Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en post jeg postet i programmeringsdelen som er veldig webrelatert. Håper det ikke gjør noe om jeg linker den her også siden jeg vil også ha input fra webfolk.

 

Lurer kort sagt på hvilket webscript språk jeg skal lære meg. Står mellom PHP, Pyhon og Rube, men er åpen for andre forslag. Hadde satt stor pris på innspill. Tråden finner du her.

 

Takk for evt. hjelp. :)

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ett fett, men PHP har vel bredest støtte på webserverfronten, dog har Python og Ruby to geniale rammeverk. PHP har jo også fine rammeverk, men har ikke testet noen av dem, dessverre. Har vært borti Django og Rails (Python og Ruby), og de er virkelig fine. Blir litt opp til deg egentlig, men PHP er jo kanskje et fint sted å begynne likevel, da veldig veldig mange webapps du kommer borti (Wordpress, Joomla etc. etc.) bruker PHP som språk, og det vil gjøre det litt enklere for deg å tilpasse ting slik du vil ha det om du kan PHP da :)

 

Men som sagt veldig opp til deg :)

Lenke til kommentar
Har en post jeg postet i programmeringsdelen som er veldig webrelatert. Håper det ikke gjør noe om jeg linker den her også siden jeg vil også ha input fra webfolk.

 

Lurer kort sagt på hvilket webscript språk jeg skal lære meg. Står mellom PHP, Pyhon og Rube, men er åpen for andre forslag. Hadde satt stor pris på innspill. Tråden finner du her.

 

Takk for evt. hjelp. :)

Om du skal begynne med programmering anbefaler jeg deg å begynne med noe som Java eller C++. Nå har jeg ikke vært borti Python eller Ruby men i vært fall er PHP veldig "vennlig" på en dum måte. Den er ikke så strict på ting som datatyper, syntax og prøver å hjelpe deg for mye (feks. globals, magic quotes, etc.), noe som gjør at du ikke helt forstår hvordan ting fungerer og bør fungere. Er vanskelig å forklare, men om du lærer deg Java eller C++ godt først får du en mye bedre forståelse enn om du prøver deg frem med PHP.

 

Jeg lærte meg PHP (selvlært) først, men forsto ikke OOP skikkelig før jeg kom borti Java på universitet, men nå er dette bare min egen erfaring.

 

PS. lær deg et språk skikkelig før du setter deg inn i rammeverk, sånn at du faktisk forstår hvordan gjøres.

Endret av MC2
Lenke til kommentar

Arve, du som jobber i sån butikk sak. TV'n min har digitaltv ting(la oss kalle det en decoder) kan jeg da bare bestille digitaltv uten lille boksen?

 

Nay. Har sånn digital-TV-greie sjøl på min 26" (:D:D:D), men funker dårlig. Du må jo uansett ha et sånt smartkort i boksen for å få tilgang til ting, såå... Heilt ærlig er eg usikker på akkurat kva du kan bruke den digital-biten til :p

Hvis du har dekoder som støtter det norkse bakkenettet, trenger du ikke kjøpe ekstern boks, nei. Ikke trenger du kort for å få inn nrk1-2-3. Så bare plugg i en antenne og skru på tv'n du. Tipper du merker det hvis det virker. i alle fall om du ikke har fått i deg alt for mye :)

Lenke til kommentar
Halvis: Dekoderen i Samsung-TVer støtter _ikke_ det norske bakkenettet, fordi vi har vært lur og valgt en annen standard enn resten av verden. :)

 

Vi har i realiteten valgt en mer moderne standard, og må slite med at mange land vedtok digitalt bakkenett før H264 var på plass. Etter det jeg vet er både Storbritannia og Frankrike på vei til å ta i bruk H264. Så på sikt er nok det norske valget lurt. Mpeg-2 er for båndbreddekrevende til å kunne brukes på sikt med mer og mer høyoppløslige sendinger. Husk at også kabel og satelitt også er på vei over til mpeg-4 H264, f.eks. gjennom S2 (satelitt).

 

det forbauser meg ikke.. Men etterhver vil vel mpeg-4 støtte komme regner jeg med?

 

Sony har det alt i en del av sine dyrere modeller. Kvalitetsmessig er disse like bra som Samsung sine.

Lenke til kommentar
Lurer voldsomt på hvor feilmeldingene en får dersom en prøver å gå til en URL en ikke har tilgang til utlogget, kommer fra. Finner det ikke i noen av malene...

 

Jeg fant ut. :)

Og så går du foran som et godt eksempel, siden du er moderator og slik, og forteller alle hva du fant ut ser jeg.

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar
Stygg og lite brukervennlig var den uansett.

 

Tiltredes med akklamasjon!!!

 

Realiteten er at den ikke kan brukes i det hele.

 

Godt eksempel på at man liksom skal lage noe som er "fancy og moderne" og som i realiteten er ubrukelig. Det blir nok telefonen som tas i bruk for å få billetter på Operaen for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...