Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører


Anbefalte innlegg

Siden vi begynner å bli temmelig mange her som har eller er på tur til å skaffe seg et eksemplar av disse, så tenkte jeg at vi kunne ha en tråd om dem.

Her tenkte jeg vi først og fremst kunne diskutere løsninger/problemer, erfaringer med kameraet, poste linker til anbefalt ekstrautstyr som objekti,blits,batterigrep osv osv -

Samtidig som en spør om råd av alle slag.

Kunne være greit å prøve å samle alt dette i en og samme tråd om intressen er til stede .

 

Etter det jeg finner ut er Japan Photo den billigste på 30D kamerakus,med en pris på 3999.-

http://japanphoto.no/product/digital-speil...-30d-kamerahus/

 

De er også de med lavest pris på 40D kamerahus, med en pris på 8945,-

 

 

Noen tester av disse:

30D                                                         30D Lyd og bilde

 

Akam, test 40D                                          40D lyd&Bilde

 

 

Alt om Canon 20D

 

 

108%20CanonEOS%2040D_bak.jpgCanon-EF-85mm-f-1.jpg

 

 

 

Litt om nykommern 50D

 

 

canon50_front.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål til en stor tråd: har de klart å putta kameraet i posten snekker`n?

 

Har ikke fått bekreftelse på at det er sendt,men det står at det er under pakking.

Da prisen ble endret sp kontaktet jeg dem og de bekreftet da at alle som hadde bestilt på tilbudsprisen ville få det for den,fakturaen som er kommet bekrefter også det-

Jeg regner med det blir sendt i morgen.

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har kikket nærmere på picture styles enda?

 

Tom

Har ikke komet ditt hen da dette er det første speilrefleks kamera a type digital jeg skaffer meg.

ser ikke på Nikon colpiks 885 som kamera av betydning når det gjelder digital for det er det jeg har hatt frem til nå.

tidligere vanlig film basert spelrefleks i min verden .

men alt skal utforskes bare man får noe å jobbe med her.

:dribble:

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har kikket nærmere på picture styles enda?

 

Tom

Har ikke komet ditt hen da dette er det første speilrefleks kamera a type digital jeg skaffer meg.

ser ikke på Nikon colpiks 885 som kamera av betydning når det gjelder digital for det er det jeg har hatt frem til nå.

tidligere vanlig film basert spelrefleks i min verden .

men alt skal utforskes bare man får noe å jobbe med her.

:dribble:

I og med at du har hatt speilrefleks før; så går det fort å komme seg inn i det igjen.

 

Når får du kamera i hus?

 

Tom

Lenke til kommentar

Et godt tema!

Siden jeg nylig har blitt den stolte eier av en 40D, ser jeg helt klart nytten av en slik tråd.

 

Jeg vil gjerne bidra med mine "erfaringer", men må innrømme at jeg ikke har lang fartstid som fotograf, enda mindre med et dSLR. Likevel kan mitt bidrag være nyttig fordi det kan si noe om hvor vanskelig eller lett det er å ta i bruk et slikt kamera for en total fersking med speilrefleks.

 

Det som umiddelbart overvelder meg (i positiv retning) er autofokusen. Den er helt konge!

Jeg legger ved et bilde jeg tok her om dagen da jeg lekte meg med kameraet mitt i en idrettshall i nærheten. Jeg ønsket å finne ut mer om kameraets egenskaper i dårlig/innelys uten bruk av blits og med hurtige (type sport) bevegelser. Fordi en av grunnene mine for å investere i slikt utstyr er å kunne ta bilder av aktivitetene til ungene mine.

 

Kom gjerne med kommentarer til bildet, men husk at det ikke er bilde-kritikk som sådan jeg er ute etter, men snarere de tekniske egenskapene ved kameraet og mitt valg av metode for å oppnå det jeg var ute etter som er interessant her.

 

post-109531-1202940242_thumb.jpg

 

ISO 3200, spot-metering, center-focus, AI-Servo, Hi-speed,

70-200mm 2.8L@85mm, 1/320sec

 

Hvilke(n) metode ville dere ha brukt her?

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har kikket nærmere på picture styles enda?

