Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Clear skrev (På 21.1.2021 den 0.50):

 Solgte kameraer de 10 siste årene tilsvarer vel aktiviteten her på forumet ...

Veldig forståelig. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe et kamera til privat bruk lenger. Jobber som fotograf hver dag og har mitt system der, men ser lite nytteverdi i et på privaten når iPhonen er såpass bra. Alle har sine behov, men jeg tror de fleste får det behovet dekket med mobilen. Foruten hobbyfotografer og sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får man lov til å stille et spørsmål om kamerasekker?

Jeg er litt interessert i en løsning som gjør at jeg kan skifte mellom 2-4 objektiv uten å måtte ta av meg sekken. Jeg går ut ifra at sekker med sideåpning er mest aktuelle, men er åpen for forslag. 

Jeg har forøvrig en Think Tank Retrospective 20 som gjør en grei nok jobb, men den kan bli litt knapp til tider.
Objektivene som hovedsakelig skal fraktes er 16-35 f4, 24-70 f2.8 og 70-200 f2.8, og det går akkurat. Men kan fort bli litt klønete i Tenketanken, hvis man er det samme selv

Lenke til kommentar

Jeg har sett at kamerasekk er populært, men det er ikke noe for meg. Har brukt en sekk på en tur og aldri mer for min del. Skal man bytte utstyr må man enten legge alt på bakken eller man må ha hjelp fra en assistent, og selv da synes jeg det er utrivelig.

Jeg har en ThinkTank Airport International v3, liten rullebag som passer som innsjekket bagasjen i fly, som er fin å ha med seg på tur. Ikke nødvendigvis med hele tiden, men kan f.eks ligge på hotellrommet eller i bilen som depot hvor man kan plukke ting fra etter behov. 

Har en ThinkTank Urban Disguise 40, en skulderveske med plass til bl.a 70-200 f/2.8, et kamerahus med påmontert objektiv og enda et mindre objektiv. Den har også to lommer"utenpå" for to kamerahus uten objektiv. Fin sak.

Videre en ThinkTank Retrospective 7, hvor jeg har tatt ut all polstringen, slik at den ikke er "oppblåst" hele tiden når utstyret ikke er i den. Denne er mye brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Thunderhead said:

Jeg har sett at kamerasekk er populært, men det er ikke noe for meg. Har brukt en sekk på en tur og aldri mer for min del. Skal man bytte utstyr må man enten legge alt på bakken eller man må ha hjelp fra en assistent, og selv da synes jeg det er utrivelig.

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig, og det er derfor jeg lurer på om sekker med sideåpning er veien å gå for min del. Det er den kjappe tilgang til objektivskifte jeg er ute etter, og da er ikke sekk jeg må ta av spesielt interessant.

Jeg skal ikke utelukke at jeg allerede har den beste løsningen for min del, og det er å kombinere den retrospektive vesken og kamera med skulderstropp, eventuelt Peak Design Camera Clips. Det gir meg plass til hus og to objektiv i tillegg.
Skulle gjerne hatt plass til et tredje, men det er vel sjelden jeg trenger å ha med totalt 4 objektiv når jeg er ute og fotograferer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
23 hours ago, ringperm said:

Får man lov til å stille et spørsmål om kamerasekker?

Jeg er litt interessert i en løsning som gjør at jeg kan skifte mellom 2-4 objektiv uten å måtte ta av meg sekken. Jeg går ut ifra at sekker med sideåpning er mest aktuelle, men er åpen for forslag. 

Jeg har forøvrig en Think Tank Retrospective 20 som gjør en grei nok jobb, men den kan bli litt knapp til tider.
Objektivene som hovedsakelig skal fraktes er 16-35 f4, 24-70 f2.8 og 70-200 f2.8, og det går akkurat. Men kan fort bli litt klønete i Tenketanken, hvis man er det samme selv

Kunne dette vært en idé (MindShift Gear Kameraryggsekk BackLight 26L Photo Daypack)? Den kan du snu rundt, og ta ut ting mens den henger på magen.

OBS: Jeg har ikke prøvd dette produktet, men bare vet at det finnes.

Lenke til kommentar

Hvis jeg faktisk skal drive å bytte objektiver i noenlunde hurtig tempo, så er den eneste løsningen jeg er noenlunde fornøyd med Peak Design sin Everyday Messenger. Men selv da er det ofte for seint med en gang behovet for å bytte i det hele tatt melder seg. Det blir ofte sånn at enten så har du all tiden i verden og det har ikke noe å si, eller så er det så tidskritisk at du egentlig ikke rekker å bytte objektiv uansett hvordan du oppbevarer dem.

