Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lett å komme gråmarkedet til livs, det er bare å ta innover seg at skal man høste fordelene av en globalisert økonomi, så må man tåle bakdelene også. Min sympati for canon her er lik null, dvs den er negativ, drittoppførsel er det det er.

 

AtW

Jeg er forsåvidt enig i med deg, men gråmarkedet har mange sider.

 

Jeg foreksempel måtte vrake en vare til ca. 6500.- for noen år siden etter at en norsk nettbutikk gikk konkurs, tok kontakt med Norsk importør for å reklamere på feilen og de sa at varene var direkteimportert utenom deres nettverk så jeg måtte eventuell betale kostnadene selv og det ble for dyrt og reparere i forhold til å kjøpe en ny vare, nettbutikkene var ikke spesiell billig på varen og de nevnte heller ikke at de selv importerte spesifikke vare så det var umulig og sikre seg.

 

Og nå nettopp måtte jeg kassere et par hørselvern "3år gamle" grunnet at 3M ikke selger løse deler og reparerer ikke fra uautoriserte selgere "Disse hørselvernene kjøpte jeg relativt billig på eBay så var klar over sjansespillet", neste par kjøpte jeg fra en autorisert forhandler her i Norge.

 

Så det kan være fornuftig og betale litt ekstra for bedre oppfølging.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, det er sant, gråmarkedet er noe mer risikabelt for forbrukere, fordi produsentene forsøker å sabotere for det. Men det hindrer ikke saken, denne "krigen" mot gråmarkedet kan man lett vinne, det er bare å være mindre grisk ovenfor sine kunder.

 

AtW

Canon USA er ikke "produsent".

Lenke til kommentar

 

Ja, det er sant, gråmarkedet er noe mer risikabelt for forbrukere, fordi produsentene forsøker å sabotere for det. Men det hindrer ikke saken, denne "krigen" mot gråmarkedet kan man lett vinne, det er bare å være mindre grisk ovenfor sine kunder.

 

AtW

Canon USA er ikke "produsent".

 

 

Det er vanskelig å forstå poenget ditt, mener du at et datterselskap ikke operer utifra morselskapets interesser? De er endel av samme konsern.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

fordi produsentene forsøker å sabotere for det.

AtW

Tja, jeg ville ikke likt og måtte "betale" for reparasjoner på varer jeg ikke har hatt fortjeneste på. Men sannsynligvis vil nok eventuelle reparasjoner bli betalt sentralt og ikke av nasjonale ledd.

 

Det jeg stusser litt på er hvordan gråmarket-meglere får tak på spesifikke varer, sånn jeg har forstått det så blir produktene handlet inn i Asia og "modifisert" for salg til vesten, gjerne mer uoriginale kabler/ladere og asiatisk menyer eller at det har blitt programmert med vestlige menyer.

 

Det jeg tror er hovedproblemet er at markedsprisene i de forskjellige markedene grunnet nasjonale utgifter/konkurranse utgjør store nok forskjeller til at det er lønnsomt og importere i større kvanta fra Asia.

 

Vet ikke hvordan det er med reklamasjoner i Asia/Kina eller om det overhode er reklamasjons-muligheter, det i seg selv vil jo gjøre en vare billigere.

 

Det blir også tatt ut produkter direkte fra underleverandører som lisenshaveren ikke har kjennskap til eventuell "piratkopierte" på samme fabrikk nattestid.

 

Dette ble kanskje litt mye spekulasjoner fra meg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

fordi produsentene forsøker å sabotere for det.

AtW

Tja, jeg ville ikke likt og måtte "betale" for reparasjoner på varer jeg ikke har hatt fortjeneste på. Men sannsynligvis vil nok eventuelle reparasjoner bli betalt sentralt og ikke av nasjonale ledd.

 

 

 

Hva får deg til å tro de ikke har hatt fortjeneste? Gråimport er varer som er kjøpt fra produsenten, direkte eller via mellomledd, de har neppe til vane å selge med tap i andre markeder.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

fordi produsentene forsøker å sabotere for det.

AtW

Tja, jeg ville ikke likt og måtte "betale" for reparasjoner på varer jeg ikke har hatt fortjeneste på. Men sannsynligvis vil nok eventuelle reparasjoner bli betalt sentralt og ikke av nasjonale ledd.

 

 

 

Hva får deg til å tro de ikke har hatt fortjeneste? Gråimport er varer som er kjøpt fra produsenten, direkte eller via mellomledd, de har neppe til vane å selge med tap i andre markeder.

 

AtW

 

Han mener nok at importøren i USA ikke har lyst til å betale for reparasjoner på varer importøren i USA ikke selv har tjent penger på. 

Lenke til kommentar

 

Tja, jeg ville ikke likt og måtte "betale" for reparasjoner på varer jeg ikke har hatt fortjeneste på. Men sannsynligvis vil nok eventuelle reparasjoner bli betalt sentralt og ikke av nasjonale ledd.

