Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under 10K? 17-40/4L, 24-105/4L, 70-200/4L og all annen L-optikk. All fastoptikk for Canon sett bort fra 50/1,8. Sannsynligvis en del av de dyrere zoomene fra 3'djeparts-merkene. I det hele tatt en god del. 15mp på crop er ikke et så stort kvantesprang at optikken som finnes plutselig blir forbigått. Jeg hadde ikke hatt angst for at min optikk ikke holder. Holder den for 5D (28mm) og D700 (5D + D700), så holder den nok til 50D også.

Lenke til kommentar
Under 10K? 17-40/4L, 24-105/4L, 70-200/4L og all annen L-optikk. All fastoptikk for Canon sett bort fra 50/1,8. Sannsynligvis en del av de dyrere zoomene fra 3'djeparts-merkene. I det hele tatt en god del. 15mp på crop er ikke et så stort kvantesprang at optikken som finnes plutselig blir forbigått. Jeg hadde ikke hatt angst for at min optikk ikke holder. Holder den for 5D (28mm) og D700 (5D + D700), så holder den nok til 50D også.

 

Tja, pixlene på 50D begynner jo å li litt små da, 4,7µm mot 40D's 5,7µm, mens 5D har gigantiske 8,2µm.

Selvfølgelig trenger man ikke 100% skarphet på alle 15Mp, men det er jo en fordel om man får litt ekstra ut av alle megabytene.

 

Det finnes sikkert noen få zoom'er som klarer det, og jeg vil tippe 24mm f1.4L II og 35mm f1.4L klarer oppløsningen også, samt de fleste macro-objektivene.

Lenke til kommentar

Et "problem" er vel at optikk ikke har en bratt cutoff. Hvor skal man definere "point of diminishing returns" mhp det å redusere pixel-størrelsen for å øke detaljgraden for et gitt objektiv, gitt at det er nok lys i utgangspunktet?

 

MTF50 beskriver punktet hvor kontrasten er falt med 50%.

 

http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html

Summary_intro.gif

The sharpness of a photographic imaging system or of a component of the system (lens, film, image sensor, scanner, enlarging lens, etc.) is characterized by a parameter called Modulation Transfer Function (MTF), also known as spatial frequency response. We present a unique visual explanation of MTF and how it relates to image quality. A sample is shown on the right. The top is a target composed of bands of increasing spatial frequency, representing 2 to 200 line pairs per mm (lp/mm) on the image plane. Below you can see the cumulative effects of the lens, film, lens+film, scanner and sharpening algorithm, based on accurate computer models derived from published data.

...

D30_sharp.gif

 

 

-k

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg bare tok et tall ut fra lufta, da jeg sa 10k. Men det skulle vært artig og sett en oversikt over objektiver som "henger med" på 15MP. Og hva med 22MP som 5DmkII har?

 

Det er godt mulig det finnes mye optikk som vil yte godt på 50D.

Noen objektiv vil kanskje også yte bedre på 15MP enn på 10, noe som var tilfellet med ef-s 18-55 som var skarpere på 10MP enn på 8.

 

Uansett er ikke det noe man bør bekymre seg veldig mye over, med mindre man har bruk for absolutt skarphet over hele bildeflaten.

 

5D mkII har jo lavere oppløsning enn 50D, men som vanlig med digital 35mm brikke er det hjørnene som skaper problemer.

Lenke til kommentar

Jeg ser følgende fra specs på 50D:

 

File Formats include: JPEG, RAW, sRAW1 (7.1 MP) and sRAW2 (3.8 MP)

 

Hvis du velger sRAW1 og sRAW2, betyr det da at lysfølsomheten øker og støyegenskapene blir bedre ettersom flere pixler på sensoren dekker færre piksler på bildet? Eller er dette bare en våt og eksotisk drøm med litt god fantasi?

Lenke til kommentar
Jeg ser følgende fra specs på 50D:

 

File Formats include: JPEG, RAW, sRAW1 (7.1 MP) and sRAW2 (3.8 MP)

 

Hvis du velger sRAW1 og sRAW2, betyr det da at lysfølsomheten øker og støyegenskapene blir bedre ettersom flere pixler på sensoren dekker færre piksler på bildet? Eller er dette bare en våt og eksotisk drøm med litt god fantasi?

