Gå til innhold

Acronis True Image 11 Home


Anbefalte innlegg

En ting jeg aldri har fått til helt med Acronis boot-CD-en er å montere eller finne delte nettverksressurser som jeg kan kopiere imaget til. (samba/Windows Share).

 

Har noen fått til dette fra boot-CD før? Er lei av å legge inn imaget på samme harddisken hele tiden. Mye jobb.

 

Går så det griner, dvs. jeg har har problemer med trådløs kommunikasjon. Men så er ikke trådløs akkurat egnet når et 30 GB image skal overføres. Jeg har til og m

 

Har ikke hatt behov for å konfigurere IP eller noe. Kan til og med redde oppsettet på min bærbare om jeg skulle være en helt annet sted via ftp, noe som faktisk skjedde i på den forrige bærbare. Disken gikk rett vest, men fikk raskt tak i ny. Og om det tok litt tid, fikk jeg hentet image fra serveren hjemme over natten.

 

Men jeg vet at det kan være problemer knyttet til dette dersom mer spesielle drivere for nettverk trengs. Men har man problemer kan men bruke BartPE eller VistaPE med en Acronis Plugin. True Image (og andre Acronis produkter) bruker Linux på sin "Rescue Media" (og heldigvis for det). Setter man opp BartPE til å virke på sin maskinvare, fungerer dette perfekt.

 

@wiberos:

 

Kjenner ikke til hvordan ting virker eller ikke virker under Vista på dette området. Vista er uaktuelt for meg grunnet inkompatibel programvare/hardware som koster flesk å oppgradere. Men under XP har jeg ikke funnet noe jeg føler meg mer komfortabel med (var tidligere Ghost tilhenger, og har prøvd mye annet også).

 

Og jeg betaler gjerne en god del for programvare som:

A. Kan spare meg for å bruke 6 - 8 timer på reinstallasjon av Windows og programmer.

B. Er effektiv og brukervennlig

C. Føler jeg kan stole bra på

D. Gjør jobben automatisk og effektivt, og forteller meg status.

 

Og økonomisk har jeg "tjent" inn de 275 kr mange ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg aldri har fått til helt med Acronis boot-CD-en er å montere eller finne delte nettverksressurser som jeg kan kopiere imaget til. (samba/Windows Share).

 

Har noen fått til dette fra boot-CD før? Er lei av å legge inn imaget på samme harddisken hele tiden. Mye jobb.

 

Går så det griner, dvs. jeg har har problemer med trådløs kommunikasjon. Men så er ikke trådløs akkurat egnet når et 30 GB image skal overføres. Jeg har til og m

 

Har ikke hatt behov for å konfigurere IP eller noe. Kan til og med redde oppsettet på min bærbare om jeg skulle være en helt annet sted via ftp, noe som faktisk skjedde i på den forrige bærbare. Disken gikk rett vest, men fikk raskt tak i ny. Og om det tok litt tid, fikk jeg hentet image fra serveren hjemme over natten.

 

Men jeg vet at det kan være problemer knyttet til dette dersom mer spesielle drivere for nettverk trengs. Men har man problemer kan men bruke BartPE eller VistaPE med en Acronis Plugin. True Image (og andre Acronis produkter) bruker Linux på sin "Rescue Media" (og heldigvis for det). Setter man opp BartPE til å virke på sin maskinvare, fungerer dette perfekt.

 

@wiberos:

 

Kjenner ikke til hvordan ting virker eller ikke virker under Vista på dette området. Vista er uaktuelt for meg grunnet inkompatibel programvare/hardware som koster flesk å oppgradere. Men under XP har jeg ikke funnet noe jeg føler meg mer komfortabel med (var tidligere Ghost tilhenger, og har prøvd mye annet også).

 

Og jeg betaler gjerne en god del for programvare som:

A. Kan spare meg for å bruke 6 - 8 timer på reinstallasjon av Windows og programmer.

B. Er effektiv og brukervennlig

C. Føler jeg kan stole bra på

D. Gjør jobben automatisk og effektivt, og forteller meg status.

 

Og økonomisk har jeg "tjent" inn de 275 kr mange ganger.

 

Det er riktig at det skal ikke være noe problem med nettverk's lagring.

Det med IP, var det på grunn, at i autoconfiguration kan bli feil instillinger, ergo viktig å kontrollere det.

