Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er deres absolutt laveste lukkertid når dere skyter håndholdt? "Regelen"; ikke ha lavere lukkertid enn brennvidden er jo grei, men hvor går grensen på vidvinkel?

 

1/6 sek ved 36 mm her, lang lukkertid for å få bevegelse i bildet:

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_01_2014/post-225826-0-88977000-1389085607.jpg

Ellers prøver jeg å holde meg til 1/brennvidde og velge ISO som kreves, opp til 6400.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har fått en forespørsel om jeg vil skyte en landhockey kamp i kveld. Jeg er ikke akkurat spesielt god på sportsfotografi (det blir min første gang). Dette er innendørs, så noe lys er det der tross alt.. Forslag til innstillinger? Ser for meg en lukkertid på rundt 1/320 sek -> 1/1000 sek her. Har jo ikke akkurat det beste kameraet for sport, da jeg sitter på en D800 og ikke et D4. Men «man tar det man haver» heter det..

 

Har full tilgang til indre bane, og 70-20mm blir nok en god følgesvenn iallefall.. :)

Lenke til kommentar

Har fått en forespørsel om jeg vil skyte en landhockey kamp i kveld. Jeg er ikke akkurat spesielt god på sportsfotografi (det blir min første gang). Dette er innendørs, så noe lys er det der tross alt.. Forslag til innstillinger? Ser for meg en lukkertid på rundt 1/320 sek -> 1/1000 sek her. Har jo ikke akkurat det beste kameraet for sport, da jeg sitter på en D800 og ikke et D4. Men «man tar det man haver» heter det..

 

Har full tilgang til indre bane, og 70-20mm blir nok en god følgesvenn iallefall.. :)

Du bør ha så høy lukkertid som mulig, helst over 1/800s - 1/1000s om man skal høre på proffene.

Du kan jo tillate deg tålig høy ISO med D800 tross alt.

 

Du får se denne og få inspirasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=wQ4KsGYDzgU

 

PS: Alle som har planer om å fotografere sport burde se dette klippet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kjørte på 1/1000 sek og ISO 4000. Det var iallefall ikke kamp lys i hallen.. :p Syntes at den var dunkel med et tydelig gulskjær i lyset.. Det var bare halvparten av lyset i selve lampa som var tent.. men det var morro læll.. Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! :) Sattan det går fort utpå der altså.. :)

Lenke til kommentar

Nå har den idiotiske skumhetta som fulgte med Lee SW150 filtersystemet blitt borte. Den som skal brukes som substitutt for linselokket. Hva skal jeg da ha på objektivet under transport? Blir jeg nå nødt til å skru av ringene hver gang jeg transportere objektivet? Ikke det at den skumhetta var så veldig god beskyttelse, men likevel bedre enn ingenting. Det er heller ikke bare å bestille nytt "skumlinselokk" fra butikken. Dårlig løsning Lee. Elendig design..

Lenke til kommentar

Kjørte på 1/1000 sek og ISO 4000. Det var iallefall ikke kamp lys i hallen.. :p Syntes at den var dunkel med et tydelig gulskjær i lyset.. Det var bare halvparten av lyset i selve lampa som var tent.. men det var morro læll.. Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! :) Sattan det går fort utpå der altså.. :)

Gulskjæret er vel bare hvitbalansen som er på heisatur som vanlig ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

 

På tide å oppgradere til D4...?

 

Isåfall blir det et D4s. Men er jeg er veldig fornøyd med D800, så det blir en avveiing etterhvert.. :)

 

Gulskjæret er vel bare hvitbalansen som er på heisatur som vanlig ?

 

Nei. Det var et påfallende gult lys i hallen.. minte meg om gule gatelykter, bare ikke så gult egentlig. Men har fått rettet opp i fargestikket.. :)

Lenke til kommentar

Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! :) Sattan det går fort utpå der altså.. :)

Det har kanskje ikke verdens høyeste skuddtakt, men 4 bilder i sekundet er ikke dårlig. I DX-modus får du 5, og med batterigrep og DX-modus får du 6. Ellers er ytelse i dårlig lys, autofokus og buffer helt på topp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Pga av plassmangel på iMac'en, har jeg kjøpt meg en 4 TB My Book Thunderbolt Dou. Skal jeg gå for raid 0 for hastighet, eller raid 1 for speiling og sikkerhet? Det er vel klart at raid 0 er det kjappeste, men jeg kommer ikke utenom sikkerheten. Nå skal jeg si at jeg aldri har opplevd HDD krasj på mine 15 år med hard databruk (selv om det sikkert kommer en gang). Men det er vel slik at en HDD ikke bare slutter å virke sånn uten videre, det vil vel være ulyder og andre uregelmessigheter før den tar kvelden?

 

Og sånn for sikkerhetsskyld så står den eksterne HDD'en og dataen på en stikkontakt som er sånn der lyn sikker, det vil si at sikringen i den vil gå før man får en spenningsøkning.. :) Så litt ekstra sikkerhet er det nå iallefall.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg skal lagre alle bilder heretter på thunderbolt disken, og bedrive all bildebehandling der, i fra nå av.. så jeg lurer litt på om jeg faktisk trenger alle hastigheten.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...