Gå til innhold

En trekasse blir til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for mange hyggelige kommentarer! :wee:

 

Bra trearbeide! Resultatet ble jo lekkert.

 

Bare et lite spørsmål: Hvordan er akustikken i trekabinetter generelt sammenlignet med metallkabinetter? Intuitivt tror jeg trekabinettene demper støyen en del og reduserer vibrasjoner og resonanser men hvordan oppleves det i praksis?

Jeg tror nok det kan stemme, men det er jo litt vanskelig å sammenligne ettersom jeg ikke har prøvd samme vifter og hardware i noe annet kabinett. Men den bråker ikke noe nevneverdig, og jeg har jo ikke brukt noe støymatter e.l.

Har imidlertid oppdaget nå nylig at støydempingen av harddisken fungerer, og at den er nødvendig. Jeg tok av harddiskfestet (i forbindelse med noe jeg driver med som dere får se i loggen snart), og satte det rett på gulvet i kabinettet midlertidig, noe som fører til at man hører den merkbart bedre. Så det holder tydeligvis ikke å bare ha trevegger.

 

Har du jordet skruene til hovedkortet=? Vis ikke mangler du vei for småspenninger og gå og du mangler muligens referansejord.

 

Det ser ellers veldig pent ut.

Har nok ikke det nei. Husker jeg kom til å tenke på det en gang, men det ble visst ikke noe av... Nå har den jo fungert utmerket uten det en god stund, så jeg vet ikke om det er så farlig? Noen flere som har erfaringer med dette?

 

:hmm:

 

Det ble et fint kabinett. Men hvordan er varmen? Tre er ikke kjent for å lede varme veldig bra.

Viftene sørger for å blåse den ut, så det er ikke så ille. Er litt varmt på CPU og chipset riktignok (snaut 40 grader idle), men det tillater jeg meg å skylde på kjølepastaen for. Har bare brukt den som var der fra før, så jeg skal nok bytte den snart, så får vi se hvordan det blir.

 

Trekabinett? Pass på å holde vinduer igjen så ikke hakkespetten kommer :!:

 

btw, tror jeg ville brukt et svart viftegrill-deksel i front. Og evt. prøvd å få tak i sort deksel til cd/DVD-en

Kan jo ikke gjemme bort den fine vifta! :p

DVD-brenneren er ikke like fin da, det kan jeg si meg enig i. Hvis jeg skal gjøre noe med det, blir det nok et tredeksel som matcher resten. Vi får se.

 

Flott arbeid. Men det nydligste trearbeidet jeg noensinne har sett var Snekkern sitt flotte sorte kabinett. Kongen av trekabinetter.

Snekkern sitt, hmm. Dette har eg ikkje sett. Link?

Enig, det var utrolig bra gjennomført. Tror nok han har vært mye mer nøyaktig med finpussen, jeg har en del kanter, hull o.l. som tar seg best ut på avstand... :p

 

Arbeidsloggen hans ligger her.

 

Jeg vil ikke hatt mer farger, det er stilig med trekabinett i trefarge.

Det er det jeg synes også. :)

Lenke til kommentar
Har du jordet skruene til hovedkortet=? Vis ikke mangler du vei for småspenninger og gå og du mangler muligens referansejord.

Er det alvorlig om man ikke gjør dette? Jeg har jo mange ganger montert opp maskiner i all hast uten noe kabinett, bare komponenter strødd utover bordet. Da er det naturlig nok ingen skruer i HK heller, men det har da fungert fint. Men kan det gå utover stabiliteten til noen av komponentene på HK? hmm:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Veldig koselig! Skikkelig hyttekabinett. Digga den power-knappen i tre.

Hva med å sette en form for list på viftehullet?

Hvis vi noensinne får internett på hytta, så blir det ikke noe kjøpe-kabinett der, for å si det sånn. :p

 

Hva slags list mener du?

 

Jeg fant ikke Snekker`n sitt i farta men vil trekke frem Goscinnys "chipboard dream" som et annet glimrende trekabinett.

Et kabinett som så absolutt fortjener en artikkel det også. :thumbup:

 

Bra kabinett, men jeg synes du burde hatt sammenføyninger som ikke ga så synlige skruer. Bruke plugg eller såkalt kjeks.

Har brukt det i tillegg. :p

Kunne sikkert vært litt penere uten skruene, men de kan jo være litt dekorative også da...

 

Fint arbeid som tar mye tid, ble stilig til slutt.

 

Skal du lakkere eller etterbehandle treverket ?