Har for så vidt et par capture clip, men de egner seg jo best hvis du skal drive og skifte mellom flere objektiver som har stativfeste (som stort sett vil si teleobjektiver med litt heft). Du har denne som et alternativ. Jeg har en fra en kickstarter-kampanje, men har aldri helt blitt venn med den, i hvert fall ikke til tyngre objektiver (e.g. 70-200 f/2,8). Men til litt lettere optikk tror jeg den kan funke bra.

Men... min løsning for de tilfellene hvor jeg trenger å bytte optikk kjapt ble å kjøpe et ekstra hus :ninja: Har en D750 og D500, mellom dem så klarer jeg å dekke et ganske vidt brennviddespektrum på en gang. Blir ikke nødvendigvis perfekt overlapp, men det funker stort sett greit nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det kanskje ikke passer behovet over her kan jeg også på generelt grunnlag gå meget god for ThinkTank sine rullekofferter i flystørrelse. Den jeg har er kombinert ryggsekk og rullekoffert.

https://www.scandinavianphoto.no/think-tank/kameraveske-streetwalker-rolling-backpack-svart-1030951?gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6JrndoiLJQ5MCNtJSOUxsha1DQz-iTVVZF6b76MO-MlJjCPNVxI58gaAvVHEALw_wcB

Bruker den ute på opptak nesten hver dag, både utendørs i all slags vær og innendørs. Har hatt den i halvannet års tid. Ingen tegn til slitasje. Perfekt med rulling på sommeren eller når man reiser, og fint med ryggsekk nå som det er snø eller slaps på bakken. Store hjul og regntrekk.

I sekken har jeg for tiden med meg kamerapakke med et par linser, MacBook 15 med lader, ekstern harddisk, en ekstra boblebukse (kaldt ute!), ekstra ullsokker og lue, termokopp, en helt rå sammenleggbar krakk, minnekortleser, kameratape, minnekort, 3x batterier, lader, knebeskyttere, regntrekk, backup-munnbind, ekstra hansker, vernebriller, iPad, leatherman, luft på boks, hodelykt og umbracosett og jeg har FORTSATT plass til mer.

Anbefales. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/22/2021 at 9:30 AM, Snikpellik said:

Jobber som fotograf hver dag og har mitt system der, men ser lite nytteverdi i et på privaten når iPhonen er såpass bra. Alle har sine behov, men jeg tror de fleste får det behovet dekket med mobilen. Foruten hobbyfotografer og sånt.

Jeg forstår forsåvidt trenden. Jeg var en liten periode veldig glad i å ta bilder, sånn nesten med en gang digitalkameraene blei mer vanlig (hadde et 5mp sak i 2003 ish, i dag er det jo bedre kvalitet på frontkameraet på dem fleste mobiler).

Var ikke før ifjor jeg lånte et DSLR av en kompis (Canon EOS 5D MKii) og begynte så smått med astrofotografering at jeg blei litt bitt igjen. Benytter kameraet til det, og noen landskapsbilder når jeg får ånden over meg, men til typ "dagligdags fotografering" så er smarttelefonen mer enn god nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 hours ago, Sutekh said:

Hvis jeg faktisk skal drive å bytte objektiver i noenlunde hurtig tempo, så er den eneste løsningen jeg er noenlunde fornøyd med Peak Design sin Everyday Messenger. Men selv da er det ofte for seint med en gang behovet for å bytte i det hele tatt melder seg. Det blir ofte sånn at enten så har du all tiden i verden og det har ikke noe å si, eller så er det så tidskritisk at du egentlig ikke rekker å bytte objektiv uansett hvordan du oppbevarer dem.

Ja, er enig i at man ikke alltid kan bytte raskt nok fra sekken, men for min egen del handler det vel så mye om å ikke forsinke reisefølget mer enn nødvendig når jeg er ute på tur (99% av alle bilder jeg tar er når jeg er på tur med samboeren). Og da gir det mening å korte ned tida på objektivbytte, selv om det ikke kommer til å bli raskt nok til å skifte fra vidvinkel til tele for å ta bilde av en lemen.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Ja, er enig i at man ikke alltid kan bytte raskt nok fra sekken, men for min egen del handler det vel så mye om å ikke forsinke reisefølget mer enn nødvendig når jeg er ute på tur (99% av alle bilder jeg tar er når jeg er på tur med samboeren). Og da gir det mening å korte ned tida på objektivbytte, selv om det ikke kommer til å bli raskt nok til å skifte fra vidvinkel til tele for å ta bilde av en lemen.

Jeg har jo denne som tidligere nevnt, og har litt lettere optikk også etter hvert.