 

Tom

Har ikke komet ditt hen da dette er det første speilrefleks kamera a type digital jeg skaffer meg.

ser ikke på Nikon colpiks 885 som kamera av betydning når det gjelder digital for det er det jeg har hatt frem til nå.

tidligere vanlig film basert spelrefleks i min verden .

men alt skal utforskes bare man får noe å jobbe med her.

:dribble:

I og med at du har hatt speilrefleks før; så går det fort å komme seg inn i det igjen.

 

Når får du kamera i hus?

 

Tom

regner med til fredag eller lørdag ble sendt i dag,

jeg er heldig jeg.

Bruker penga på Kamera ++ Kayakk- penger jeg har spart på å slutte å Røyke.

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Har rukket å tatt i bruk 30D´et mitt litt etter oppgradering fra 350D jeg også, og er meget fornøyd. Nå når jeg har fått litt inn i kroppen hvor de ulike knappene sitter (og nesten avvent tommelen med å trykke på hjulet hele tiden jeg skal endre noe) ser jeg hvor mye mer intuitivt dette kameraet er å bruke. Spesielt på M er det en drøm ifht xxxD. Har bare vært nødt til å slå opp i manualen for å finne ut hvordan jeg brukte én funksjon, ellers har alt vært "selvforklarende". Størrelsen og tyngden ser jeg også på som en stor fordel sammen med den mye bedre søkeren. 430EX balanserer litt bedre på toppen av dette...

 

Er også litt overrasket; hadde ventet meg at bildekvaliteten var så å si lik 350D, men synes bildene tydelig viser mindre støy på høy ISO, korrekt eksponert ISO 1600 er jo fullt brukbart også uten støyfjerning! Mener også at detaljoppløsningen virker bedre, men kanskje jeg begynner å innbille meg ting...

 

Én ting er i alle fall helt sikkert, og det er at for meg har fotogleden blitt større!

Lenke til kommentar
Er også litt overrasket; hadde ventet meg at bildekvaliteten var så å si lik 350D, men synes bildene tydelig viser mindre støy på høy ISO, korrekt eksponert ISO 1600 er jo fullt brukbart også uten støyfjerning! Mener også at detaljoppløsningen virker bedre, men kanskje jeg begynner å innbille meg ting...

 

Én ting er i alle fall helt sikkert, og det er at for meg har fotogleden blitt større!

 

Det er dessuten betydelig mindre støy på ISO 100 også, selv om det var veldig lite av den på 350D.

 

Kan det være at 30D har støyfjerning på RAW, mens 350D ikke har dette?

 

Og ja, fotogleden har vokst litt her også (var høy fra før)

Lenke til kommentar

Får slenge meg på her da, gleder meg som en unge til å teste ut kameraet. Men dum som jeg er kjøpte jeg med finansiering, og nå etter 10 dager har ge moneybank fortsatt ikke greid å makke over bekreftelse til JapanPhoto.

 

Blir siste gang jeg bruker ge moneybank iallfall. Snakket med kundeservice der 3-4 ganger og har fått 3 forskjellige svar.

 

Ble litt offtopic, men poster igjen etter jeg har fått testet kameraet litt, regner med det blir ganske overveldende siden jeg ikke har hatt noe speilrefleks kamera før dette :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk 40D i november i fjor, og er så langt svært fornøyd.

Bildekvaliteten er super. Støynivået er egentlig ikke så mye lavere enn på 30D, men det framstår som mye behageligere for øynene, og er derfor ikke så framtredende. I tillegg vil høyere oppløsning gjøre støyen mindre synlig. Det dynamiske omfanget er også meget bra, og disse to elementene hever bildekvaliteten på høye ISO-verdier en god del.

 

Live view er kjekt til enkelte ting, slik som å fotografere i vanskelige vinkler. Men det jeg bruker det mest til er å fotografere ungene. De er så små at de ikke gidder å se på deg hvis de ikke ser ansiktet ditt, og da er Live view genialt. Dessverre er utløserforsinkelsen noe lengre, så flyktige ansiktsuttrykk er ikke alltid så lett å få med seg, og du må holde kameraet veldig nær anskiktet for at det skal se ut som de ser inn i kameraet.

 

Værtettingen har jeg ikke prøvd, men den ser ikke voldsomt imponerende ut. Det er likevel sannsynlig at den kan holde ute noe fukt. Men den kommer ikke opp mot for eksempel Olympus E-3, som i praksis er vanntett.