 

Du kan bruke VistaPE og imagex for å gjøre det samme med XP, som du med acronis.

Men det som er viktig for meg, er at en bruker som kan mer enn "litt" er klar over mulighetene.

Og når mulighetene prøves,finner man neste automatisk "hvordan ting fungerer" og dermed mulighet for feilsøkning.

...når det gjelder...."og forteller meg status" under D., er jeg da nok ikke så enig.

 

Valget er da personlig, og ikke noe galt med å ha 50 programmer, for den samme oppgave.

Lenke til kommentar
Du kan bruke VistaPE og imagex for å gjøre det samme med XP, som du med acronis.

Men det som er viktig for meg, er at en bruker som kan mer enn "litt" er klar over mulighetene.

Og når mulighetene prøves,finner man neste automatisk "hvordan ting fungerer" og dermed mulighet for feilsøkning.

...når det gjelder...."og forteller meg status" under D., er jeg da nok ikke så enig.

 

Valget er da personlig, og ikke noe galt med å ha 50 programmer, for den samme oppgave.

 

Oppsatt slik som jeg har gjort det, gir den beskjed om feil, hva som er gjort med mer. Derfor D. Mange av de XP-baserte Imageprogrammene har ikke logging i det hele. Om det er perfekt, nei.

 

ImageX virker å være fornuftig og godt program det, men som sagt er Vista "persona non grata" hos meg av økonomiske grunner, og kommer trolig til å bli det for mer eller mindre alltid. Og det er mange andre som også vil sitte på sin XP i lang tid framover, eller uhomogene miljø. Da er True Image et meget bra valg, som er langt mer en et program for å lage image av OS-et.

 

50 programmer for å gjøre det samme synes jeg blir i meste laget, en 7 - 15 stk holder i bøtter og spann. 50 stk gjør bare alle dårligere.

Lenke til kommentar
Du kan bruke VistaPE og imagex for å gjøre det samme med XP, som du med acronis.

Men det som er viktig for meg, er at en bruker som kan mer enn "litt" er klar over mulighetene.

Og når mulighetene prøves,finner man neste automatisk "hvordan ting fungerer" og dermed mulighet for feilsøkning.

...når det gjelder...."og forteller meg status" under D., er jeg da nok ikke så enig.

 

Valget er da personlig, og ikke noe galt med å ha 50 programmer, for den samme oppgave.

 

Oppsatt slik som jeg har gjort det, gir den beskjed om feil, hva som er gjort med mer. Derfor D. Mange av de XP-baserte Imageprogrammene har ikke logging i det hele. Om det er perfekt, nei.

 

ImageX virker å være fornuftig og godt program det, men som sagt er Vista "persona non grata" hos meg av økonomiske grunner, og kommer trolig til å bli det for mer eller mindre alltid. Og det er mange andre som også vil sitte på sin XP i lang tid framover, eller uhomogene miljø. Da er True Image et meget bra valg, som er langt mer en et program for å lage image av OS-et.

 

50 programmer for å gjøre det samme synes jeg blir i meste laget, en 7 - 15 stk holder i bøtter og spann. 50 stk gjør bare alle dårligere.

 

Under testing...fikk ikke noe meldninger at noe var galt. Derfor D.

Men når jeg bootet Windows, var noe partitioner...inassesible.

Og det er flerre detaljer vedrørende en del vitale sectorer, som blir ikke tatt vare på, under manipulation av partitioner.

Det betyr, alt var ok med hovedpartition som skulle sikres, men mistet de andre.

 

Men jeg må ikke bli misforstått her. Alt er vel og bra, og ingeting er perfekt.

 

Du trenger ikke å Kjøpe Vista for å bruke AIK verktøy. Det er gratis til nedlastning.

 

he,he, 50 var alt for mange ja.

Lenke til kommentar
Noen som vet om et program som kan kjøre fra CD, ta et image av harddisken/partisjonen, og lagre den på en Samba-server? Og tilbake igjen selvsagt.

 

True Image gjør det....

 

Fant ut av det nå ja :) Dette er bruk av Home og ikke Enterprise utgaven som jeg fikk testet fra jobb. Man lager en "Rescue Disk" etter installasjonen av programmet (TrueImage Home 11 edition) til å kunne boote med. På CD-en fra jobb var kun alternativet med å kopiere kun til HDD med i boot-CD , merkelig nok..

