Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

D-Link Extreme N Wireless Gigabit Router, 802.11n (draft 2.0)

 

post-33709-1203769739_thumb.jpg

• IEEE 802.11n-spesifikasjon

• Bakoverkompatibel med trådløse 802.11g/11b-nettverk

• Én 10/100/1000Mbps WAN-port

• Fire 10/100/1000Mbps LAN-porter med Jumbo Frame-støtte

• USB 2.0-port for enkel Windows Connect Now-konfigurasjon

• NAT- og SPI (Stateful Packet Inspection)-brannmur med VPN-gjennomløp

• Innholdsfiltrering med nettadresseblokkering og -planlegging

• Dynamisk DNS

• Quality of Service (QoS) med StreamEngine og Wireless LAN Intelligent Stream Handling (WISH)

• Wireless Multimedia-støtte (WMM).

• Wi-Fi-sertifisert

• Enkelt trådløst krypteringsoppsett med ett tastetrykk (WPS - Wireless Protect Setup)

• Støtte for 802.1X RADIUS

• Avtakbar antenne (reversert SMA-kontakt, hunnkopling)

• D-Links enkle oppsett Click'n Connect med veiviser

• Nettbasert administrasjon

 

post-33709-1211997615_thumb.jpg

D-Link DIR-855 Wireless N Quad Band Gigabit Router

• Quadband-teknologi (600 Mbps)

• Samtidig 2,4 GHz og 5 GHz Wireless N

• IEEE 802.11n (Draft 2.0)-spesifikasjon

• Energisparingsfunksjon

• Bakoverkompatibel med 802.11a/b/g trådløse nettverk

• En 10/100/1000 Mbps WAN-port

• Fire 10/100/1000 Mbps LAN-porter med støtte for Jumbo Frame

• OLED-indikator som viser aktivitet

• USB 2.0-port for Windows Connect Now easy-konfigurasjon

• NAT og SPI (Stateful Packet Inspection) brannmur med VPN pass-through

• Innholdsfiltrering med URL-blokkering og tidsplanlegging

• Dynamisk DNS

• Quality of Service (QoS) med StreamEngine og Wireless LAN Intelligent Stream Handling (WISH)

• Wireless Multimedia (WMM)-støtte

• Wi-Fi-sertifisert

• Enkel trådløs kryptering settes opp med ett trykk på én knapp (WPS - Wireless Protect Setup)

• Støtte for 802.1X RADIUS

• Avtakbar antenne (reversert SMA-kontakt, hunnkopling)

• D-Link Click'n Connect, enkelt oppsett med veiviser

• Nettbasert administrasjon

 

Jau for oss med disse routerene

 

min FAQ

håper dette hjelper dere :)

 

Spørsmål:

Hvordan bytter jeg iper på hjemmenettverket til 10.0.0.x

Svar:

Gå til Setup > Network Settings > Router Setting > Router IP Address og skriv 10.0.0.1, så går du til DHCP Server Settings under så skriver du i DHCP IP Address Range: 10.0.0.2 to 10.0.0.40

 

Spørsmål

Routeren restarter seg selv når jeg kopierer store filer på hjemme nettverket eller/og internet

Svar:

Gå til Advanced > Advanced Wireless > så kryser du av WLAN Partition

 

Spørsmål

Surfing er tregt...

Svar

Bytt til OpenDNS, gå til Setup > Internet, så under PPPOE Internet Connection Type, så legger du inn Primary DNS Server : 208.67.222.222 , Secondary DNS Server : 208.67.220.220

 

Spørsmål

Nettet detter ut når jeg bruker BitTorrent 100% av linja

Svar:

Skru av QoS i Advanced > QoS Engine og set BiTorrent til 80% av linje hastigheten (vis du har max 700 kb/s når du laster ned så setter du bittorrent klienten til 500 kb/s, samme gjelder upload til 20-40 kb/s i steden for 70 kb/s)

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Ikke helt den store tråden ennå, gitt.

 

Uansett, vedr. BitTorrent, er det nødvendig å skru av QOS? Ut i fra hva jeg har lest skal routeren fint håndtere 200 tilkoblinger uten å svette, muligens også fler enn dette. Vil det ikke da holde å begrense BitTorrent-klienten sin til maks. 200 connections samtidig?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal ut å kjøpe meg ny router, og lurte på om hvilken router jeg burde ta. Det skal være til hjemmenettverk med

3 - 4 pcer koblet opp mot nettet, 3 trådløs og 1 med bare kabel og en av de trådløse også med kabel.

