Gå til innhold

Ny grafikk-konge kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flyten i et spill oppfattes forskjellig fra person til person, og det er også større forskjeller fra spill til spill. Så la det heller bli med det, og la oss heller komme på rett kjøl. ;)

 

Ellers ska ldet sies at forskjellige grafer varierer VELDIG fra test til test, og en enket test blir litt lite som grunnlag.

Har sett alt fra tester der 8800GTX gruser 8800GTS i Crysis, og der 8800GTS nærmest danker ut et 8800Ultra.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg tror dette her kommer til å GLØDE... Og ikke minst sluke strøm!

Nvidia har vært spesialister på det i det siste, mye varmeutvikling og stort strømforbruk akkurat som de gamle AMD CPU'ene i sin tid med tanke på varmeutvikling.

Men jeg tviler på at det vil floppe, spesielt nå som ATi har sin variant ute på markedet kallt 3870X2, men navnet som påpekt tidligere er helt ute på jordet...

Jaja.

 

Vet i allefall at det kortet der skal jeg IKKE ha, for hett (Bokstavelig talt) og altfor "sulten" for min smak (Har ikke lyst på enda større PSU)

Håper Nvidia har mer flaks neste gang de dropper noe med tanke på varme og strømforbruk ellers vil de slite litt mot ATi tror jeg siden de går en mer sparende rute enn Nvidia og slår ganske bra ann allerede.

Lenke til kommentar
Jeg tror dette her kommer til å GLØDE... Og ikke minst sluke strøm!

Nvidia har vært spesialister på det i det siste, mye varmeutvikling og stort strømforbruk akkurat som de gamle AMD CPU'ene i sin tid med tanke på varmeutvikling.

Men jeg tviler på at det vil floppe, spesielt nå som ATi har sin variant ute på markedet kallt 3870X2, men navnet som påpekt tidligere er helt ute på jordet...

Jaja.

 

Vet i allefall at det kortet der skal jeg IKKE ha, for hett (Bokstavelig talt) og altfor "sulten" for min smak (Har ikke lyst på enda større PSU)

Håper Nvidia har mer flaks neste gang de dropper noe med tanke på varme og strømforbruk ellers vil de slite litt mot ATi tror jeg siden de går en mer sparende rute enn Nvidia og slår ganske bra ann allerede.

Nå er det vel ATI som har vært den værste synderen og har den desidert varmeste og mest strømforbrukende skjermkortet til dags dato. ;) (som har en TDP på godt over 200W, og som heter X2900XTX)

 

Deforbedret seg en del på HD 3870, som bruker like under 8800GT. (samme ligger ytelsen ann)

8800GT bruker vel ca 75-80W under maks belastning så så veldig hett er da ikke Nvidia sine skjermkort. 8800GTS bruker noe mer, og siden 9800GX2 er satt sammen av to nedklokkede 8800GTS så ville jeg forventet med et effektbruk på rundt 160W.

 

Med andre ord ganske likt som HD 3870X2.

Så å påstå at Nvidia lager så mye mer strømkrevende skjermkort er nok ikke riktig.

Lenke til kommentar
Jeg tror dette her kommer til å GLØDE... Og ikke minst sluke strøm!

Nvidia har vært spesialister på det i det siste, mye varmeutvikling og stort strømforbruk akkurat som de gamle AMD CPU'ene i sin tid med tanke på varmeutvikling.

Men jeg tviler på at det vil floppe, spesielt nå som ATi har sin variant ute på markedet kallt 3870X2, men navnet som påpekt tidligere er helt ute på jordet...

Jaja.

 

Vet i allefall at det kortet der skal jeg IKKE ha, for hett (Bokstavelig talt) og altfor "sulten" for min smak (Har ikke lyst på enda større PSU)

Håper Nvidia har mer flaks neste gang de dropper noe med tanke på varme og strømforbruk ellers vil de slite litt mot ATi tror jeg siden de går en mer sparende rute enn Nvidia og slår ganske bra ann allerede.

Nå er det vel ATI som har vært den værste synderen og har den desidert varmeste og mest strømforbrukende skjermkortet til dags dato. ;) (som har en TDP på godt over 200W, og som heter X2900XTX)

 

Deforbedret seg en del på HD 3870, som bruker like under 8800GT. (samme ligger ytelsen ann)

8800GT bruker vel ca 75-80W under maks belastning så så veldig hett er da ikke Nvidia sine skjermkort. 8800GTS bruker noe mer, og siden 9800GX2 er satt sammen av to nedklokkede 8800GTS så ville jeg forventet med et effektbruk på rundt 160W.

 

Med andre ord ganske likt som HD 3870X2.

Så å påstå at Nvidia lager så mye mer strømkrevende skjermkort er nok ikke riktig.

 

Nå ja... De fra forrige generasjon hos ATi drog en del strøm, det stemmer ganske så bra.

Men nåværende generasjon er basert på ny teknikk naturligvis, men jeg TVILER sterkt på at dette NV kortet kommer til å være ett av den strømsparende typen.

Jeg tror ikke det før jeg får se det for å si det sånn, har sett dagens NV kort og er IKKE imponert, de har gått på en smell og prøver nå å hente seg inn.

Dette kortet her kommer ikke til å være hva som får dem tilbake på veien med det første, neste generasjon kan bli interesant å se da, om NV følger ATi i produksjonsteknikk og strømforbruk...

Lenke til kommentar
Jeg tror dette her kommer til å GLØDE... Og ikke minst sluke strøm!

Nvidia har vært spesialister på det i det siste, mye varmeutvikling og stort strømforbruk akkurat som de gamle AMD CPU'ene i sin tid med tanke på varmeutvikling.