Jeg har spurt om det samme uten å få et klart svar.

 

Det du snakker om kalles "binning", og er en måte å tilnærme egenskapene til en lavoppløst sensor med en høyoppløst sensor av samme størrelse.

 

Det er nok bare gyldig innenfor gitte grenser. F.eks så dekker ikke lysfølsomme pixler hele sensoren, så noe lys blir aldri omdannet til signal. Det er rimelig å anta at denne kostnaden øker jo flere pixler man har for en gitt teknologi.

 

-k

Lenke til kommentar
Hvis du velger sRAW1 og sRAW2, betyr det da at lysfølsomheten øker og støyegenskapene blir bedre ettersom flere pixler på sensoren dekker færre piksler på bildet? Eller er dette bare en våt og eksotisk drøm med litt god fantasi?

 

Nei, det er nok dessverre ingen fordeler annet enn at filene blir mindre.

Hadde Canon kunnet reklamere med lavere støy i sRAW hadde de nok passet på så alle visste om det.

Lenke til kommentar
Da ser det ut som jeg har min 50D på mandag eller tirsdag, jeg synest dette ble en rimelig oppdatering fra 30 D da jeg betaler 7800 for det nye og fikk 5400 for 30Den, som jeg selv betalte 2400 for :cool:

 

 

Unnskyld ordbruken, men hvordan i helvette fikk du 5400 for en brukt 30D?

 

2400 for 30D, var vel 4000-25%= 3000, så solgte du kitobjektivet for 600(som også forsåvidt er skampris)?

 

Siden du kjøpte via firma, så regner jeg med at du solgte via firma også, og da skulle summen på 5400 bli 5400 * 1.25= 6750(noe jeg ikke tror du har gjort), isåfall er det skampris av en annen verden!

 

Hadde jeg sett en 30D til 6750/5400 hadde jeg seriøst flooda innboksen til den personen til den hadde satt det prisen, det finnes vitterlig grenser!

Lenke til kommentar
Da ser det ut som jeg har min 50D på mandag eller tirsdag, jeg synest dette ble en rimelig oppdatering fra 30 D da jeg betaler 7800 for det nye og fikk 5400 for 30Den, som jeg selv betalte 2400 for :cool:

 

 

Unnskyld ordbruken, men hvordan i helvette fikk du 5400 for en brukt 30D?

 

2400 for 30D, var vel 4000-25%= 3000, så solgte du kitobjektivet for 600(som også forsåvidt er skampris)?

 

Siden du kjøpte via firma, så regner jeg med at du solgte via firma også, og da skulle summen på 5400 bli 5400 * 1.25= 6750(noe jeg ikke tror du har gjort), isåfall er det skampris av en annen verden!

 

Hadde jeg sett en 30D til 6750/5400 hadde jeg seriøst flooda innboksen til den personen til den hadde satt det prisen, det finnes vitterlig grenser!

 

Første delen er rett av det du skriver,men kjøpte ikke 30Den via firma,men på svalbard,da slipper en også moms. den var således solgt privat og ikke gjennom firma.

 

 

Når det så gjelder salget av denne så var det en som bydde meg det beløpet for kamerahuset uten at jeg hadde satt noen pris,og da kunne jeg nesten ikke si nei, ville du  :)

 

iallefall innebærer det at jeg har en splitter ny 50D for under 5000 kr og er fornøyd med det .

Lenke til kommentar
Når det så gjelder salget av denne så var det en som bydde meg det beløpet for kamerahuset uten at jeg hadde satt noen pris,og da kunne jeg nesten ikke si nei, ville du  :)

 

Haha! Jeg hørte noe lignende nå i sommer. Det var en som klarte å selge et Nikon D50 til 10400,- for huset. Han som kjøpte hadde null peil på kamera og sa at han håpet han kunne få det for under 15000,-. :!: Litt slemt kanskje. Da er man kanskje ikke helt oppegående.

Lenke til kommentar
Man kan elske livet og personer, men et kamera? Hva er det du elsker ved det da, og hva hadde du før?

Jeg liker det da, hvis du vil ha det på den måten!

Hadde ett 400d før, liker brukergrensesnittet, følelsen av det i hånda, deilige lyden når det lukker kontra 400`n, kvalitetsfølelsen + + +

 

Har du fått ditt enda?

Endret av Anders-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...