Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d


Anbefalte innlegg

Hei, har en niese som har lyst å kjøpe seg SLR å lære seg foto skikkelig. Det er kjempebra, og syntes heldigvis dette tilbudet var glimrende, jeg anbefalte likegodt et skikkelig kamera med en gang. Selv om det også var fristende å anbefale D40 m/kit til 3500...

Men 30D er jo et kamera man ikke vokser fra med det første!!

 

Spørsmål 1, så på naboens 40D at de har fått inn C1,C2,C3 på kommandohjulet. Hvordan får man tak i customprogrammene på 30D? Regner med den har det også, min S3 har kun ett customprogram, også på kommandohjulet, og det er kjempesmart!

 

Spørsmål 2, hvilket objektiv skal hun kjøpe med?? Skikkelig tricky, hun bør ha et godt allround objektiv. JP anbefaler visst en original 18-85 IS f4-5.6, som jeg har sett bra omtale av. Men elendig lysstyrke da... Andre her har anbefalt Tamron 18-50 f2.8 som også ahr bra omtale, men litt kort tele kanskje? Har selv Nikons 18-70 som dekker det meste.

Kan jo spe på med en telezoom senere kanskje. Eller er det flere gode allroundzoomer til Canon med ok lysstyrke?

Sigma har en 17-70 f2.8-4.5 som ikke høres så ille ut, macro også.

Jeg kan svare på spm2:

Jeg ville gått for Sigma 17-70mm eller Tamron 18-50, kanskje hakket over på Sigmaen siden den har mer zoom. Har Sigmaen selv, har ikke prøvd den så mye, men det lover bra.

Telezoom er ikke så viktig enda, la henne lære seg foto med en "allround" objektiv før hun så prøver tele også.

Vis du skal hakket opp i prisklassen, så ville jeg kjøpt et Canon med IS og USM.

 

Edit: Måtte en tur innom produktguiden får å finne dette objektivet. Tenkte vis hun ville prøve telezoom, så er denne Tamron 70-300mm ganske grei for en billig penge.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Onde tunger wink.gif på dette forumet mener at 50-70mm er ikke mer enn det du dekker ved å bevege deg litt

 

 

Så hvor mange mm i objektivet vil det si å gå en meter frem?

Hakke peiling.

 

Det avhenger av brennvidden. Personlig tror jeg at forskjellen mellom 50 og 70mm er større enn det enkelte her på forumet vil innrømme.

 

Tom

Lenke til kommentar

Forskjellen på 50 og 70mm syns jeg ikke er særlig stor.

 

Til samme pris for objektivet vil du få bedre bilder av en 18-50mm der du cropper bildet om du vil ha et utsnitt, enn en 17-70 der du kjører på 70mm.... om du forstår.

 

Har selv Sigma 18-50mm f2.8 og er kjempefornøyd med det.

Då faktisk en profesjonell studiofotograf som brukte dette på aktbilder (TV2 Nyhetskanalen)

 

Kjempefordel med samme lysstyrken gjennom hele brennvidderegisteret

Lenke til kommentar
Forskjellen på 50 og 70mm syns jeg ikke er særlig stor.

 

Til samme pris for objektivet vil du få bedre bilder av en 18-50mm der du cropper bildet om du vil ha et utsnitt, enn en 17-70 der du kjører på 70mm.... om du forstår.

 

Har selv Sigma 18-50mm f2.8 og er kjempefornøyd med det.

Då faktisk en profesjonell studiofotograf som brukte dette på aktbilder (TV2 Nyhetskanalen)

 

Kjempefordel med samme lysstyrken gjennom hele brennvidderegisteret

Tusen takk for tilbakemeldinger, da blir det nok Tamron.. :p Fordel også siden JapanPhoto har denne, da blir det lettere å få med veske som passer i samme slengen.

De hadde tydeligvis ikke Sigmaen, i hvert fall ikke for Canon.

