Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142

Fint at du er tilbake, politistudent! Var småredd du hadde gitt opp kontoen din her på diskusjon.no en stund :p

 

Jeg bor i Bergen, dessverre(?). Jeg vet at det var en PHS-stand på utdanningsmessen i Arenum, hadde time da så kunne ikke stikke dit men en kompis var der. Det var visstnok studenter man kunne prate med, men dessverre ingen brosjyrer eller noe. Det syns jeg de burde ha! Men vi får se om jeg får komt meg på en slik utdanningsmesse til neste år:)

Mjoda, var brosjyre der, men det stod ikke stort annet der enn hva du finner på blipoliti.phs.no, så du gikk ikke glipp av noe sånn sett. Men snakket med en politimann som var glad i yrket sitt da, og besvarte forskjellige spørsmål om yrket og karriere i politiet, sån sånn sett gikk du nok glipp av noe desverre. - Uansett tror jeg politistudent kan, og har kommet, med informasjon og meninger som er tilsvarende ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint at du er tilbake, politistudent! Var småredd du hadde gitt opp kontoen din her på diskusjon.no en stund :p

 

Jo takk ^^

 

Har jo vært andre politistudenter som har hjulpet til og svart på tråden, så det har jo også fungert bra syns jeg.

 

Ellers var det som jeg beskrev tidligere, at 3 året er så krevende at jeg heller ikke kunne bruke så mye tid her som jeg gjorde i praksisåret. Akkurat nå er det beinhard lesing til to eksamen som kommer om to uker. Men jeg skal prøve så godt jeg kan å kikke innom tråden i ny og ne. :D

Lenke til kommentar
Litt internt til de andre phs - studentene her kan jeg gledelig meddele at årets ordinære eksamen eksamen i stats- og kommunalkunnskap var den siste noensinne. Dere framtidige phs - studenter går dermed glipp av et særdeles spennende fag! ;)

 

 

Næææh?!

 

Må ærlig innrømme at det er det eneste faget som vi ikke kommer til å få bruk for i tjenesten. ^^

Lenke til kommentar

Var foresten noen på kvinneguiden som snakket om benkpress kravet i andre og/eller tredje klasse på PHS. (Ja, jeg har meldt meg inn på kvinneguiden.no for å kunne følge med på phs-tråden haha. Føler meg ikke alene da...) Hvordan er dette kravet for å kunne bestå? - Jeg er mer en sprinter type :w00t: Syns 60 kg er ille nok hehe :innocent:

Lenke til kommentar

Hei og hopp! :)

 

Er en glad og livlig gutt på 17 år som har en stor drøm om politiyrket. Men jeg har noen spørsmål, som sikkert har blitt besvart 100 ganger, men jeg håper på svar.

 

1) Jeg hadde såkalt "Barneastma", da jeg var 5-6 år gammel, det er borte nå. Dette har vel ingenting å si for en fremtidig tjeneste?

 

2) Har litt støvallergi, som gjør at jeg får litt tett nese av og til. Vil dette bety så veldig mye for opptaket? Bruker ingen medisiner, og fungerer godt i hverdagen.

 

3) Når det gjelder øvelsen benkpress ved opptaket. Er det slik at 60 kg er med stangen også?

Noen tips for å arbeide målrettet mot styrkedelen? :) Trenger slik benkpress i smith-stativ eller hva det heter. Tar kun 10kg på hver side, men jeg har aldri vært noen treningsnarkoman. Begynte for et halvt år siden da: )

 

Ellers vil jeg takke politistudenten som tar seg tid til å besvare spørsmål, du skulle rett og slett ha blitt tildelt kongens tjenestemedalje i gull! Stå på :))

Endret av Steffenso
Lenke til kommentar
Vil det bli erstattet med noe annet? Gjøre andre fag vanskeligere og hardere nå som de fjernet dette faget?