Lenke til kommentar
Du kan bruke VistaPE og imagex for å gjøre det samme med XP, som du med acronis.

Men det som er viktig for meg, er at en bruker som kan mer enn "litt" er klar over mulighetene.

Og når mulighetene prøves,finner man neste automatisk "hvordan ting fungerer" og dermed mulighet for feilsøkning.

...når det gjelder...."og forteller meg status" under D., er jeg da nok ikke så enig.

 

Valget er da personlig, og ikke noe galt med å ha 50 programmer, for den samme oppgave.

 

Oppsatt slik som jeg har gjort det, gir den beskjed om feil, hva som er gjort med mer. Derfor D. Mange av de XP-baserte Imageprogrammene har ikke logging i det hele. Om det er perfekt, nei.

 

ImageX virker å være fornuftig og godt program det, men som sagt er Vista "persona non grata" hos meg av økonomiske grunner, og kommer trolig til å bli det for mer eller mindre alltid. Og det er mange andre som også vil sitte på sin XP i lang tid framover, eller uhomogene miljø. Da er True Image et meget bra valg, som er langt mer en et program for å lage image av OS-et.

 

50 programmer for å gjøre det samme synes jeg blir i meste laget, en 7 - 15 stk holder i bøtter og spann. 50 stk gjør bare alle dårligere.

 

 

Under testing...fikk ikke noe meldninger at noe var galt. Derfor D.

Men når jeg bootet Windows, var noe partitioner...inassesible.

Og det er flerre detaljer vedrørende en del vitale sectorer, som blir ikke tatt vare på, under manipulation av partitioner.

Det betyr, alt var ok med hovedpartition som skulle sikres, men mistet de andre.

 

Men jeg må ikke bli misforstått her. Alt er vel og bra, og ingeting er perfekt.

 

Du trenger ikke å Kjøpe Vista for å bruke AIK verktøy. Det er gratis til nedlastning.

 

he,he, 50 var alt for mange ja.

 

AIK virker som greie verktøy til sitt formål. Men virker også som de krever langt bedre teknisk innsikt. Virker på meg også som man må bruke de gamle verktøyene på XP.

 

Nå bruker jeg primært True Image til vanlige tidstyrte backuper (har etterhvert komplimentert/erstattet andre verktøy). Både fullt image (inkrementelt) av OS-partisjon, filbackup av viktige kataloger og mailbackup. Backup av OS-partisjon har jeg måttet ta i bruk noen ganger. Derfor er investeringen spart inn.

 

Kloning av harddisker har jeg ennå ikke gjort i True Image Home 11, men et par ganger i True Image Home 9, uten problemer. Alle partisjoner som de skulle være.

 

Men det viktigste er at det finnes verktøy som for meningmann enkelt kan brukes til å lage "recovery" image, ta nødvendige backuper automatisk til NAS, DVD, filserver eller ekstern disk, samt kunne hjelpe ved installasjon av nye disker/kloning av disker i et typisk hjemmeoppsett. Og det finnes bedre deploy/kloningsverktøy. Det finnes bedre imageverktøy, og det finnes bedre backupprogram. Men True Image Home er enkelt og godt nok for de fleste på alle disse områdene, og i tillegg noen OK verktøy til.

 

Og jeg har ikke oppfattet deg særlig negativ, men du har fokusert litt for mye på "deploy" og image "restore" biten.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt ATI 11 i mange måneder med div. PC, Win XP og Vista 32-bit. Jeg bruker USB minnepenn (eller boot CD på eldre PCer), Acronis Secure Zone og en lomme HD. Det gikk alltid bra med backup/restore.

 

Men jeg fikk problemer med Vista x64. Backup av Vista x64 system gikk bra. Men etter "recovery", kom det BSD. Prøvde å bruke Vista DVD for å starte og reparere, men også BSD. Prøvde flere ganger, men sto helt fast med BSD (0x0000c1f5).

 

Til slutt måtte jeg kjøre inn recovery for Vista 32-bit. Og etterpå restarte med Vista x64 DVD (ikke BSD lenger) og reinstallere hele x64 system.

 

Er det noen som har opplevd det?