 

Men var forbløffet over at custom-programmene ikke kom før på 40D, men det er jo ikke kritisk da. Men som sagt har jeg hatt stor nytte av det på min S3, spesielt på sceneshow der lyset skifter brått. Da kan jeg ha et customoppsett med spot, og vrenge over på P når det er jevnere lys. 40D har jo tre slike lett tilgjengelig.

 

Ikke bare bare å anbefale Canon heller, når jeg har kjørt Nikon SLR i nesten 30 år, men det høres ut som det er mange fornøyde her, og jeg klådd litt på naboens 20D og 40D, og det er skikkelige verktøy!

Kjekt også at 30D også har noen motivprogrammer, som vel ikke D200 har. Det er jo greit for nybegynnere, eller for å få et hurtig oppsett. Dette er virkelig et kamera å vokse med!

 

Nå får vi løpe og kjøpe, det er fortsatt 50+ igjen!

 

PLEASE, KJØR ET SÅNT STUNT PÅ D200 OGSÅ!!! :dribble:

Lenke til kommentar

Må oppdatere litt her... Jeg klarte (som ventet) ikke å holde meg unna dette tilbudet, så nå lyser ordrebekreftelsen opp mot meg i innboksen min... :D

 

Må få solgt 350D'en da, men regner med at det går i orden. Kjøpe nytt først og selge det andre etterpå er bra. Blir det krise så har jeg jo penger til å ha begge to. Ble ikke noe nytt objektiv nå, men til våren/sommeren, med bursdag og sommerjobb, vil det antageligvis bli en ordning på den fronten også.

 

Så nå er det bare å vente på å få det levert...

Lenke til kommentar
Dette tilbudet gikk ikke an å misse! :dribble:

Har kjørt mitt 400D rimelig hardt med mer enn 19.ooo eksponeringer på et år...,

så dette var et ypperlig kupp å få med seg! :new_woot:

Hardt, sier du?

 

Jeg eksponerte 37.000 bilder på 4 måneder.

Det er mere bilder enn det jeg har tatt i hele mitt liv...

 

Tom

:hmm:

Hva er det egentlig???? Har sett det er par ganger, at det er snakk om så så så mange eksponeringer.....Hva er det med den eksponeringen egentlig? :blush::hmm:

Er det noe i samme rettning som viftreima på bilen som må skiftes

etter så mange km...(jeg blitt fortalt :whistle: ) :!:

Lenke til kommentar
Eksponeringer = bilder tatt

Man eksponerer bildebrikken for lys

Satser på at jeg har forstått rett :p

:blush: bildebrikken?

Er det vesentlig for kameraet det? De snakker om å kjøre kameraet hardt osv....

 

Bildebrikken er rimelig vesentlig ja. Uten bildebrikke får man nemlig ikke bilder ;)

Bildebrikke = digital film

 

Edit: (Veldig lett forklart)

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Eksponeringer = bilder tatt

Man eksponerer bildebrikken for lys

Satser på at jeg har forstått rett :p

:blush: bildebrikken?

Er det vesentlig for kameraet det? De snakker om å kjøre kameraet hardt osv....

 

Bildebrikken er rimelig vesentlig ja. Uten bildebrikke får man nemlig ikke bilder ;)

Bildebrikke = digital film

Skjønne jo det da ;) ... men det jeg lurer på er om,hva er det snakket om så mange eksponeringer..Har det noe si at den blir kjørt "hardt" som de skriver..?

Lenke til kommentar
Eksponeringer = bilder tatt

Man eksponerer bildebrikken for lys

Satser på at jeg har forstått rett :p

:blush: bildebrikken?

Er det vesentlig for kameraet det? De snakker om å kjøre kameraet hardt osv....

 

Bildebrikken er rimelig vesentlig ja. Uten bildebrikke får man nemlig ikke bilder ;)

Bildebrikke = digital film

Skjønne jo det da ;) ... men det jeg lurer på er om,hva er det snakket om så mange eksponeringer..Har det noe si at den blir kjørt "hardt" som de skriver..?

