Gå til innhold

Ny grafikk-konge kommer


Anbefalte innlegg

8pin pciexpress-kontakt er ikkeno problem, får kjøpt 6->8pin adapter på microplex. Eneste man må være forsiktig med er om strømforsyninga klarer å levere nok strøm gjennom kabelen.

Noe av grunnen til at 8pin brukes er for å hindre folk med for svak strømforsyning i å bruke kortet.

Samme gjelder for mitt 3870x2. For å aktivere overklokking (og trekke enda mer strøm) er man nødt til å koble til både en 6pin og en 8pin kontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor to kort? Hvorfor ikke plassere de to prosessorene på ett kort?

 

Varmeproblemer, samt SLI bridgen må settes på plass.

 

Nei beholder nok 8800GT kortet en stund til og ser hva som kommer av drivere og spillstøtte. Vakler nok etterhvert mot en 3870x2 løsning tror jeg... men venter på tester først.

Lenke til kommentar
Hvorfor to kort? Hvorfor ikke plassere de to prosessorene på ett kort?

 

Varmeproblemer, samt SLI bridgen må settes på plass.

 

Nei beholder nok 8800GT kortet en stund til og ser hva som kommer av drivere og spillstøtte. Vakler nok etterhvert mot en 3870x2 løsning tror jeg... men venter på tester først.

 

Har du 8800GT, så har du vell en såpass grei skjermkortløsning at du klarer å holde ut til August og de nye toppkortene til nVidia? :p

Lenke til kommentar
Hvorfor to kort? Hvorfor ikke plassere de to prosessorene på ett kort?

 

Varmeproblemer, samt SLI bridgen må settes på plass.

 

Nei beholder nok 8800GT kortet en stund til og ser hva som kommer av drivere og spillstøtte. Vakler nok etterhvert mot en 3870x2 løsning tror jeg... men venter på tester først.

 

Har du 8800GT, så har du vell en såpass grei skjermkortløsning at du klarer å holde ut til August og de nye toppkortene til nVidia? :p

 

I bunn å grunn holder løsningen, men å spille crysis feks i 20-25fps er ikke skikkelig gøy. Age of Conan blir nok krevende også, men vi får se hva det blir til. Blir nok investering i hovedkort, cpu og minne i første omgang så får vi se hvor mye jeg vil bruke på skjermkort senere.

Lenke til kommentar
Hvorfor to kort? Hvorfor ikke plassere de to prosessorene på ett kort?

 

Varmeproblemer, samt SLI bridgen må settes på plass.

 

Nei beholder nok 8800GT kortet en stund til og ser hva som kommer av drivere og spillstøtte. Vakler nok etterhvert mot en 3870x2 løsning tror jeg... men venter på tester først.

 

Har du 8800GT, så har du vell en såpass grei skjermkortløsning at du klarer å holde ut til August og de nye toppkortene til nVidia? :p

 

I bunn å grunn holder løsningen, men å spille crysis feks i 20-25fps er ikke skikkelig gøy. Age of Conan blir nok krevende også, men vi får se hva det blir til. Blir nok investering i hovedkort, cpu og minne i første omgang så får vi se hvor mye jeg vil bruke på skjermkort senere.

 

 

Jeg på min side skal klare å holde meg helt til Intel Nehalem.

Det å oppgradere hele systemet i dag, når vi er så nærme Nehalem som er den største forandringen av Intel sin prosessor arkitektur på over 10år så venter jeg heller på det, og da trolig vil få en langt bedre maskin :p

Verken DDR2, dagens hovedkort eller noe er kompatibelt med Nehalem, derfor venter jeg til November / Desember.

 

Men det er nå bare meg ;)

Personlig syntes jeg ikke DirectX10 ytelsen med AA / AF aktivert er god nok på HD 3870X2, og sikkert ikke på 9800GX2 er god nok til at det verdt å bytte ut mitt 8800GTS 640MB skjermkort :)

Jeg bytter til et skjermkort som egentlig ikke gir meg så mye mer i praksis, da mitt skjermkort fint drar alle DirectX9.0c med alt på maks og litt AA / AF, men sliter med DirectX10 med AA / AF.

