synology Diskstation 107e hvor ftp & http-servere rusler & går.

 

Begynner å bli rimelig oppgitt og vurderer å levere tilbake boksen. Men ser at mange har problemer med Linksys produkter og, så hva er alternativene? Har behov for å kunne sette opp trådløst gjestenettverk i tillegg til eget + NAT'ing til intern Diskstation. Så på papiret ser jo 855en helt grei ut. Problemet er at den virker ikke.

 

Meget takknemlig for eventuelle tips til hva som kan få den til å fungere.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Kjøpte en 855 som erstatning for en 635 som har surret i snart 5 år uten feil men som nå døde.

 

635en fungerte fint med virtual server oppsett mot intern FTP- & HTTP-server på standardportene 21 & 80.

Når jeg forsøker samme oppsett på 855en (fw 1.12EU) skjer ingenting. Dvs. forslag på oppkobling fra internettsiden fungerer ikke. Ruteren svarer på ping.

Har nå forsøkt å slå av hele boksen, oppgradere til fw 1.20NA (dårlig triks, for da forsvant "Guest AP" muligheten fra menyene), kjøre Port Forwarding istedenfor Virtual Server - alt uten hell. 855en nekter plent å rute videre til min interne Synology Diskstation 107e hvor ftp & http-servere rusler & går.

 

Begynner å bli rimelig oppgitt og vurderer å levere tilbake boksen. Men ser at mange har problemer med Linksys produkter og, så hva er alternativene? Har behov for å kunne sette opp trådløst gjestenettverk i tillegg til eget + NAT'ing til intern Diskstation. Så på papiret ser jo 855en helt grei ut. Problemet er at den virker ikke.

 

Meget takknemlig for eventuelle tips til hva som kan få den til å fungere.

 

Ser at du har Synology Diskstation. Du har ikke vurdert å sette opp en liten Astaro brannmur og bruke den som DHCP server pluss NAT. I tillegg får du en god del andre muligheter - dønn stabilt.

 

Når det gjelder D-Link, så virker det på meg som de sliter litt med noen av produktene deres. Har selv D-Link og er sånn passe fornøyd.

 

Du kan jo ta turen innom nettsiden min (i signatur) å ta en titt på astaro. Trenger du hjelp er det bare å si i fra.

Lenke til kommentar

Takk for info. Astaro ser bra ut det, men ikke aktuelt med en ekstra burk for meg p.t.

 

Fikk endelig heklet sammen oppsettet jeg ville ha.

Løsningen var:

- oppgradere til fw 1.21NA lastet herfra: ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir855/Firmwa...mware_121NA.zip

- hard reset

- konfigurere alt for hånd

- sette Diskstation i DMZ

- lese oldgammel dokumentasjon fra ADSL leverandør ang. ADSL modem, som sier at alle porter pr. default er stengt. Hvis man ønsker egen port forwarding, må ruteren ha en spesifikk IP-adresse. Dette hadde jeg helt husket ut etter 5 års stabil kjøring på 635en :whistle:

Lenke til kommentar

Hepp folkens,

 

Da har undertegnede måtte endre på konfigurasjonen i husets nettverk, og kjører nå DIR-655 som aksesspunkt, mens Telenors multimoden (P-2602HWT-F3) er satt til å håndtere routingen. Grunnen til at jeg måtte gjøre det, er fordi IP-telefoni ikke vil fungere dersom P-2602HWT-F3 er satt som bridge. Dette er i og for seg helt greit for min del (om noen har innvendinger rundt dette, send meg en PM).

 

Så gjenstår det lille; hvordan kan jeg nå få tilgang til DIR-655? Angir jeg IP på PC-en manuelt, og taster inn 192.168.0.10 samt subnet til 255.255.255.0; så kommer jeg inn. Denne måten er jo litt tungvinn synes nå jeg. Finnes det en enklere vei?

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...