 

Tiden vil vise om det kommer et annet fag. Fagene er slik som de er, teoretiske og praktiske som gjør oss i stand til å takle de oppgaver vi får senere. Om det er "vanskelig" eller "hard" er for det meste opp til en selv og hvor mye tid en legger i skolearbeidet.

 

Selvsagt er det mange fag som kreves modning og erfaring for at man skal få en dypere forståelse av det. ^^

 

Var foresten noen på kvinneguiden som snakket om benkpress kravet i andre og/eller tredje klasse på PHS. (Ja, jeg har meldt meg inn på kvinneguiden.no for å kunne følge med på phs-tråden haha. Føler meg ikke alene da...) Hvordan er dette kravet for å kunne bestå? - Jeg er mer en sprinter type :w00t: Syns 60 kg er ille nok hehe :innocent:

 

I 3 klasse skal du ta din makspress i benk. For å ligge på nivå 1 i benkpress må du ta minst 70 kg.

 

Du har fire øvelser, og du kan ha en nivå 2, og tre nivå 1 for å bestå. Det er minimumskravet.

 

Jo tyngre du løfter, jo mere poeng får du, som igjen betyr en høyere karakter i idrett.

 

Er det bare å glemme å i det hele tatt prøve å komme seg inn på PHS dersom man ikke har fullført førstegangstjeneste og heller ikke har planer om det? Er en mann, dersom det skulle være relevant.

 

 

Fullført førstegangstjeneste er ikke lengre ett krav for å søke politihøgskolen. Så du kan bare søke selv om du aldri har vært i forsvaret. Men selvsagt er det andre formelle krav som må oppfylles, dette finner du på www.phs.no

Lenke til kommentar

Er en glad og livlig gutt på 17 år som har en stor drøm om politiyrket. Men jeg har noen spørsmål, som sikkert har blitt besvart 100 ganger, men jeg håper på svar.

 

1) Jeg hadde såkalt "Barneastma", da jeg var 5-6 år gammel, det er borte nå. Dette har vel ingenting å si for en fremtidig tjeneste?

svar: Du må skaffe en legeerklæring på dette, dersom det er slik at du ikke har astma lengre så skal det ikke være noe problem. Så lenge det ikke hindrer deg i å utøve tjenesten forsvarlig regner jeg med at det ikke skal være noe problem. Sliter selv med litt pollenallergi om sommern. Tipset er prat med legen og send en mail til [email protected] for å få en bekreftelse.

 

2) Har litt støvallergi, som gjør at jeg får litt tett nese av og til. Vil dette bety så veldig mye for opptaket? Bruker ingen medisiner, og fungerer godt i hverdagen.

Svar: samme som ovenfor. ^^

 

3) Når det gjelder øvelsen benkpress ved opptaket. Er det slik at 60 kg er med stangen også?

Noen tips for å arbeide målrettet mot styrkedelen? :) Trenger slik benkpress i smith-stativ eller hva det heter. Tar kun 10kg på hver side, men jeg har aldri vært noen treningsnarkoman. Begynte for et halvt år siden da: )

Svar: tren masse!!! :D Finn deg et bra treningsprogram på nettet og kjør på. Når det gjelder benkpress på opptaket skal stangen pluss skivene veie sammenlagt 60 kg. Dvs stang (20 kg) pluss to 20kg plater på hver side. Å øke i benkpress tar sin tid, hvis du ikke klarer det nå er det greit å begynne litt tidlig. Øvelsen foregår på fribenk, og ikke fastbenk. Rygg og rompe skal alltid være i kontakt med underlaget. ^^

 

Ellers vil jeg takke politistudenten som tar seg tid til å besvare spørsmål, du skulle rett og slett ha blitt tildelt kongens tjenestemedalje i gull! Stå på :))

svar: Tusen hjertelig takk! Alle de hyggelige tilbakemeldingene er gull verdt for meg. :D

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hva av utstyr har en politimann på seg? og er det lov å ta med seg eget utstyr altså: Eget belte, lommelykt osv.