 

En annen ting: backup av e-post gikk bra, men restore e-post er veldig rotete. Jeg foretrekker å bruke import/export fra outlook, det er mer forståelig.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt ATI 11 i mange måneder med div. PC, Win XP og Vista 32-bit. Jeg bruker USB minnepenn (eller boot CD på eldre PCer), Acronis Secure Zone og en lomme HD. Det gikk alltid bra med backup/restore.

 

Men jeg fikk problemer med Vista x64. Backup av Vista x64 system gikk bra. Men etter "recovery", kom det BSD. Prøvde å bruke Vista DVD for å starte og reparere, men også BSD. Prøvde flere ganger, men sto helt fast med BSD (0x0000c1f5).

 

Til slutt måtte jeg kjøre inn recovery for Vista 32-bit. Og etterpå restarte med Vista x64 DVD (ikke BSD lenger) og reinstallere hele x64 system.

 

Er det noen som har opplevd det?

 

En annen ting: backup av e-post gikk bra, men restore e-post er veldig rotete. Jeg foretrekker å bruke import/export fra outlook, det er mer forståelig.

 

Jeg har image av vista 64 bit liggendes så jeg lagde etter fresh install, skal se om eg ikke tar å hiver det inpå på nytt og ser om eg får samme feilen.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har tenkt å bytte ut den 60gb store harddisken på laptopen med en 100gb 7200rpm harddisk jeg har liggende.

 

-hvordan går jeg frem for å ta et image, og legge det inn på på den 100gb store harddisken jeg monterer inn..?

 

 

Husker ikkje fremgangsmåten i hodet, men jeg har gjort dette selvi Acronis True Image 11 Home :)

 

Det var veldig lett. Flytta Vista 64 fra et raid med 2 disker til et raid med 4 disker. Dette fungerte flawless :D

Lenke til kommentar

Har nettop skaffet meg Acronis True Image 11 Home.

Har laget full backup av C:disken, og latt programmet splitte opp filene slik

at hver av dem får plass på dvd. Det ble i alt 3 filer. filene ble lagret i en mappe på en annen harddisk. Deretter testet jeg om filene var i orden, og det var de.

Brente så filene over på 3 stk dvd med Nero, som data dvd.

Så ville jeg teste om disse filene også var i orden, men det var de ikke.

Acronis kommer med følgende melding: this is not the last created volume of backup archive.

 

Er det noen som aner hva jeg kan ha gjort feil?

 

For ordens skyld. Jeg bruker Windows xp pro. Sp2

Lenke til kommentar
Så ville jeg teste om disse filene også var i orden, men det var de ikke.

Acronis kommer med følgende melding: this is not the last created volume of backup archive.

 

For ordens skyld. Jeg bruker Windows xp pro. Sp2

 

Mener du alltid må starte med siste CD-en/DVD-en. Prøver du med 1 eller 2, skal du får den meldinga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som kjent, selges de fleste datamaskinene idag (Vista) med forhåndsinstallert operativsystem og tilbyr å lage (brenne ut) en Recovery Disc, for å gjenopprette datamaskinen i tilfelle noe skulle skje med den. Kan jeg selv opprette en slik disk, ved hjelp av Acronis True Image 11 Home, eller annet? Med da tanke på å opprette et image av C-disken og brenne ut på dvd og installere fra den? Som en slags reinstallasjon av Windows?

 

Og hvis, hvordan?

Lenke til kommentar
Som kjent, selges de fleste datamaskinene idag (Vista) med forhåndsinstallert operativsystem og tilbyr å lage (brenne ut) en Recovery Disc, for å gjenopprette datamaskinen i tilfelle noe skulle skje med den. Kan jeg selv opprette en slik disk, ved hjelp av Acronis True Image 11 Home, eller annet? Med da tanke på å opprette et image av C-disken og brenne ut på dvd og installere fra den? Som en slags reinstallasjon av Windows?

 

Og hvis, hvordan?

 

Ja, det kan du. Du kan lage image av hvilken som helst partisjon eller hele disken om du så måtte ønske. Men jeg anbefaler deg å lage denne når du også har laget en "standardinstallasjon" med de programmene du vil bruke, oppdatert Windows og ryddet bort de forhåndsinnstalerte programmene du ikke vil ha inne.

 

Lag også en Boot CD med Arconis Rescue Media.

 

Fremgangsmåten er eller realtivt selvforklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...