 

Linjen vi har er 10000/5000.

 

Spørsmålet er om D-LINK DIR-655 er ett bra egnet valg, å isåfall så ser at jeg ikke alle de trådløse nettverkskortene har støtte for 802.11n teknologien.

Så vurderer da å legge ved D-LINK DWA-645 RangeBooster N til laptopene, vil dette da fungere utmerket, å vil jeg få full ytelse ? i alle fall nesten?

 

Vil jeg også merke noe forskjell på hastigheten på internetten min når jeg bytter router? Routeren jeg har nå er en linksys WRT54GX.

 

Routeren skal jo i for seg bare være til hjemmebruk, og torrentbruk + spilling. Vil da routeren fungere utmerket ?

Eller bør jeg vente på DIR-855 ?

 

Håper på svar!

 

Takk!

 

Mvh

Per Arne Ramberg.

Lenke til kommentar

2,4GHz båndet blir brukt av alt mulig rart; mikrobølgeovner, trådløs TV overføring, babymonitorer osv. Derfor er det en god del forstyrrelser som kan gjør nettet ustabilt. Og ikke minst er det nettet som er mest brukt av trådløse nettverk!!

 

5GHz båndet er mye roligere, og det er plass til flere trådløse kanaler

 

802.11b/g bruker 2,4GHz båndet, mens 802.11a bruker 5GHz båndet. 802.11n skal bruke begge...

 

Angående DIR-855 så kan det se ut til at det vil ta sin tid... les HER

Endret av mhw357
Lenke til kommentar
Linjen vi har er 10000/5000.

 

Spørsmålet er om D-LINK DIR-655 er ett bra egnet valg, å isåfall så ser at jeg ikke alle de trådløse nettverkskortene har støtte for 802.11n teknologien.

Så vurderer da å legge ved D-LINK DWA-645 RangeBooster N til laptopene, vil dette da fungere utmerket, å vil jeg få full ytelse ? i alle fall nesten?

 

Vil jeg også merke noe forskjell på hastigheten på internetten min når jeg bytter router? Routeren jeg har nå er en linksys WRT54GX.

 

Routeren skal jo i for seg bare være til hjemmebruk, og torrentbruk + spilling. Vil da routeren fungere utmerket ?

WRT54GX er en god router som tåler ca 128 forbindelser i bittorrent. (DIR-655 ca 200).

Routeren (WRT54GX) yter trolig max 15-20Mbit trådløst. Hva du oppnår med flere klienter og evt hindringer er mere usikkert.

Du kan jo prøve det oppsettet du allerede har og se om det holder for deg.

Om man oppnår f.eks 5-6Mbit på en laptop, så kanskje det er nok alikevel? Det er ikke alltid man merker så stor forskjell ved normal bruk.

Hvis du oppgraderer til ny router vil du få et nettverk som tåler mere aktivitet og som trolig vil gi bedre rekkevidde og hastighet (selv ved bruk av 11g på klientene). Dette skyldes at DIR-655 har flere antenner og dermed fyller ut dødsoner bedre.

Lenke til kommentar
Linjen vi har er 10000/5000.

 

Spørsmålet er om D-LINK DIR-655 er ett bra egnet valg, å isåfall så ser at jeg ikke alle de trådløse nettverkskortene har støtte for 802.11n teknologien.

Så vurderer da å legge ved D-LINK DWA-645 RangeBooster N til laptopene, vil dette da fungere utmerket, å vil jeg få full ytelse ? i alle fall nesten?

 

Vil jeg også merke noe forskjell på hastigheten på internetten min når jeg bytter router? Routeren jeg har nå er en linksys WRT54GX.

 

Routeren skal jo i for seg bare være til hjemmebruk, og torrentbruk + spilling. Vil da routeren fungere utmerket ?

WRT54GX er en god router som tåler ca 128 forbindelser i bittorrent. (DIR-655 ca 200).

Routeren (WRT54GX) yter trolig max 15-20Mbit trådløst. Hva du oppnår med flere klienter og evt hindringer er mere usikkert.

Du kan jo prøve det oppsettet du allerede har og se om det holder for deg.

Om man oppnår f.eks 5-6Mbit på en laptop, så kanskje det er nok alikevel? Det er ikke alltid man merker så stor forskjell ved normal bruk.

