Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ikke for å være freidig men 300dpi sier fint lite om kvaliten.

True dat. Jeg var ikke spesielt imponert over Blurb-kvaliteten fra fjorårets Junifestbok.

Brukte dere Premium eller standard papir ifjor?

 

Sjekket nettopp Blurb prisene. Under 500kr. for 100siders bok på 25*20cm.

JP tar 400kr. for 26siders bok på 28*21cm.

Må få brukt de 4 gavekortene jeg har fra JP/CEWE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være freidig men 300dpi sier fint lite om kvaliten.

Man kan fint klare å trykke 300dpi med manshjit og trykke 180dpi med sinsykt fin kvalitet. Alt med sin måte.

Det er mer i utskritverdenen man tror og dpi er bare en liten del.

 

Blurb trykker uansett ekstremt bra kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det jeg lurer på, er hvor mye kraft jeg trenger, og hva som er viktig - er dette overkill? Jeg har ramla av lasset hva gjelder PC-specs for lengst. Jeg skal som sagt primært bruke den til foto-/videoredigering (ikke mye av sistnevnte), og målet er å få det hele til å gå så kjapt og smertefritt som mulig, da jeg har sett meg lei på å redigere på bærbar og bruke flere minutter bare på å åpne en råfil. Minne er vel det jeg bør legge pengene i..?

 

Jeg vil jo gjerne ha så stort overskudd på ressurser som mulig, men jeg er ikke interessert i å betale 13 000 kroner for en PC dersom det ikke er absolutt nødvendig for å oppnå det jeg ønsker meg. Samtidig så virker det som om denne type jobbing er veldig krevende, da jeg aldri har opplevd det å jobbe med råfiler i programmer som lightroom og photoshop som strømlinjeformet og dynamisk akkurat.. Derfor jeg tenkte å legge litt penger i det denne gangen.

Hjelp..? :p

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det jeg lurer på, er hvor mye kraft jeg trenger, og hva som er viktig - er dette overkill? Jeg har ramla av lasset hva gjelder PC-specs for lengst. Jeg skal som sagt primært bruke den til foto-/videoredigering (ikke mye av sistnevnte), og målet er å få det hele til å gå så kjapt og smertefritt som mulig, da jeg har sett meg lei på å redigere på bærbar og bruke flere minutter bare på å åpne en råfil. Minne er vel det jeg bør legge pengene i..?

 

Jeg vil jo gjerne ha så stort overskudd på ressurser som mulig, men jeg er ikke interessert i å betale 13 000 kroner for en PC dersom det ikke er absolutt nødvendig for å oppnå det jeg ønsker meg. Samtidig så virker det som om denne type jobbing er veldig krevende, da jeg aldri har opplevd det å jobbe med råfiler i programmer som lightroom og photoshop som strømlinjeformet og dynamisk akkurat.. Derfor jeg tenkte å legge litt penger i det denne gangen.

Hjelp..? :p

Mja, minne er viktig , men ikke glem skrive/lesehastigheten til HDD. Det er her det butter hos meg akkurat nå.
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det jeg lurer på, er hvor mye kraft jeg trenger, og hva som er viktig - er dette overkill? Jeg har ramla av lasset hva gjelder PC-specs for lengst. Jeg skal som sagt primært bruke den til foto-/videoredigering (ikke mye av sistnevnte), og målet er å få det hele til å gå så kjapt og smertefritt som mulig, da jeg har sett meg lei på å redigere på bærbar og bruke flere minutter bare på å åpne en råfil. Minne er vel det jeg bør legge pengene i..?

 

Jeg vil jo gjerne ha så stort overskudd på ressurser som mulig, men jeg er ikke interessert i å betale 13 000 kroner for en PC dersom det ikke er absolutt nødvendig for å oppnå det jeg ønsker meg. Samtidig så virker det som om denne type jobbing er veldig krevende, da jeg aldri har opplevd det å jobbe med råfiler i programmer som lightroom og photoshop som strømlinjeformet og dynamisk akkurat.. Derfor jeg tenkte å legge litt penger i det denne gangen.

Hjelp..? :p

Jeg tror du kan strippe ned ganske så betraktelig og fortsatt få en trivelig maskin.

 

8GB er en grei start for minne. Jeg kjøpte meg selv en seks-kjerner AMD CPU til 1500,- og den virker rask og grei den. En tilsvarende intel er en del dyrere, så der valget ditt mer fornuftig. Hvis du ikke skal spille noe særlig, så hadde jeg valgt et enklere skjermkort - det kraftigste som ikke trenger vifte. Jeg hadde også roet meg ned på hovedkortet - lagt meg et sted rundt 1000-lappen.

