Gå til innhold

En trekasse blir til


Anbefalte innlegg

jeg ser det er flere som mener du burde lakke kassa. personlig mener jeg at den er best i trefargen. det er så mange som lakker trekassene sine alikevel ;)

 

men et tips vil jeg gjerne komme med. harddisk og dvd rammene i metall kan jo lakkes i en litt penere farge. ut i fra de bildene jeg så i artikkelen så ser det ikke ut som om det er så mye arbeid å demontere heller. kanskje noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kult kabinett! Liker at det er ubehandlet tre, gjør kabinettet enestående. Fikk litt lyst til å snekre et eget kabinett nå. :p

 

Hvordan er det med oppgradering av hardware? Må det mye modifisering til, f.eks. ved kjøp av et nytt hovedkort eller PSU?

 

Du burde forresten bruke et freseverktøy for fin og gjevn finish på kanten. Man får flere bitser til dette. Men aner ikke hva det heter.

Lenke til kommentar
jeg ser det er flere som mener du burde lakke kassa. personlig mener jeg at den er best i trefargen. det er så mange som lakker trekassene sine alikevel ;)

Ja, jeg vil i alle fall at det skal synes at det er i tre. Føler at noe av poenget med å bygge trekabinett er borte hvis det ser helt likt ut som hvis det hadde vært av metall, plast e.l. Hvis jeg skulle gjort noe med det, måtte det være beising, så trestrukuren fortsatt synes.

 

men et tips vil jeg gjerne komme med. harddisk og dvd rammene i metall kan jo lakkes i en litt penere farge. ut i fra de bildene jeg så i artikkelen så ser det ikke ut som om det er så mye arbeid å demontere heller. kanskje noe å vurdere?

Angrer litt på at jeg ikke lakkerte DVD-ramma svart med en gang, for den er jo ikke så vakker at det gjør noe. Harddiskfestet derimot synes jeg kler den børstet-stål-finishen det har fått. Vet ikke om noen er enig? ;)

 

Kult kabinett! Liker at det er ubehandlet tre, gjør kabinettet enestående. Fikk litt lyst til å snekre et eget kabinett nå. :p

 

Hvordan er det med oppgradering av hardware? Må det mye modifisering til, f.eks. ved kjøp av et nytt hovedkort eller PSU?

 

Du burde forresten bruke et freseverktøy for fin og gjevn finish på kanten. Man får flere bitser til dette. Men aner ikke hva det heter.

Jeg vil si at alt untatt hovedkortet er ingen sak å bytte. PSU-en er ute ved å løsne to skruer. hovedkortet derimot, er det litt værre med. For det første står det bak vifta i toppen, så den må ut først. For å få ut den, må dessuten USB-portene i toppen (som ble laget etter at jeg skrev artikkelen, så det må dere lese om i arbeidsloggen) tas av. :p

Er også litt tuklete å lirke det ut av døråpningen. Den kunne gjerne vært litt større.

 

EDIT: Hvilke kanter mener du? Den rundt døra har jeg brukt fres på. Den er stort sett ganske rett, men jeg hadde dessverre et uhell et sted, så det har blitt en litt stygg bulk på den. :hm:

De skråskjærte ytterkantene har jeg brukt høvel på, men det hadde nok blitt penere hvis jeg hadde funnet et bits til fresen for å lage slik kant, men det hadde vi ikke, så da brukte jeg like gjerne høvelen.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
dersom du velger å lakkere dvd ramma men velger å beholde alu fargen på hd ramma så vil du få en kontrast som kanskje ikke blir like bra som du først tror.

Vet ikke helt, nå er de jo såpass forskjellige i utgangspunktet, og står på helt forskjellig sted, så er ikke sikkert det gjør så mye. De har jo ikke lik farge/overflate nå heller; DVD-brenner-festet har en slags gråakig lakk/behandling fra før, og har glatt overflate, mens HD-festet er i pusset/børstet metall. Vet ikke hvor godt dere ser det på bildet...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
dersom du velger å lakkere dvd ramma men velger å beholde alu fargen på hd ramma så vil du få en kontrast som kanskje ikke blir like bra som du først tror.

