Gå til innhold

- SSD populær om 3-4 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det hadde jo tatt fullstendig av den dag i dag, om bare prisen ikke hadde vært så vanvittig høy

 

Noe som er et ganske stort "om bare". Prisen er titalls ganger høyere enn HD, og det vil ta mange år før de blir på samme nivå per gig.

 

AtW

 

Som med alle nye teknologier er prisen høy ved introduksjonen av produktet. For øyeblikket er det bare 3 faktorer som taler mot disse diskene. Det ene er pris, det andre er tilgjengelighet og det tredje er konsumentens usikkerhet vedrørende holdbarhet.

 

Disse faktorene vil meget raskt forsvinne som argumenter, og da står man igjen med kun fordeler.

 

Meget raskt er vel å overdrive, dog synker flash raskere i pris per GB enn vanlige HDer, men fortsetter det slik som nå, så vil det ta endel år før det argumentet forsvinner.

 

AtW

 

Blandt entusiastene blir det sannsynligvis populært når det først kommer et greit utvalg på markedet. Alternativet blir en SCSI/SAS disk, som har høyere forsinkelse, lavere gj.s. transferrate. Pris/GB vil nok også her være litt høyere for SSD, det kommer an på hvor mye en legger i SCSI/SAS kontroller.

 

Jeg tror det er veldig få entusiaster som brukser SCSI/SAS i dag, ser på meg selv som en ganske stor "disk-entusiast" og jeg bruker det ikke. Og mitt inntrykk er at det gjelder de fleste entusiaster også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blandt entusiastene blir det sannsynligvis populært når det først kommer et greit utvalg på markedet. Alternativet blir en SCSI/SAS disk, som har høyere forsinkelse, lavere gj.s. transferrate. Pris/GB vil nok også her være litt høyere for SSD, det kommer an på hvor mye en legger i SCSI/SAS kontroller.

 

Jeg tror det er veldig få entusiaster som brukser SCSI/SAS i dag, ser på meg selv som en ganske stor "disk-entusiast" og jeg bruker det ikke. Og mitt inntrykk er at det gjelder de fleste entusiaster også.

 

AtW

Sammenlignet bare for å ta det som var nærmest ytelsesmessig på HD-siden. Det kunne forstås som at det var et alternativ for meg på måten jeg skrev det på, men nei, har forøvrig det samme inntrykket.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jeg venter på 45nm Asus EEE, da selvsagt med SSD (bedre batterikapasitet). På tide å bytte ut min IBM ThinkPad T21 :!:

 

Når det gjelder desktop så er tiden moden for noe nytt, kjøper SSD når det er markant kjappere enn Raptor. HDD er den største flaskehalsen, merkelig nok :hmm:

 

Den største flaskehalsen for hva? Det spørs jo helt hva du skal gjøre, HD er ikke flaskehals i det hele tatt for noen oppgaver, mens det er en stor flaskehals for andre, det kan man også si om GPU og CPU.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her om dagen leste jeg en annen fra bransjen som spådde at prisen (omregnet) på 1TB SSD-disk ville i 2010/11 bli omtrent det samme som det 1TB vanlig harddisk koster i dag; ca. 2500 kroner. Men da vil vi ha 2TB harddisker som koster ca. 1200 kroner ($0.11/GB), som betyr at vanlige harddisker da fremdeles vil koste 1/4 av SSD-disker. Sagt på en annen måte - SSD vil fremdeles koste fire ganger mer pr. GB enn vanlige harddisker om 3-4 år.

 

Jeg tror ikke SSD vil bli populært i massemarkedet før det koster under 3 kr./GB. Men det er flere ting som kan fremskynde nedgangen i pris og spådommene blir derfor veldig usikre.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Men at de tar over for raptorene om et års tid ville jeg da ivhertfall tippe. :)

trenger bare litt høyere skrivehastighet og litt lavere pris så er man i mål på det punktet.

 

Tipper vi ser ca 60-80GB SSD "disker" i de dyrere laptopene om ikke så lenge. Når batteritid, støy og generellt bedre hastighet er såpass viktig så tror jeg markedet takler de 1500/2000 mere det koster. Har selv 80gb på laptopen og hadde klart meg med 80 på neste laptopen også...