 

Ja, vi må nok kjøpe eget belte ja. En favoritt blant politifolk er HEPU belte som vi kjøper via Norsk forsvarsmateriell. Det grunnleggende får du utdelt som håndjern og batong, mens ting som lommelykt og leatherman må vi betale for selv.

Lenke til kommentar

Takk for svar politistudenten.

 

Jeg lurer på, hvis jeg sender en mail til politihøgskolen, for å høre om kravet til astma/allergi, vil jeg da få noe svar?

Tenker på om de har peiling på hvilke verdier som er maks for allergi osv. siden det ikke er legene som besvarer spørsmålene.

 

Skal ta og bestille meg en legetime, bare for å få konkludert at astmaen er 100% borte.

Lenke til kommentar
Takk for svar politistudenten.

 

Jeg lurer på, hvis jeg sender en mail til politihøgskolen, for å høre om kravet til astma/allergi, vil jeg da få noe svar?

Tenker på om de har peiling på hvilke verdier som er maks for allergi osv. siden det ikke er legene som besvarer spørsmålene.

 

Skal ta og bestille meg en legetime, bare for å få konkludert at astmaen er 100% borte.

 

Veldig lurt å høre med din egen lege først. Hvis du sender mail til [email protected] vil du få svar, selv om det kan ta noe tid, da det sikkert er mange mailer de må gå gjennom. Men de herrene på phs har drevet med opptak i mange mange år, så jeg er sikker på at du vil få et godt svar.

 

Få det gjerne med at det ikke har vært noe til hinder i din hverdag ellers.

 

Ok, er det noe mer man har som politimann? Mange går med kevlar hansker osv.

 

Kan du forklare litt om "standard" settet man ser på tjenestefolk flest.

 

Ramser opp det jeg vet fra før av: Belte, håndjern, batong, lommelykt, leatherman, hansker og pepperspray.

 

Hehe, der har du det. Det du ramset opp er svaret på ditt spørsmål. Ingen av oss overfyller beltet, og har med det som kun er nødvendig. Kanskje en liten krok til et nøkkelknippe og. :D

 

Viss jeg tar elektro i 2 år så tar 1 år til for å fa generel studie kompitanse kan jeg da søke på politi høyskolen

 

Hvis du tar påbygg og får deg generell studiekompetanse, samt at andre formelle krav er i orden, er du kvalifisert til å søke phs.

http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Er det bare å glemme å i det hele tatt prøve å komme seg inn på PHS dersom man ikke har fullført førstegangstjeneste og heller ikke har planer om det? Er en mann, dersom det skulle være relevant.

 

Ville bare legge til at man også kan ta siviltjeneste og fortsatt søke PHS. Var veldig vanskelig å finne konkret info om det, men stod en artikkel om det i Balder =) Selv begynner jeg nok på siviltjeneste nå til høsten.

 

 

Så det er ikke mye vanskeligere å klare og få STÅ karakter enn det opptaksprøven er? Skeptisk til hvor mye tid/overskudd man har til å trene store mengder ved siden av et studiet som fra før av beskrives som veldig krevende :p

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar
Spurte om dette tidligere men fikk intet svar, hvordan få mest mulig poeng til politihøgskolen som overhode mulig?

 

Tenker allmen neste år, men om det er noe som gir fler konkuransepoeng osv. så kom med det! Skal også gå befalskole og et ekstra år i militære, før jeg søker, men skal også søke når jeg er 22 for å vise at jeg er intressert.

 

Og takk politistudent for at du tar deg tid til dette, du blir nok en "super cop", du har jo svart på en del spørsmål både over PM og her på tråden for meg og takk skal du ha!

 

Uten at jeg er noen ekspert så er det vel ikke noe poeng og få veldig mange fler konkurranse poeng enn det man trenger for å komme inn. Da er det vel bedre å heller bruke den tiden og energien på å tilegne seg relevant kunnskap som gjør deg "skikket".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...