De sier bare "har kjørt kamera hardt" når de har tatt mange bilder over kort tid. Har ikke noe spesielt å si.

Lenke til kommentar
Skjønne jo det da ;) ... men det jeg lurer på er om,hva er det snakket om så mange eksponeringer..Har det noe si at den blir kjørt "hardt" som de skriver..?

Ja, for etter et visst antall eksponeringer er det en fare for at lukkeren (kort forklart: en dings i kameraet som er vesentlig for å få et godt bilde) blir ødelagt. Den slutter å fungere, rett og slett.

 

Kvaliteten blir ikke dårligere etter mange eksponeringer / bilder. Enten får du bildekvalitet, eller så får du et helt svart eller hvitt bilde.

 

Det sies at 30D "tåler" 100.000 eksponeringer. At jeg har tatt 37.000 på 4 måneder er relativt ekstremt, og jeg tok over 200 bilder hver dag (i gjennomsnitt).

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Skjønne jo det da ;) ... men det jeg lurer på er om,hva er det snakket om så mange eksponeringer..Har det noe si at den blir kjørt "hardt" som de skriver..?

Ja, for etter et visst antall eksponeringer er det en fare for at lukkeren (kort forklart: en dings i kameraet som er vesentlig for å få et godt bilde) blir ødelagt. Den slutter å fungere, rett og slett.

 

Kvaliteten blir ikke dårligere etter mange eksponeringer / bilder. Enten får du bildekvalitet, eller så får du et helt svart eller hvitt bilde.

 

Det sies at 30D "tåler" 100.000 eksponeringer. At jeg har tatt 37.000 på 4 måneder er relativt ekstremt, og jeg tok over 200 bilder hver dag (i gjennomsnitt).

Ganske mange bilder det ja :yes: .. Men kan den dingsen byttes ut, eller må man da heller bare kjøpe nytt kamera...

Lenke til kommentar
Skjønne jo det da ;) ... men det jeg lurer på er om,hva er det snakket om så mange eksponeringer..Har det noe si at den blir kjørt "hardt" som de skriver..?

Ja, for etter et visst antall eksponeringer er det en fare for at lukkeren (kort forklart: en dings i kameraet som er vesentlig for å få et godt bilde) blir ødelagt. Den slutter å fungere, rett og slett.

 

Kvaliteten blir ikke dårligere etter mange eksponeringer / bilder. Enten får du bildekvalitet, eller så får du et helt svart eller hvitt bilde.

 

Det sies at 30D "tåler" 100.000 eksponeringer. At jeg har tatt 37.000 på 4 måneder er relativt ekstremt, og jeg tok over 200 bilder hver dag (i gjennomsnitt).

 

Bittelitt lengre fortalt er lukkeren to gardiner som mekanisk sørger for at bildebrikken (eller filmen) eksponeres for lys (derav "eksponering"). På en speilrefleks så vil, for hver gang du trykker på utløserknappen, lukkergardin 1 åpne seg og sørge for at lyset fra objektivet treffer bildebrikken. Når det valgte lukkertiden er over (det være seg f.eks. 2 sek eller 1/8000 sek.) smeller lukkergardin 2 igjen, og eksponeringen er over. Siden denne "dingsen" er mekanisk så slites den følgelig for hvert bilde som tas. For Canon sin del så oppgis det at lukkeren er bygd for ca 50.000 eksponeringer for xxxD-serien, 100.000 for xxD serien, og 2-300.000 for xD serien. Den kan vare kortere eller lengre, men det er ihvertfall dette den er testet for, og det sier litt om kvaliteten for de tre seriene.

 

Har du et gammelt filmkamera kan du lett se hvordan lukkeren fungerer. Åpne opp luken og ta en eksponering på f.eks. ett sekund, og du kan tydelig se hvordan første gardin åpner seg, og andre gardin stenger seg etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...