En ting jeg har tenkt å teste ut når anledningen byr seg er å bare ha med D500 med 16-80 og 70-300, og så bruke Lens Kit til å frakte objektivet som ikke sitter på huset.

Men det fordrer jo selvsagt at man klarer seg med to objektiver som ikke er alt for klumpete, og at man har ett av de tre systemene den finnes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/28/2021 at 12:52 PM, Thunderhead said:

Eller du trenger en assistent? En løsning vi har brukt når min bedre halvdel er med, er at hun tar seg av teleenden med et cropkamera, og jeg tar meg av vidvinkel på et fullformat. Da er vi ganske godt dekket uten å trenge å bytte objektiver så ofte.

Jeg foretrekker å gå ut all by my lonesome, så en assistent er nok utelukket. Dessuten er jeg i den alder at jeg har småbarn, og når jeg går ut for å ta bilder, er hun hjemme og holder fortet :)

On 1/28/2021 at 3:02 PM, PingEnt said:

Kunne dette vært en idé (MindShift Gear Kameraryggsekk BackLight 26L Photo Daypack)? Den kan du snu rundt, og ta ut ting mens den henger på magen.

OBS: Jeg har ikke prøvd dette produktet, men bare vet at det finnes.

Jeg har vurdert denne og tilsvarende løsninger. Men jeg er redd at min klossethet risikerer å velte noe når jeg trekker frem sekken på denne måten :)

On 1/29/2021 at 12:05 AM, Sutekh said:

Hvis jeg faktisk skal drive å bytte objektiver i noenlunde hurtig tempo, så er den eneste løsningen jeg er noenlunde fornøyd med Peak Design sin Everyday Messenger. Men selv da er det ofte for seint med en gang behovet for å bytte i det hele tatt melder seg. Det blir ofte sånn at enten så har du all tiden i verden og det har ikke noe å si, eller så er det så tidskritisk at du egentlig ikke rekker å bytte objektiv uansett hvordan du oppbevarer dem.

Har for så vidt et par capture clip, men de egner seg jo best hvis du skal drive og skifte mellom flere objektiver som har stativfeste (som stort sett vil si teleobjektiver med litt heft). Du har denne som et alternativ. Jeg har en fra en kickstarter-kampanje, men har aldri helt blitt venn med den, i hvert fall ikke til tyngre objektiver (e.g. 70-200 f/2,8). Men til litt lettere optikk tror jeg den kan funke bra.

Men... min løsning for de tilfellene hvor jeg trenger å bytte optikk kjapt ble å kjøpe et ekstra hus :ninja: Har en D750 og D500, mellom dem så klarer jeg å dekke et ganske vidt brennviddespektrum på en gang. Blir ikke nødvendigvis perfekt overlapp, men det funker stort sett greit nok.

Først vil jeg understreke at jeg har sjelden behov for å bytte objektiv lynkjapt. Men jeg liker ikke tanken på å streve med å ta av sekk hver gang jeg vil gå fra vidvinkel til tele, og det er vel derfor jeg har brukt en messenger bag selv. En løsning jeg ikke er misfornøyd med, og som dekker 80% av mine behov. 
Ditt forslag om to hus, er et forslag jeg liker, og har allerede siklet på et D500. Men da er det rimeligere med en ny bag :)

 

On 1/29/2021 at 12:30 AM, Snikpellik said:

Selv om det kanskje ikke passer behovet over her kan jeg også på generelt grunnlag gå meget god for ThinkTank sine rullekofferter i flystørrelse. Den jeg har er kombinert ryggsekk og rullekoffert.

https://www.scandinavianphoto.no/think-tank/kameraveske-streetwalker-rolling-backpack-svart-1030951?gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6JrndoiLJQ5MCNtJSOUxsha1DQz-iTVVZF6b76MO-MlJjCPNVxI58gaAvVHEALw_wcB
 

Interessant forslag, men blir litt for voldsom for meg, tror jeg. Jeg skal bare ha noe enkelt for de kortere turene i nærmiljøet, og trenger ikke å ta hensyn til reisebehov utover dette. 

On 1/29/2021 at 2:04 PM, Sutekh said:

Jeg har jo denne som tidligere nevnt, og har litt lettere optikk også etter hvert.

En ting jeg har tenkt å teste ut når anledningen byr seg er å bare ha med D500 med 16-80 og 70-300, og så bruke Lens Kit til å frakte objektivet som ikke sitter på huset.

Men det fordrer jo selvsagt at man klarer seg med to objektiver som ikke er alt for klumpete, og at man har ett av de tre systemene den finnes til.