Det samme gjelder jo med HD 3870X2, det gjør det jo bedre i DirectX9.0c enn mitt 8800GTS, men det er jo ikke merkbart i praksis. Samtidig som det sliter såpass at med DirectX10 og AA / AF aktivert at det uansett ikke blir spillbart selv om jeg har et slikt skjermkort. Derfor ser jeg ingen grunn til å oppgradere nå, så jeg heller venter på 9800GTX eller hva det vil hete, og krysserfingrene for at DirectX10 med AA / AF ytelsen er kraftig forbedret med det skjermkortet :)

Lenke til kommentar

Nå syns jeg nvidia prøver hardt. Engang i tiden var jeg også en nvidia-fanboy, men nå har jeg åpnet øynene. Jeg har selv et 8800GTS og en kompis har et HD3870. Kortet mitt støyer, lager varme og er lite overklokkingsvennlig i forhold til 3870 kortet. 8800 GTS er faktisk bare 10-12% bedre enn 3870, og så mye bedre som crossfire er enn sli så tror jeg ikke vi skal forvente så alt for mye av dette nye kortet hvis gpu-ene skal kommunisere med SLi. Tror og håper det er ATI som har lagt gullegget her.

Lenke til kommentar
Nå syns jeg nvidia prøver hardt. Engang i tiden var jeg også en nvidia-fanboy, men nå har jeg åpnet øynene. Jeg har selv et 8800GTS og en kompis har et HD3870. Kortet mitt støyer, lager varme og er lite overklokkingsvennlig i forhold til 3870 kortet. 8800 GTS er faktisk bare 10-12% bedre enn 3870, og så mye bedre som crossfire er enn sli så tror jeg ikke vi skal forvente så alt for mye av dette nye kortet hvis gpu-ene skal kommunisere med SLi. Tror og håper det er ATI som har lagt gullegget her.

 

Crossfire skalerer kanskje bedre enn SLi, men SLi skalerer da faktisk å så og si samtlige titler.

Ser du på tester av HD 3870X2 så ser du at i noen spill så skalerer den temmelig dårlig, og du kunne egentlig hatt 1x HD 3870 til halveprisen og hatt samme ytelse, eller 1x 8800GT for den sakensskyld.

 

Så hva som er best av Crossfire og SLi kan diskuteres, jeg personlig ville vell gått for SLi (om det hadde vært mulig med dagens Intel brikkesett) for da har jeg hvert fall en skjermkort løsning som jeg vet vil gi meg en grei ytelsesøkning i samtlige spill. Istedenfor å sitte å vente spent på om min Crossfire løsning faktisk vil virke med spillet jeg nettopp har anskaffet meg ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor to kort? Hvorfor ikke plassere de to prosessorene på ett kort?

Varmeproblemer, samt SLI bridgen må settes på plass.

- Jeg tviler på at det blir mindre varmeproblemer av å lage en dobbeldekker. Med ett enkelt kort er det større frihet til å konstruere gode kjøleløsninger.

- SLI-broa kan integreres på kortet slik 7950 GX2 gjorde det.

 

å spille crysis feks i 20-25fps er ikke skikkelig gøy.

Crysis er enten ineffektivt programmert eller har fylt på med for mange detaljer i forhold til maskinvaren dagens spillere har. Spillere burde vente et års tid eller to før de begynner å spille det. Da er maskinvaren bra nok. Produsenten har rett og slett vært for tidlig ute med et grafisk overlesset spill. De burde enten slanket grafikken eller ventet et år eller to før de lanserte det.

Lenke til kommentar

Jeg har et 7950GX2, men sendte det til nedstøving her om dagen og byttet til et 8800 GTS 512Mb. Ble så lei av at driverene ikke fungerte skikkelig. Mystiske tilfeller av svart skjerm og driver krasj på Vista, og det var lenge ikke mulig å bruke det i SLI konfig.