Hvis du oppgraderer til ny router vil du få et nettverk som tåler mere aktivitet og som trolig vil gi bedre rekkevidde og hastighet (selv ved bruk av 11g på klientene). Dette skyldes at DIR-655 har flere antenner og dermed fyller ut dødsoner bedre.

 

Jeg får 10mbit i nedlasting, men i opplasting får jeg bare 1mbit. Har byttet ut modem og alt, snakket med internett leverandøren o.l

 

Kommer ikke frem til noe som helst..

Så, er det nødvendig å bytte router?

Lenke til kommentar
Linjen vi har er 10000/5000.

 

Spørsmålet er om D-LINK DIR-655 er ett bra egnet valg, å isåfall så ser at jeg ikke alle de trådløse nettverkskortene har støtte for 802.11n teknologien.

Så vurderer da å legge ved D-LINK DWA-645 RangeBooster N til laptopene, vil dette da fungere utmerket, å vil jeg få full ytelse ? i alle fall nesten?

 

Vil jeg også merke noe forskjell på hastigheten på internetten min når jeg bytter router? Routeren jeg har nå er en linksys WRT54GX.

 

Routeren skal jo i for seg bare være til hjemmebruk, og torrentbruk + spilling. Vil da routeren fungere utmerket ?

WRT54GX er en god router som tåler ca 128 forbindelser i bittorrent. (DIR-655 ca 200).

Routeren (WRT54GX) yter trolig max 15-20Mbit trådløst. Hva du oppnår med flere klienter og evt hindringer er mere usikkert.

Du kan jo prøve det oppsettet du allerede har og se om det holder for deg.

Om man oppnår f.eks 5-6Mbit på en laptop, så kanskje det er nok alikevel? Det er ikke alltid man merker så stor forskjell ved normal bruk.

Hvis du oppgraderer til ny router vil du få et nettverk som tåler mere aktivitet og som trolig vil gi bedre rekkevidde og hastighet (selv ved bruk av 11g på klientene). Dette skyldes at DIR-655 har flere antenner og dermed fyller ut dødsoner bedre.

 

Jeg får 10mbit i nedlasting, men i opplasting får jeg bare 1mbit. Har byttet ut modem og alt, snakket med internett leverandøren o.l

 

Kommer ikke frem til noe som helst..

Så, er det nødvendig å bytte router?

over trådløst eller kablet?

10mbit/1mbit er vanlig på mange isper dooh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg har brukt denne boksen i en uke nå, og må si jeg er svært skuffet over ytelsen. Jeg har en 6500/640 linje fra Ventelo, og ved BitTorrentaktivitet (begrenset til 200 connections) begynner den å legge inn årene, og den innebygde switchen har svært store problemer med å route trafikk skikkelig når det er snakk om litt datamengde.

 

Har også problemer med at den kommer opp med en uendelig lang liste av "ghost connections", altså connections som for lengst har blitt avsluttet, og som medfører at jeg ikke lenger får kontakt med selve routeren. Jeg får fint pinget routeren uten problemer, men alle dens routing-egenskaper og web-interface har gått glatt ned i porselenet.

 

Er det noen som har noen idéer om hva dette kan komme av, og evt. noen andre routere de har å anbefale?

 

[EDIT1: Har nå feilsøkt litt på dette, det ser ut til at dette skjer når to stykker tar å refresher Steam sin serverliste, og for hver server som oppdateres, blir det etablert en ny connection som ikke blir lukket fort nok av routeren. Routeren nekter da å ta i mot nye connections frem til de gamle er lukket, noe som gjør at den blir utilgjengelig for en liten periode. Lukter det feilvare eller feilkonfigurasjon her?]

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar

OK, men det kan tenkes at den har toveisstøtte slik at man kan bruke printer? Den jeg har nå har enveis og da må jeg restarte ruteren når skriveren har vert av. Jeg fant ut at jeg må kjøpe et HDD kabinett med RJ45 ... Men finnes det slik men S-ATA? har bare set IDE hittil ... OT men er utolmodig.

Lenke til kommentar

lurer på om jeg skal kjøpe meg denne til trådløs bruk på 5 pcer + en xbox 360.

har en Philips SNB6500 som ryker veldig ofte slik at den må rebootes og dette er veldig plagsomt.

Er denne god til spilling og streaming av fotball?

er det lett å åpne NAT til xbox 360 på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...