Har ikke planer om det med det første, men kan hende det blir noe etterhvert, når treverket ikke lenger ser så fint og nytt ut. Tror nok det i så fall blir å beise det sort/mørkebrunt.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å ikke gjorde skruene som HK er festet i ... HK for nokk av jording fra PSU'n ;) Bare tell hvor mange svare ledninger du finner på ATX kontakten xP

 

Ellers, veldig bra arbeid :) Jeg ville nokk gjordt noe med CD-rom'n ja .. Den ødlegger en del .. Se om du finner slotin cd-rom ;)

 

 

EDIT: Ville også rydda litt i kabler siden du faktisk har vindu ;)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

IAG:

Det jeg likte best med kabinettet ditt er at du lager mange artige og fine løsninger, du viser hvor kreativ og "modig" du er og du leker med materialet. Du tenker fritt og resultatet blir mange fine løsninger.

 

Du er ikke ute etter å lage en perfekt finish som man kan kjøpe for 400,- i glorete plast eller stål, men du bruker treet slik det er, røft og grovt, og lager enkle men smarte løsninger.

 

Flott og orginalt arbeid og du holder deg til tre temaet.

 

EDIT:

Bare syntes jeg måtte gi mer feedback enn at "snekkern sitt var fint".

 

EDIT2:

Når det gjelder CD spilleren som mange nevner her så kan du faktisk bare lage en enkel løsning hvor du hekter av den orginale frontplata (bare plastklips) og hekter på en plate du lager selv i tre, eks. tynn finèr. Og vips så har du en trefront på CD spilleren din.

 

Du kan jo evt. prege treplata med en signatur el. om du vil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
EDIT: Ville også rydda litt i kabler siden du faktisk har vindu ;)

Det er faktisk litt mer ryddig der nå. Men det er fortsatt nødveldig å fikse litt mer...

 

IAG:

Det jeg likte best med kabinettet ditt er at du lager mange artige og fine løsninger, du viser hvor kreativ og "modig" du er og du leker med materialet. Du tenker fritt og resultatet blir mange fine løsninger.

 

Du er ikke ute etter å lage en perfekt finish som man kan kjøpe for 400,- i glorete plast eller stål, men du bruker treet slik det er, røft og grovt, og lager enkle men smarte løsninger.

 

Flott og orginalt arbeid og du holder deg til tre temaet.

 

EDIT:

Bare syntes jeg måtte gi mer feedback enn at "snekkern sitt var fint".

 

EDIT2:

Når det gjelder CD spilleren som mange nevner her så kan du faktisk bare lage en enkel løsning hvor du hekter av den orginale frontplata (bare plastklips) og hekter på en plate du lager selv i tre, eks. tynn finèr. Og vips så har du en trefront på CD spilleren din.

 

Du kan jo evt. prege treplata med en signatur el. om du vil.

Supert med fyldig tilbakemelding! :)

 

Det siste der var faktisk en veldig god ide. Det som gjorde det vanskelig å lage trefront på den nå i etterkant, var at da ville trefronten stikke litt ut i forhold til resten, ettersom det ikke er så lett å få flyttet brenneren lenger inn, men hvis jeg får byttet den med den gamle fronten, kan det gå. Jeg får titte på den en dag, og se om det er enkelt å få den av. ;)

 

Igjen, takk for kommentarer, alltid moro med tilbakemeldinger! :new_woot:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Flott arbeid!

 

Har selv bygd et trekabinett. Har et databord med et rom på ca 60x60x80cm (bxdxh) som jeg brukte som kabinett. Manglet egentlig bare front og bakplate, pluss innvendige rom. HK ligger i bunnen med alle tilkoblinger bak, i midten et rom der luft blir sugd inn i front og ned på hk, samt at HD- er også ligger der. Har laget "lydfeller før lufta kommer til HD-er og hullene ned på HK. Lufta går gjennom en kanal ved siden av HK (der også strømforsyninga står) og gjennom 2x12cm vifter som står oppå hverandre, vidre opp gjennom 2x12cm vifter (slik at det totalt er 4 vifter, 2 og 2 i serie) og øverst et rom der luft blir blåst ut i bakkant over flere "lydfeller". CD/DVD er i front på samme nivå som HK.

 

Litt vanskelig å forklare, men det fungerer i alle fall meget bra, samt at det er nesten lydløst, til tross for mange vifter.

 

Jeg brukte festeplata (HK) med bakplata for ekspansjonsspor i sin helhet fra et kabinett, slik at dette er kommer ut bak. Synes din løsning er mere stilren, men så er jo mitt kabinett langt fra flyttbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...