Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører


Anbefalte innlegg

Han kan skrive av momsen fordi han er selvstendig næringsdrivende. Ingen rabatt, altså.

Det blir dyrt å få utført snekkerarbeide i enkelte distrikter i Nord-Norge utover høsten med andre ord :)

 

For min del så vil det nok gå et eller to år til før jeg vurderer et nytt hus.

 

Tom

He he. Godt jeg bor i leilighet i Sør-Norge da ;)

 

Jeg vurderer faktisk nytt hus i disse dager, men sannsynligvis faller jeg for fristelsen å kjøpe ny mattskive først, og da får 20D ny vitalitet. Og presser kanskje nytt hus enda et par år inn i fremtiden. Jeg har jo ikke så veldig store krav, vettu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
He he. Godt jeg bor i leilighet i Sør-Norge da ;)

 

Jeg vurderer faktisk nytt hus i disse dager, men sannsynligvis faller jeg for fristelsen å kjøpe ny mattskive først, og da får 20D ny vitalitet. Og presser kanskje nytt hus enda et par år inn i fremtiden. Jeg har jo ikke så veldig store krav, vettu.

He he ... der var jeg jo morsom uten å prøve. Farlig å snakke om hus i nærheten av håndverkere og småmorsomme vestlendinger :D

 

Nå som jeg har såpass med god optikk, så kan jeg konsentrere meg om å ta sære bilder som jeg kan plage dere med.

 

Tom

Lenke til kommentar

Her et 400D og benytter 99% AF-punktet i midten, og ikke de 8 andre punktene. Men, så leser jeg at "...Et sentralt AF-punkt kan fokusere med blenderåpninger på opptil f/2.8, med åtte omkringliggende punkter med følsomhet på opptil f/5.6..."

 

Hva betyr det egentllig? Jeg tar jo superskarpe bilder med EF 70-200 f/4 IS med kun det midterste AF-punktet aktivert.

 

Noen som gidder å utdype hva den siterte teksten betyr i praksis, for jeg tolker den slik at man ikke skal kunne benytte et objektiv med F4.0 med kun det midterste AF-punktet aktivert...

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar
Her et 400D og benytter 99% AF-punktet i midten, og ikke de 8 andre punktene. Men, så leser jeg at "...Et sentralt AF-punkt kan fokusere med blenderåpninger på opptil f/2.8, med åtte omkringliggende punkter med følsomhet på opptil f/5.6..."

 

Hva betyr det egentllig? Jeg tar jo superskarpe bilder med EF 70-200 f/4 IS med kun det midterste AF-punktet aktivert.

 

Noen som gidder å utdype hva den siterte teksten betyr i praksis, for jeg tolker den slik at man ikke skal kunne benytte et objektiv med F4.0 med kun det midterste AF-punktet aktivert...

 

Senterpunktet har en ekstra nøyaktighet som aktiveres når objektivet har lysstyrke f/2,8 og bedre. Med lysstyrke dårligere enn f/2.8 får senterpunktet samme nøyaktighet som de andre AF-punktene.

 

Men denne ekstra nøyaktigheten er vel kanskje også mest påkrevd dersom man bruker objektiver med høy lysstyrke og dermed mindre DOF? Med EF 70-200 f/4.0 IS blir kravet til nøyaktig fokusering vesentlig mindre enn om man setter på en EF 85 f/1.2 på full åpning.

