Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint med postive folk... Hadde alle vært som deg (dicktator) kunne alle gjort hva de ville, og sluppet unna med det..

Men så et par spørsmål (gjerne svar fra politistundent)

 

1. Siden snittet er såpass høyt, hvorfor er det så dårlig betalt? (folk med så bra snitt kunne jo ha kommet inn på andre studier med høyere lønn)

 

2. Kan du si litt om hvordan praksisåret er? (og må man stå i "resepsjon" og ta imot anmeldelser? En grunn til at jeg vurderer politi, er at jeg IKKE vil bli kontorrotte)

 

3. Er det vanskelig å få hunden sin godkjent? (Bli hundefører)

Lenke til kommentar

Hei, skal gjerne svare deg så godt jeg kan.

 

1. Snittet er egentlig ikke så høyt med tanke på alderspoeng, poeng fra høyskole/universitet og militæret. Jeg hadde selv 4 i snitt, + 8 poeng for aldern min (23 da jeg kom inn) i tillegg til fordypningspoeng så landet jeg på 50 konkurransepoeng. Kreves brukbare karakterer, men for de som søker som 20 åring får de mindre alderspoeng, dermed må de yngre kompensere med litt høyere snittkarakter.

 

Edit: Enig at folk med høye karakterer kan søke andre studier/ yrker. Men de fleste av oss søker politiyrket med tanke på et givende yrke, og at man kan gi noe tilbake til samfunnet. En slags guttedrøm og for mange av oss.

Flere i klassen min (og i kullet) har både bachelor og mastergrader fra andre yrker.

 

2. På praksisåret skal du innom alle arbeidsoppgaver i politiet. Det innebærer ordinær ordenstjeneste, trafikktjeneste, etterforskning og mer. På dagtid bemanner man luken på politistasjonen og tar imot anmeldelser og foretar avhør og lignende. Dette er noe alle må gjøre ved politistasjonens åpningstider, men noen kontorrotte blir du neppe i praksisåret.

 

Jeg var på en politistasjon i en liten by. Åpningstidene var 8 til 15, da var det normalt at noen av som jobbet dagsett bemannet luken og tok imot anmeldelser.

 

3. Jeg er dessverre ikke kjent med hvordan man godkjenner hunden, men det er lang prosess som er kostbar både tidsmessig og økonomisk. Men vil man klarer man nok det til slutt...

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hva har politiet i Norge som samsvarer "stjerna" til amerikansk politi?

Altså tjenestebeviset eller hva det heter.

 

Hei wildwolf,

 

vi har et tjenestebevis med RIksløven på og skriften "Politi" under. Vi har ikke metall- politiskilt som den du ser på coveret til filmen "Uro". Men et politiskilt(kort) rundt halsen.

 

Edit: Skiltet ser ikke ulikt avatarbildet mitt (eller hva det nå heter), men med en annen bakgrunnsbilde enn svart.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Når man søker på samordna opptak, skal vi velge alle tre studiesteder som alternativ, og eventuell riktig rekkefølge? Trodde det var slik tidligere at det var tilfeldig hvor man kom inn. Tenker hvis jeg for eksempel bare velger Oslo, og det blir fullt der, har jeg ikke da mulighet til å gå i Bodø eller Kongsvinger hvis jeg ikke har valgt dette i samordnaopptak?

Lenke til kommentar
Som man går med hele tiden eller kun i tjeneste? Ser at politiet i USA får gratis mat osv. på resturanter pga. skiltet :p

 

Er det nogenlunde sånn i Norge? Har politiet så mye respekt?

 

Hvor mye makt har en politibetjent generelt? Gripe inn i alle situasjoner, går hvor man vil osv?

 

Det er ikke makt jeg er ute etter, men vite hvor mye makt man egentlig har.

 

Som politibetjent er man pliktig til å gripe inn ved lovbrudd både i og utenfor tjenesten, så i teorien er du politimann døgnet rundt. Selvfølgelig løper jeg ikke etter en raner med våpen, når jeg er på fritida. Tjenestebeviset er noe vi alltid skal ha med på jobb, og de fleste bærer den med seg utenfor tjeneste også. Men de bærer ikke skiltet synlig, og griper kun inn med politimyndighet dersom det skulle være behov for det.

 

Vi må gripe inn i situasjoner hvor vi har kapasitet til å gjøre det. Vi må ellers varsle våre kjære kolleger og, slik at vi ikke begir oss på farlig grunn uten nødvendig back up og sikkerhet. Det er heller ikke slik som du ser på amerikanske filmer at vi går rundt med våpen under jakka på fritiden.

