Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jaja, den er jo minst 5 år gammel, så det var vel på tide... men hva nå? Har ikke fulgt så nøye med de siste årene.

Intel har nå så mange forskjellige CPU varianter at det det et eget studium verdt. AMD er ikke særlig bedre.

 

Skal du være moderne ha det nyeste nye, så er vel Intel i7 som er greia; alternativt i5 ...

 

AMD Phenom II er ikke like raske, men de er som vanlig rimeligere.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Derom strides de lærde.. Min vestlandske svigerbestemor mente at "pinnene" var ribbeina, og hvis jeg ikke husker feil er Henry Notaker, norsk gastronomihistories numero uno, enig.. Kan ikke si at jeg smaker noen forskjell, jeg heller. Et alternativ er å gjøre som Jan Vardøen anbefaler i Tøff Mat, å legge vaskede, men ikke skrellede mandelpoteter nederst i gryta. I følge ham fører fettet som drypper ned til at potetene ikke koker i stykker, men blir "confitert".. Det skal jeg prøve i år..
Jeg har hørt begge forklaringene. Jeg er riktignok stridig men ikke lærd, så den debatten går jeg ikke inn i.

 

Uansett, så heter det altså ribbe, ikke pinnekjøtt, på mine kanter.

 

Å skrelle brennheite poteter, kokt i ribbefett, høres ut som en øvelse for viderekommende. Jeg vil og tro det virker inn på utvanningstida av kjøttet, siden potetene vil ta til seg en del av saltet. Men ideen høres interesant ut.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Å skrelle brennheite poteter, kokt i ribbefett, høres ut som en øvelse for viderekommende. Jeg vil og tro det virker inn på utvanningstida av kjøttet, siden potetene vil ta til seg en del av saltet. Men ideen høres interesant ut.

 

Jeg skal komme med tilbakemelding når jeg har fått prøvd det ut, det vil si om ca to uker..

 

Edit: Og forøvrig skal pinnekjøtt verken lages av sau eller lam, det skal lages av jimmer!!

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Testet Albinar 500mm/8,0 i dag, etter å ha renset den bakre linsa - den ble aldri helt bra (selv etter at jeg dro til med lighterbensin og rødspritbad er noen tvilsomme områder på den - muligens separasjon?).

 

Vel, vel - her er en 100% crop fra et bilde av Ulriken tatt på ca 6 km hold med f/16. Kun rotert og beskjært, eller rett fra E-P1.

post-73994-1259411478_thumb.jpg

 

Ikke veldig skarp, men den funker da sånn halvveis. Verdt de knappe 300,- jeg ga for den, men heller ikke noe særlig mer. Og E-P1 ser jo morsom ut med en halvmeter teledings med effektiv brennvidde 1000mm stikkende ut :D

Edit:

post-73994-1259415178_thumb.jpg

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Pinnekjøtt...

Sau er ikke mat* :ph34r: Men de er ålreite dyr :fun:

 

Helt klart Tom. Sau er klær ;)

:)

Skjønner jo at ingen østlendinger liker pinnekjøtt; er jo så godt som ingen i distriktet som har en halv idé om hvordan tilberede på rett måte. La meg ikke engang starte på kvalitet på varene i kjøttdiskene i Oslo/Akershus; prøvd å selge noe tilsvarende på vestlandet hadde ingen kjøpt. Klart at østlandsdistriktet er en store dumpingplass for lavkvalitetsvarer for Gilde og lignende.

 

Det kan jeg skrive under på!

En desember for noen år siden måtte jeg tilbringe en uke på østlandet på grunn av jobb. Jeg pleiede spise middag på et velrenommert prisbelønnet spisested når jeg er der, og den ene kvelden fikk vi for oss at vi skulle få tak i kokken å si at vi ville ha pinnekjøtt dagen etterpå. Dagen etterpå gledet vi oss til middag og hadde veldig vanskelig for å ikke le når servitørene bar det inn. Det var satt opp som et indianertelt med kålrabistappe inni og poteter rundt. Når det kom til smaken så var kjøttet kjedelig og smakløst, skikkelig nedtur. Etterpå når kokken kom å ville høre hvordan det var så vi bare at vi ville ha ribbe neste dag og at jo det så jo pent ut.

 

Hmmm, nå kom jeg på at jeg må reise til østlandet igjen på mandag…. Får se om jeg prøver meg på pinnekjøtt på østlandet en gang til.

Lenke til kommentar
Men noe sier meg at dette forsøket på voksenopplæring er bortkasta :p

 

* Grunnen til at mange kaller det pinnekjøtt, er at det tidligere ble dampa på bjørkepinner. Fortsatt er det en del som praktiserer dette. De sier at aromaen fra pinnene gir en eksta spiss på retten. Personlig så merker jeg ikke noe forskjell, annet enn på lukta på kjøkkenet. Kan ikke si at jeg kjenner at kjøttet tar smak fra pinnene.

