Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

 

 

De eldste diskene på den ene NAS-boksen begynner å svikte.... Litt over 50.000 timer holde de tydeligvis. Nesten 6 år!

 

Har lagt inn bestilling på noen nye (bytter dem ut med WD Red 4TB, har enterprise diskene på de større raid-settene - men gidder ikke pushe enterprise disker i disse boksene). Den eldste NAS-boksen består av 3 RAID-6 sett og brukes i hovedtrekk til bilder og mellomlagring av video.

 

attachicon.gifSkjermbilde 2017-02-17 kl. 01.14.08.png

 

Det litt mystiske er at jeg tidligere i dag akkurat tenkte på at diskene på det eldste RAID-6 sette begynte å bli veldig gamle. Tror Synology følte den og spyttet ut et hint om at disker bør byttes ;)

 

Jeg kjører ganske mange disker, 6 år er ikke så veldig lenge.

 

AtW

 

 

Hvor kaldt er det greit å sette NAS'en?

Vurderer å sette den inn i våpenskapet i kjelleren. Det kan fort bli 3-4 grader på vinteren. Aldri kuldegrader, da. 

 

Det er ingen mål å få temperaturen til 3-4 grader; men jeg vil si at mellom 0 og 25 grader er et greit område. Blir miljøet mer enn 25 grader så ryker diskene veldig fort.

 

 

Da vil jeg si man har dårlig kjøling, googles store undersøkelse viste at disker trives best mellom 25 og 45 grader såvidt jeg husker (disktemp)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

De eldste diskene på den ene NAS-boksen begynner å svikte.... Litt over 50.000 timer holde de tydeligvis. Nesten 6 år!

 

Har lagt inn bestilling på noen nye (bytter dem ut med WD Red 4TB, har enterprise diskene på de større raid-settene - men gidder ikke pushe enterprise disker i disse boksene). Den eldste NAS-boksen består av 3 RAID-6 sett og brukes i hovedtrekk til bilder og mellomlagring av video.

 

attachicon.gifSkjermbilde 2017-02-17 kl. 01.14.08.png

 

Det litt mystiske er at jeg tidligere i dag akkurat tenkte på at diskene på det eldste RAID-6 sette begynte å bli veldig gamle. Tror Synology følte den og spyttet ut et hint om at disker bør byttes ;)

 

Jeg kjører ganske mange disker, 6 år er ikke så veldig lenge.

 

AtW

 

Enig i det, men jeg har flere disker som er på denne alderen. Jeg skulle gjerne sett dem holde lengre, men føler ikke jeg kan klage når den første begynner å gi beskjed om at den svikter etter 6 år (den virker fortsatt fint; er bare den utvida SMART testen som sier det kan være fornuftig å bytte den).

 

 

Kjøp hitachi, så vil du antakelig få ønsket ditt oppfylt :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvor kaldt er det greit å sette NAS'en?

Vurderer å sette den inn i våpenskapet i kjelleren. Det kan fort bli 3-4 grader på vinteren. Aldri kuldegrader, da. 

 

 

4 grader er så temperaturen til disken er innenfor spec (ofte ca 5-50 grader), og har selv gjort det, og det fungerer greit, men du kan nok forvente en noe høyere feilrate. Eller sagt på en annen måte: ikke ideelt, men ikke katastrofalt heller.

 

Det er nok ekstremtemperaturen, ved lengre kuldeperioder. Da kan vi ikke ha mat i fryserdelen av kombiskapet i kjelleren, for da skrur kompressoren seg av. Normalt blir det ikke mye under 8-10 grader, så da tror jeg nok det blir slik. Det er mye tryggere på andre måter, så da får jeg akseptere en mulig høyere feilrate. 

Lenke til kommentar

Går utifra at diskene også genererer litt varme,har du de i et kabinett og samtidelig i et skap vil du nok ha et par tre grader mer temperatur "avhengig av bruksmønster" en det er i omgivelsene.

 

Edit: kan tipse om å kjøpe en inne/ute temperaturmåler og legge ute-sensoren Inne i kabinettet så du kan følge med på temperaturen fra utsiden av skapet når det er lukket.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen mål å få temperaturen til 3-4 grader; men jeg vil si at mellom 0 og 25 grader er et greit område. Blir miljøet mer enn 25 grader så ryker diskene veldig fort.

Diskene har det best når disk-temperaturen er stabilt 30-45 grader. Hvis du klarer det med en omgivelsestemperatur på 25 grader (altså ganske stillestående luft) så er det bra for diskenes levetid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Det er ingen mål å få temperaturen til 3-4 grader; men jeg vil si at mellom 0 og 25 grader er et greit område. Blir miljøet mer enn 25 grader så ryker diskene veldig fort.

Diskene har det best når disk-temperaturen er stabilt 30-45 grader. Hvis du klarer det med en omgivelsestemperatur på 25 grader (altså ganske stillestående luft) så er det bra for diskenes levetid.

 

Såpass, ja. 

Det er andre grunner enn temperaturen til å sette den ned dit, da. 

