Gå til innhold

Canon EOS 450D endelig offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flerr skriver om grepet på EOS 450 er for lite for store hender, men det er vel i grunnen feil, for det er slet ikke hensikten at venstre hand skal være på kamerahuset!

Venstre hand skal tvert om fatte om objektivet :thumbup:

Venstrehånda bruker jeg til støtte, under kamerakroppen. Ikke på objektivet.

Men grepet handler mest om høyrehånda, og dette er det Canon har forbedret.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan personer ikke kan holde en hånd på utløseren og en på objektivet. Zoomer eller fokuserer dere ikke? Selv på lettvekteren 50mm 1/8 har jeg en hånd på objektivet ,men er det kraftig sol så skygger jeg for viewfinderen med den. Elt er jo tross alt avhengi av brukeren.

 

Alle sier at xxxD har så lite grep og det er jeg enig i ,men hva med å bruke lillefingeren til å støtte opp kamera? Det fungerer faktisk overaskende bra. Ser ingen grunn til oppgradering fra 400D. ISO3200 burde absolutt vært inkludert samt noen andre ting.. 40D er frister naturligvis mer.

 

Blir nok ikke noe oppgradering til avtageren til 5D pga sensorstørrelse. Dyrere objektiver til en allerede dyr hobby

Lenke til kommentar
Imidlertid er jo kortene rimelige og det er heller ingen bakdel at slike følger med om en skal selge sitt gamle kamera.

En bakdel er det du har i avataren din til info. Men ja, det er ingen ulempe å selge med matchende minnekort.

...

Hva har avataren min med saken å gjøre, synest du den er ille så overse den slik jeg gjør med din :roll:

<teskje> Du har "bakdeler" i avataren din. Og order bakdeler betyr kun dette. Var om en (dårlig) vits om orbruken din og mange andres feil bruk av ordet bakdel. Passet bare så bra med den harry damerumpe avataren din også.

 

Til info heter det: Fordeler og ulemper (ikke bakdeler)... </teskje>

 

Hva det heter eller ei kan jo diskuteres,da vi har noe som heter dialektord.

At jeg så reagerte ang avataren er for at det er en del "rare" folk her,har nemmelig opplevd å få PM om at den var støtende,dog får jeg til gjengjeld enormt mange positive PMer der folk synest den er pen og vil vite hva dama heter, så da skulle den saken være ute av verden .

Lenke til kommentar
Hvor det er hensiktsmessig å holde venstre hånd kommer da veldig an på hvor langt og tungt objektiv man har. Begge deler er fult lov og ingen vil se rart på fotografen om h*n holder venstrehånda på en måte som står i stil til størrelse og vekt på objektivet.
Dette med hvordan vi holder kamera synes jeg er interesant. Dette har stor betydning for hvor lange brennvidder vi kan bruke før bildene blir uskarpe.

 

Hos meg sklir venstrehånda sklir mer fram når brennvidde og objektivvekt øker. Da er det der støtten trengs mest. Men ved normale brennvidder finner jeg mest støtte ved å la kamerakroppen hvile i håndbaken i venstre hånd. Poenget er hvilken vei du griper objektiv eller kameraet med venstre hånd. På samme måte som skyttere. De er nøye på å holde albuen inntil kroppen. Hvis du griper rundt objektivet, med tommelen pekende nedover, da går venstre albu automatisk ut fra kroppen. Griper du derimot motsatt vei. Da finner albuen støtte mot kroppen, fordi albuen naturlig peker nedover. Dermed virker kroppen som stativ, uansett om jeg står eller sitter.

 

Men det egentlige poenget mitt var altså at kameragrep for meg mest dreier seg om høyre hånd. Til tross for at jeg er veldig venstrehendt.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
...

Men det egentlige poenget mitt var altså at kameragrep for meg mest dreier seg om høyre hånd. Til tross for at jeg er veldig venstrehendt.

 

Mvh Tim

Når vi først er inne på ergonomi -

 

Dette virker som en liten kraftpakke av et kamera med mange viktige forbedringer. At det har fått spotmåling vil jeg tro mange ønsker velkommen. Oppdatering av autofokus er nok og kjærkomment. La oss håpe dette er en reell forbedring og ikke bare obligatorisk markedsføringsprat. Når prisen stabiliserer seg, så vil jeg tro det vil kunne selge bra. Virker som det vil kunne tilby mye kamera for pengene.

 

Men en av oppgraderingne er jeg betenkt til fra et ergonomisk synspunkt. Nemlig det at de har skvisa inn en tretommers skjerm på et så knøttlite hus, og dermed blitt tvunget til å flytte rundt på knappene. For venstreøyedominante brukere kan jeg se for meg at dette kan bli problematisk. Spesielt hvis knappene gir lite motstand vil de nok kunne oppleve at de plutselig har satt kamera i visingsmodus med nesa. Skal bli spennende å se hvordan dette virker i praksis.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Kommer det med noe nytt kit-objektiv på dette kameraet, eller er det den gamle sure 18-55mm "potta" som leveres med?

 

Nytt kit-objektiv, som nevnt et antall ganger her. 18-55IS.

18-55mm f/3,5-5,6 er fremdeles kjpit :p Uansett er det vel samme IS-objektiv som følger med i nye 400D kit om jeg ikke tar helt feil??

 

Feil. Det er den eldre, og utskjelte versjonen (EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) som følger med i EOS 400D-kitet. FotoVideo selger et sett med EOS 400D og EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS samlet, men dette er kun et hus og objektiv i separate pakninger, og ikke et offisielt kit.

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Spesielt hvis knappene gir lite motstand vil de nok kunne oppleve at de plutselig har satt kamera i visingsmodus med nesa. Skal bli spennende å se hvordan dette virker i praksis.

 

Mvh Tim

Dette er et problem med med 350D, nesa velger ufrivillig mellom one-shot seriebilder og selvutløser.

 

Tor ikke det blir et problem med 450D da det er +/-EV og hvitbalanse knappene som er i veien og de virker kun i samband med innstillingshjulet. Er slik på 400D ihvertfall.

 

Tom

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet har d40x/D80 bare ISO1600 de også? evt. HI0.3-Hi1.0 settingene da...Men er det noe som tilsier at 450d ikke har disse også?

 

De andre har jeg dessverre ikke tid til å sjekke opp på jobb :)

 

D30 er jo et eldgammelt kamera, men 30D har også kun ISO1600.

Dermed så er vel hele dette argumentet (altså det både du og jeg svarer på) plukket i fillebiter.

 

ISO3200 er veldig bra!

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
grepet er jo endret litt i positiv retning og så kommer det jo et nytt batterigrep til dette kameraet med plass for 2 av de nye batteriene,noe som skulle gi en fantastisk batterikapasitet + utmerket grep for store hender.

Prøvde et 400D med batterigrep og det ble et helt annet kamera å holde i enn uten dette.

 

 

Jeg er novise på kameraer.

 

Kan noen forklare meg hva et batterigrep er? :-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...