Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frank Drebin skrev (4 timer siden):

Blir ikke mye ren luft som kommer ned til den nederste spoileren når leppa på toppen er som den er, uansett hvem som har montert det.

Så når du er ute og kjører bil, så går det bare luft rett over panser, tak og bakover? Det er ikke luft på sidene som vil trekkes rundt på sidene i det hele tatt? Så den spoileren gir 0 i marktrykk fordi luft bare beveger seg over en flate av gangen? Bra tenkt, Frank.

Lenke til kommentar
traskas waits for alice skrev (1 time siden):

Så når du er ute og kjører bil, så går det bare luft rett over panser, tak og bakover? Det er ikke luft på sidene som vil trekkes rundt på sidene i det hele tatt? Så den spoileren gir 0 i marktrykk fordi luft bare beveger seg over en flate av gangen? Bra tenkt, Frank.

Så lenge bilen beveger seg framover vil jo den dominerende luftflyten være i lengderetningen. Luftflyten du nevner på tvers av bilen bak skyldes utjevning av trykket fra luft på sidene av bilen (høyere trykk) til det turbulente området bak bilen (lavere trykk). Hvordan dette skal gi noen nevneverdig effekt på en spoiler med en omvendt flyvingeform plassert i fartsretningen må du gjerne forklare nærmere.

Her har jeg skissert inn med rødt omtrent tilsvarende spoileren på 323 GTRen, bare på en simulering av en SUV. Ser det ut som et sted i luftflyten der en spoiler har god virkning?

Contours-of-velocity-magnitude-generated-using-the-unsteady-DES-turbulence-model-for.png.73b782831300d8fe49b5887bb5d63491.png

Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 timer siden):

Er sikker på at bakluka på en 323 GTR skrår ganske mye mer enn eksempelet du har funnet gjør.

6d0103fe06bd41e1887e1df26f18e39f.jpg.84d07a886d8f6a9d1d2beed5ec201a63.jpg

Joda, noe mer er det, men det er uansett leppa på toppen som skaper mest problemer*. Ref. fra 11:08 i denne videoen:

*Edit: problemer for spoileren lengre nede, ikke for bilen. Jeg ville heller hatt bare takspoileren enn både tak- og baklukespoiler. 

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Enig med Frank her at den spoileren har nok ikke særlig funksjon. Den sitter for lavt til å gjøre mer enn å se «kult» ut. Der spoileren sitter er det bare turbulens. Om mulig så har den kanskje litt effekt på luftstrømmer fra siden. På denne tiden rant det over med japanske sedaner med svære strykebrett på koffertlokket med mer eller mindre tvilsom nytteverdi ift størrelsen, så en hatch kunne vel ikke være dårligere? Jeg tror dette er mer et designgrep enn et behov bilen har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Mr Pepe said:

Han er vel glad i ballsport da. Selv ville jeg riktignok hatt med noen baller, så ikke feks politi får helt feil idéer når de ser det.

Selv reagerer jeg mest på at han beskriver det som S65 AMG når den så vidt jeg kan bedømme har en liten båtmotor under panseret, kombinert med en del uoriginalt fjas.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om jeg skulle gjettet hvilke bil som hadde et balltre i bagasjerommet, så hadde en S-klasse med den minste dieselmotoren og full "AMG"-styling vært høyt oppe på listen av alternativer.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ønsker faktisk i en god del tilfeller å vite utstyrskodene fra fabrikk. Hvis du tar copy-paste av dette så slipper jeg å lete opp via VIN-dekodere selv. Dette er fordi relativt mange tror at de har en ting, mens de i realiteten har noe helt annet. Bare se på hvor mange som tagger bilen sin med "diff.sperre" på finn, over 5000 stk. Deriblant Teslaer, VW UP!, Golf og diverse andre som aldri kom med noe slikt fra fabrikk. Husker også en skrulle som mente at han hadde intercooler på en sugemotor. Da kan de like gjerne lime inn utstyrslista.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ærlig talt. Møller med bil til 380k, sender enkel henvendelse om rente på leasing til AS, samt spør om DPF varsellampe. 

Får bare svar på renter. Jaja, svarte følgende tilbake. 

Sitat

Hei 

Ser du ikke svarte på spørsmål vedrørende DPF varsellampene på bilder. 
 
Da går jeg heller til noen andre som tar seg tid til å svare eller avkrefte dette. Eller for den saks skyld bruke 30 sekunder på å fylle spylervæske på en bil til nesten 400 000kr slik at det ikke er varsellamper på dashbordet på fotoshoot.
 
Da tar jeg hintet om at denne bilen bare skal ut kjapt uten å gidde bruke tid og energi på den. 
 
Er selv også bilselger, men spesielt av merkeforhandler dette. Kanskje lei av jobben..? 

 

613_527458389.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en del skriftlig kommunikasjon i jobben min og det er ekstremt vanlig at folk ikke greier å svare på flere spørsmål om gangen. Selvfølgelig dumt å ikke svare på alt en potensiell kunde lurer på og det å ikke fylle på spylervæske er litt slapt, men jeg vet ikke helt om dette kvalifiserer seg til din konklusjon om at dette er en bil de ikke gidder å bruke tiden på og at selgeren kanskje er lei jobben sin. Hva tror du at du oppnår med den tilbakemeldingen der? De er ikke akkurat påkrevd å selge bilen til deg, så de kan med fordel bare be deg om å reise en viss plass.

Det virker nesten som at du tror at du har funnet den ufeilbarlige oppskriften for hvordan biler skal kjøpes og selges og at alle andre som ikke følger din logikk er idioter. Kan fort bli slitsomt det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...