Gå til innhold

Alle de store yrkene er på vei ned.


Lene3

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Viss dere har merket det så begynner flere og flere leger og bygg ingeniörer bli fattige. Hva kjer?

Samfunnet endrer seg raskt, verden blir mer og mer kapitalistisk. Det lönner seg ikke å bli lege eller noe annet stort nå lenger.

 

I Usa får dårlige Disney skuespillere som Hannah montana som lillesösteren min er så glad i 2 millioner kr i måneden, det er helt sant. I 2007 tjente denne skuespilleren ca 18 millioner kr bare på ting og tang.

 

Jeg råder dere til å satse bedrift, ikke jobb for noen, la andre jobbe for deg. Kina er et bra sted å starte. Dra til Kina og nyt de store arbeidsmarkedene. Grip muligheten mens dere ennå har den. Flere og flere bedrifter produserer i Kina og snart er det ikke mer plass. (Ikke ta det bokstavelig). Sats på å lage din egen bedrift og ikke glem å kjöpe mange aksjer. Intel aksjer kommer til å fyke rett opp snart vent og se.

 

Mange tenker sikkert Lege... Bygg ingeniör. Det er teit. Nå som det finnes så mange leger og bygg ingeniörer er de ikke lenger ute etter vanlige. De er ute etter de beste. Livet har blitt en hard konkurranse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legene begynner faktisk å få lite å gjöre. Det höres sikkert merkelig ut men nå som vi har så mange leger ansetter de ikke lenger hvem som helst men kun de beste. Med så mange privatfirmaer som vi har her i Norge og resten av verden blir det bare vanskeligere å få en godt betalt jobb som lege.

 

Det jeg mener med fattig er at man rett og slett blir fattige. Du bruker over 10 år på å studere og etter 10 år begynner du å tjene ca 400 000 i året. Det samme med bygg ingeniör nå som det finnes så mange ansetter de kun de aller aller aller beste og ikke de dårlige. Hvem er dårlig? du, hvorfor det? du er nyutdannet. Har du god kontakt med noen som eier noen private firmaer kommer du langt ellers gjör du ikke det.

Lenke til kommentar

alle byggingeniører har jobbtilbud ett år før skoleslutt.... de er veldig ettertraktet av de fleste.

 

Leger har evig med jobbtilbud, folk blir sjukere og sjukere for hvert år. Er verre med folk med kort utdannelse som snekkere og bachelorfolk, og alle kan ikke eie en bedrift, da kan jo ingen jobbe for dem.

Lenke til kommentar
Legene begynner faktisk å få lite å gjöre. Det höres sikkert merkelig ut men nå som vi har så mange leger ansetter de ikke lenger hvem som helst men kun de beste. Med så mange privatfirmaer som vi har her i Norge og resten av verden blir det bare vanskeligere å få en godt betalt jobb som lege.

 

Det jeg mener med fattig er at man rett og slett blir fattige. Du bruker over 10 år på å studere og etter 10 år begynner du å tjene ca 400 000 i året. Det samme med bygg ingeniör nå som det finnes så mange ansetter de kun de aller aller aller beste og ikke de dårlige. Hvem er dårlig? du, hvorfor det? du er nyutdannet. Har du god kontakt med noen som eier noen private firmaer kommer du langt ellers gjör du ikke det.

Så det er derfor legesentrene har flere kunder en de noen sinne har hatt fordelt på for få leger.

Jeg surker og klager over dette hver gang jeg er på legekontoret hvor de svarer at de ikke får tak i leger.

Lenke til kommentar
Livet går jo heller ikke ut på å tjene så mye penger som mulig heller da :roll:

 

jo det gjör det faktisk

 

Legene begynner faktisk å få lite å gjöre. Det höres sikkert merkelig ut men nå som vi har så mange leger ansetter de ikke lenger hvem som helst men kun de beste. Med så mange privatfirmaer som vi har her i Norge og resten av verden blir det bare vanskeligere å få en godt betalt jobb som lege.

 

Det jeg mener med fattig er at man rett og slett blir fattige. Du bruker over 10 år på å studere og etter 10 år begynner du å tjene ca 400 000 i året. Det samme med bygg ingeniör nå som det finnes så mange ansetter de kun de aller aller aller beste og ikke de dårlige. Hvem er dårlig? du, hvorfor det? du er nyutdannet. Har du god kontakt med noen som eier noen private firmaer kommer du langt ellers gjör du ikke det.

Så det er derfor legesentrene har flere kunder en de noen sinne har hatt fordelt på for få leger.

Jeg surker og klager over dette hver gang jeg er på legekontoret hvor de svarer at de ikke får tak i leger.

 

Det jeg mener med fattig er at man rett og slett blir fattige. Du bruker over 10 år på å studere og etter 10 år begynner du å tjene ca 400 000 i året

Lenke til kommentar

Legar brukar ikkje 10 år på utdanning. Dersom ein kjem inn like etter VGS (som ikkje alle gjer, men dersom ) er normert studietid 6 år. Til samanlikning er jurist- og sivilingeniørutdanning også normert til 5-6 år.

 

Dessutan er eg ikkje heilt samd i at livet går ut på å tjene så mykje pengar som mogleg. Det skal faktisk ikkje vera slik at ein nyutdanna kandidat tener 2 millionar i året. Det er mange gode grunnar for dette. T.d. kven er det då som gidd å jobbe etter ei stund? Ingen er tjent med å overlønne arbeidsstokken sin.

