Gå til innhold

Alle de store yrkene er på vei ned.


Lene3

Anbefalte innlegg

Greit for de som utdanner seg som Spesialjeger i forsvaret og tjener 650'000 første året ^^,

 

Nå er vel ikke spesialjeger akkurat noe 8-4 jobb.

Dersom man tar med tid brukt på "jobb" for disse karene tror jeg nok at lønnen ikke blir så fantastisk som den kan høres ut.

 

Vel, nåe kan du regne med at "Spesialjeger" kan bli sett på som et drømmeyrke også da :) Greit, det er en jobb, men i forhold til å tjene like mye / mer ved å sitte på kontoret frister ikke for meg. Jeg vil ha en jobb der jeg får brukt kroppen :) Dessuten er "jobben" for det meste trening, trening og atter trening. Å bli sendt til utlandet / innlandet er bare en liten del av jobben :) Dessuten blir alle opperasjoner og øveler man er med på lagt til i lønnen, så det er faktisk en meget godt betalt jobb :) 12 ukers ferie også, hehe :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet, grunnen til at Siv. Øk. er så langt oppe er jo at alle de med toppjobber i næringslivet trekker snittet EKSTREMT oppover. Alle styreledere og sjefer er jo siv. øk. Den vanlige siv. øk. tjener nok ikke like bra. Dog er mulighetene der.

 

Forøvrig så er poengrensen på NHH 59, mens den er 62 på medisin i Tromsø. BI koster penger, og de andre sivøkstudiene er nok ikke like ettertraktede

 

Hvis du har tatt en kikk på lønnsstatistikken til Siviløkonomene så vil du se at det ikke er noen få som trekker snittet ekstremt oppover. Det er mange siviløkonomer i Norge og kun et fåtall er konsernledere. Grunnen til at siv.øk er såpass langt oppe er at gjennomsnittlig lønn i privat sektor er høy og at svært mange har ledende stillinger når de passerer 40. Medianlønnen og gjennomsnittslønnen er ikke så veldig forkjellig.

Lenke til kommentar
Legene begynner faktisk å få lite å gjöre. Det höres sikkert merkelig ut men nå som vi har så mange leger ansetter de ikke lenger hvem som helst men kun de beste. Med så mange privatfirmaer som vi har her i Norge og resten av verden blir det bare vanskeligere å få en godt betalt jobb som lege.

 

Det jeg mener med fattig er at man rett og slett blir fattige. Du bruker over 10 år på å studere og etter 10 år begynner du å tjene ca 400 000 i året. Det samme med bygg ingeniör nå som det finnes så mange ansetter de kun de aller aller aller beste og ikke de dårlige. Hvem er dårlig? du, hvorfor det? du er nyutdannet. Har du god kontakt med noen som eier noen private firmaer kommer du langt ellers gjör du ikke det.

 

Du, Lene... Du er jo ikke orientert i det hele tatt. Jeg får følelsen av at du er en fjortis som for først gang i ditt liv forsøker å gjøre deg noen tanker om noe (som du helt opplagt ikke har peiling på).

 

Tullepreik om "fattige leger" og sånt, blir rett og slett for dumt. For det første tar det ikke 10 år å gjennomføre medisinstudiet. Etter 6 år begynner man å tjene penger - og lønna er vesentlig høyere enn det du antyder. Og at legene får mindre å gjøre fremover? Glem det! For blir stadig sykere. Ingeniører kommer garantert heller på fattigkassa i fremtiden. Hvorfor orker jeg ikke engang begynne å prøve å forklare deg.

 

De som taper i fremtiden, er folk uten utdanning. Det er jeg helt overbevist om.

 

Men - lykke til (og god bedring)!

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med mange her som argumenterer for at innlegget ditt er fullstendig skivebom.

 

Hei alle sammen,

Viss dere har merket det så begynner flere og flere leger og bygg ingeniörer bli fattige.

Udokumentert og heller ikke sannsynliggjort påstand. Hva mener du med fattig? Hvordan har leger og byggingeniører blitt fattige?

 

Det lönner seg ikke å bli lege eller noe annet stort nå lenger.

Udokumentert påstand som livslønnsundersøkelser (Kirkebøen, Lars Johannnessen: Lønn som fortjent, 2005) delvis tilbakeviser, faktisk er lege et av de yrkene som tjener mest. Lønnsomheten kan man ikke si noe om.

 

 

Jeg råder dere til å satse bedrift, ikke jobb for noen, la andre jobbe for deg. Kina er et bra sted å starte. Dra til Kina og nyt de store arbeidsmarkedene. Grip muligheten mens dere ennå har den. Flere og flere bedrifter produserer i Kina og snart er det ikke mer plass. (Ikke ta det bokstavelig). Sats på å lage din egen bedrift og ikke glem å kjöpe mange aksjer. Intel aksjer kommer til å fyke rett opp snart vent og se.

Det er ikke alle forunt å ha ideen, kontaktene og kapitalen som trengs for å starte eget foretak, og det er dessuten ikke enkelt å lykkes.

 

 

Mange tenker sikkert Lege... Bygg ingeniör. Det er teit. Nå som det finnes så mange leger og bygg ingeniörer er de ikke lenger ute etter vanlige. De er ute etter de beste. Livet har blitt en hard konkurranse.

Dette er useriøst. Hva mener du med teit? Hva begrunner du påstanden med at det finnes mange leger med? Hva er mange og hva er for mange? Hvem er "de" som ikke er ute etter vanlige, men de beste?

 

For øvrig synes jeg det er noe søkt å bruke byggingeniør som en av de store yrkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...