Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen steder man kan få tak i bøker som PHS-studenter bruker på skolen? Hadde vært interesant å bladd litt i de før jeg evt begynner på skolen.

 

De bøkene er unntatt offentlighet. Så de får du ikke kjøpt med mindre du er politi/politistudent.

 

poltitistudent: Hvor sikker er du på det? Jeg har nemlig stort sett hele samlinga, og jeg klarer ikke å se at det står "Unntatt offentlighet" noe sted på dem. Riktignok er mine et par år gamle, men jeg kan'ke se for meg at PHS plutselig har produsert helt nye læremidler og unntatt dem fra offentligheten.

 

Tide: Forlaget Vett & Viten produserer en god del av bøkene som brukes som pensum på PHS. Du kan f.eks. ta kontakt med dem.

Lenke til kommentar
La oss si jeg får tak i de på en eller annen måte, gjør jeg da no ulovlig ved å lese i dem?

 

Dersom de faktisk hadde vært påført graderingen "Unntatt offentlighet", hadde du forsåvidt gjort noe ulovlig ved å lese i dem, men sannsynligheten for at du hadde blitt straffet er svært lav. Nå er de da vitterlig ikke "Unntatt offentlighet", så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Jeg snakker nå om lærebøkene. Det er klart at PHS-studenter i løpet av utdanningsårene kommer innom massevis av informasjon som er både sikkerhets- og beskyttelsesgradert, og dette er selvsagt underlagt taushetsplikt og skal ikke komme på avveie, men det er noet annet. Lærebøkene, som det her ble spurt om, kan kjøpes av hvem som helst.

Lenke til kommentar

Jeg har spørsmål angående Service og Samfersdel linja. For vurderer det til neste år, også 3. året skal jeg ta påbygging til generell studiekompetanse. That`s it?, eller må jeg ta videre studier for å få generell studiekompetanse? Noen sier det 3. året er liksom alt, mens andre sier det er noen år etter for å oppnå studiekompetanse.

 

Har svært lyst til å bli politi, og komme inn på PHS.

Er det mulig å ta politiskolen i USA, for å så jobbe der. Og evt. senere i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det første de sier du må lære deg prioriteringene deres, og en annen bryter ut: Ja ser de en som pisser til høyre for veien og en dame som blir voldtatt på venstresiden, så tar de den som pisser.

Høh? Det tror jeg ikke noe på. Politiet er forpliktet til å gripe inn. Hvorfor i alle dager skulle de heller ha tatt han som pisset, enn en voldtektsmann? Det høres litt for dumt ut for meg :p

Lenke til kommentar
Det første de sier du må lære deg prioriteringene deres, og en annen bryter ut: Ja ser de en som pisser til høyre for veien og en dame som blir voldtatt på venstresiden, så tar de den som pisser.

Høh? Det tror jeg ikke noe på. Politiet er forpliktet til å gripe inn. Hvorfor i alle dager skulle de heller ha tatt han som pisset, enn en voldtektsmann? Det høres litt for dumt ut for meg :p

 

Jeg velger å tolke det litt mindre bokstavelig, og heller se det som et spørsmål om hvorfor politiet ofte tilsynelatende prioriterer småting istedenfor å ta seg av større ting... For eksempel, hvorfor pågripe en som røyker hasj når man heller kunne ha fokusert innsatsen på å ta dem som frakter det inn i landet?

 

Kanskje jeg misforstår, men jeg tror ikke det var et praktisk eksempel han viste til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det første de sier du må lære deg prioriteringene deres, og en annen bryter ut: Ja ser de en som pisser til høyre for veien og en dame som blir voldtatt på venstresiden, så tar de den som pisser.

Høh? Det tror jeg ikke noe på. Politiet er forpliktet til å gripe inn. Hvorfor i alle dager skulle de heller ha tatt han som pisset, enn en voldtektsmann? Det høres litt for dumt ut for meg :p

 

Jeg velger å tolke det litt mindre bokstavelig, og heller se det som et spørsmål om hvorfor politiet ofte tilsynelatende prioriterer småting istedenfor å ta seg av større ting... For eksempel, hvorfor pågripe en som røyker hasj når man heller kunne ha fokusert innsatsen på å ta dem som frakter det inn i landet?

 

Kanskje jeg misforstår, men jeg tror ikke det var et praktisk eksempel han viste til.

Ja, du kan ha rett i det. Det var dog et merkelig eksempel. Det er forskjell på to ting som skjer der og da, og på langsiktige prioriteringer, om man kan si det slik.

Lenke til kommentar
Det første de sier du må lære deg prioriteringene deres, og en annen bryter ut: Ja ser de en som pisser til høyre for veien og en dame som blir voldtatt på venstresiden, så tar de den som pisser.

