Gå til innhold

Canon EOS 450D endelig offisiell


Anbefalte innlegg

Det gir bedre muligheter til å justere eksponeringen i ettertid. Altså bedre muligheter til å redde et bilde som ellers er ødelagt på grunn av feil eksponering eller for høy kontrast. F.eks en person i svart dress som står i solskinn. Justeringen gjør man på PCen når råfilen er lastet over dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gir bedre muligheter til å justere eksponeringen i ettertid. Altså bedre muligheter til å redde et bilde som ellers er ødelagt på grunn av feil eksponering eller for høy kontrast. F.eks en person i svart dress som står i solskinn. Justeringen gjør man på PCen når råfilen er lastet over dit.

 

Dette gjelder kun om 14 bit medfører bedre Dynamic Range (hva er dette på norsk?) enn 12 bit, noe det i seg selv ikke gjør.

 

14 bit gir en mer detaljert toneinndeling, som kan gi deg mer detaljer og bedre farger enn 12 bit. Merk ordet KAN.

 

Om sensoren i tillegg er bedre istand til å fange et større dynamisk område (dynamic range) enn tidligere, så er en 14 bits fil istand til å holde minst like detaljert informasjon om dette dynamiske området som det en 12 bits fil kan holde om et mindre dynamisk område.

 

Enkelt forklart:

 

Det behøver ikke bety så mye, men filene fra kameraet er istand til å holde på mer informasjon og dermed mer detaljert informasjon OM denne informasjonen er fanget av sensoren.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Har tenkt på å kjøpe dette kameraet som mitt første speilrefleks kamera. Men er det noen som vil fortelle meg hva spotmåling er?

 

Takk. :)

 

Spotmåling vil si at man måler lyset fra en liten flekk ("spot") i søkerbildet. Det gjør at man lettere kan måle lyset fra et lite område i motivet, og eksponere det korrekt.

Lenke til kommentar
Har tenkt på å kjøpe dette kameraet som mitt første speilrefleks kamera. Men er det noen som vil fortelle meg hva spotmåling er?

 

Takk. :)

Med spotmåling, så måles lyset kun i en liten sirkel midt i bildet. Vanligvis bruker kameraet hele bildeflaten og bruker det til å finne en passende ekponering. Med spot, så kan du f.eks. måle lyset kun i ansiket til en person, noe som kan vær greit når omgivelsene er mye lysere, eller mørkere.

 

EOS 350D og 400D har noe som heter partial lysmåling, som i praksis fungerer like godt - eneste forskjellen er at lysmålersirkelene er større.

 

Tom

Lenke til kommentar
Har tenkt på å kjøpe dette kameraet som mitt første speilrefleks kamera. Men er det noen som vil fortelle meg hva spotmåling er?

 

Takk. :)

Med spotmåling, så måles lyset kun i en liten sirkel midt i bildet. Vanligvis bruker kameraet hele bildeflaten og bruker det til å finne en passende ekponering. Med spot, så kan du f.eks. måle lyset kun i ansiket til en person, noe som kan vær greit når omgivelsene er mye lysere, eller mørkere.

 

EOS 350D og 400D har noe som heter partial lysmåling, som i praksis fungerer like godt - eneste forskjellen er at lysmålersirkelene er større.

 

Tom

 

Takk får svarene. :)

Lenke til kommentar

Vurderer selv å kjøpe dette som mitt første speilrefleks. Jeg har i dag et Canon Ixus 700, som i grunn er greit til sitt bruk, men føler at overgangen til speilrefleks vil gi en del nye muligheter.

 

Ser at dette blir bundlet sammen med et 18-55 IS objektiv. Er det noen som har erfaringer med dette? Kanskje særlig med tanke på lysstyrke og innendørs bruk.

Alternativet blir å kjøpe kun kamerahuset, og legge til et annet objektiv (noe som fort blir en god del dyrere).

Lenke til kommentar
Vurderer selv å kjøpe dette som mitt første speilrefleks. Jeg har i dag et Canon Ixus 700, som i grunn er greit til sitt bruk, men føler at overgangen til speilrefleks vil gi en del nye muligheter.

