Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yes,nettopp vunnet 2mill pund og jeg som ikke har deltatt i noen lotteri en gang :new_woot:

Du også; jeg vant for et par uker siden!

 

Han driver vist på med litt av hvert,kanskje jeg skulle tatt en tur til UK og heve premien :)

Eller skal dra bort til ham og massere ham litt med et par balltrær ?

 

Hepps. Lenge siden sist. :)

Ja, vi har lurt litt på hva du har holdt på med ...

 

Men nå vet vi jo det.

 

(Video? Skjerpings :p)

Lenke til kommentar

Har du vært borte?

Jepp.

 

Hepps. Lenge siden sist. :)

Ja, vi har lurt litt på hva du har holdt på med ...

 

Men nå vet vi jo det.

 

(Video? Skjerpings :p)

Hva kan jeg si. Jeg begynner å like å jobbe med video også. Det er en kompleks prosess som det tar litt tid å lære, rent teknisk. Det er en erfaring jeg gjør meg, siden tidsprosessen er litt lengre enn den for å lære stillbilde, rent teknisk.

 

Men blææh. Er ikke så stor forskjell.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg si. Jeg begynner å like å jobbe med video også. Det er en kompleks prosess som det tar litt tid å lære, rent teknisk. Det er en erfaring jeg gjør meg, siden tidsprosessen er litt lengre enn den for å lære stillbilde, rent teknisk.

 

Men blææh. Er ikke så stor forskjell.

Noe skal man holde på med ;)

 

Jeg kunne tenkt meg å lært det grunnleggende video - slik at jeg kunne brukt videomodusen til GF1-en min ltt mer fornuftig.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg si. Jeg begynner å like å jobbe med video også. Det er en kompleks prosess som det tar litt tid å lære, rent teknisk. Det er en erfaring jeg gjør meg, siden tidsprosessen er litt lengre enn den for å lære stillbilde, rent teknisk.

 

Men blææh. Er ikke så stor forskjell.

Noe skal man holde på med ;)

 

Jeg kunne tenkt meg å lært det grunnleggende video - slik at jeg kunne brukt videomodusen til GF1-en min ltt mer fornuftig.

Det er mye det samme som stillbilde, men man må alltid huske på at video er bevegelige bilder og ikke bare stillbilder. Eksponeringsmessig er det det samme. Det som kanskje er blant det vanskeligste med video, rent teknisk, er at man må få stødige bilder. Å håndholde en 200mm med lukkertid på 1/60s er lettere enn å få til ordentlig stødig video håndholdt rundt normalbrennbidde. Det er verktøy som gjør det lettere, men de er dyre.

 

Med en GF-1 har du et ekstra problem siden det ikke er ergonomisk bygget for håndholdt video, men med elektronisk søker tror jeg det kan bli langt lettere. Ellers bør du forsøke å unngå zooming med vanlig m4/3-optikk, siden den rett og slett ikke er egnet for zooming i et bevegelig bilde. Manuell fokus og eksponering er oftest det lureste.

 

Nå husker jeg ikke om GF-1 har mulighet til å bruke ekstern mikrofon, men i så fall er det å foretrekke. Å gjennomføre et sittende intervju på tripod med en GF-1 skulle ikke by på problemer. Still opp, still fokus, sørg for at eksponering og hvitbalanse fungerer og få intervjuobjektet til å se på deg, ikke i kamera, du kan sitte cirkus fem-ti centimeter på siden av kameraet.

 

Men jeg antar du ikke driver med så mye videointervjuer på julaften? :p

Lenke til kommentar

Men jeg antar du ikke driver med så mye videointervjuer på julaften? :p

Ikke da heller :)

 

Mine video-behov er mye enklere, ta korte snutter av interessante ting jeg kommer over på mine feriereiser.Det kan være ekstra høye bølger slik at vi ikke kan bade på stranda, Kjell som forviller seg bort til noen kuer, løver som har seg og andre snåle ting vi opplever på tur.

Lenke til kommentar

Jepp. Da tror jeg generelt sett det beste rådet jeg kan gi er å finne god støtte og forsøke å unngå alt for lange brennvidder. Eksponer som du ville eksponert for foto, men kanskje noe mer fokusert på ansikter og mennesker enn himmel og natur enn det du ville gjort med foto. Å belyse enkeltdeler av et stillbilde er den letteste sak av verden, det er naturlig nok vanskeligere med video.

Lenke til kommentar

Men jeg antar du ikke driver med så mye videointervjuer på julaften? :p

Ikke da heller :)

 

Mine video-behov er mye enklere, ta korte snutter av interessante ting jeg kommer over på mine feriereiser.Det kan være ekstra høye bølger slik at vi ikke kan bade på stranda, Kjell som forviller seg bort til noen kuer, løver som har seg og andre snåle ting vi opplever på tur.

Ikkje zoom eller beveg på utsnittet mens du filmer, for guden eg ikkje trur på si skuld. Heller ikkje noko rotering av kamera, eller filming av deg sjølv, samtidig som du filmer noko anna. Sakte panorering kan fungera, men då helst med stativ.

Endret av ÅdneD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...