 

Den store skjermen er deilig, søkeren har blitt stor, med mye informasjon, og custom-innstillingene, der du kan lagre tre ferdige sett med innstillinger du bruker ofte, har jeg savnet lenge. Den egendefinerte menyen man kan lage er også fint for å tilgjengeliggjøre enkelte funksjoner man bruker mye. Hvis Canon nå bare hadde latt oss aksessere den direkte fra for eksempel "direct print"-knappen, hadde det vært topp. Kommer vel i 50D eller der omkring.

 

Som nevnt tidligere er autofokusen meget god, og sammenliknet med 30D er det en klar forbedring. Den er ennå ikke på høyde med 1D-serien, men det forventet vi vel heller ikke.

 

Uten å skulle starte en debatt om brikkestørrelser her, så tror jeg at 40D er godt nok for meg til at jeg ikke vil seriøst vurdere å gå til fullformat for bildekvalitetens skyld. Når også søkeren har blitt stor og lys på 40D, så er jeg ganske så lykkelig med APS-C-brikkestørrelse. Her må jeg naturligvis ta noen forbehold, siden jeg ikke vet hva som kommer av fantastiske fullformatkameraer i år :)

 

Alt i alt er 40D et fantastisk kamera, der jeg sliter litt med å se hvilke endringer Canon skulle gjort for å gjøre det vesentlig bedre. Dukker det opp store ting på sensor-/signalbehandlings-fronten, så er det alltid potensialer, men dette kameraet fungerer så bra, at jeg for første gang ikke savner mitt trofaste EOS 3 (analogt). Med EOS 10D, 20D og 30D savnet jeg alltid noe.

Lenke til kommentar

I studentforeningen min har vi to 30D fra før. Nå ser det ut som vi skal bestille ett 30D og ett 40D.

Blir spennende å sjekke de direkte opp mot hverandre over lenger tid.

 

Da UKEN nærmer seg med stormskritt kommer de nok til å få kjørt seg en del på høy ISO ifm konserter og sånn også i løpet av den første tiden.

 

De beste bildene blir nok lagt ut på en egen nettside, så da kan folk gå inn og se selv og prøve å gjette seg til hvilket av kameraene bildene er tatt med.

Lenke til kommentar
så plutselig på spes for 30/40D Lengste lukkertid 30 sekunder

på mitt gamle manuelle så kunne man jo dra dette så langt man ville skulle tro dette medfører et tap i visse beckamørke bildetaking

men det gjenstår å se tenkta da uten blits.

 

30 sekunder er lengste forhåndsinnstilte.

Ved å sette kameraet på BULB kan man dra det så langt man vil

Lenke til kommentar
så plutselig på spes for 30/40D Lengste lukkertid 30 sekunder

på mitt gamle manuelle så kunne man jo dra dette så langt man ville skulle tro dette medfører et tap i visse beckamørke bildetaking

men det gjenstår å se tenkta da uten blits.

 

30 sekunder er lengste forhåndsinnstilte.

Ved å sette kameraet på BULB kan man dra det så langt man vil

da ble det avklart for min del så ikke noen plass på spes av huset at det fantes da det er av stor inntrese å ta bilder i mørke med lav iso å lang lukketid.

Rekker jo ikke å se over alt når man står i butikk å høster imformasjon om et kamera du ikke skal handle der eller på nette. :roll:

Lenke til kommentar
så plutselig på spes for 30/40D Lengste lukkertid 30 sekunder

på mitt gamle manuelle så kunne man jo dra dette så langt man ville skulle tro dette medfører et tap i visse beckamørke bildetaking

men det gjenstår å se tenkta da uten blits.

 

30 sekunder er lengste forhåndsinnstilte.

Ved å sette kameraet på BULB kan man dra det så langt man vil

da ble det avklart for min del så ikke noen plass på spes av huset at det fantes da det er av stor inntrese å ta bilder i mørke med lav iso å lang lukketid.

Rekker jo ikke å se over alt når man står i butikk å høster imformasjon om et kamera du ikke skal handle der eller på nette. :roll:

Nå har jo Canon en fancy fjernkontroll som heter TC80N3; det er mulig at den har muligheter for slikt?

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...