Gå til innhold

Filter til Nikon 14-24 f2.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lee lager SW150, utviklet kun for 12-24 f/2.8.

Kun for 14-24 skal det stå. Jeg har det filtersettet, og det fungerer greit etter noen modifikasjoner. Filtrene er bra, men filterholderen er veldig dårlig designet. Ble sjokkert da jeg så stygge refleksjoner og strølys fra sidene. Å ta bilder av en solnedgang var helt umulig på grunn av refleksjoner. Jeg modifiserte ganske heftig med svart tape og kartong på filterholderen, noe som har fungert meget bra. Men på et så dyrt filtersett, burde Lee ha tenkt på dette selv under designprosessen. Ikke imponert.

 

 

Her er noen bilder av modifikasjonene:

post-43539-0-07546200-1369352854_thumb.jpg

 

post-43539-0-70068200-1369352858_thumb.jpg

 

post-43539-0-65739800-1369352862_thumb.jpg

 

Jeg har ikke sett tegn til vignettering på grunn av modifiseringen.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Kun for 14-24 skal det stå.

Selvfølgelig.

Du får unnskylde en stakkars Canonbruker :)

 

Egentlig merkelig at det ikke var bedre enn du skisserer. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.

Testen tomme86 viser til kan vel kanskje tyde på at det er bedre å gå for Lucriot sin løsning, litt avhengig av hvilke filtere man trenger.

 

Får du brukt big-stopper på SW150?

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig.

Du får unnskylde en stakkars Canonbruker :)

 

Egentlig merkelig at det ikke var bedre enn du skisserer. Det hadde jeg faktisk ikke trodd.

Testen tomme86 viser til kan vel kanskje tyde på at det er bedre å gå for Lucriot sin løsning, litt avhengig av hvilke filtere man trenger.

 

Får du brukt big-stopper på SW150?

 

Lurte på for å gå for Lucriot sitt system. Men kommer til å bestille det når jeg skal ned til spania. Familien har leilighet der nede. Så man sparer noen kroner.

Men jeg har ikke helt bestrmt meg enda da... Prøver å finne bruker erfaringer på diverse forumer...

Lenke til kommentar

Lurte på for å gå for Lucriot sitt system. Men kommer til å bestille det når jeg skal ned til spania. Familien har leilighet der nede. Så man sparer noen kroner.

Men jeg har ikke helt bestrmt meg enda da... Prøver å finne bruker erfaringer på diverse forumer...

Hitech/Formatt er gode saker det også. Filterne når ikke helt opp til Lee etter min egen erfaring, men ikke langt unna og stort sett rimeligere. Kan bestilles direkte fra Formatt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig.

Du får unnskylde en stakkars Canonbruker :)

 

Får du brukt big-stopper på SW150?

Nope! Big stopper kommer bare i 100x100mm. Jeg sendte en vennlig men litt anklagende mail til designavdelingen til Lee. Fikk faktisk svar:

 

Hi Kenneth,

I take your point.

I designed that system and with an extreme lens of that type, the whole thing is a compromise.

You can make a product that works flawlessly but would be physically large, more complicated and very expensive - or you can simplify it, make it more affordable but not as complete - however it will still function effectively 80% of the time, and with a bit of manual - off camera shading when needed, should work in almost all conditions.

I know it is not perfect, but it is functional and we believe we got the compromise about right. It is an extreme lens and applying a filter was always going to be difficult.

I hope this at least explains the situation, and I do understand your misgivings about the system.

With regards,

Graham Merritt - Tech Sales - LEE Filters.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...