Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Man finner ut standarden dersom man leser nettleserens spesifikasjoner. Fordi mye av dette ikke bestemmes av CSS, men av hvordan renderingmotoren er satt til å rendere bestemte tagger når CSS ikke er angitt (standardverdien).

 

Du kan for eks sjekke hvor stor topp/bunnmargin de ulike nettlesere setter på h1, h2 og p når man ikke oppgir denne. Standarden definerer at alle disse skal ha topp/bunnmargin. Også en del andre tagger har det samme.

 

Ellers finner du en gode del "stilark" i Opera i mappen Styles. I Firefox under mappen res.

 

Ellers har de andre helt ett.. Rett måte er å resette verdier som margin, font-size, padding og flere, f.eks. etter anbefalingene fra Eric Meyer. Gjør man dette vil man i mange tilfeller klare seg helt uten å skrive ekstra CSS for IE7/IE6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, har en bakgrunn på en side, og klarer ikke helt å bestemme meg for hvordan jeg skal sette den inn. Den er på en måte slik:

\\\\\[side]/////

\\\\\[side]/////

 

Altså diagonale linjer inn mot midten. Problemet midt er jo hvordan jeg skal få det til å fungere i alle oppløsninger. Prøvd litt random googling men fant ikke noe særlig. Hittil har jeg kommet på en løsning, men den er litt kjip. Det blir å sette background: top left; i container div og så lage en div på høyre siden, som har background: top-right;. Men det blir jo en unødvendig div, så er jo massivt teit!

Lenke til kommentar

Hva med å bare lage en bakgrunn som går sånn: \\\\\\\\\\/////////// som er f.eks. 3000px bred, og midtstiller den som bakgrunnsbilde? Den blir vel ikke mer enn 20-30 px høy heller, og det blir ikke veldig plasskrevende når du lagrer det som GIF/PNG. Det verste som kan skje om noen har et nettleservindu som er bredere enn 3000px er at det blir et "fiskebensmønster" helt ut i kantene, men spiller det noen rolle? Det vil aldri være noen som besøker nettsiden din som har så høy oppløsning uansett. :p

 

Jeg ville gjort det på den måten. Da slipper du overflødige elementer også. ;)

Lenke til kommentar
Noen som har sett det nye designet til Digi.no?

Skuffende. Spesielt med tanke på at det ikke akkurat var spesielt pent før heller.

 

Karaktersettingen er vel som en klassekamerat av meg på 70-tallet fikk muntlig fra lærer. Bedre, men du stryker fremdeles.

 

Men, både dette og alle andre nettaviser vise vel egentlig at å få til gode design på nettaviser er særdeles krevende. Det er vel særdeles få som virkelig har klart dette på en god måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...