Peak Design sin objektiv bytte anordning har blitt vurdert, men med kameraveske på min venstre side, og kamerahus i skulderstropp på venstre side, blir det lite plass til en slik. Og når jeg kun føler behov for å ha med to objektiv, klarer jeg meg fint med min eksisterende Think Tank veske

Det blir vel til at jeg beholder mitt eksisterende opplegg inntil videre. Jeg har ryggsekker som kan dekke behovet for lengre dagsturer og tilsvarende ekskursjoner. 

Lenke til kommentar

Dette er vel blitt en sekkepost for alt som er fotorelatert, så jeg kommer med et helt annet spørsmål, om O.I.Share

Jeg har brukt O.I.Share i mange år på iPad, iPhone og et par android telefoner og det har gått relativt greit å bruke appen som fjernkontroll mot Olympus OM-D E-M10 MarkI og II. Forrige uke gikk min mobiltelefon (Huawei) i stykker og kunne ikke repareres, så jeg kjøpte en Samsung Galaxy S21+.

I går skulle jeg prøve å bruke den nye telefonen som fjernkontroll ved fotografering og lastet ned siste versjon av O.I.Share. Det er tydeligvis kontakt mellom telefon og kamera, og jeg får opp det som ser ut som et skjermbilde, men dette bildet er svart og ingenting vises bortsett fra linjen med innstillingen nederst, som er upåvirkelige.

Appen fungerer fortsatt på en eldgammel iPad, noen tips om det er håp for denne appen på den nye telefonen? Jeg har søkt en del på nettet og har sett at noen har foreslått å skru av bluetooth, som kan forstyrre, men det hjalp ikke. Ville være veldgig glad for hjelp

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 2/5/2021 at 3:33 PM, JorunT said:

Dette er vel blitt en sekkepost for alt som er fotorelatert, så jeg kommer med et helt annet spørsmål, om O.I.Share

Jeg har brukt O.I.Share i mange år på iPad, iPhone og et par android telefoner og det har gått relativt greit å bruke appen som fjernkontroll mot Olympus OM-D E-M10 MarkI og II. Forrige uke gikk min mobiltelefon (Huawei) i stykker og kunne ikke repareres, så jeg kjøpte en Samsung Galaxy S21+.

I går skulle jeg prøve å bruke den nye telefonen som fjernkontroll ved fotografering og lastet ned siste versjon av O.I.Share. Det er tydeligvis kontakt mellom telefon og kamera, og jeg får opp det som ser ut som et skjermbilde, men dette bildet er svart og ingenting vises bortsett fra linjen med innstillingen nederst, som er upåvirkelige.

Appen fungerer fortsatt på en eldgammel iPad, noen tips om det er håp for denne appen på den nye telefonen? Jeg har søkt en del på nettet og har sett at noen har foreslått å skru av bluetooth, som kan forstyrre, men det hjalp ikke. Ville være veldgig glad for hjelp

Jeg har et par tips (trenger ikke å teste alle):

1) Prøv en omstart på telefonen hvis du ikke har gjort det allerede.

2) Sjekk for oppdateringer på telefonen, og installer dem. 

3) Prøv å slå på Airplane mode, og deretter bare slå på WiFi (uten å manuelt slå av airplane mode)

4) (Kan være ganske inngripende, ikke gjør hvis du ikke føler deg trygg på å oppdatere firmware) Oppdater firmwaren på kameraetet. Såvidt jeg ser har de ingen oppdateringer som går på WiFi-tilkoblingen, så er ikke sannsynlig at det vil virke, men er kanskje verdt et forsøk. OBS: Ved oppdatering mister du alle innstillinger på kameraet, så husk å gjøre det en gang du har god tid til å stille dem tilbake :)

5) Kontakt Olympus. Mobilen din er veldig ny, så det kan hende du rett og slett opplever en bug i appen. Hvis du kontakter dem, husk å få med at det har fungert fint på tidligere mobil og fungerer fint på iPad. 

Lenke til kommentar

Takk for mange tips, jeg skal ta dem med meg om noe går galt i fremtiden, særlig det siste. 

Det var en automatisk oppdatering på telefonen i går (jeg har hatt den i ca en uke, den ble sluppet ut på markedet 29. januar), og i dag ser det plutselig ut som om O.I. Share allikvel virker som den skal.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (1 time siden):

Finnes det en måte å få Lightroom til å ignorere videofiler ved import? Jeg har ikke noe ønske om å blande video og bilde, og slik jeg har det nå må jeg manuelt velge vekk videofilene før jeg importerer. 

Hos meg havner de nederst, så det er en enkel klikk på første + shift klikk på siste for å fjerne markeringen under import. Aldri vært såpass arbeid at jeg har orket å se etter andre løsninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...