Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører


Anbefalte innlegg

hm, skulle tro en såpass dyr blitz kunne prestere bedre :-/

 

Tenk deg lukkeren som et vindu med 2 gardiner der gardin 2 er trukket helt bort til venstre mens gardin 1 dekker til hele vinduet. Når lukkeren skal slippe inn lys begynner den ved å trekk gardin 1 bort til høyre side. I og med at det tar litt tid før gardinen har blitt trukket fra over hele vinduet kan man ikke bare trekke gardin 1 tilbake over vinduet for å lukke. Man må trekke gardin 2 over vindet i samme tempo som gardin 1 ble trukket fra. Til slutt trekkes begge gardinene samlet tilbake over vinduet.

 

Problemet med denne mekanismen og blitz er at for kortere lukkertider må gardin 2 starte å lukke før gardin 1 er trukket helt fra. Blitzen må nødvendigvis fyre av på en lukkertid der begge gardinene er helt fratrukket samtidig. På 30D/40D er den korteste lukkertiden der begge gardinene er trukket helt fra samtidig 1/250-dels sekund. Dette er altså en egenskap ved kameraets lukker og ikke noe som blitzen kan få skylden for.

 

Blitzen din bruker imidlertid under 1/8000-dels sekund på et blink. Dette betyr at du ved å bruke blitz som hovedlys kan fryse bevegelser med under 1/8000-dels sekund. Du må bare sørge for at blitzen er hovedlyset.

 

I 40D er de gardinene jeg har beskrevet over erstattet med lameller av metall, men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
takk for utfyllende svar:) eksperimenterte litt med å ta noen bilder i går kveld og etter mye knoting og leting på nettet så fikk jeg det faktisk til:) men blitzen må vere ganske nærme objekte en tek bilde.

Det tror jeg så gjerne. Fordi at blitzen skal klare å holde det gående såpass lenge, så går lysstyrken ned.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har ikke helt bestemt meg,men regner med at det blir en EF 24-105 f/ 4L IS USM eller en EF 17-40 f: 4.0 L USM ,jeg venter også på å høre mere om det nye 18-200 dette kunne være greit å ha i tillegg som reiseobjektiv .

 

 

EDIT: har en 24-105 L på handa til 5000 kr :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
dpreview har nå fått en "production ready" 50D og har noen bilder som vi kan titte på.

 

Tom

 

Det var noen rå bilder tatt med 70-300 der,hadde aldri trodd den var kapabel til det.

Det bildet av anden i vannet "ekvilent 480mm"er i tillegg croppet og litt forfokusert.

 

Begynner og få himla lyst på 50D,men på en annen side så må nok pc´n oppgraderes også med så mye bildeinformasjon.

Lenke til kommentar
Det er et par bilder på ISO 1600 der - synes ikke de imponerte så veldig. Men på generelt grunnlag så ser fargene veldig behagelige ut på lavere ISO.

 

Tom

 

Nå går jeg sannsynligvis på grunn her :)

Men det bildet tatt med iso på 6400 er ikke dårligere en det ene bildet på 1600,det andre "kobberbildet" på 1600 er ikke så dårlig da.

Lenke til kommentar
Nå går jeg sannsynligvis på grunn her :)

Men det bildet tatt med iso på 6400 er ikke dårligere en det ene bildet på 1600,det andre "kobberbildet" på 1600 er ikke så dårlig da.

Det er vel bare avataren din som har grunna her - for det er akkurat det samme som jeg la merke til.

 

Tom

 

artig svar ,Tom :thumbup:

Lenke til kommentar
Hallo folkenz:P

Ser att 40D har sunket noe enormt på burktmarkedet. Var ett hus som kostet 4300 kr men vart fort kjøpt. De dyreste husene ligger vell rundt 5500 kr og det er jo meget bra det å.

Ser vi 40D lenger ned på prislisten når 50D kommer ut, eller?

Mvh Riffe

 

Når 50D blir tilgjengelig vil nok 40D bli rimeligere i noen kampanjer,tenke meg til jul kanskje.

En annen ting er bruktmarkedet,der kan du nok gjøre et bra kjøp på 30/40D i og med at det blir mange som vil oppgradere til 50D når det kommer i butikkene.

Lenke til kommentar
Mon tro om Canon vil kjøre noen form for cash back på 50D :hmm:
Helt sikkert, men når vil tiden vise... Neppe før jul.

 

Nei,det blir vel ikke før julehandelen er over tenker jeg.

Kamera skal jeg ha,men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta det nå eller vente på en eventuell kampanje,hadde jo vært kjekt å ta den med samtidig som en slipper moms :)

Og da heller bruke tiden/penger på ny optikk,har feks en 24-104 f4 L på hånden for 5000 :hmm:

Lenke til kommentar
Mon tro om Canon vil kjøre noen form for cash back på 50D :hmm:
Helt sikkert, men når vil tiden vise... Neppe før jul.

 

Nei,det blir vel ikke før julehandelen er over tenker jeg.

Kamera skal jeg ha,men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta det nå eller vente på en eventuell kampanje,hadde jo vært kjekt å ta den med samtidig som en slipper moms :)

Og da heller bruke tiden/penger på ny optikk,har feks en 24-104 f4 L på hånden for 5000 :hmm:

 

Hvorfor tror dere kampanjen på 40D/30D ikke kommer før etter jul?

Synest det hadde vore en topp julegave:D Men det er også å tro på julenissen :D må nokk inn med no gryn selv også:D

Men lurer på å kjøpe brukt hus til 4.500-5000 også ett fint nybegynder objektiv..

Hva kan dere anbefale der med god kvalitet?

Eller bør jeg vente på en slik kampanje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...