Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hipp hurra, en ultraportabel, bare at du har en fin svulst på siden av den, som du må ta med deg overalt? Jeg, og såvidt jeg kan se, ikke noen andre heller, har ikke klagd over at maskinen ikke er kraftig nok. Problemet er at den er alt for lite fleksibel, den har jo nesten ingen utganger. Målgruppen er formodentlig folk som vil ha en ultraportabel, og til det finnes det alternativer som er 1. vesentlig mindre. 2. har vesentlig bedre sett med utganger 3. Faktisk har mulighet til å bytte batteri.

AtW

4. Ikke har like fin finish

5. Ikke like tynn

6. Ikke like lett i vekt

7. Ikke like fint utformet (denne er selvfølgelig subjektiv)

Klart at Mac ofte har produkter som ikke er myntet på alle. Før var omtrent alle Mac sine produkter slik, og denne diskusjonen blusset opp ved hver nylansering. At det er blitt mye færre av disse diskusjonene ved lansering, tyder vel på at Apple faktisk greier å levere produkter for flere segmenter enn før. Synes likevel det er kult at de kommer med noen produkter som gjerne har målgruppe litt på siden av det de har hatt i de siste (les: ikke mainstream).

Kommentar til verdens tynneste: Kommer vel ann på hvordan man regner tynn. Gjennomsnittlig tykkelse, eller maks tykkelse. Gjennomsnittlig tykkelse er i alle fall bedre enn minimum tykkelse...

Finishen er fin, det skal de ha for, men det er ikke så viktig at jeg kan overse de andre problemene.

Ja, den er tynn, men så er den også ganske stor i areal.

Den er ikke spesielt lett i det hele tatt til å være en ultraportabel, tvert imot er den tung.

Personlug synes jeg denne er utformet med alt for stort areal.

Det er helt greit at Mac lecerer en ultraportabel, og denne kan kanskje inspirere til andre bærbare som er bra. Men som produkt i seg selv synes jeg ikke denne når opp.

AtW

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Må si at en slik frister når det gjelder design.

Men tror jeg hadde irritert meg grønn over den om jeg hadde hatt den.

Den har rett og slett for mange mangler, og er for dyr med tanke på funksjonaliteten.

EDIT:

Er det noen som forøvrig vet om det er mulig å kjøre Mac OSX på en Dell XPS M1330, eller en annen maskin?

Prosessor, brikkesett og wlan er vell lik i det aller fleste maskiner og MacBook's.

Eller vil det gå rett til helvete?

Skulle gjerne ha fått prøvd ut Mac OSX, og da dual bootet det ved siden av Windows :)

Og siden dagens MacBook ikke helt når opp til hva jeg ønsker av maskinvare, så lurte jeg på om det er mulig å få prøvekjørt OSX på en M1330 eller en liggende laptop.

Vil svært gjerne fått prøvd ut OSX før jeg bruker penger på en MacBook hvert fall.

Det beste hadde vell vært om jeg kunne kjørt OSX bra på en "ikke MacBook"

Jeg vet at det er mulig å dual boote Windows og OSX på en MacBook, men med tanke på maskinvare hadde det passet mye bedre å fått dual bootet Windows og OSX på en Dell XPS M1330 :)

Endret av RamGuy
Skrevet
Får den plass i en kontormappe i A4-størrelse?

Spørs hvor romslig mappa er. Den er et par snaue cm større både i bredde og dybde: 32,5 x 22,7

Cool maskin. Jeg kjenner flere som kunne hatt en slik maskin, og minst en som antagelig kjøper den. Manglene er rett og slett ikke vesentlig for dem. De ville faktisk ikke vært det for meg heller, bortsett fra at jeg er avhengig av en større skjerm enn 13,3" (det jeg egentlig trenger er større oppløsning, men det er grenser for hvor smått jeg klarer å se), og dermed er den ikke aktuell.

Geir :)

Skrevet

Tidligere har det vel vært Pro maskinene som har fått 20%, disse har også vært i aluminium. Spørsmålet er vel om det er Pro benevnelsen eller at de er i aluminium, som fremover vil være det som styrer denne rabatten fremover.

Skrevet
Noen som tror den drar Photoshop og de andre programmene i Creative Suit? Vet jeg har spurt før, men prøver igjen.

Jepp, det skal gå greit. Creative Suit kjørte jo fint på nye PCer for et år siden også selv om folk ofte kjøpte 2GB ram, Core 2 Duo rundt de samme hastighetene osv. Harddisken kan jo bli litt i tregeste laget men det kan godt hende at SSDen gjør den vesentlig raskere enn en moderne desktop-maskin.

Ellers så avhenger det en del av hvor minnekrevende bruk du har av Photoshop. Dersom du har oppe f.eks raw-bilder, mange lag osv så kan 2GB bli for lite, men til jpg og få lag skal det gå helt fint.

Skrevet
Spent på ytelsestest med/uten SSD. Uansett ikke verdt prisforskjellen på 7500 kroner...

Nå vet jeg ikke hvilke SSD disker det er snakk om her.

Men det er vell nesten kun de fra Mtron som til nå faktisk har gitt noe særlig bedre ytelse enn 5400 / 7200RPM disker?

Skrevet
Bare synd at den ikke er verdens tynneste :p

Toshiba Portege 2000 er 1.91 cm mot Macbook Air som er 1.94 cm ;)Link

Denne er faktisk lettere også :p

Hadde Apple lansert noe med en pentium-III klokket til 0.75 GHz og 256 MB Ram hadde det nok blitt baluba her inne ;)
Skrevet

Jeg blei også litt skuffa over størrelsen på disken, hvorfor har de ikke putten inn en 160GB?

Eller hvert fall gjort mulighet for å velge en 160GB disk, de har da den i iPod allerede.

Skrevet
Nå vet jeg ikke hvilke SSD disker det er snakk om her. Men det er vell nesten kun de fra Mtron som til nå faktisk har gitt noe særlig bedre ytelse enn 5400 / 7200RPM disker?

Det kommer jo helt an på hvilken type ytelse det er snakk om. På aksessytelse så har SSD alltid knust vanlige harddisker. På overføringshastighet har en del SSD vært tregere enn vanlige harddisker, men utviklingen går raskt og det finnes allerede et fint utvalg av SSD som knuser harddisker også på det området. (Mtron, Samsung, Sandisk med flere)

Skrevet

Tenkte å kjøpe den simpleste utgaven. Bruker ikke PS til noe annet enn i skolesamenheng. (Grunnkurs i PS) + Noe flash og Dreamweaver. Men den er vel ikke spessielt fremtidsrettet da. Er tiltrekket av dessignet, men frykter den rett og slett blir for svak. Har jo alltids en desktop hjemme å bruke da...

Vurderer denne opp i mot en vanlig macbook. Må ha 2gb ram da selvfølgelig.

For og i mot please? Gjerne en konklusjon for meg også. Klarer aldri å bestemme meg :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...