 

Ser at dette blir bundlet sammen med et 18-55 IS objektiv. Er det noen som har erfaringer med dette? Kanskje særlig med tanke på lysstyrke og innendørs bruk.

Alternativet blir å kjøpe kun kamerahuset, og legge til et annet objektiv (noe som fort blir en god del dyrere).

 

Har selv 18-55 IS til mitt 30D og må si det er utrolig mye ojektiv for pengene, skal du ha et med bedre lysstyrke så er ikke det noe problem,men det koster fort en del og det spørs hva behovet ditt er.

Lenke til kommentar
Har selv 18-55 IS til mitt 30D og må si det er utrolig mye ojektiv for pengene, skal du ha et med bedre lysstyrke så er ikke det noe problem,men det koster fort en del og det spørs hva behovet ditt er.
Det koster ca 2000 kr ekstra, da får du Tamron 17-50 f/2.8 med helt tilsvarende optiske egenskaper, men bedre lysstyrke og bedre byggekvalitet. Begge deler er etter min mening verdt 2000 kr, men forstår at ikke alle er enige...
Lenke til kommentar
Vurderer selv å kjøpe dette som mitt første speilrefleks. Jeg har i dag et Canon Ixus 700, som i grunn er greit til sitt bruk, men føler at overgangen til speilrefleks vil gi en del nye muligheter.

 

Ser at dette blir bundlet sammen med et 18-55 IS objektiv. Er det noen som har erfaringer med dette? Kanskje særlig med tanke på lysstyrke og innendørs bruk.

Alternativet blir å kjøpe kun kamerahuset, og legge til et annet objektiv (noe som fort blir en god del dyrere).

 

Jeg har nå bestilt dette kameraet (med objektiv 18mm-55mm), får det om et par dager, gleder meg. Men jeg har sett et objektiv får bare 999,- 70mm-300mm (Tamron). Vet ikke om det er dårlig ettersom at det koster såpass lite, men jeg har tenkt til å kjøpe dette. Kjøpes på Japanfoto.

Endret av SiljeMB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette kameraet ser spennende ut for meg :-)

Jeg hadde EOS 400D, som jeg nettopp har fått solgt.

 

Men så ser jeg at Canon har kampanje nå, slik at dersom man kjøper 40D (til kr 8795 hos f.eks Lefdal) så får man kr 1.200,- tilbake ved å fylle ut ett skjema, ta kopi av kvitteringen og klippe ut strekkoden fra esken... dette sender man inn til Canon, og da får man pengene tilbake på konto. Da vil det si at man får kameraet til 7.595,-

Link her:

http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx

 

Da er man ikke veldig langt unna 450D...

 

Jeg likte riktignok størrelsen godt på 400D, for jeg er dame med små hender... Men burde jeg allikevel legge litt ekstra penger i kameraet og satse på 40D?

 

Har Canon sitt objetktiv EFS 17-55mm IS USM f/2.8 (kjøpte dette for rundt 7000 for litt over ett år siden) så kan forsovidt kjøpe bare kamerahuset.

 

Er det noen som vet forskjellen på det objetivet som følger med i kit pakka på 450D... er dette det samme objetivet? (regner egentlig med at det kan det ikke være...)

 

Nytt kamera skal jeg ha, og ønsker også tips til objetiv. Synes EFS 17-55mm IS USM f/2.8 er litt stort og tungt å ha med seg når jeg er på tur med både hund og datter(jeg har alltid med en stelleveske, og har egentlig nok å bære på uten å måtte drasse med meg ett tungt og stort kamera. Så kit linsa til 400d var egentlig perfekt i størrelse og vekt... men ønsker selvfølgelig noe som er bedre kvalitet.

 

Også ønsker jeg å høre erfaringer med fish eye... er dette noe som er kjekt å ha? Har sett noen bilder som er tatt med slikt objektiv (eller med ekstrem vidvinkel) og det blir kuule bilder :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...