Lenke til kommentar
Legar brukar ikkje 10 år på utdanning. Dersom ein kjem inn like etter VGS (som ikkje alle gjer, men dersom ) er normert studietid 6 år. Til samanlikning er jurist- og sivilingeniørutdanning også normert til 5-6 år.

 

Dessutan er eg ikkje heilt samd i at livet går ut på å tjene så mykje pengar som mogleg. Det skal faktisk ikkje vera slik at ein nyutdanna kandidat tener 2 millionar i året. Det er mange gode grunnar for dette. T.d. kven er det då som gidd å jobbe etter ei stund? Ingen er tjent med å overlønne arbeidsstokken sin.

 

Det er nok individuelt, for noen er penger veldig viktig, for andre teller det ikke så mye. Men for de som tenker på penger kan det her väre en god mulighet.

Lenke til kommentar

Det du sier om leger og lønn er feil. Det er sant som du sier, at en lege bruker 10 år på utdannelsen om han f. eks. skal bli allmennpraktiker. Tingen er den at 4 av de 10 åra er OK lønnet. Dessuten kan man veldig fort øke sin egen inntekt som utdannet lege. Greit nok at man kanskje har en begynnerlønn på 600 tusen etter endt studie, men det går ikke mer enn 1-2 år før man kan ha opparbeidet seg en millionlønn og vel så det. Mtp. jobbutsiktene for legene fremover er de svært gode pga. tre ting:

*Eldrebølgen. Enorme mengder pasienter som trenger mye behandling.

*Sykeliggjøring. Mennesker regner seg som syke langt oftere enn før. En tidligere bagatell skal nå behandles og utredes.

*Det fokuseres mer og mer på forebygging og livsstilstiltak. Også her vil legene spille en viktig rolle.

 

Jeg tror ikke akkurat man får arbeidsledige leger i tiden som kommer. Det eneste man som nyutdannet lege ikke kan vente seg er å få en toppstilling på det mest trendye legekontoret i Oslo. Drar man litt ut av storbyene florerer det av jobbtilbud.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvor du har denne informasjonen fra, her i Stavanger området skriker næringslivet etter arbeidskraft og dette gjelder alle yrker fra håndtverkere, hjelpepleiere, økonomer, ingeniører og selvgølgelig også leger.

 

400000 i året som begynnerlønn er hva jeg vil kalle bra, det er slett ingen dårlig lønn.

 

Og nyutdannede ingeniører blir nærmest jaget av arbeidsgivere, flere jeg studerer sammen med har fått jobbtilbud allerede lenge før de er ferdig med utannelsen.

 

Med så mange privatfirmaer som vi har her i Norge og resten av verden blir det bare vanskeligere å få en godt betalt jobb som lege.

 

Hva slags påstand er dette ?

Hvorfor skal private selskaper gjøre det vanskeligere å få godt betalt ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Alle byggingeniørene ja. Derfor de fleste bedrifter skriker etter ingeniører. Som en foreleser sa til meg (jeg går 2. klasse Bygg på NTNU): Det er jævlig mange gamle folk i denne bransjen som skal pensjonere seg de neste åra, så når dere blir ferdige er dere sikret jobb hele gjengen.

 

Hvor har du disse påstandene fra Lene3? Har du sett en eller annen dårlig dokumentar på youtube? Flott hvis du argumenterer for dine syn, ikke bare "vent og se".

Lenke til kommentar
Det du sier om leger og lønn er feil. [...] Greit nok at man kanskje har en begynnerlønn på 600 tusen etter endt studie, men det går ikke mer enn 1-2 år før man kan ha opparbeidet seg en millionlønn og vel så det.

 

Eg trur du tek feil. Ein nyutdanna lege, som er i turnusteneste, har ikkje meir (og det er ikkje så veldig lite) enn 340.000 i årsløn. Likeins med juristar. Eg har ein kamerat som gjekk ut av jusstudiet med toppkarakterar, men som ikkje tener meir enn rundt 320.000 i året. Sjølvsagt varierer dette frå privat til offentleg sektor, men folk må snart skjønne at "godt ansedde" yrke som advokat, lege, revisor etc. ikkje gjer deg rik på 1-2-3. Ein må JOBBE i mangfoldige år for å klatre oppover lønstrinna, og eg vil no anse 600.000 for å vera ei rimeleg bra lønn.

 

Forresten, om du Lena3 har lyst til å bli lege, så trur eg ikkje du bør satse på det kun med tanke på lønna. Personleg trur eg løn ikkje er det viktigaste for ein nyutdanna lege.

Lenke til kommentar
Jeez, er det ikke åpenlyst at trådstarter Lene selv vil bli lege og vil ha lave opptakskrav?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10472141

 

Den skapte klarhet i det hele ja.

 

Da kan jeg jo svare litt direkte til Lene3.

 

Livet har aldri vært og vil aldri være rettferdig, vanlige folk MÅ arbeide for pengene, i stedet for å være missunnelig på andre som tjener bedre må du heller finne noe du liker å gjøre. Det vil ALLTID være noen som tjener bedre enn deg, noen som er flinkere enn deg osv.

Du kan jo også spørre deg selv om du virkelig ville hatt det livet Disney's barnestjerner har, som du sammenligner inntekt mot.

 

Så:

Arbeita jæklar i graven kan ni hvila ;)

Og samtidig kan bør du huske at:

Penger er ikke alt, somregel er det ikke engang nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...