Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle hatt noen ND filtre til mamiyaen min. 1/500 er ganske hemmende når det gjelder lite DOF i sollys

 

 

 

 

 

 

 

Eller kanskje jeg bare skulle ha kjøpt meg litt 100 iso fargefilm, men neeh.

 

Scanner først uansett.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Finnes det noen fotosjapper som kan ta i mot en haug med negativer og digitalisere dem for meg? Ser for meg at en butikk med skikkelig utstyr gjør jobben latterlig mye bedre enn negativ-scanneren jeg har (og ca 1756 ganger raskere).

 

Har lett litt rundt, men trodde ikke jeg var blitt helt blind enda. Kanskje helgens whisky ikke var god vare.. nehh, skjer ikke :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen fotosjapper som kan ta i mot en haug med negativer og digitalisere dem for meg? Ser for meg at en butikk med skikkelig utstyr gjør jobben latterlig mye bedre enn negativ-scanneren jeg har (og ca 1756 ganger raskere).

 

Har lett litt rundt, men trodde ikke jeg var blitt helt blind enda. Kanskje helgens whisky ikke var god vare.. nehh, skjer ikke :)

Du kan da avfotografere dem med Pentax sin belg og diascopyer? Har gjort det med dias, det tar ca omtrent 7 sek pr bilde.. Har ikke prøvd negativ enda, har ikke funnet software som kan snu negativer til bilde med korrekte farger. Har Lightroom, vet at PS visstnok skal ha en slik plugin , men ikke til LR..:(

Lenke til kommentar

Blir den egentlig tynnere? Singh-ray i thin mount er 10,5mm, jeg måler Hoya HD'en min til 5mm...

Begge deler, altså både thin mount singhray og stacka pola, kan gi vignetering på vidvinkel.

 

Men det kan man nok komme rundt ved å velge lengre brennvidde, og så lage pano i stedet. Det er i hvert fall det jeg planlegger å teste.

 

En annen ting er at vignetering kan passe ganske bra på en del motiver.

Lenke til kommentar

Artig med bruk av ND 2.0 og liten blender i dagslys.. helt opp i 10 sek eksponeringstid Vanskelig å komponere med filteret på , men så oppdaga jeg at Livewieven kompenserte litt , skrudde faktisk opp lysstyrken på skjermen:)

Jeg har Hoya NDx400 som er 9-trinn og har ingen problemer med å komponere og fokusere manuelt når jeg titter inn i søkeren på dagtid. Har kanskje noe med at søkeren min er digg ;):tease:

 

Har bestilt ND8 3-trinn som skal stackes på NDx400 ved mye sol.

Jeg lå på 8-15sek. på de bildene jeg tok idag. Da hadde jeg ISO 100 og f/20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...