Lenke til kommentar

 

Det er ingen mål å få temperaturen til 3-4 grader; men jeg vil si at mellom 0 og 25 grader er et greit område. Blir miljøet mer enn 25 grader så ryker diskene veldig fort.

Diskene har det best når disk-temperaturen er stabilt 30-45 grader. Hvis du klarer det med en omgivelsestemperatur på 25 grader (altså ganske stillestående luft) så er det bra for diskenes levetid.

 

Så langt jeg har fått med meg er det ingen problem med mye kaldere enn 30 grader; bør ikke bli mindre en anbefalt operasjonstemperatur selvsagt. Kjenner de som ikke bor i byen og har satt opp vanntett boks ute (samme som jernbaneverket bruker). Disse har også støtte for både luftgjennomstrømming, varme og kjøling slik at man kan holde temperaturen mellom 5 og 25 grader f.eks. Koster litt, men de er rimelig innbruddssikret, samt man slipper å ha serverparken stående inne (kan både lage lyd, og ta veldig mye plass).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

14/1,8. Dæven! var første tanke. 

Hvorfor? var andre tanke. Ser ikke egentlig mye poeng i å bruke så mye glass på en ultravidvinkel egentlig. 

 

Det er nesten en trend at disse objektivene (eks 24-70) bare blir større, tyngre og dyrere. De som allerede er på markedet er så gode at det skal veldig mye og avansert glass til for å få til en marginal forbedring som de færreste vil ha nytte av. Allikevel skjønner jeg det godt, de er nødt til å selge nye produkter for å overleve. 

Lenke til kommentar

Imponerende spesifikasjoner, men jeg tror de tre første kommer til å bli veldig tunge og dyre for sin klasse. Sistnevnte forhåpentligvis bare dyr.

 

100-400 blir sikkert dyr nok, men det er Contemporary linse og bør bli en del rimeligere enn 150-600 Contemporary hvis de ikke legger seg på en helt annen standard. Tror det blir et veldig interessant alternativ for de som vil over 300mm med telezoom, men ikke kan betale prisen for Canon og Nikons tilsvarende. Med litt dårligere lysstyrke kan den kanskje bli mindre og lettere også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

14/1,8. Dæven! var første tanke. 

Hvorfor? var andre tanke. Ser ikke egentlig mye poeng i å bruke så mye glass på en ultravidvinkel egentlig.

To-tre grunner:

- Nordlys

- Måneskinn reflektert i vann

- Sigma har tradisjonelt vært konger på vidvinkel. I fjor tok Canon "Sigmas" trone da de lanserte 11-24mm f/4. Sigma kunne selvsagt ikke være noe dårligere og måtte finne på noe annet i vidvinkelsjangeren å imponere med. Dette er egentlig mest en fantasigrunn siden det tar flere år å utvikle et nytt objektiv, men det er mulig Sigma viste hva Canon utviklet en stund før lansering.

 

Det er nesten en trend at disse objektivene (eks 24-70) bare blir større, tyngre og dyrere. De som allerede er på markedet er så gode at det skal veldig mye og avansert glass til for å få til en marginal forbedring som de færreste vil ha nytte av. Allikevel skjønner jeg det godt, de er nødt til å selge nye produkter for å overleve.

Jeg tror det er et kappløp om å vinne tester på nett og de har en sterk tendens til til å fokusere på tekniske kvaliteter som oppløsning, CA og vignettering i stedet for vekt eller ytelse/vekt. De som vinner tester vinner også salg. 

 

100-400 blir sikkert dyr nok, men det er Contemporary linse og bør bli en del rimeligere enn 150-600 Contemporary hvis de ikke legger seg på en helt annen standard. Tror det blir et veldig interessant alternativ for de som vil over 300mm med telezoom, men ikke kan betale prisen for Canon og Nikons tilsvarende. Med litt dårligere lysstyrke kan den kanskje bli mindre og lettere også.

Godt poeng. Jeg så forresten at det skulle få 67mm filterring, så da bør det være mulig å estimere lengde og diameter ut fra proporsjonene i bildet. Både Canon og Nikon sine tilsvarende (80-400 for Nikon) har 77mm filterringer, er ca 20 cm lange og veier 1,57 kg. Sigma sin tipper jeg havner på 1,1 kg.

 

Både 135'en og 24-70'en får 82mm filterdiameter. 14mm'en får ikke filterring.

 

Nærfokusgrensa på 100-400'en blir 1,6m.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er mest interessert i pris og vekt. Kvaliteten forventer jeg er verdig Art-serien så det er ikke noe stort spenningsmoment. Prisen er ikke presentert ennå. Vekta på 24-70 er heller ikke presentert, men vekta på de tre andre er alle litt over 1,1 kg. For 100-400 er det en fin vekt, men de to fastobjektivene må jo sies å være tungvektere i sin klasse.

 

Vekta på andre nyere 24-70 f/2,8-objektiver varierer fra 790 til 1070 gram, så jeg blir ikke forundret om det nye Art-objetkivet veier over kiloen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...