Vet ikke helt, nå er de jo såpass forskjellige i utgangspunktet, og står på helt forskjellig sted, så er ikke sikkert det gjør så mye. De har jo ikke lik farge/overflate nå heller; DVD-brenner-festet har en slags gråakig lakk/behandling fra før, og har glatt overflate, mens HD-festet er i pusset/børstet metall. Vet ikke hvor godt dere ser det på bildet...

det er lett å se hva du mener :)

 

men dvd bør lakkes i alle fall. den ser ikke spesielt fin ut. så kan du jo eventuelt se forskjellen etterpå og ta en endelig vurdering da :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette trekabinettet være brannfarlig? En av de varmeste delene er kanskje prosessoren, og den er jo langt ifra treet. OG det skal en del varme til før tre selvantenner (om det gjør det).

 

Om for eksempel PSU skulle ta fyr, er det jo selvsagt litt mer problematisk med trekabinett enn metallkabinett, men jeg vil tro du er litt ille ute uansett da. DEssuten skjer dette SVÆRT skjeldent.

 

Trekabinett FTW!

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Har tenkt tanken på å montere røykvarsler ja. Hvis man skulle gjort det skikkelig, skulle man jo mekka en røykdetektor som slo av strømmen automatisk når den merker røyk. :dremel:

Eller hvis man har vannkjøling kunne man lage en sak som automatisk tømmer hele anlegget oppi PSU-en ved røykutvikling. :p

 

Vifter er det nok av. Har ikke målt lufttemperaturen inni, men ut ifra hvordan lufta føles når den kommer ut, kan det umulig være så mye mer enn romtemperatur.

 

Det er ikke noe mer sannsynlig at det tar fyr i et trekabinett enn i et metallkabinett, problemet er bare at konsekvensene gjerne blir litt større hvis det først skjer noe. Så lenge alt er som det skal, er det aldri noen komponenter som er i nærheten av å være varmere enn hva treet tåler.

Lenke til kommentar
IAG:

EDIT2:

Når det gjelder CD spilleren som mange nevner her så kan du faktisk bare lage en enkel løsning hvor du hekter av den orginale frontplata (bare plastklips) og hekter på en plate du lager selv i tre, eks. tynn finèr. Og vips så har du en trefront på CD spilleren din.

 

Du kan jo evt. prege treplata med en signatur el. om du vil.

Supert med fyldig tilbakemelding! :)

 

Det siste der var faktisk en veldig god ide. Det som gjorde det vanskelig å lage trefront på den nå i etterkant, var at da ville trefronten stikke litt ut i forhold til resten, ettersom det ikke er så lett å få flyttet brenneren lenger inn, men hvis jeg får byttet den med den gamle fronten, kan det gå. Jeg får titte på den en dag, og se om det er enkelt å få den av. ;)

 

Igjen, takk for kommentarer, alltid moro med tilbakemeldinger! :new_woot:

Trykk eject på dvd-spilleren og undersøk kanten på skuffen. Har ennå til gode å se en kant du ikke kan hekte av med litt pirking. Skru denne plastkanten fast i et trestykke som dekker hele dvd-spilleren og sett plastkanten tilbake på plass igjen. Vips så har du trefront på dvd-spilleren også. Den vil bli liggende litt på 'utsiden' av kabinettet men hvis du setter på en kommodeknott ser det ut som en helt vanlig skuff. ;)

 

Lag falske skuffefronter på de ledige brønnene så får du en hel kommode :p

 

Litt usikker på hvordan eject vil funke da men hvis du legger ei flis på den opprinnelige knappen (som nå blir dekt av tre) får du kanskje 'kontakt' med den bare ved å presse i kanten av skuffen.

Lenke til kommentar
Har tenkt tanken på å montere røykvarsler ja. Hvis man skulle gjort det skikkelig, skulle man jo mekka en røykdetektor som slo av strømmen automatisk når den merker røyk. :dremel:

Eller hvis man har vannkjøling kunne man lage en sak som automatisk tømmer hele anlegget oppi PSU-en ved røykutvikling. :p

 

Vifter er det nok av. Har ikke målt lufttemperaturen inni, men ut ifra hvordan lufta føles når den kommer ut, kan det umulig være så mye mer enn romtemperatur.

 

Det er ikke noe mer sannsynlig at det tar fyr i et trekabinett enn i et metallkabinett, problemet er bare at konsekvensene gjerne blir litt større hvis det først skjer noe. Så lenge alt er som det skal, er det aldri noen komponenter som er i nærheten av å være varmere enn hva treet tåler.

Du trenger ikke tenke på brannfare. I radiorørets tid var det helt vanlig med trekabinett til både radio og TV, og inni der ble det temmelig hett.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...