Lenke til kommentar

Som et sidespor til Mr. Sanders spørsmål ad AF-fokuspunkter:

 

Først må jeg nevne at det er mulig jeg er en elendig fotograf som ikke har skjønt noen ting. Jeg har et 30D hvor jeg kun bruker det midterste fokuspunktet. De andre er slått av siden jeg oppfatter de som irriterende. Skal jeg ta et bilde hvor motivet ikke er i sentrum så låser jeg fokus på motivet og så komponerer bildet. Jeg føler jeg har mest kontroll over fokus slik. Har forresten gjort dette siden analogtiden når dette var eneste metode og bare fortsatt med dette på SLR. Går jeg glipp av noe med en slik metode? Er det noe smart jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Som et sidespor til Mr. Sanders spørsmål ad AF-fokuspunkter:

 

Først må jeg nevne at det er mulig jeg er en elendig fotograf som ikke har skjønt noen ting. Jeg har et 30D hvor jeg kun bruker det midterste fokuspunktet. De andre er slått av siden jeg oppfatter de som irriterende. Skal jeg ta et bilde hvor motivet ikke er i sentrum så låser jeg fokus på motivet og så komponerer bildet. Jeg føler jeg har mest kontroll over fokus slik. Har forresten gjort dette siden analogtiden når dette var eneste metode og bare fortsatt med dette på SLR. Går jeg glipp av noe med en slik metode? Er det noe smart jeg har oversett?

Det finnes tilfeller der man ikke kan gjøre slik. Det blir i alle fall upraktisk. Jeg har aldri vært borti en slik situasjon, men det er for mange andre et poeng. Siden jeg ikke har behov for det, så er det ikke usannsynlig at heller ikke har bruk for det. I hvilke sammenhenger du kan ha bruk for det får andre forklare deg, men det er i hvertfall ikke et eksempel på at du er en "elendig fotograf".

Lenke til kommentar
Må bare spørre siden jeg praktisk talt kun benytter det midterste fokuspunktet. Eneste unntaket er landskapsbilder der motiv står plassert med ulike avstander.

 

Bruker dere alle fokuspunktene eller kun det i midten?

 

Bruker stort sett kun det i midten jeg også.. bruker aldri alle iallefall.. greit å ha kontroll på fokusen :)

Lenke til kommentar
Bruker dere alle fokuspunktene eller kun det i midten?

Jeg bruker alle 11 eller 51 i mine Nikoner, i kombinasjon med kontinuerlig AF. Årsaken er at jeg ofte fotograferer bevegelige mål, og da er ikke "fokuser og komponer" et alternativ. Rekkefølgen er motsatt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Må bare spørre siden jeg praktisk talt kun benytter det midterste fokuspunktet. Eneste unntaket er landskapsbilder der motiv står plassert med ulike avstander.

 

Bruker dere alle fokuspunktene eller kun det i midten?

Jeg bruker primært det midterste fokuspunktet, såfremt jeg ikke har montert kameraet på stativ, da bytter jeg fokuspunkt eller går over til manuell fokus.

 

Dvs. Når jeg bruke min EOS 3 (analogt), så har jeg satt den til øyestyrt valg av fokuspunkt. Der er det 45 av de å velge mellom.

 

Tom

Lenke til kommentar
Her er en fyr som har testet 50D mot 5D og 50D er såvidt bedre på ISO3200. En annen "test" jeg leste på dpreview forumet sa at 50D ikke var noe bedre enn verken 20D, 30D eller 40D på høy iso, eneste fordelen var at støynivået ikke var blitt høyere med de 5 nye megapikslene.. Men vet ikke helt om jeg stoler på det, alle bildene på høy iso jeg har sett fra 50D ser utrolig bra ut.
Lenke til kommentar
Her er en fyr som har testet 50D mot 5D og 50D er såvidt bedre på ISO3200. En annen "test" jeg leste på dpreview forumet sa at 50D ikke var noe bedre enn verken 20D, 30D eller 40D på høy iso, eneste fordelen var at støynivået ikke var blitt høyere med de 5 nye megapikslene.. Men vet ikke helt om jeg stoler på det, alle bildene på høy iso jeg har sett fra 50D ser utrolig bra ut.

 

Blir vel mye øynene som ser virker det som,det er iallefall ikke tvil om at 50D er et bra kamera og for meg er det uansett langt viktigere at bildene kan croppes enn høy iso, er ikke mange bilder jeg tar over iso 800 uansett .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...