 

Når du sier "går hvor man vil" er jeg ikke sikker på hva du mener med dette. Jeg flasher ikke politiskiltet mitt for å komme inn på et populært utested for eksempel.

 

Ellers vil jeg si at vi ikke bruker det for å få gratis mat og lignende som amerikanerne. Mulig noen gjør det for å oppnå fordeler, personlig syns jeg det er fy fy. Man skal ikke tilkjennegi seg som politi for å få rabatt på pølser.

 

Når man søker på samordna opptak, skal vi velge alle tre studiesteder som alternativ, og eventuell riktig rekkefølge? Trodde det var slik tidligere at det var tilfeldig hvor man kom inn. Tenker hvis jeg for eksempel bare velger Oslo, og det blir fullt der, har jeg ikke da mulighet til å gå i Bodø eller Kongsvinger hvis jeg ikke har valgt dette i samordnaopptak?

 

Søk alle tre stedene, så oppgir du en prioritetsrekkefølge. Det er nok det lureste å gjøre. F.eks Oslo (1), Bodø (2) og Kongsvinger (3). Hvis du absolutt må til Oslo og vil ikke til Kongsvinger eller Bodø, så søker du kun i Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Supert at du er tilbake i tråden igjen, politistudent :) Ordnet det seg med PHS angående trøbbelet du fikk når du svarte på spørsmål, eller?

 

WildWolf: Hehe, jeg måtte le litt når jeg hørte om at noen politimenn i USA får rabatt på/gratis mat fordi de er politi. Jeg tviler ikke et sekund på det du sier, men jeg må si at det er jo ufattelig sleipt da, hehe :D

 

Det jeg har erfart (det vil si lest, sett og hørt om) når det gjelder respekt for Politiet er at mer og mer av ungdommen idag har lite eller ingen respekt for offentlige tjenestemenn. Sykt mange som motsetter seg arrest og til og med er voldelige mot polititjenestemenn. Jeg tror og håper likevel at det bare er en minoritet som oppfører seg sånn. Politiet har nok respekt hos folk flest :)

 

Får jeg forresten lov til å spørre hvilket år du er født i? Kan jo tenkes at vi to søker samtidig :)

 

Edit: Ser forresten at hijab har blitt godkjent ilag med uniformen nå. Hva synes dere? Selv synes jeg ikke vi skal blande inn religiøse plagg osv. Skal man tillate muslimene å bruke hijab på jobb som politi, bør man også tillate andre religiøse plagg eller lignende til de som har en annen religion.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Har egentlig mest lyst å gå i kongsvinger, men er litt skeptisk i og med at dette er en ny skole forstår jeg. Har du noen anbefalinger?

 

Jeg tror det blir bra uansett hvor du havner. Husk at du kun vil være i Kongsvinger i første klasse. I tredje klasse blir du dyttet inn på Politihøgskolen i Oslo.

 

Det spørs hvordan din sosiale omgangskrets er. Hvis alle kompisene er i Oslo burde du jo søke Oslo. Men i et lite miljø på Kongsvinger vil dere bli veldig sammensveiset. Og med bil er du kun 1 time fra Oslo.

 

Du må ikke bli for skeptisk med tanke på at det er ny skole. Alle vil gå gjennom samme pensum uansett. Vi får håpe at fasilitetene på Kongsvinger blir bra for kommende førsteklassinger. Jeg var der på leir og kjørekurs. Maten var utrolig bra! :p

Lenke til kommentar
Supert at du er tilbake i tråden igjen, politistudent :) Ordnet det seg med PHS angående trøbbelet du fikk når du svarte på spørsmål, eller?

 

WildWolf: Hehe, jeg måtte le litt når jeg hørte om at noen politimenn i USA får rabatt på/gratis mat fordi de er politi. Jeg tviler ikke et sekund på det du sier, men jeg må si at det er jo ufattelig sleipt da, hehe :D Det jeg har erfart (det vil si lest, sett og hørt om) når det gjelder respekt for Politiet er at mer og mer av ungdommen idag har lite eller ingen respekt for offentlige tjenestemenn. Sykt mange som motsetter seg arrest og til og med er voldelige mot polititjenestemenn. Jeg tror og håper likevel at det bare er en minoritet som oppfører seg sånn. Politiet har nok respekt hos folk flest :)

 

Får jeg forresten lov til å spørre hvilket år du er født i? Kan jo tenkes at vi to søker samtidig :)

 

Hei Alekstef,

 

takk for hyggelige ord. Jeg har etter en gjennomgang ikke gitt taushetsbelagte opplysninger, som jeg skjønner noen kan være redd for, informasjon fra meg får dere også gjennom phs.no og ellers på nettet. Forskjellen er at jeg slenger med min personlige mening i ny og ne her, og at dere får raskere (men sikkert ikke alltid riktige) svar her. :p

 

Trøbbelet kom heller ikke fra phs, men fra bekymrede kolleger. Dermed holder vi oss til spørsmål om phs.

