Gå til innhold

Drar ut pluggen på HD DVD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Agurkalarm!

 

Foreløpig er ikke dette bekreftet fra offisielt hold i selskapet, men skal stamme fra en ansatt som foreløpig ikke har blitt identifisert.

 

En helt verdiløs nyhet med andre ord. Skerpings, hw.no!

 

Helt enig. Dette har vi hørt fra Blu-ray leiren i snart 1 år. Før Toshiba kommer med en offisiel utalelse er det bare tull å "trykke" slike saker.

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar
...Jeg tror BR kommer til å komme mer og mer. Nettopp fordi folk får et langt bedre bilde og ikke minst lyd. Prisene på BR filmer er synkende og utvalget økende. Jeg for min del er allerede i BR leieren med min PS3....

Håper du mener det er bedre bilde å lyd på BR i forhold til DVD, ikke i forhold til HD-DVD?

 

Vil bare påpeke at en 1080p film komprimert i god kvalitet ikke vil fylle en standard dual layer HD-DVD (15gb), så den ekstra plassen du får med BR er ikke så mye å rope hurra for. Selvfølgelig plass til mer bonusmateriell, men der har HD-DVD bedre funksjonalitet med interaktive menyer og pip muligheter osv, spesifisert fra begynnelsen av.

 

Min mening:

Når bilde- og lydkvaliteten er så å si den samme, ville jeg valgt det billigste, mest brukervenlige og den best spesifiserte når det gjelder krav til spillere og filmer, nemmelig HD-DVD. :whistle: jaja, sånn kan det gå

Lenke til kommentar
En ting jeg liker med blu-ray, er det "catchy" navnet. Hadde HD-DVD vunnet format krigen, hadde det vært tre tunge D-er som måtte tygges på, som f.eks; i dag kjøpte jeg noen tomme HD-DVDer :p

Jeg tipper at Blu-Ray kommer til å bli kalt "Blue" på folkemunne.

 

Hadde heller satsa noen kroner på BR. :thumbup:

Lenke til kommentar
HD DVD var teknisk overlegen grunnet at den hadde allerede fastslott en standard, og den gjaldt harddisk, nettverksport, osv.

 

Birger :)

 

?

 

BD er teknisk overlegent fordi laseren er mer nøyaktig (kort fortalt, det finnes mange artikler som forklarer dette - det har med hvor mange forskjellige vinkler laserlys kan sendes og mottas) og muliggjør en større teoretisk og praktisk datakapasitet på mediene. Dessuten tillater BD-standardene teoretisk høyere bitrate på video og audio når det gjelder film i utgangspunktet, noe som er verdt å merke seg er at dette skjer på lavere fysiske hastigheter enn f.eks. HD-DVD. I tillegg så har BD-standardene også praktiske større bitrates i standardene både når det gjelder video og audio (på audiosiden lossy codecs, noe som for så vidt ikke er så viktig).

Lenke til kommentar

HD-DVD Statement from Xbox

 

We do not believe the recent reports about HD DVD will have any material impact on the Xbox 360 platform or our position in the marketplace. As we’ve long stated, we believe it is games that sell consoles and Xbox 360 continues to have the largest next-gen games library with the most exclusives and best selling games in the industry. We will wait until we hear from Toshiba before announcing any specific plans around the Xbox 360 HD DVD player. HD DVD is one of the several ways we offer a high definition experience to consumers and we will continue to give consumers the choice to enjoy digital distribution of high definition movies and TV shows directly to their living room along with playback of the DVD movies they already own.

Birger :)

Lenke til kommentar

Antageligvis at HD-DVD skulle være så billigere å produsere var mer prat enn det var fakta.

 

Dessuten har jeg ikke hørt noe om at HD-DVD skulle være billigere på noen annen måte enn at det visstnok skulle være marginalt billigere å produsere mediene. Temmelig sikker på at det er en myte at HD-DVD over hele fjøla er en billigere teknologi.

Lenke til kommentar

Da min kjære Denon DVDspiller ble ødelagt før jul kjøpte jeg en HDDVD til 2.499.- m/ 5 filmer. Selvfølgelig er det surt å se at BR vinner krigen men jeg er enig med Simen. Det er en svært god DVDspiller som gir skarpe og detalrike bilder når den oppskalerer bildet. Jeg ser liten forskjell på vanlig DVD og HDDVD på min nye Panasonic plasmaskjerm. Forskjellen er skuffende liten og jeg har litt problemer med å se poenget med HD nå når prisene er som nå i BRleiren.

 

Leste en artikkel om at vinneren i krigen mellom HDDVD og BR er DVD. Det er det mest solgte formatet og vil bli det i noen år til. Da har vi HDDVDtaperne en god DVDspiller så lenge vi trenger det.

 

MEN:

 

Kona har endret holdning og ser med velvilje på mine monologer om nødvendigheten av å kjøpe PS3 da den har BR. Vel, det kaller vi flaks og er ren bonus som følge av at krigen er vunnet. Så vinneren er..... meg og barna mine :!:

Lenke til kommentar
Antageligvis at HD-DVD skulle være så billigere å produsere var mer prat enn det var fakta.

 

Dessuten har jeg ikke hørt noe om at HD-DVD skulle være billigere på noen annen måte enn at det visstnok skulle være marginalt billigere å produsere mediene. Temmelig sikker på at det er en myte at HD-DVD over hele fjøla er en billigere teknologi.

Jeg har en forklaring på kostnadsforskjellen på de to formatene:

 

1. HD-DVD platene skal være billigere å produsere siden de kan bruke akkurat det samme produksjonsutstyret som DVD. Bluray trenger en svært kostbar utskiftning av produksjonsutstyr, samt inndekking av et spesielt hardført plastmateriale som måtte til for å beskytte platene til tross for at dataene ligger veldig nært overflaten på platene.

 

2. HD-DVD spillerne skal være billigere å produsere enn Bluray siden det ikke kreves like nøyaktig optikk og fokusmetode. Grunnen til det er at HD-DVD har lavere datatetthet (15 GB/lag vs. 25) og dermed lavere krav til optisk presisjon.

 

Forskjell 1 vil gjøre seg hovedsaklig gjeldene i starten og starten ser ut til å være nesten over nå som mange Bluray-plater har kommet ned på HD-DVD-nivå.

 

Forskjell 2 vil nok gjelde på lengre sikt også. Bluray-spillere har definitivt vært dyrere enn HD-DVD-spillere så lenge krigen har pågått. De kommer nok til å fortsette å koste ganske mye, delvis på grunn av dyr optikk og delvis på grunn av frafallet av konkurranse.

Lenke til kommentar

Ja, her er pressemeldingen:

 

Toshiba Announces Discontinuation of HD DVD Businesses

 

Toshiba will begin to reduce shipments of HD DVD players and recorders to retail channels, aiming for cessation of these businesses by the end of March 2008. Toshiba also plans to end volume production of HD DVD disk drives for such applications as PCs and games in the same timeframe, yet will continue to make efforts to meet customer requirements. The company will continue to assess the position of notebook PCs with integrated HD DVD drives within the overall PC business relative to future market demand.
Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...