Muuulig jeg fleiper litt, ja. ;)

 

Bjørkepinner - mange som kjøper ferdigskårne, tørkede pinner, men poenget er jo at de skal være friske - de skal være nyskårne fra bjørketreet, og bare brukes en gang. Er pinnene tørket og/eller har vært brukt før, så faller poenget med bjørkepinner bort - så tilfører de jo ikke smak, og så kunne man like så godt brukt en metallrist eller noe..

Lenke til kommentar

Eit eksempelbilete med 800mm spegltele. Ikkje spesielt skarpt..................

Det var kanskje bitte litt slør av skyer, men likevel. Skal prøva litt meir på dagtid i morgon og ta bilete på meir "normale" avstandar og sjå korleis det blir før eg dømmer objektivet heilt nord og ned, men det ser ikkje spesielt lovande ut. Største problemet er nok å klara å fokusera nøyaktig nok, sjølv med live-view er det svært vanskeleg å finna eksakt fokus, trule pga. at objektivet ikkje er spesielt skarpt.

post-19109-1259441984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jaja, den er jo minst 5 år gammel, så det var vel på tide... men hva nå? Har ikke fulgt så nøye med de siste årene.

Min begynner å bli sliten - er da også fra februar '05. Har oppgradert skjermkort og Athlon 64 til dual Opteron, men basisen er gammel. ..Og kjølingen er ikke lenger bra nok - ustabilt.. :hrm:

 

Heldigvis får vi mulighet for hjemmepc neste år - nye skatteregler i Danmark. Trukket fra bruttolønn, inkludert finansiering over tre år - ikke dumt!

 

Så - hva kunne vi velge mellom? Et par home entertainment-greier fra HP, og noen læppiser. ..Og så hvis man var GAMER, så lagde de visst også noen SUPER POWER gamer-pc'er. Riiight. Skeptisk.

 

..Fikk så liste over hva de hadde lagd til tidligere kunder. WTF?!?!?!!!!

Her var det top of the line i7 975 Extreme Edition, 12GB CAS8 1600MHz DDR3, SSD, HP Black edition HD, über gamer-kabinett med 20cm vifte på siden, custom CPU-kjøler etc etc etc - dette er jo konge! Akkurat som om jeg skulle valgt det selv!!! Whohooo!! Gleder meg til neste uke - blir nok krempc, og kanskje jeg også får med en stor, fet NAS med RAID 5 til bildearkiv.. SWEET! :D:cool::w00t:

 

 

Jo - hva som lønner seg - her kommer kortversjonen:

Harddisk: Systemdisken skal være en SSD (Solid State Disk). Her skal du kjøre Windows 7 og kjøpe Intel 160GB X25-M som systemdisk. Hands down suverent beste løsningen. Programmer og windows kommer til å kjøre veldig fort. *)

 

Western Digital lager kremgode harddisker for tiden.

 

Grafikkort: Er du gamer, kan det være en god idé med AMD/ATi's nyeste serie, som støtter DirectX 11.

 

OS: Kjør 64bit OS, så du kan utnytte mer enn effektive 3.5 (eller så) RAM. Skal selv ha 12GB med tighte timings. :)

 

 

*) X-25M - les hvorfor her og litt om den oppdaterte firmwaren her. Tenkte egentlig å linke til Anands geniale artikler om emnet, men den websiden er nede akkurat nå...

Lenke til kommentar
Testet Albinar 500mm/8,0 i dag, etter å ha renset den bakre linsa - den ble aldri helt bra (selv etter at jeg dro til med lighterbensin og rødspritbad er noen tvilsomme områder på den - muligens separasjon?).

 

Vel, vel - her er en 100% crop fra et bilde av Ulriken tatt på ca 6 km hold med f/16. Kun rotert og beskjært, eller rett fra E-P1.

post-73994-1259411478_thumb.jpg

 

Ikke veldig skarp, men den funker da sånn halvveis. Verdt de knappe 300,- jeg ga for den, men heller ikke noe særlig mer. Og E-P1 ser jo morsom ut med en halvmeter teledings med effektiv brennvidde 1000mm stikkende ut :D

Edit:

post-73994-1259415178_thumb.jpg

 

100% crop?

Lenke til kommentar
Sau er ikke mat* :ph34r: Men de er ålreite dyr :fun:

 

Tom

 

*) Men det er bedre enn kamel

Bare sånn apropos ingenting, fordi jeg kom på historien nå. Så en gang et bilde fra et demonstrasjonstog, mener det var fra slutten av 70-tallet. Store bøler med feminister, radikale sosialister og mye annet rart med tilsvarende merkelige slagord – men én fyr går for seg selv med en liten plakat der det står «Nei til travsport – hest er pølse!» Han skulle jeg gjerne spandert en øl eller fem på.

 

Nytt fra fotofronten: jeg så gjennom noen bilder fra høstens tur på Hardangervidda. Jeg trenger virkelig nytt kompaktkamera. Og gleder meg til neste skikkelige fjelltur.

post-139385-1259443959_thumb.jpg

Her var det j#$% kaldt å bade.

 

post-139385-1259444040_thumb.jpg

Her hadde jeg vett til å holde meg på land. Men det hadde ikke gjort noe med en antydning til dynamisk rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...