 

Ellers vil jeg gjerne kommentere det du sier om at ungdommen i dag generelt har liten respekt for politiet, noe jeg også har opplevd på praksisåret. Heldigvis utgjør ikke disse majoriteten av norsk ungdom, som fremdeles har god folkeskikk.

Det har også mye å si om hvordan ditt første møte med politiet er. Om du som liten har sett politiet i en sammenheng som er negativ, f.eks pappa blir arrestert av politiet ved familiebråk og lignende, så er det lett å synes at politiet er skumle og ikke til å stole på. Dermed leter man også etter hendelser som kan bekrefte denne påstanden. Vi ser jo at media også er flinke med store oppslag om råtne epler i politiet, men aldri om de som gjør noe godt.

 

Ellers er det jo ganske herlig og betryggende å prate med mange oppegående ungdommer her på tråden!

Edit: ( ikke det at jeg er så gammel selv... ^^ hehe)

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ellers vil jeg gjerne kommentere det du sier om at ungdommen i dag generelt har liten respekt for politiet, noe jeg også har opplevd på praksisåret. Heldigvis utgjør ikke disse majoriteten av norsk ungdom, som fremdeles har god folkeskikk.

Det har også mye å si om hvordan ditt første møte med politiet er. Om du som liten har sett politiet i en sammenheng som er negativ, f.eks pappa blir arrestert av politiet ved familiebråk og lignende, så er det lett å synes at politiet er skumle og ikke til å stole på. Dermed leter man også etter hendelser som kan bekrefte denne påstanden. Vi ser jo at media også er flinke med store oppslag om råtne epler i politiet, men aldri om de som gjør noe godt.

 

Ellers er det jo ganske herlig og betryggende å prate med mange oppegående ungdommer her på tråden!

Edit: ( ikke det at jeg er så gammel selv... ^^ hehe)

Stemmer det, ja. Førsteinntrykket har utrolig mye å si! Synd at så mange går rundt med inntrykket av at Politiet kun er ute etter å ta/ferske folk. Det handler jo om så mye mer! Hjelpe folk i nød, opprettholde lov og orden, rett og slett beskytte vanlige borgere. Damn, jeg gleder meg!

 

Hehe. Jeg gav kanskje uttrykk for at jeg var litt eldre enn jeg er når jeg brukte uttrykket "dagens ungdom", men jeg er nok en del yngre enn deg, så :p

Lenke til kommentar
Damn, jeg gleder meg!

 

Hehe. Jeg gav kanskje uttrykk for at jeg var litt eldre enn jeg er når jeg brukte uttrykket "dagens ungdom", men jeg er nok en del yngre enn deg, så :p

 

Du har all grunn til å glede deg.

 

For dere som er kjempeinteresserte er det jo utdanningsmesse i Oslo spektrum i slutten av måneden. Jeg regner med at phs stiller opp med studenter og egen stand. En fin mulighet til å prate med de kvinner og menn bak blåskjortene. ^^

 

Hvordan foregår kjørekurs?

Er det vanskelig?

Hva gjør man?

 

Kjørekurset er utrykningskurs som gjør oss til godkjente utrykningsførere. Kort sagt, politi, ambulanse og brannpersonell går gjennom samme kurset for å kunne kjøre utrykning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Damn, jeg gleder meg!

 

Hehe. Jeg gav kanskje uttrykk for at jeg var litt eldre enn jeg er når jeg brukte uttrykket "dagens ungdom", men jeg er nok en del yngre enn deg, så :p

 

Du har all grunn til å glede deg.

 

For dere som er kjempeinteresserte er det jo utdanningsmesse i Oslo spektrum i slutten av måneden. Jeg regner med at phs stiller opp med studenter og egen stand. En fin mulighet til å prate med de kvinner og menn bak blåskjortene. ^^

Jeg bor i Bergen, dessverre(?). Jeg vet at det var en PHS-stand på utdanningsmessen i Arenum, hadde time da så kunne ikke stikke dit men en kompis var der. Det var visstnok studenter man kunne prate med, men dessverre ingen brosjyrer eller noe. Det syns jeg de burde ha! Men vi får se om jeg får komt meg på en slik utdanningsmesse til neste år:)

 

Jeg lurte også litt på det som WildWolf spurte om, hvordan er det med kjøring (tenker utrykningskjøring), er det et fag på skolen eller noe sånt? EDIT: ser at du har svart på det nå..

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...