 

7950GX2 var et skikkelig bastard kort som ble dårlig støttet. Det fungerte bra der det fungerte, men ... for mange unntak - og AA ytelsen var heller dårlig sett i forhold til 8800 serien.

 

Jeg ville tenkte meg lenge om før jeg hostet opp en formue for nok et 2 in 1 SLI kort. Det er nok en ny kjerne på trappene - 7950GX2 kom bare et par måneder før 8800 serien.

Lenke til kommentar
Hvorfor to kort? Hvorfor ikke plassere de to prosessorene på ett kort?

Varmeproblemer, samt SLI bridgen må settes på plass.

- Jeg tviler på at det blir mindre varmeproblemer av å lage en dobbeldekker. Med ett enkelt kort er det større frihet til å konstruere gode kjøleløsninger.

- SLI-broa kan integreres på kortet slik 7950 GX2 gjorde det.

 

å spille crysis feks i 20-25fps er ikke skikkelig gøy.

Crysis er enten ineffektivt programmert eller har fylt på med for mange detaljer i forhold til maskinvaren dagens spillere har. Spillere burde vente et års tid eller to før de begynner å spille det. Da er maskinvaren bra nok. Produsenten har rett og slett vært for tidlig ute med et grafisk overlesset spill. De burde enten slanket grafikken eller ventet et år eller to før de lanserte det.

 

1. Varmeproblemer på 1PCB, var i grunn det jeg ville frem til ja.

 

2. Jeg venter helt til et kort som takler dette nogenlunde eller drivere som kommer som forbedrer CF/SLI ytelsen.

Lenke til kommentar

Om 9800GX2 er to består av 2 fullverdige GTS tror jeg det kommer til å bråke noe sykt, samt bli veldig varmt. Ut i fra bildene har vær av PCBene tilsvarende kjøleløsning som 8800GT og vi vet alle hvor mye den bråker og hvor varm 8800GT blir. Tenk deg nå at du plasserer 2 8800GT i SLI med 0 spacing i mellom og at du overklokker begge til 8800GTS specs. Da har du trolig lyden og varmen som du vil få i 9800GTX.

 

Videre trur jeg ikke 9800GTX blir særlig venlig for after-market kjøleløsninger. Om du skal vannkjøle kortet (noe som du bør med den varmen og støyen det gennererer) må du kjøpe en spesiallagd vannblok som kun kan brukes til det kortet og er svindyr.

 

HD3870x2 derimot er stille og kjøling (til at det er en to GPU løsning) og lar seg lett kjøle av after-market kjølere. Kortet er gunstigt for folk som allerede har vannkjøling ettersom standart GPU-vannblokker og minnekjølere kan brukes/tilpasses til dette kortet

 

Prisen blir å intresant. 8800GTS 512MB koster jo gjerne 2500kr i de nettbutikkene som faktisk har det inne. Det kan bety at reel utsalgspris på 9800GX2 blir rundt 5000kr, noe som gjør det helt konkuranseudyktig. Videre vet vi ikke hvordan tilgjengeligheten blir (kan fort bli samme greia som med 8800GT).

Lenke til kommentar
Støy? 250W er den del

250W er teoretiske worst-case tall, de reelle tallene ligger langt under dette.

 

Selv om dette er "teoretisk" maks så skal man ikke se bort ifra tall som går fra 200w til 250W. Dette er i mine øyne alt for mye, dog man bør få veldig bra ytelse for dette.

 

Er I hovedsak skeptisk til SLI / Crossfire, mye som viser at det fortsatt er litt problemer med å utnytte slike løsninger 100%, dermed så får man sjeldent 100% valuta for slike løsninger, men har man de ekstra kronene og er entusiast så er det ikke noe problem å bruke litt ekstra.

 

I grunn så synnes jeg ikke skjermkortmarkedet har forandret seg nevneverdig i det siste året fra 8800 med untak fra at man nå kan kjøpe seg skjermkort til langt lavere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...