Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Data er noe jeg egentelig ikke har greie på, men har bestandig hørt at man ikke skal bruke en hub til overføring fra minnekort siden man kan få korrupte filer, sågar advarer min Garmin gps om dette ved overføring av data. hva med og bruke en router istedenfor ?

Det er vel en USB hub de tenker på ;) De de mener er vel at du skal bruke en kabel rett fra PC til gps og ikke gå via USB hub. Det er fordi mange har USB hub uten strømforsyning, og det kan skape mye moro - GPS'en prøver jo å lade seg opp vis USB-kabelen.

Lenke til kommentar

Det er vel en USB hub de tenker på ;) De de mener er vel at du skal bruke en kabel rett fra PC til gps og ikke gå via USB hub. Det er fordi mange har USB hub uten strømforsyning, og det kan skape mye moro - GPS'en prøver jo å lade seg opp vis USB-kabelen.

 

Du har et poeng der, at det sikkert er strømtilførselen som er problemet, det samme vil vel være med en kortleser som får strøm fra usb'en ?

Lenke til kommentar

Du har et poeng der, at det sikkert er strømtilførselen som er problemet, det samme vil vel være med en kortleser som får strøm fra usb'en ?

En kortleser trenger mindre strøm, så det kan godt hende går bra. Men USB hub med power er alltid anbefalingen.

 

Jeg har overført alle bilder de siste fire årene gjennom en billig 7p USB-hub uten problemer, men den har strømforsyning :)

Jeg har en billig 4 porter med strømforsyning som også har vært grei.

Lenke til kommentar

Heisann, første innlegg her. Hvilken av trådene på dette forumet om fotografering syntes dere er mest inspirerende? Jeg leser masse teknisk og ser alle de de nyeste videoene på youtube og vimeo, Jeg tar greie bilder og vet endel, men mangler litt grooven liksom, alt er tatt bilde av før, det er ofte at man sammenligner seg med andre i stedet for å gjøre noe helt nytt, hva nytt har andre gjort her i det siste?. Hvordan løser andre her motivasjonsproblemet?

Lenke til kommentar

Heisann, første innlegg her. Hvilken av trådene på dette forumet om fotografering syntes dere er mest inspirerende? Jeg leser masse teknisk og ser alle de de nyeste videoene på youtube og vimeo, Jeg tar greie bilder og vet endel, men mangler litt grooven liksom, alt er tatt bilde av før, det er ofte at man sammenligner seg med andre i stedet for å gjøre noe helt nytt, hva nytt har andre gjort her i det siste?. Hvordan løser andre her motivasjonsproblemet?

  • Dra et nytt sted.
  • Dra på andre tidspunkt, for eksempel på natten og tider der lyset skifter fort.
  • Konsentrer deg om et objektiv om gangen og bruk et annet objektiv neste gang.
  • Hvis du har sett alt før så prøv makro og stativ.
  • Bruk sykkel istedet for bena eller bilen.

Lenke til kommentar

Fant et par innlegg på dpreviews forum - for teknisk interesserte.

Den andre posten var spesielt interessant. :)

 

Vel - den første posten også, men det var mer nerde-teknisk. Men - her er vi inne på forskjeller på "base ISO" vs "kalibrert ISO". Kunne vært veldig interessant sammen med mer custom måter å vise histogrammet til en Raw-fil - savner veldig å kunne sammenligne histogram til valgt hvitbalanse med "rått" histogram fra UniRaw-metoden. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke diskutere i det forumet så jeg tar det her.

Fin filosofering, men jeg er litt uenig i punkt 1 der. Kvadratiske sensorer hverken øker registeravstanden eller speilstørrelse og vibrasjoner i speilløse kameraer. Det er også en kraftig overdrivelse at bare 0,01% av bilder gjør seg best i kvadratisk format. I speilrefleks har speilets størrelse å gjøre med søkerbildets størrelse, ikke selve bildets størrelse. Det er ikke uvanlig å ha mindre enn 100% søkerdekning. Men jeg er enig i at rektangulære sensorer er økonomisk optimalt, selv om jeg har sansen for multi-aspect sensorer slik Panasonic har i noen kameraer.

 

Punkt 2 og 3 er jeg enig i. Særlig "Give things another 5 years, and AA filters will become extinct."

 

Punkt 4: 1200 Mp er langt i fra optimalt for 35mm-sensorer. Teoretisk diffraksjonsbegrenset ved f/1,4 er en ekstrem og teoretisk betraktning, slett ikke noe som er optimert for en rekke ulike faktorer.

 

Redigert: Det andre innlegget var svært interessant. Thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fin filosofering, men jeg er litt uenig i punkt 1 der. Kvadratiske sensorer hverken øker registeravstanden eller speilstørrelse og vibrasjoner i speilløse kameraer.

Bare til info, når jeg skriver interessante betyr ikke det at jeg nødvendigvis er enig i (eller kan bedømme) alt som står der. Men innlegg som kommer med litt uvanlige utsagn (fra en oppegående person) kan være en tankevekker.

 

Når det gjelder kvadratiske sensorer ser jeg både fordeler og ulmper. På speilreflekser vil større speil åpenbart gi noen ulemper, på speilløse er høyerer pris på sensor og større objektiv ulemper for bilder som uansett skal beskjæres til rektangulært. Slik Panasonic (og Canon) har gjort det med multiformatsensorer hvor man utnytter deler av sensoren for ulike format slipper man problematikken med større objektiv, men betaler litt ekstra for ubrukt sensorareal. På små sensorer er ikke det mye, på store kan det bety en del.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Heisann, første innlegg her. Hvilken av trådene på dette forumet om fotografering syntes dere er mest inspirerende? Jeg leser masse teknisk og ser alle de de nyeste videoene på youtube og vimeo, Jeg tar greie bilder og vet endel, men mangler litt grooven liksom, alt er tatt bilde av før, det er ofte at man sammenligner seg med andre i stedet for å gjøre noe helt nytt, hva nytt har andre gjort her i det siste?. Hvordan løser andre her motivasjonsproblemet?

Jeg fant denne artikkelen tankevekkende og inspirende.

Lenke til kommentar

Skulle til å bestille et Lexar 1000x 32GB fra Deal.no, de hadde en på "leverandørlager". Etter å ha lest noen tilbakemeldinger om nettbutikken later det til at de spekulerer i å sette ned prisene når produktene kun er på leverandørlager, lokke med at produktene kommer "innen 3 dager*", og bruker ukesvis på å levere, før de setter opp prisene igjen når varene er tilgjengelig. I andre butikker koster kortet 1750kr, på Deal ligger det nå på 1150kr. Skeptisk.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er, som nick'et sier, helt ny som hobbyknipser. I tre uker har jeg nå hatt mitt første dugelige kamera, et EOS 650D med 18-55mm kit objektiv. Hadde bursdag forrige søndag hvor jeg innkasserte en tripod, rs-6 trådløs fjernutløser og en blåsebelg til å rengjøre speil etc.

 

Da jeg var ute i finværet for å stresse shutteren litt la jeg merke til at det er ganske mye støv innenfor det ytterste glasset på objektivet. Objektivet har aldri vært oppbevart løst, og har alltid vært montert på huset. Når kamera med objektiv ikke har vært i bruk har det alltid ligget i Golla vesken som har vært forsvarlig lukket.

 

Er det normalt at et objektiv får støv på innsiden, mellom de forskjellige linsene? Hvis ja, kan jeg gjøre noe med dette selv? Hvis nei, har jeg en god reklamasjonssak mot elkjøp, evt Canon?

 

På forhånd takk til dere som forbarmer dere over ubernoob'en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...