Gå til innhold

Drar ut pluggen på HD DVD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi det vant fram som lagringsmedie for musikk på 80-tallet. "Gammel vane er vond å vende". "Alle" har CD-spillere og folk synes det er dumt å kaste ting som fungerer bra.

 

Der tillater jeg meg å være uenig. Folk kaster ting som fungerer bra hele tiden, det er bare å ta en titt på nærmeste fyllplass. Vi kaster ting når det kommer alternativer som er enklere og/eller billigere (ikke nødvendigvis bedre) og foreløpig er det ingen alternativer til optiske media som er enkle nok. Det vil ta mange år før alternativene til optiske media når dit. (Nå snakker vil selvsagt om massene).

Lenke til kommentar
Jeg vil snarere mene at kvalitetsforskjellen mellom DVD og HD er monumental, større enn mellom VHS og DVD, hvor sistnevnte er samme bilde, bare skarpere. Du tror det ikke før du får se det.

Dette er tydeligvis ganske så subjektivt. Selv om jeg har ekte 1080 TV og laster ned serier i HD, synes jeg ikke hoppet fra DVD til HD filmer er i nærheten av enormt. Jeg har lastet ned et par HD/Blu-Ray filmer og jada, for all del, bildet er skarpere. Men det er overhodet ikke sammenlignbart med overgangen fra VHS til DVD, eller fra mono til 5.1 for den sakens skyld.

 

Når det er sagt. Siden jeg faktisk har mulighet til å spille av og se på HD i faktisk oppløsning hadde jeg sannsynligvis begynt å skli over på å kjøpe HD i steden for DVD, avhengig av prisen på filmene. Men i overskuelig fremtid holder jeg meg likevel til DVD. Der slipper jeg å tenke på hvilken profil spilleren min støtter, og jeg slipper å lure på om spilleren aksepterer TVen min eller om den degraderer signalet. Jeg slipper å kjøpe ny forsterker bare for å få en som støtter siste HDCP standard for å få samme lyd som forsterkeren jeg har allerede støtter. Jeg slipper også å bekymre meg for at spilleren nekter å spille av en ny plate fordi de har bestemt seg for å invalidere nøkkelen.

 

Det negative veier for meg flerfoldig ganger tyngre enn forbedringen i oppløsning.

Lenke til kommentar
Det ble annonsert at Gore vant valget i florida på flere seriøse nyhets kanaler i USA når presidenten sku velges, men det stemte vist ikke... tar du poenget?

 

Ubekreftede nyheter er en del av hverdagen for alle medier. Hvis ingen skulle skrive noe før alle var helt sikre på at alle detaljer stemte ville det blitt en fattig mediehverdag for oss alle. Jeg mener det er riktig å presentere dette på bakgrunn av at det har blitt presentert i mange seriøse medier verden over.

Lenke til kommentar
oppløsningen "hd-ready" vs "fullHD" har omtrent null å si, størrelsen på skjermen og sitteavstanden har alt og si.

Det argumentet kan du jo fint dra ut til å si at forskjellen mellom SD og HD har fint lite å si, basert på samme grunnlag.

 

Personlig ville jeg sagt at når man først beveger seg over 40" og forutsatt at man ikke sitter i andre enden av huset, blir full HD er et relativt vesentlig poeng. Og det kan umulig anses som negativt å sikre seg full oppløsning når man første handler i dag.

 

Men, klart, det store flertallet av de som handler TV ville ikke sett forskjell på SD vs HD ved sammenlignbare tommer uansett, og folk har jo syntes det har vært helt greit med 50" SD også.

Lenke til kommentar
DVD er mer enn godt nok for veldig, veldig mange. Kvalitetsforskjellen folk opplevde mellom VHS og DVD er ikke like markant mellom DVD og Blu-ray (spesielt fordi folk ikke har Full-HD TV-er engang), så ikke vent deg noe rush til butikkene med det første. :)

 

Jeg vil snarere mene at kvalitetsforskjellen mellom DVD og HD er monumental, større enn mellom VHS og DVD, hvor sistnevnte er samme bilde, bare skarpere. Du tror det ikke før du får se det. Jeg trodde ikke høyoppløsning skulle ha så stor betydning fra eller til, men da jeg fikk se en skikkelig HD-film for første gang ble jeg helt paff; filmen ga en følelse av dybde og virkelighet helt overlegen tidligere formater. At DVD er bra nok for folk flest stemmer kanskje, men det er fordi de lider av de samme lave forventningene som jeg hadde.

 

Jeg synes også forskjellen er stor. Men er det det viktigste for mannen i gata? Jeg tror noe av hovedgrunnen til at DVD slå bra ann ikke nødvendigvis var bildekvalitet, men funksjoner, man kan spole lett, platene blir ikke så slitt, språkvalg extras osv, dette er ting som dvd har i dag, mens HD-formatene ikke bringer så mye nytt. Dermed tror jeg folk vil føle ett mindre behov for denne overgangen. Men det kommer nok allikevel, reellle alternativer for mannen i gata er få, og folk føler gjerne for å kjøpe det nyeste og beste etterhvert.

 

AtW

 

Folk vil ha noe å holde i. Hvis nedlasting hadde vært så utrolig populært, hvordan kan da folk ennå handle CD-er?

 

Jeg satser på at BR kommer for fult og vil vare en lang stund fremover. Helt til filmbransjen lanserer SUPER DUPER HD i 4320P, for igjen å selge gammelt oppfulp atter en gang på nytt :)

 

Kan jo ha noe med å gjøre at du får et dårligere produkt ofte også dyrere, når man kjører nedlasting. Alt jeg handler av musikk er fysiske CDer, selv om jeg kunne spiller av musikk fra PC som filer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er din mening :)

 

Det er helt korrekt, det var derfor jeg skrev "etter min mening..." ;)

 

En ting til som taler for publisering er at Toshiba ikke offisielt har gått ut og benektet ryktene, noe de har vært svært raske med å gjøre tidligere. Aksjemarkedet i Tokyo har jo også reagert med å sende både Toshiba og Sony oppover i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...