Gå til innhold

Acronis True Image 11 Home


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tatt backup før harddisken min ble korrupt, og da er dette programme nytteløst?

 

kjære deg programme er ikke nytteløst, det er bare du som ikke har lært deg noen om data enda, og alle må feile før man lykkes.

 

Programmet er faktisk nyttefult om man vet hvordan man bruker d og vet hvordan backup fungerer... Man kan ikke ta opp forsikkring på en bil man allerede har krasjet.

 

Og hvis du bare hadde tatt deg tiden til å lest hva som står der så hadde du sett at jeg ikke sier programmet er nytteløst. Jeg spør om det er det I DEN SITUASJONEN jeg er i. Et enkelt "Ja" hadde holdt i massevis. Programmet er sikkert supert det.

 

 

ok beklager at jeg var slem mot deg?

 

Sier bare du tolka spørsmålet feil..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ghost hadde alt dette og mer til, men fra Ghost 9 kom ble alt snudd litt på hodet og jeg syntes programmet mistet mye av soliditeten det hadde.

 

Det beste systemet jeg noen gang har sett var Ghost 8 Corporate Edition. Man hadde sentral styring fra en maskin, man kunne schedulere jenvlige og differentielle image oppdateringer og systemet ville da selv slå på alle PC-er selv om strømmen var slått av, ta image oppdateringen og skru av maskinene igjen etterpå, via nettverket.

 

Dette programmet hadde selvf. alt mulig annet.

 

Ghost har hatt alt dette som nevnes med Acronis True Image i mange år. En person nevner "å kunne hente ut filer fra imaget". Ghost Explorer har gjort dette i evig tid.

 

Med gamle Ghost kunne man schedulere og scripte en server til å gå offline, boote fra en ghost partisjon og ta en fullverdig image til en lokal drive, nettverksdrive, usb eller hva man ville og starte opp igjen til OS og full drift i etterkant, automatisk. Med Ghost 9 kunne man gjøre dette live uten å ta ned serveren eller PC-en.

 

Selv har jeg brukt Ghost siden 1994 omtrentelig og brukte det der på kursmiljø hvor jeg bootet opp maskinene med en dos diskett og hentet image fra en Netware 3.12 server.

 

Men som sagt etter en del endringer i Ghost 9 synes jeg programmet ble mindre brukbart og jeg har ikke sett på versjoner etter denne. Acronis er det vi ser på for servere og disaster recovery opsjoner.

 

Bruker fortsatt Ghost til en del enkle ting og en av fordelene med Ghost 9 kjørt fra en XP-Boot(minimal XP preppet for kjøring fra BootCD) er eks. at imagene man lager er kompatible med P2V fra VMWare, selv om Converter gjør jobben i de aller fleste tilfeller automatisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis noen kan gå god for at man kan boote opp fra CD med dette, slik at man kan restore et system som har blitt helt slettet, så kan jeg gi det et forsøk :)

 

-Stigma

 

-Om du lager et image av OS disken din, idag og tar vare på image fila et eller annet sted (DVD, usb disk eller noe)

-Lag en boot cd.

-Så "død" hardisken din/ partisjon slettet osv.

-Så skifter du til en ny harddisk.

- booter opp boot cd og koble til usb disk eller sett inn DVD med imaget og last det inn.

- Bootdisk har også et partion tool verktøy til formatering, endring av størrelse på partisjoner osv. (vertfall har server utgaven av ACRONIS det)

Lenke til kommentar
joakim1: Hvis man har et image på f.eks 4GB, kan det ligge på boot-DVDen med Acronis? Altså at man bare starter DVD-en og legger imaget rett inn derfra?

 

Hvis man har et image på totalt 8GB, kan man da ha f.eks 4GB på boot-DVD-en og 4GB på en annen DVD?

 

I utgangspunktet kan du spre image utover så mange CD-er og/eller DVD-er som du ønsker (har bruk for). Jeg tror det største mitt er på 8 DVD-er. Du trenger heller ikke å da backup direkte til CD/DVD, men kan splitte filen så den passer å brennes ut på DVD, selv om du ta backup til en disk.

