Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Darn. Noen driver og sender opp UFO-er her ute.

 

 

(f/7.1, 15s, ASA-200)

 

Du har 15 sec eksponering så da er subjektene blitt forandret utenfor sine rette proporsjoner :)

 

Sannsynligvis er det telys ballonger,eller denne varianten.

Her er en gjeng med DIY tråder,en utrolig fin DIY måte og involvere barn til å være med på :)

 

Edit:måten vi gjorde disse på var og bruke det flortynne innpakningspapiret som blomsterforhandlere har samt blomstertråd,limer sammen en firkantet pose av papiret "jo større jo bedre" og lager en brakett i den åpne bunnen så telyset ikke er i kontakt med papiret,så er det bare å fyre opp lyset,kan være en kjempefordel og gjøre dette om natten og aller helst burde det være 100% vindstille.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forferdelig ålreit å ha juleferie. I dag har jeg shoppa julegaver i ekspressfart og kost meg med juleøl under innpakkingen av disse (og litt til). I morgen bærer det avgårde til familien der julefreden virkelig vil bre om seg. Blir hyggelig.

Høres ut som en perfekt aften.

 

Det var min plan også, men jeg fant aldri taperullen jeg ryddet vekk i høst. Så jeg får ta det i morgen istedet ;)

 

Så jeg har kost meg med pils og litt python programmering istedet (subprocess.Popen() er foøvrig for knotete - skal jeg programmere knotete, så programmerer jeg i Java).

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på om Topaz Denoise funker sammen med ACDSee Pro 3? Ser egentlig ikke sånn ut, men regner med den funker sammen med både "vanlig" PS og Photoshop Elements.

Hvis det ikke står noe om det på Topaz sine websider, så kan du nok regne med at det ikke finnes støtte.

 

Jeg har også ACDSee Pro 3, men har nesten ikke brukt den etter å kjøpt meg Bibble 5 Pro. Nå er det ikke noe bedre støtte for Topaz Denoise der, men det følger med en lett-versjon av Noise-Ninja. Og Bibble støtter fullversjonen av Noise-Ninja, hvis du har kjøpt den.

Lenke til kommentar

Vurderer og kjøpe et Kiev 4 kamera, er det noe spesielt jeg burde tenke på i henhold til og kjøpe et slikt kamera?

skal kjøpe kjemi sett osv, men ikke helt sikker på hvilke type jeg trenger, da jeg sliter med og finne ut åssen type film det bruker :p

Den bruker helt vanlig 135 film såvidt jeg kan skjønne. Hvilken som helst fornuftig variant vil jeg tro. Men jeg tror følsomhet settes i DIN istedet for ASA (aka. ISO). Le manual.

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på om Topaz Denoise funker sammen med ACDSee Pro 3? Ser egentlig ikke sånn ut, men regner med den funker sammen med både "vanlig" PS og Photoshop Elements.

Hvis det ikke står noe om det på Topaz sine websider, så kan du nok regne med at det ikke finnes støtte.

 

Jeg har også ACDSee Pro 3, men har nesten ikke brukt den etter å kjøpt meg Bibble 5 Pro. Nå er det ikke noe bedre støtte for Topaz Denoise der, men det følger med en lett-versjon av Noise-Ninja. Og Bibble støtter fullversjonen av Noise-Ninja, hvis du har kjøpt den.

 

Fant ut at jeg kunne bruke Topaz Denoise med Irfanview, så lastet ned det for å prøve en trial-utgave av TP.

 

Takk for svar! :)

 

Er forresten Bibbe 5 gode greier? Fordeler/ulemper i forhold til ACDSee?

Lenke til kommentar

Vurderer og kjøpe et Kiev 4 kamera, er det noe spesielt jeg burde tenke på i henhold til og kjøpe et slikt kamera?

skal kjøpe kjemi sett osv, men ikke helt sikker på hvilke type jeg trenger, da jeg sliter med og finne ut åssen type film det bruker :p

 

Tomsi har rett - vanlig 135-film. Sovjet hadde sin egen standard for filmsensitivitet; GOST (som er nesten det samme som ASA/ISO), men godt mulig at DIN også kunne bli stilt inn. Det spiller vel bare en rolle dersom du kjøper modellen med lysmåler, da må rett sensitivitet brukes for å tolke målingen riktig. Instilling ev blender og lukkertid gjøres uansett helmanuelt.

 

Kan være en god ide å ligge unna modeller produsert fra slutten av 70-tallet og frem til og med 1981 - da var kvaliteten på sitt aller laveste. Modellåret er de to første sifrene i serienummeret (på tilbehørsskoen).

 

Forøvrig en fryd å bruke :thumbup:, men de er mekanisk mye mer kompliserte enn Leica-kloninger fra samme periode, så de er mer utsatt for feil, dessverre. Zeiss (som lagde Contax som Kiev-en er en kopi av) har alltid hatt en hang til "over-engineering".

