Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen kunst å bygge datamaskin. Det er hvis en del er defekt at ting blir tricky. Men da lærer du en hel del på veien, og det er da aldri negativt :)

Det er grunnen til at jeg ikke ønsker å bygge mer. Er lei av tiden som går vekk til feilsøking om noe tuller seg.

Samme her. Neste pc kommer jeg til å velge komponenter til og så få butikken til å bygge den. Netshop tar bare et par hundrelapper for jobben, og det er det absolutt verdt. Det er morsomt å bygge, men ikke så morsomt.

Lenke til kommentar

Windows 7 Professional 64-bit

 

All I need.

*korse seg*

 

Nå skal det være sant at jeg ønsker meg en Mac Pro av alt, men prisen er heller noe stiv.

Fornuftig ønske, dog noe ufornuftig pris om man vil ha 12-kjernemodellen. :| Selv har jeg en Mac Pro fra ~november 2006, som har stått på ca. hver dag/natt siden da. :)

 

 

haha, flamebait

Never! :whistle::ph34r:

Lenke til kommentar

Nokon grunn til å ikkje kjøpa denne?

 

Yongnuo YN460 II er såvidt jeg har forstått det så godt som like bra (mangler zoom på blitshodet), og koster langt under halvparten (på eBay).

 

Tomsi og dere andre som fraråder denne blitsen: denne er ikke ment å erstatte en originalblits med full automatikk - den er ment å være en billig og fleksibel ekstern lyskilde til manuelt bruk.

Nettopp.

 

Nokon grunn til å ikkje kjøpa denne?

Det kommer veldig an på hvordan du ser for deg å bruke den. Hvor ofte kommer du til å bruke den? Skal du kjøpe deg en blits for litt enkel eksperimentering eller mer seriøs bruk? Jeg kjøpte en enda enklere blits fra ebay til 250 kr (inkl frakt), og den fungerer utmerket som blits nr 2 de få gangene jeg trenger det (blits nr 1 er en SB-600 som jeg bruker langt oftere).

 

Edit: Det er den blitsen ventle nevner jeg har selv.

Har tenkt å kjøpa ein enkel å eksperimentera litt med til å begynna med, også kanskje oppdatera seinare. Eg har lest ein del om blits og blitsbruk i det siste, og har ein del idear eg vil prøva ut. Alt eg treng er ein blits med manuelle innstillingar som eg kan ta av kamera.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux, Windows og Mac i jobbsammenheng om hverandre, og liker alt på hver sin måte.

Samme her - eller akkurat nå er det Windows på alle plattformer, men i en periode for noen år siden brukte jeg Windows på stasjonær, Linux på bærbar og Mac i en annen jobb. Alle har elementer som jeg savner hos de andre.

 

 

Nå skal det være sant at jeg ønsker meg en Mac Pro av alt, men prisen er heller noe stiv.

Fornuftig ønske, dog noe ufornuftig pris om man vil ha 12-kjernemodellen. :| Selv har jeg en Mac Pro fra ~november 2006, som har stått på ca. hver dag/natt siden da. :)

Heh, sant det. Det hadde nok blitt én 6-kjerner og 8-16 GB RAM.

Lenke til kommentar

OS: Nå skal det være 64-bit for å effektivt utnytte mer RAM.

 

Det bør også være SSD-disk som systemdisk. Skal du ha SSD bør du få den til å støtte TRIM*), så ikke performance detter over tid. Dette betyr at du ikke har den i RAID, og det betyr at OS'et skal støtte TRIM. Det betyr i dag Windows 7.

(Eller en Linux-distribusjon, men er du i den brukerkategorien så vet du nok allerede selv hva som skal til. ;) )

 

Så - Windows 7 64-bit, med SSD-disk (som støtter TRIM) som systemdisk.

 

 

*) SSD-disker skal jevnlig "renses", så de opprettholder performance. Nei, det hjelper ikke med disk defrag - det skal du for all del ikke kjøre - så detter performance bare enda mer! Og mye! Nei, det hjelper ikke en gang å formatere disken. Det skal være et lavnivå-utility - helst laget av de som leverte disken (flere rapporterer virkelig dårlig ytelse etter å ha kjørt tredjeparts utility "de fant på nettet").

TRIM gjør fortløpende denne "rensingen" for deg i bakgrunnen, så du ikke behøver bekymre deg om at performance detter. Windows 7 er for tiden eneste Windows som støtter TRIM.

Lenke til kommentar

Nokon grunn til å ikkje kjøpa denne?

Whoohoo! Den nye har kommet. Hadde planer å kjøpe den gamle, LP120.

Løp og kjøp! Sikkert greit å handle inn et Strobist-kit og noen ekstra paraplyer e.l.

 

 

Nokon grunn til å ikkje kjøpa denne?

Ser ikke ut til at den støtter Nikon CLS

Nikon Can't Loose Sight?

 

 

jeg syns den ser litt jalla ut, men den gjør helt sikkert nytta :)

 

Støtter den trådløs IR-styring?

Langt ifra noe jalla. LumoPro blitsene er lagd av strobist folk til strobist folk.

Developed in conjunction with the Strobist community, this flash is ideal for

professional and amateur photographers alike. The LumoPro LP120 is the most

versatile all manual flash in production today.

 

 

 

Vel, det er ein billeg blits. Får skryt av http://strobist.blogspot.com/2010/06/lumppro-lp160-quad-sync-v20.html og. Eg har lite peiling.

JEg har kun hatt dårlig erfaring med billig uoriginal blits. Original-blitser derimot har vært snille med meg.

160USD er ikke akkurat billig. DU har vell kun erfaring med uoriginale blitser montert på blitsskoen. De fleste som kjøper en slik blits som dette monterer den til en Pocket Wizard.

 

Støtter den. De uorginale er ofte upålitelige og krangler mest når du trenger det minst.

Har brukt YN-460 blits som kostet meg 250kr. Aldri hatt problemer med dem. Men så brukte jeg aldri kameraet på grønn auto og IR-styring/TTL på blitsene.

 

 

Yongnuo YN460 II er såvidt jeg har forstått det så godt som like bra (mangler zoom på blitshodet), og koster langt under halvparten (på eBay).

 

Tomsi og dere andre som fraråder denne blitsen: denne er ikke ment å erstatte en originalblits med full automatikk - den er ment å være en billig og fleksibel ekstern lyskilde til manuelt bruk.

YN460 kan ikke sammenlignes med LumoPro blitsene.

Nyeste LP160 er cirka like kraftig som Canon 580EXII og Nikon SB-800/900.

 

Denne blitsen har blitt frarådet p.g.a. ukjent merke og uvitenhet.

 

 

Det kommer veldig an på hvordan du ser for deg å bruke den. Hvor ofte kommer du til å bruke den? Skal du kjøpe deg en blits for litt enkel eksperimentering eller mer seriøs bruk? Jeg kjøpte en enda enklere blits fra ebay til 250 kr (inkl frakt), og den fungerer utmerket som blits nr 2 de få gangene jeg trenger det (blits nr 1 er en SB-600 som jeg bruker langt oftere).

LumoPro LP160 er MYE bedre enn din SB-600.

YN460 er svakere og dårligere enn SB-600.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kenneth, jeg snakker ikke om YN460, men YN460 II (ny versjon, forbedret på mange områder i forhold til den første utgaven). Etter hvilke kriterier mener du denne ikke kan sammenlignes med Lumopro sine?

 

(David Hobby er i ferd med å teste en YN560 (ytterligere forbedret versjon, men fortsatt bare halve prisen av en LP160) i disse dager, så vi får vel fasiten snart uansett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...