Men jeg tviler på at det vil floppe, spesielt nå som ATi har sin variant ute på markedet kallt 3870X2, men navnet som påpekt tidligere er helt ute på jordet...

Jaja.

 

Vet i allefall at det kortet der skal jeg IKKE ha, for hett (Bokstavelig talt) og altfor "sulten" for min smak (Har ikke lyst på enda større PSU)

Håper Nvidia har mer flaks neste gang de dropper noe med tanke på varme og strømforbruk ellers vil de slite litt mot ATi tror jeg siden de går en mer sparende rute enn Nvidia og slår ganske bra ann allerede.

Nå er det vel ATI som har vært den værste synderen og har den desidert varmeste og mest strømforbrukende skjermkortet til dags dato. ;) (som har en TDP på godt over 200W, og som heter X2900XTX)

 

Deforbedret seg en del på HD 3870, som bruker like under 8800GT. (samme ligger ytelsen ann)

8800GT bruker vel ca 75-80W under maks belastning så så veldig hett er da ikke Nvidia sine skjermkort. 8800GTS bruker noe mer, og siden 9800GX2 er satt sammen av to nedklokkede 8800GTS så ville jeg forventet med et effektbruk på rundt 160W.

 

Med andre ord ganske likt som HD 3870X2.

Så å påstå at Nvidia lager så mye mer strømkrevende skjermkort er nok ikke riktig.

 

Nå ja... De fra forrige generasjon hos ATi drog en del strøm, det stemmer ganske så bra.

Men nåværende generasjon er basert på ny teknikk naturligvis, men jeg TVILER sterkt på at dette NV kortet kommer til å være ett av den strømsparende typen.

Jeg tror ikke det før jeg får se det for å si det sånn, har sett dagens NV kort og er IKKE imponert, de har gått på en smell og prøver nå å hente seg inn.

Dette kortet her kommer ikke til å være hva som får dem tilbake på veien med det første, neste generasjon kan bli interesant å se da, om NV følger ATi i produksjonsteknikk og strømforbruk...

Ehrm, håper vi snakker om samme kort her, for virker som du ikke har helt kortene på hånden.

 

Det er viktig å se på hvilke kort som er toppkort, og hvem som ikke er det, og er ment for å være strømsparende. 8800Ultra/GTX er ment for å være toppkort, og var motstanderen til X2900XTX, og danket ut ATI ganske godt på strøm/ytelse siden.

 

Dog er disse kortene gammle og kan naturligvis ikke heve seg i strøm/ytelse markedet. Derfor kom 8800GT/GTS som brukte nesten halvparten av effekten som sine forrgjengere.

Deretter kom HD 3870 som brukte et lite hakk mindre strøm, men yter også dårligere, og totalt sett så ligger det likt mellom 8800GT og HD 3870 i Ytelse VS strømforbruk.

Litt mindre strømforbruk og litt mindre ytelse.

 

Med andre ord har Nvidia hatt pris VS strømforbruk i det høyere sjiktet i nesten hele fjor. Der ATI svarte med HD 3870 som gjorde de to ganske sidestillte. Så kan du peke på et kort som krever mye mindre strøm enn Nvidia sitt, og som også yter tilsvarende?

 

Når det kommer til det nye kortet så er dette to high/mid end kort som er satt sammen i SLI, og er derfor i bunn og grunn ikke noe nytt kort. Som igjen betyr at ytelse VS strømforbruk er akkurat den samme som i dag. Så nei det blir ikke noe effektmonster i den grad. Det er toppkortene i en ny generasjon som gjerne drar strømforbruket opp i skyene, ikke et slikt "hybrid-kort".

Lenke til kommentar

For noen uker siden, eller rettere sagt snart en måned siden kaserte jeg offisielt min gamle AMD rig med sitt Nvidia kort, kanskje ikke så rart heller med tanke på at HK'et var dødt men men.

Jeg undersøkte da litt løsninger overklokking og diverse angående skjermkort foran mitt kjøp.

Denne gangen ville jeg prøve ATi, siden jeg har ikke hatt noen annet enn Nvidia kort siden jeg kjørte en P200 med S3 Virge kort.

De testene jeg fant da, var angående ATi Radeon HD 38XX vs en rekke kort fra NV.

Og flere ganger ble det påpekt at strømforbruket, varmeutviklingen var mye bedre enn på Nvidia.

Ja, de var kanskje litt tregere her og der, men kom ikke "overklokket" fra fabrikk så det regnet jeg med var en ganske god løsning.

Litt støydemping var heller ingen dårlig ide, siden min AMD PC hadde en CPU vifte som dundret på 5400 til 5600 RPM!

 

Jeg kan grave opp de testene der en annen gang, men ikke i natt og ikke i denne tråden.

Nok "forsøpling" fra min side i allefall.

Lenke til kommentar

My bad. Bare skumma gjennom innholdet i artikkelen. Men er vel store sjanser for at det blir rette specs. så nært innpå lanseringa. Tror i alle fall ikke jeg gidder å bytte ut 8800gt SLI med denne løsninga. Men er jo noe å vurdere om man kun har et hovedkort med en stk. pcie 16x port og man trenger den ekstra ytelsen som SLI gir i høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Har litt vanskeligheter for å se at de oppgitte spesifikasjonene stemmer helt. 2GHz minne med 256bit gir da aldeles ikke 128GB/s i båndbredde....

Derimot gir 2 "GHz" (les: 1 GHz double data rate = 2 GT/s) minne med 256 bit per GPU 128 GB/s minnebåndbredde til sammen.

 

2 GT/s * 256 bit/T * 2 GPU-er / (8 bit/byte) = 128 GB/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...