Høh? Det tror jeg ikke noe på. Politiet er forpliktet til å gripe inn. Hvorfor i alle dager skulle de heller ha tatt han som pisset, enn en voldtektsmann? Det høres litt for dumt ut for meg :p

 

Jeg velger å tolke det litt mindre bokstavelig, og heller se det som et spørsmål om hvorfor politiet ofte tilsynelatende prioriterer småting istedenfor å ta seg av større ting... For eksempel, hvorfor pågripe en som røyker hasj når man heller kunne ha fokusert innsatsen på å ta dem som frakter det inn i landet?

 

Kanskje jeg misforstår, men jeg tror ikke det var et praktisk eksempel han viste til.

Ja, du kan ha rett i det. Det var dog et merkelig eksempel. Det er forskjell på to ting som skjer der og da, og på langsiktige prioriteringer, om man kan si det slik.

 

Ja, som sagt, kanskje jeg misforsto, kanskje eksempelet mitt også var dårlig.

Lenke til kommentar
Er det noen steder man kan få tak i bøker som PHS-studenter bruker på skolen? Hadde vært interesant å bladd litt i de før jeg evt begynner på skolen.

 

De bøkene er unntatt offentlighet. Så de får du ikke kjøpt med mindre du er politi/politistudent.

 

poltitistudent: Hvor sikker er du på det? Jeg har nemlig stort sett hele samlinga, og jeg klarer ikke å se at det står "Unntatt offentlighet" noe sted på dem. Riktignok er mine et par år gamle, men jeg kan'ke se for meg at PHS plutselig har produsert helt nye læremidler og unntatt dem fra offentligheten.

 

Tide: Forlaget Vett & Viten produserer en god del av bøkene som brukes som pensum på PHS. Du kan f.eks. ta kontakt med dem.

 

 

Jepp, og du må fremvise politilegitimasjon eller studiebevis for å få kjøpt dem. Det gjelder ikke alle bøkene som lovbøker, det er noe av det samme som jusstudentene bruker.

Operative fagbøker får du ikke kjøpt uten å legitimere deg.

 

Edit: Bare finn fram pensum til phs og se om du får kjøpt alle bøkene uten legitimasjon. Får du kjøpt dem er det noen bak disken som roter.

 

Jeg har spørsmål angående Service og Samfersdel linja. For vurderer det til neste år, også 3. året skal jeg ta påbygging til generell studiekompetanse. That`s it?, eller må jeg ta videre studier for å få generell studiekompetanse? Noen sier det 3. året er liksom alt, mens andre sier det er noen år etter for å oppnå studiekompetanse.

 

Har svært lyst til å bli politi, og komme inn på PHS.

Er det mulig å ta politiskolen i USA, for å så jobbe der. Og evt. senere i Norge?

 

Politiskolen i USA blir ikke godkjent her. Er kortere utdanning der, og det er ikke helt det samme som man lærer her.

Har jobbet med nordmenn som er politiutdannet i usa, men som ikke fikk det godkjent her.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Her er ett eksempel på at du ikke kan kjøpe bøkene vi bruker.

 

http://www.vettviten.no/butikk04/shopexd.asp?id=420

Kanskje "unntatt offentlighet" var feil å si, hovedpoenget er at du ikke får kjøpt dette uten å legitimere deg.

Verre er det ikke, ta det fra en som har måttet hoste opp politistudiebevis for å kjøpe pensumbøker.

 

Fiffig. Da er vi enige om (den manglende) graderingen.

 

Jeg ser hva som står skrevet, men jeg bestilte likefullt blant annet denne boka fra Vett & Viten i 2007 fra min private mailadresse, og den ble sendt til min private postadresse helt uten spørsmål. Kanskje det var unntaket som bekrefter regelen, ikke vet jeg...

 

EDIT: For øvrig er det en god bok.

 

EDIT 2: Hvis rett skal være rett, er det faktisk bare boka Politirapport samt bøkene om Publikumsrettet politiarbeid som i utgangspunktet ikke selges til privatpersoner. Alle de andre bøkene fra Vett & Viten er tilsynelatende tilgjengelige for Gud og hvermann.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Hva gjør man med informasjonen man får utover arbeidsdagen? Skal alle småting man er ute å sjekker logges og legges inn i systemet?

 

Her kunne jeg sikkert sagt noe, men jeg følger politistudents gode råd og lar denne tråden handle om ting som angår PHS og politiutdanning. Jeg tror egentlig du klarer å komme frem til svar på spørsmålet ditt på egenhånd, hvis du bare tenker deg om - det er egentlig ganske åpenbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...