 

DrE

Lenke til kommentar
Men at de tar over for raptorene om et års tid ville jeg da ivhertfall tippe. :)

trenger bare litt høyere skrivehastighet og litt lavere pris så er man i mål på det punktet.

 

Det så jo ut som lese og skrivehastigheten skalerte ganske bra når man satt ssd diskene i raid. Merker at det rykker litt i lommebokmuskelen etter å kjøpe to 16gb ssd disker :)

Lenke til kommentar

BitMicro har forresten kommet med en SSD på 832 GB. Prisen er dog ikke like hyggelig, rundt 20 000 kroner ryktes det...

 

Men det viser at man er på vei også kapasitetsmessig. Satser på at prisen synker kraftig når det blir skikkelig konkurranse i SSD-markedet. Seagate har såvidt jeg husker enn SSD-satsning på gang de også.

Lenke til kommentar
BitMicro har forresten kommet med en SSD på 832 GB. Prisen er dog ikke like hyggelig, rundt 20 000 kroner ryktes det...

 

Men det viser at man er på vei også kapasitetsmessig. Satser på at prisen synker kraftig når det blir skikkelig konkurranse i SSD-markedet. Seagate har såvidt jeg husker enn SSD-satsning på gang de også.

 

Ikke glem at konkurransen på flash-lagringsmedie allerede er høy.

 

AtW

Lenke til kommentar
SSD blir nok ikke veldig populært før den tiden, men det er i år vi kommer til å se mer utstrakt bruk av det.

Mine foreldre bruker f.eks ikke mer enn 5-6 GB lagringsplass. For de vil ikke dagens lagringsbegrensninger være et problem. Når man får 16-20 GB til under 2000,- er det noe jeg absolutt vil vurdere å kjøpe til de.

denne ssden kostet i ca, jeg tipper, 2 uker, under 1500 på en norsk nettbutikk, og jeg vurderte å kjøpe den, men jeg tenkte for lenge, og så forsvant alle 3 butikkprisene, og så kom den nå til 2006 kr,-

men jeg håper det er en feil og at 14xx prisen dukker opp igjen..

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
SSD blir nok ikke veldig populært før den tiden, men det er i år vi kommer til å se mer utstrakt bruk av det.

Mine foreldre bruker f.eks ikke mer enn 5-6 GB lagringsplass. For de vil ikke dagens lagringsbegrensninger være et problem. Når man får 16-20 GB til under 2000,- er det noe jeg absolutt vil vurdere å kjøpe til de.

denne ssden kostet i ca, jeg tipper, 2 uker, under 1500 på en norsk nettbutikk, og jeg vurderte å kjøpe den, men jeg tenkte for lenge, og så forsvant alle 3 butikkprisene, og så kom den nå til 2006 kr,-

men jeg håper det er en feil og at 14xx prisen dukker opp igjen..

2000,- er jo ikke værst for SSD å være. Du får alikevel hva du betaler for. Den er usedvanlig treg til SSD å være. På de områdene der SSDer utmerker seg, er denne sannsynligvis hakket under ordinære disker, først og fremst pga. elending transferrate.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3133&p=1 (dette er 16GB versjonen)

 

Edit: ved nærmere øyekast ser jeg at random forsinkelse er 1ms for transcend SSD 16GB. Det er jo betydelig dårligere enn hva normen er innenfor SSDer. Skal prøve å finne en test av 32GB versjonen.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Ja, Mtron har utvilsomt den beste SSDen per dags dato.

Som OS-disk hvor en ikke trenger mer enn 32GB, mener jeg at ytelsen forsvarer en pris på 30-40kr/gb for 32GB (1000-1250kr). Ytelsen er for denne bruken mer verdt enn lagringskapasiteten, den strekker til alikevel.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Det er først og fremst som OS disk at det er aktuell. Som en ren lagringsdisk er GB/kr stort sett det viktigste.

 

64GB holder fint til det, men prisen er fortsatt litt for stiv. Jeg tror nok ikke det vil gå så veldig lang tid som seagate påstår. Men som alt nytt tar det litt tid før produksjonen og hvermansen får øye opp for slikt. Litt større disker, la oss si 120GB for 2000kr, da er det ikke tvil om at jeg ville valgt en slik som OS disk. Laptopen er også et sted det er også aktuelt å bytta ut da. Responstiden er en ting, men read og write burde også være tilnærmet lik en normal disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...