 

Hva får deg til å tro de ikke har hatt fortjeneste? Gråimport er varer som er kjøpt fra produsenten, direkte eller via mellomledd, de har neppe til vane å selge med tap i andre markeder.

 

AtW

 

Hadde jeg "hypotetisk" importert en vare fra foreksempel Japan og måtte dekke alle utgifter angående dette, ville jeg nok måtte ta noen prosent bedre betalt en en som kjøper akkurat samme produkt fra Kina endel rimeligere betingelseløse og ikke måtte behøve å bry seg om reklamasjoner siden jeg som autorisert forhandler er pliktig og reparere spesifikke produkt siden jeg er den offisielle representanten for varen.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, trodde du snakket om produsenten. Produsenten burde hatt omtrent samme priser, og stått for rep og kvalitetskontroll av sine produkter. De ønsker å selge med større profitt i enkelte markeder, synes ikke så synd på de når gråmarkedet saboterer den praksisen.

 

AtW

Profitt må en produsent/detaljist ha for og kunne overleve/utvikle bedriften.

 

At en vare er priset forskjellig avhengig hvor på jorden den blir solgt er normalt, lønnsnivået i spesifikke land er vel det som avgjør prisnivået på produkter i det landet. Ta Norge foreksempel, grunnet høye avgifter solgte Toyota personbiler med tap i flere år her på berget for en ti/femten år siden det for og kunne konkurrere med billigere merker.

Tror det er det samme med fotoutstyr, at det blir priset utifra hva de kan forvente og klare å selge utstyr for, selge for dyrt er å skyte seg selv i benet og selge for billig kan faktisk være et større problem siden det vil gi merkostnader i forholdt til pr. solgte enheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ok, trodde du snakket om produsenten. Produsenten burde hatt omtrent samme priser, og stått for rep og kvalitetskontroll av sine produkter. De ønsker å selge med større profitt i enkelte markeder, synes ikke så synd på de når gråmarkedet saboterer den praksisen.

 

AtW

Profitt må en produsent/detaljist ha for og kunne overleve/utvikle bedriften.

 

Må jo si jeg er enig med ATWindsor her. Selvsagt må produsent/importør/detaljist ha marginer så de kan leve, men gråimport skyldes jo at marginene er så store ved salg i/til ett land (Norge) at det lønner seg en tredjeparts bedrift å kjøpe produktet i et annet land, sende det til (i dette tilfellet Norge), betale alle avgifter på samme måte som offisiell importør og så selge produktet til lavere pris enn originalimport og fortsatt tjene penger. 

 

Dvs ekstraarbeid med en mer kronglete "omvei" for produktet, men likevel billigere for kjøper. Og i Norge slipper gråimportørene ikke unna tryggheten kjøpsloven gir for kjøper, i hvert fall ikke når de selger gjennom seriøs forhandler som ikke har lyst til å gå konk for lure seg unna forpliktelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok, trodde du snakket om produsenten. Produsenten burde hatt omtrent samme priser, og stått for rep og kvalitetskontroll av sine produkter. De ønsker å selge med større profitt i enkelte markeder, synes ikke så synd på de når gråmarkedet saboterer den praksisen.

 

AtW

Profitt må en produsent/detaljist ha for og kunne overleve/utvikle bedriften.

 

Må jo si jeg er enig med ATWindsor her. Selvsagt må produsent/importør/detaljist ha marginer så de kan leve, men gråimport skyldes jo at marginene er så store ved salg i/til ett land (Norge) at det lønner seg en tredjeparts bedrift å kjøpe produktet i et annet land, sende det til (i dette tilfellet Norge), betale alle avgifter på samme måte som offisiell importør og så selge produktet til lavere pris enn originalimport og fortsatt tjene penger. 

 

Dvs ekstraarbeid med en mer kronglete "omvei" for produktet, men likevel billigere for kjøper. Og i Norge slipper gråimportørene ikke unna tryggheten kjøpsloven gir for kjøper, i hvert fall ikke når de selger gjennom seriøs forhandler som ikke har lyst til å gå konk for lure seg unna forpliktelsene.

 

Det som er trist er at den som er offisiell importør/forhandler er den som utvikler merket, står for markedsføring, drifter nettside med informasjon, support, drivere, som får spørsmål om alt mulig rart, og som må ta støyten når noe går galt. Så kommer det noen som ikke har brukt en kalori på noe som helst, oppretter en enkel nettside og bare skummer fløten som gratispassasjer. Selvsagt har jeg selv shoppet rundt for å få billigst mulig vare, men det er litt trist at det skal være sånn. Litt som en del kles- og sportsbutikker merker; folk kommer innom for å prøve størrelse, og går uten å handle, og bestiller i stedet på nettet for å spare noen kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...