 

Men det du bør legge litt kroner i, er en SSD disk for OS og swap - siste generasjon på 120-128GB er mitt forslag. 64GB er i det snaueste laget for Windows 7.

Lenke til kommentar

Ok, du har rett tomsi, Blurb er noe ubrukelig ræl. Dumme meg som trodde jeg kunne komme med ett velment råd.

Det er alltid lov å komme med forslag; men det bør gjerne begrunnes litt. I og med at jeg vært borte i begge, så kommer jeg med min synsing. Hva mener dere andre som har begge bøkene? Og hva med dere som har sett andre ting fra disse aktørene?

 

Når det gjelder fotoboka.no -er de folka i levende live?

Lenke til kommentar

Ok. Blurb er the shit.

 

Kan jeg bruke dette bildet i Junifestboken uten å få posterisering herfra og til helvete da:

887699276_RkQ26-M.jpg

 

Edit: Dette ble seende ganske rart ut nede i høyre hjørne i fjor:

573900775_hxSwa-L.jpg

 

Edit 2: Må forresten stikke og kjøpe sånn OnePiece - hører at Voe syns det er skikkelig kult.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvor mye må jeg ut med for å få en ok pc inkl. skjerm til bilde og videoredigering? Jeg blir ofte skuffet over meg selv når jeg kikker gjennom bildene jeg har tatt. Ofte har jeg tatt mye rart og begått nybegynnerfeil. Hvorfor gjør jeg det ikke bare riktig? Edit: La til litt til.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Ok. Blurb er the shit.

 

Kan jeg bruke dette bildet i Junifestboken uten å få posterisering herfra og til helvete da:

 

Edit: Dette ble seende ganske rart ut nede i høyre hjørne i fjor:

 

Edit 2: Må forresten stikke og kjøpe sånn OnePiece - hører at Voe syns det er skikkelig kult.

Vet at det høres ut som jeg er en sau som kun hører på "en fyr på Internett som mener ditt og datt".

For å korrigere litt, så lovpriser ikke Caponigro Blurb, han ramser opp en del negative sider i denne blogg-posten.

Er bare sånn at øret lytter mest på en fotograf som er utnevnt Epson Stylus Pro og henger i Photoshop Hall of Fame.

 

Men klart. Hadde vært artig å printe identiske bøker hos de forskjellige og se på resultatet med egne øyne.

Lenke til kommentar

Noe helt annet - noen som vet hvor jeg bør handle Billingham-bag i London?

Jeg ville prøvd Red Dot Camera (Old St., EC1 om jeg husker rett) eller Kinglsey Photo i Tottenham Court Road.

 

---

 

Juniboken fra ifjor ble trykket på premiumpapir. Standardpapiret er svært tynt, nærmest magasintykkelse.

 

Jeg synes kvaliteten fra Blurb er grei gitt pris og forutsetninger ellers, mulig denne «fyren på Internett» har en mer gjennomtenkt prosess for innsending og farvekorrigering enn oss enfoldige sjeler? Nå aksepterer de jo for eksempel PDF-filer, så det er ikke nødvendig å bruke deres Booksmart-programvare, mulig slikt kan hjelpe.

 

Uansett tror jeg mange trykkløsninger ville slite med høyre hjørne på Anews bilde. Det er slett ikke lett å få frem detaljer i jevne flater på en naturlig måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lenge siden jeg bygget opp en Pc" https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1234935 ",ble endel dyrere en det jeg hadde tenkt med i utgangspunktet.

 

Tror det blir siste gang jeg bygger selv,ser ut som maskinen er stabil nok,men det har vært en lang vei fra A til Å.

 

Vil anbefale godt med ram og et bra skjermkort,og det er likegodt å kjøpe en god skjerm "ips" med en gang.

 

Bare tull med postingen for tiden,hjelper ikke med de nye "triksene" engang :(

Lenke til kommentar

Noe helt annet - noen som vet hvor jeg bør handle Billingham-bag i London?

Jeg ville prøvd Red Dot Camera (Old St., EC1 om jeg husker rett) eller Kinglsey Photo i Tottenham Court Road.

Takker! Pussig hvordan Billingham og Leica synes å høre sammen - fant også The Classic Camera Ltd nær British Museum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...