Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jupp, har virkelig ikke lyst til å kvitte meg med det, har ei heller familie som kan hjelpe med dep. heller, men er viktig for meg og samboeren min å flytte vekk her vi bor nå for å kunne trives bedre i hverdagen.

 

Så blir nok 1 års fotopause før jeg får råd til å kjøpe utstyr igjen.

Lenke til kommentar

Argh, den nye Yahoo toolbaren på Flickr er utrolig irriterende! :( Jeg pleier ikke å klage, men dette er bare for mye. Jeg har jo betalt for å slippe reklame. Yahoo sier dog at dette ikke er reklame, bare "bedre" navigasjon, men jeg er helt uenig.

 

"The idea is to make it easier to access other places in the Yahoo! network and make visiting Yahoo! pages a more seamless experience."

 

(Dette virker dog som et veldig litet problem nå når jeg har lest det Bjørnli skrev.)

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke kvitter deg med minnekortene dine kan du alltid få låne LX3'en av meg på treff, eventuell andre som kan låne deg litt bedre utstyr :)

Absolutt ikke morsomt.

 

Men det er viktig å bo et sted man trives.

 

Jeg har nok utsyr så du kan låne noe av meg hvis du vil bli med på treff.

 

Jeg har bare 1stk CF kort, har dere noe gear med CF kort da? evt. så kan jeg jo bare kjøpe meg ett kort, det skal jeg nok få klemt inn i budsjettet

 

edit: takk for tilbudet, veldig snilt:)

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Jeg har bare 1stk CF kort, har dere noe gear med CF kort da? evt. så kan jeg jo bare kjøpe meg ett kort, det skal jeg nok få klemt inn i budsjettet

Jeg har Olympus E-420 og E-30 som tar CF. Resten er SD kort. En grei 8GB Sandisk koster jo nesten ingenting; så det er nok greit å kjøpe.

Lenke til kommentar

Argh, den nye Yahoo toolbaren på Flickr er utrolig irriterende! :( Jeg pleier ikke å klage, men dette er bare for mye. Jeg har jo betalt for å slippe reklame. Yahoo sier dog at dette ikke er reklame, bare "bedre" navigasjon, men jeg er helt uenig.

 

"The idea is to make it easier to access other places in the Yahoo! network and make visiting Yahoo! pages a more seamless experience."

 

(Dette virker dog som et veldig litet problem nå når jeg har lest det Bjørnli skrev.)

 

Helt ubrukelig ja, stygg som juling og passer ikke inn i resten av sida heller ;(

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Hjelp !

 

Noen med erfaring med Olympus sitt 45mm og eller bilfotografering som har en ide hva som skjer her ?

 

Uberelfer logoen på bilen er rett som en linjal, men som bilde viser så buer denne oppover.

 

Kan det være feil vinkel/høyde/helling av kameraet som gir dette merkelig resultatet ?

 

post-46959-0-49766700-1372779395_thumb.jpg

 

Legger ved ett bilde som er tatt rimelig rett mot siden

 

post-46959-0-42149000-1372780227_thumb.jpg

 

Skjermene bygger utover så den delen kan jeg forstå forsåvidt, men hvis man ser på selve døra så buer den også oppover akkurat som bilen i seg selv er buet oppover i midtpartiet.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hvis da dette ikke er en optisk illusjon? For hvis man kikker på andre vannrette linjer så er de i rett linje. Så vil det være rart at det bare er logoen på bilen som får den kurven oppover.. :) Problemet ville vel isåfall vært på andre rette linjer i bildet også.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Skjermene buer utover, og derfor vil endene på stripa bue nedover når man ser den ovenfra og oppover når man ser den nedenfra.

 

Prøv å ta bildet på høyde med stripa eller å ta det så høyt ovenfra at det er tydelig at det er karosseriet som krummer og ikke stripa. Sånn sett vil stripa fremheve kurvene på bilen.

 

Prøv å ta bildet enda litt lenger nedenfra, så stripa ser rett ut. Det kan også være stripa krummer litt i forhold til et pinlig nøyaktig plan, men at dette ikke synes "til vanlig".

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke disse Lee filterene til Nikkor 14-24mm svinedyre? Trenger man eventuelt mere enn grunnpakken sånn i første omgang? :) Eventuelt hva mere trenger man utover basis pakke, hvis noe slikt finnes?

Betalte ca. 4000,- for grunnsettet, som inneholder filterholder, 1 GND 0.6 Hard Edge og 1 ND 0.6. Filtrene er top notch, med dessverre ødelegger adapter/filterholder inntrykket av kvalitet, da dette er noe ræl. Som det kan leses mere om i denne linken. Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Kan det være 45mm (90mm FF) som komprimerer bildet som lager denne illusjonen ? 12mm (24mm FF) burde i mitt hode laget mye mer rar perspektiv på bilen men de ser merkelig nok bedre ut.

 

Men skal teste ut ulike høyder og vinkler om kort tid med samme objektivet for å se om klarer å gjenskape eller unngå dette ved kun bruke skjerm eller søkeren.

 

ps ! Jeg lastet opp ett bilde til tatt sånn ca rett fra siden av bilen for sammenligning, dette er også tatt med 45mm

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Skjermene er krumme, og jeg tviler på at døra heller er helt snorrett.

Legg en linjal, en planke eller noe annet rett inntil markeringen, og så ser du fakta i stedet for "sånn cirka"-øyemål.

 

"Sånn er en nesten rett linje på en ujevn overflate". :)

 

 

Det som er viktig her er hverken brennvidde eller avstand - det viktige er hvor høyt eller lavt kameraets plassering er vinklet i forhold til planet hvor stripa ser mest "rett" ut - hvilken vinkel en tenkt linje fra kameraet til motivet har i forhold til planet.

Ta fra høy vinkel ovenfra eller nedenfra => mye krumning; ta bilder i planet hvor stripa ser mest rett ut => ser mest rett ut.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...