 

Noen linker jeg har postet tidligere (i tråden for analoge rangefindere):

Historien om Kiev av Peter Hennig

Kiev Survival Site, masse råd og tips

Sovietcams har en kjappoversikt over modeller

Lenke til kommentar

Fant ut at jeg kunne bruke Topaz Denoise med Irfanview, så lastet ned det for å prøve en trial-utgave av TP.

Det var en interessant kombinasjon.

 

Takk for svar! :)

You're welcome.

 

Er forresten Bibbe 5 gode greier? Fordeler/ulemper i forhold til ACDSee?

Jeg synes det. 5.2-RC1 ble lansert her om dagen,og den fikser de siste (små) ankepunktene jeg har. Last ned en trial og prøv selv.

 

Det som jeg jeg ikke liker med ACDsee Pro, er at den lager kataloger ([developed]) overalt og jeg er ikke 100% overbevist når det gjelder RAW konverteringen. Det jeg liker er orgnaiseringsdatabasen (tags osv) og den generelle funksjonaliteten.

 

Det jeg liker med Bibble er jeg kan bruke programmet uten å ha en database for tags osv (aka. catalog). I motsetning til ACDsee Pro og Lightroom. Det betyr at jeg kan begynne enkelt på laptoppen, og senere importere mine ting inn i en katalog på den stasjonere hvis jeg ønsker det.

Lenke til kommentar

hvordan er 70 modellen?

En velholdt 70-modell burde være et ganske bra utgangspunkt, tror jeg - det var først fra 72-73 at det virkelig begynte å gå nedover... Men det er uansett et element av lotteri med å kjøpe gamle kommunistkamera - du får nyte spenningen laugh.gif

 

Det er vanskelige avveininger med sovjetiske kamera - den desidert høyeste kvaliteten var på 50-tallet, men de er på den annen side preget av bruk og tidens tann, mens det som ble produsert i perioden 72-82 var svært variabelt i utgangspunktet (det vokste visstnok opp masse smågeskjefter som levde av å fikse på skavankene på splitter nye kamera :roll: ).

Lenke til kommentar

 

Edit:måten vi gjorde disse på var og bruke det flortynne innpakningspapiret som blomsterforhandlere har samt blomstertråd,limer sammen en firkantet pose av papiret "jo større jo bedre" og lager en brakett i den åpne bunnen så telyset ikke er i kontakt med papiret,så er det bare å fyre opp lyset,kan være en kjempefordel og gjøre dette om natten og aller helst burde det være 100% vindstille.

 

Har vært med på å lage en del av disse. De størrste var vel på 2,5 x 1,5 meter, drevet av en hel dorull, dynket i bensin. :new_woot:

Lenke til kommentar

Om video: Går finfint å endre utsnitt eller zoome dersom man bare er helt sikker på hva man gjør - med en gang man begynner å nøle er opptaket ødelagt. :)

 

Har forøvrig hatt en av de best smakende fyllene i kveld: Nordlandspils Juleøl + Laphoraig Quarter Cask er fine saker. :thumbup:

 

 

Edit: Fant forøvrig denne kjekke mannen i ei årbok fra folkehøyskola jeg går på her om dagen!

 

bilde.JPG

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Om video: Går finfint å endre utsnitt eller zoome dersom man bare er helt sikker på hva man gjør - med en gang man begynner å nøle er opptaket ødelagt. :)

 

Har forøvrig hatt en av de best smakende fyllene i kveld: Nordlandspils Juleøl + Laphoraig Quarter Cask er fine saker. :thumbup:

 

 

Edit: Fant forøvrig denne kjekke mannen i ei årbok fra folkehøyskola jeg går på her om dagen!

 

bilde.JPG

 

 

Hah! Hils Hans-Erik, Jens, Stine, Erling, Torgrim, Hans B. og alle de andre gærningene! :D

 

Jeg går ut fra at du går Foto? Happy? Hvordan går det med 108? Fortsatt fræs i låvefesten av en nattklubb? Og bruker dere stranda? Forresten, hvilket rom ble du plassert på? Er det fortsatt like mye prat om de helvetes gardinene på internatmøtene?

 

So many questions, so many questions!

 

Ellers bør du ta en titt på et bilde som inkluderer trommer av en av elevene i FN-klassen. Beste portrettet i den boka. Men jeg er seriøs, hva syns du om skola?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Går nok Fotojournalistikk med Thomas som lærer - digger timene når han faktisk er tilstede. Ikke fult så glad når han er i et eller anna østblokkland og fotograferer. :p

 

108 drives fortsatt - mest fordi de selger øl, og er den eneste plassen som slipper inn 18-åringer. Brukte stranda ganske hyppig før det beygnte å bli minusgrader. :)

 

Skal pørve å få sett det bildet når jeg kommer tilbake til skola etter jul. Digger mye av opplegget, men hater mandager og mye av helgeprogrammet. Internatforum + verden i dag er seriøst crap. Hater også å være såpass isolert fra resten av samfunnet. Men overlever siden jeg er i lag med en hel del kjekke mennesker - og så lærer jeg faktisk en hel del de dagene vi har det faget vi valgte oss inn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...