 

Når er størrelsen på Bootable Rescue Media bare ca 70 MB, og kan legges på ett hvert medium som maskina kan boote fra.

 

Har aldri prøvd å legge både Rescue Media og imagefilen på samme DVD. Har ikke sett hensikten, da jeg bruker Rescue Media på flere maskiner og har den på en CD og en bootbar USB-pinne. Men det ser ut som om du kan gjøre det dersom du har valgt multisession på DVD-en.

Lenke til kommentar
Er det mulig å gjenopprette fra en korrupt harddisk hvis man ikke har lagd noen form for sikkerhetskopi før den ble korrupt?

 

Fulgte den sida om gjenoppretting og lagde en CD og boota fra den, men når jeg måtte velge en TIB-fil (som jeg ikke har laga) stopper det der..? Kan de TIB-filene lages nå, eller er det umulig å gjenopprette fra harddisken nå?

 

Backup = sikkerhetskopi av data, partisjon eller disker FØR noe går til helvete! Det ligger jo i ordet, man tar ikke backup av noe som ikke virker.

Lenke til kommentar
Ellers så må jeg si meg enig i at jeg gjerne skulle sett en artikkel om backup og synkronisering i linux. Det er spesielt interessant siden mange servere kjører Linux og det er dumt å tape data fra serverne sine.
Enig, det er nok mange som har private filservere som kjører GNU/Linux her.

 

Hvis du har en FTP-server på nettverket (les: en annen maskin), anbefaler jeg g4u til kloning (G4L holder jeg meg unna av prinsipp).

Lenke til kommentar
joakim1: Hvis man har et image på f.eks 4GB, kan det ligge på boot-DVDen med Acronis? Altså at man bare starter DVD-en og legger imaget rett inn derfra?

 

Hvis man har et image på totalt 8GB, kan man da ha f.eks 4GB på boot-DVD-en og 4GB på en annen DVD?

 

 

Du kan splitt opp image til et par tusen floppyer hvis du føler for det :) Er ingen problem. Hvor du legger inn image i fra spiller heller ingen rolle (CD, DVD & LAN etc).

Lenke til kommentar

Med Image for Windows er det veldig lett å lage bootbare DVDer.

Jeg tømmer alltid System Volume Information-mappen før jeg lager

et image av system disken og det går inn på en DVD, stort sett.

Hvis ikke så er det bare å fore på med DVDer hvis man lager

image av store partisjoner/disker også.

 

Jeg kjører validering og har ikke hatt problemer med å legge

inn igjen. Sett PCen til å boote på CD og hvis disken er ny/tom

går det av seg selv, raskt går det også.

 

Anbefaler Image for Windows for de som er ute etter et lite

og raskt program uten fjas. Bruker versjon 1.70a.

 

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-windows.htm

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Dette så snasent bra ut :)

 

Så om HDn min krasjer og jeg har tatt image av den med dette programmet, så kan jeg formatere disken og restore filer, program og Vista med image filen? Tar den også vare på win registeret slik at man slipper og legge inn spill og program på nytt?

Lenke til kommentar
Dette så snasent bra ut :)

 

Så om HDn min krasjer og jeg har tatt image av den med dette programmet, så kan jeg formatere disken og restore filer, program og Vista med image filen? Tar den også vare på win registeret slik at man slipper og legge inn spill og program på nytt?

 

Godt spørsmål. Jeg skal bytte harddisk på den bærbare og vil gjerne kopiere over innholdet til den nye disken.

Lenke til kommentar
Så om HDn min krasjer og jeg har tatt image av den med dette programmet, så kan jeg formatere disken og restore filer, program og Vista med image filen? Tar den også vare på win registeret slik at man slipper og legge inn spill og program på nytt?

Acronis sorterer selvsagt ikke ut hvilke filer det skal legge inn i imaget og ikke. Absolutt ALT går inn i imaget. Windows-registeret er jo som kjent en del av alt. Det samme er spill og programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...