Gå til innhold

Hvilke bøker bør filmatiseres?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Phenomena, hadde vært konge viss de bøkene hadde blitt filmatisert, hadde mer vært for barn da uansett.

Stemmer for dei eg og!

Evt. "De fire og han som gjør galt værre", men der er handlinga så konsentrert, så det ville ha vore vanskeleg trur eg. Litt tricky hovudpersoner gjer det og litt vanskeleg :)

 

 

 

Skal du filmatisere De fire og han som gjør galt verre? Enig i at det er kult i teorien, men se det for deg... Gorillaer uten hode og pandaer og mennekser i herlig blanding... Tror bare det skal en bra ressisør til for å få det til bra,selvom jeg liker tanken:)

Lenke til kommentar

Wheel of Time serien hadde vært knall å få på film. Men da må det gjøres ordntlig og ikke bare bli presset sammen til en rask gjennomgang på halvannen time.

Men det er vel kanskje best om noen bøker bare forblir bøker så man ikke blir skuffet over at ikke alle oppfatter figurene, omgielsene og hendelsene på samme måte som deg selv. Jeg skulle nesten ønske at DaVinci koden aldri ble laget. Syns ikke filmen levde opp til de forestillingene jeg hadde fått av å lese boka :(

Lenke til kommentar

Er vel fem nå tror jeg:

Artemis Fowl: The Arctic Incident

Artemis Fowl: The Eternity Code

Artemis Fowl: The Opal Deception

Artemis Fowl: The Lost Colony (har ikke lest denne)

 

Samt en bok kalt arkivet. Det er noen små historier i den, kryssord, intervju med Eoin Colfer og noen av Folens oppfinnelser.

Lenke til kommentar

Enda en film som Istid? Tja, Istid III er jo bekrefta. Holder det? ;)

 

Men til saken. Bøker som bør filmatiseres?

 

God Emperor Of Dune (de har jo filmatisert de tre første bøkene som to perfekte mini-serier, så hvorfor stoppe der?)

Star Wars: Episode 7-9 (uoffisielle bøker, men uansett blir det jo garantert bedre enn makkverket de kalte Episode 1-3...)

Dragonlance Chronicles (den første kommer som tegnefilm når som helst nå, men jeg vil ha spillefilm!)

The Mayfair Chronicles Anne Rice...? Vi har jo allerede Interview With The Vampire og Queen of the Damned, så hvorfor ikke filmatisere de beste bøkene hennes?

The Call of Cthulhu / The Shadow Over Innsmouth / At The Mountains of Madness De tre beste fortellingene til H.P. Lovecraft bør alle filmatiseres, men poenget er å ikke la dem bli for lange. Hva med for eksempel å lage tre små filmer på rundt førti minutter hver, som i Creepshow og Tales Of The Dark Side? Blir de for korte går vi glipp av handlingen, men blir de for lange blir de bare kjedelige. Vanskelig det der, men om de får det til...! (jeg vet det er en sort/hvitt stumfilm av Call of Cthulhu laget av fans, men jeg vil gjerne ha enda en film.)

 

Og for øvrig,

 

Indiana Jones & The Fate of Atlantis Dette er et PC spill, men som en sa det i en anmeldelse da det kom: "Vi har ennå ikke en fjerde Indy-film, men med et slikt spill trenger vi det ikke." Det sier jo litt. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Boken Blonde av Joyce Carol Oates om Marilyn Monroe, bør filmatiseres med et stort hollywood prosjekt med Martin Scorcese som regissør. Tidligere har det hvert laget en tv-film men den er neppe noe særlig. Mannen som har fortalt de beste historiene om det amerikanske folket, og har laget mesterlige personskildringer av virkelige mennesker slik som Howard Hughes i The Aviator. Er den rette til å gjøre historien om verdens mest kjente popkulturelle ikon til film, og hun er jo også kanskje selve symbolet på det gamle klassiske Amerika som alle i Europa drømte om (i dag er realiteten den motsatte). Noe Scorcese vil mestre.

Lenke til kommentar
Brave New World av Aldouos Huxley burde definitivt filmatiseres.

 

Interesant, har fått tro på at det går ann å filmatisere mer politiske sci Fi bøker, etter filmatiseringen av V for Vendetta. Det ser også ut til at Hollywood er i en fase hvor de tør å slippe filmer som er litt kritiske til makten, da det ikke er deres støttespillere som sitter med makten alikevel. Med en demokratisk president vil vi neppe se filmer som kritiserer statens bruk av makt, på den måten vi har sett i det siste.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Brave New World av Aldouos Huxley burde definitivt filmatiseres.

 

Interesant, har fått tro på at det går ann å filmatisere mer politiske sci Fi bøker, etter filmatiseringen av V for Vendetta. Det ser også ut til at Hollywood er i en fase hvor de tør å slippe filmer som er litt kritiske til makten, da det ikke er deres støttespillere som sitter med makten alikevel. Med en demokratisk president vil vi neppe se filmer som kritiserer statens bruk av makt, på den måten vi har sett i det siste.

 

 

Updated 06/04/08: All signs point to Ridley Scott directing the first major Hollywood adaptation of Aldous Huxley’s 1932 classic Brave New World, possibly with Leonardo DiCaprio in the lead. Scott has been in discussions with the Huxley estate for sometime, as has DiCaprio.

 

http://www.slashfilm.com/2008/06/03/ridley...an-to-be-nc-17/

 

:D

Lenke til kommentar

Jeg vil se en filmatisering av American Underworld-triologien til James Ellroy. Denne består av bøkene American tabloid, The cold six thousand og Blood's a rover (som skal komme ut i 2009). Dette er en helt fanstastisk crime-noire serie som tar for seg amerikansk historie fra 50-tallet og oppover. Ellroy blander sammen fakta og fiksjon og han gjør det veldig elegant og spennende. Dette burde bli en triologi på film også såklart.

 

Men dette bør gjøres riktig. Hvis filmen bare blir halvgod kan de like så godt droppe det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

The Road!

 

Noe storslagen science fiction hadde jeg ikke sagt nei takk til. Akkurat hvilken bok det skulle vært basert på tar jeg ikke så hardt; jeg vil bare se gigantiske koloniseringsflåter og planeter fullstendig dekket av imponerende infrastruktur.

 

Er du glad i Lynch? Sjekk ut Dune filmatiseringen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...