Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har et gradert gråfilterkit fra cokin jeg også. Hatt det i litt over ett år nå og aldri brukt det enda. Bør vel prøve meg på litt mer landskap i år..

 

Sånn apropos skatt og sånn, så skylder jeg staten ca. 8000 kroner. Det er sure penger som heller skulle vært brukt på glass og slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. Mens andre vasker huset om høsten selger du fotoutstyr. Jeg drikker whisky om høsten. Det gjør jeg vel kanskje ellers også. Men jeg drikker definitivt whisky om høsten.

 

Jeg er på folkehøyskole til høsten, så jeg er rimelig sikker på at jeg bruker det aktivt da.

Du drikker jo whisky hele tiden, din jævla alkis.

 

Ingen som tror på før vi ser det.

 

Driter vel jeg i :)

Lenke til kommentar

Jaja. Da er Cokin P-system bestilt fra Scandinvian Photo.

(..)

Det fine med disse filtrene er jo at de er så billige at kona ikke trenger å få vite noe... :whistle:

Uhm - men Z-serien ser da ikke dyr ut?

Starter kit U960 med holder og tre GND-filtre, for litt over tusenlappen?

Joda, men så skal du ha adapterringer (2*278DKK mot 2*125 NOK i P-serie, og altså i den prisen jeg har betalt), og helst en solblender (NOK 165 for P-serie, og i den prisen jeg har betalt), og så er du raskt oppe i mye mer for å få det samme jeg har kjøpt. (DKK koster jo mer enn NOK også). P systemet er billigere enn Z, sånn er det bare - fordelen med Z er at man kan bruke Lee-filtre, men til P kan man kjøpe Singh Ray og Tiffen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Uhm - Cokins egne GND-filtre er bare firkantede? Det begrenser jo bruken en god del, og så er det ikke et fullt så godt tilbud å kjøpe pakke med holder og tre grad-filtre allikevel..

(Med mindre man bare skyter midtstilte horisonter, da..)

 

Og - å flytte et firkantet filer opp og ned blir vel bare et problem hvis man skyter vidvinkel, men allikevel..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har bare funnet det ene GND-filteret fra Lee til P-system. Er det andre?

Jeg vet ikke hvor godt utvalget er generelt, men her er de BH har i sine lister. Når de har såpass mange jalla-filtre i denne størrelsen skulle man jo tro at det finnes flere kurante også.

 

Og - å flytte et firkantet filer opp og ned blir vel bare et problem hvis man skyter vidvinkel, men allikevel..

Såvidt jeg kan skjønne er det bare en begrensning når horisonten er lav. Det gjør vel ingenting at den lyse delen av filteret ikke dekker hele den mørke delen av motivet?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Skeptisk - kan ikke nederste kant være synlig selv om det bare er gjennomsiktig, tynt glass (i alle fall på liten blender)?

 

 

Men - når hvert firkantet GND-filter koster ca. 500 - og filterholderen koster ca. 500 - og pakken med filterholder og tre GND-filtre (2, 4 og 8) til sammen koster en tusenlapp - så kan man like gjerne kjøpe den pakken uansett. :)

 

Kommer på ca. 2500 DKK for GND-pakke (med holder og tre filtre), pluss tre adaptere (58, 67 og 77mm) og to ND-filtre (ND4 og ND8) - og så kan jeg like gjerne slenge på en filter-veske for 300 ekstra (gidder ikke at de knuser).

Det er jo ikke en gæli pris.. :)

Ser at adapterne kan kjøpes billigere i UK, men GND-pakken i Danmark er mye billigere enn jeg har sett andre steder i Europa.

 

Cirkpol-filteret venter jeg med - nesten 2k er litt i overkant mye (for polfilter)..

 

 

Kan jo ikke bruke det 77mm polfilteret jeg har - filterholderen skal jo festes i gjengene, og så ville hele filterriggen rotere på polfilteret - ikke helt ønskelig. ;)

Lenke til kommentar

Skeptisk - kan ikke nederste kant være synlig selv om det bare er gjennomsiktig, tynt glass (i alle fall på liten blender)?

Det er en av de tingene jeg har tenkt å finne ut relativt raskt. ;)

 

Cokin LPL (gidder ikke å betale ekstra for CPL) til P-system koster under 450 kroner.

Lenke til kommentar

Faen så mye snakk det er om GND-filter! Har ikke råd til sånt system nå. :(

 

Skeptisk - kan ikke nederste kant være synlig selv om det bare er gjennomsiktig, tynt glass (i alle fall på liten blender)?

Har tenkt litt på dette selv. Ofte man vil ha horisonten høyt oppe hvis himmelen er kjedelig og forgrunnen er mer motiv-verdig. Det blir sikkert en synlig stripe der filteret ender.

 

Hva er fordelen med GND kontra å fikse dette i PS med 2 eksponeringer? Mindre tid forran PC'en er en ting, noe annet?

 

Jeg og en kompis skal opp til Trollfoss for å teste ut ND-filterene. Blir sikkert noen bilder derfra senere ikveld.

Lenke til kommentar

Noen liker mora, andre liker dattera. Pt. aner jeg ikke hvem av dem du foretrekker, [...] ender det altså opp med at jeg for tredje (eller fjerde gang?) i dette innlegget oppfordrer deg til å prøve deg frem.

Det slår meg at uansett hvem han til slutt velger, så er scenen satt for en ganske trykkende stemning på familiemiddager fremover...

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med GND kontra å fikse dette i PS med 2 eksponeringer? Mindre tid forran PC'en er en ting, noe annet?

Med lys, bevegelige ting og annet så matcher det bedre - det kan også like gjerne være bilder med kort lukkertid - hvor du bare ikke vil brenne ut himmelen.

Teit med laaange eksponeringer i solnedgang hvor lyset ikke blir det samme på to etterfølgende bilder..

 

Det slår meg at uansett hvem han til slutt velger, så er scenen satt for en ganske trykkende stemning på familiemiddager fremover...

Spesielt hvis den fornærmede part serverer bedervet sviskekompott..

Lenke til kommentar

Blæh! Pakken min er restet hos Scandinavian Photo. :realmad:

 

Kenneth: For nisser som meg, som hverken har skillz eller tålmodighet til å mekke ting i post, så er det viktig å kunne gjøre mest mulig i kameraet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja, samme tenkte jeg... Spurte selgeren hva som var galt med det, men han stod på sitt - dette var utmerket vare. Kanskje man skulle utnyttet butikkens 30 dager bytterett bare for å se om det er noe.

 

Stod ingen større beskrivelse på prislappen annet enn 105mm Sigma Macro 2.8... Fikk ikke studert selve objektivet heller.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Skeptisk - kan ikke nederste kant være synlig selv om det bare er gjennomsiktig, tynt glass (i alle fall på liten blender)?

 

Den gjennomsiktige kanten av filteret blir nokså synlig i bildet, har prøvd det ut med hitech-filter i cokin p holder.

Lenke til kommentar

Ja, samme tenkte jeg... Spurte selgeren hva som var galt med det, men han stod på sitt - dette var utmerket vare. Kanskje man skulle utnyttet butikkens 30 dager bytterett bare for å se om det er noe.

 

Stod ingen større beskrivelse på prislappen annet enn 105mm Sigma Macro 2.8... Fikk ikke studert selve objektivet heller.

Kan vel fort være et objektiv som noen allerede har returnert på bytteretten :whistle:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...